Ruokahaaste vko 4 - Intialainen ruoka

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Namppis88
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Namppis88

Aktiivinen jäsen
24.01.2011
3 774
0
36
Ruokahaasteen aihe viikolla neljä on intialainen ruoka.

Tää aihe lähtee ihan vain henkilökohtaisesta halusta oppia tekemään eri kulttuureista tulevia ruokia ja intialainen on hyvää :p Lisäksi jos jollain olisi jokin helppo intialaisen kasvisruoan ohje niin loistavaa.

Ruokahaasteen säännöt:
* kokkaa ja kuvaa (tekijä saa olla kuka tahansa samassa taloudessa asuva)
* kuva ja resepti sunnuntaina klo 19.45 mennessä
* äänestys alkaa sunnuntaisin n. klo 20 ja kestää TUNNIN
* eniten ääniä saanut valitsee uuden raaka-aineen

Vanhat aiheet:
vko 1: -keitto
vko 2: -pata, laatikko tai muu uunissa kypsennettävä ruoka
vko 3: -kalaruoka

• Tykkää
Reactions: KULTAPIENI89
Hyvä aihe. Aina mä olen tätä huutelemassa, mutten koskaan ehdi tai muista tehdä mitään :ashamed:.

Mutta tällä viikolla saatan yllättää. Voisin tehdä kukhura koselia, eli kanaa, jonka kastikkeessa on tomaattia, voita ja kermaa. Ellen sitten innostu kokeilemaan jotain uutta reseptiä.

• Tykkää
Reactions: Namppis88
Alkuperäinen kirjoittaja päätön;27913419:
kattelen kuvia vaan tälläkertaa. en tiedä intialaisesta ruuasta yhtään mitään. :xmas:

Sama, muuta kuin sen, että mitä intialaiseksi ruoaksi väitettyjä pöperöitä olen maistanut, eivät ne ole kutkutelleet makuhermoja.

Päätön, intialaisesta on mun kokemuksen mukaan aika vaikeaa saada esteettisen näköistä. Usein kun kyseessä on ruskea/keltainen/punainen mössö riisipedillä. :D Mut onpa ainakin haastetta :laugh:

Päätön, intialaisesta on mun kokemuksen mukaan aika vaikeaa saada esteettisen näköistä. Usein kun kyseessä on ruskea/keltainen/punainen mössö riisipedillä. :D Mut onpa ainakin haastetta :laugh:

en ole koskaan maistanukkaan mitään mikä olis nimetty intialaiseksi. enkä edes läheltä nähny.

mutta käviskö naudanlihapihvit intialaisittain. :whistle: :D

Kanaa do piaza

11666723.jpg

400g broilerinrintafilettä
2 isoa sipulia
200g paseerattua tomaattia
1 pätkä inkivääri
4 valkosipulinkynttä
2 chiliä ( itse laitoin jauhetta ku en muistanut ostaa tuoretta)
1 rkl sitruunamehua ( mä laitoin 3 rkl)
1 rkl currya
1 tl suolaa ja pippurisekoitusta
2 tl paprikajuhetta
1 tl cayennepippuria
öljyä
Itse lisäsin vielä
2 dl makeaa maissia
4 tomaattia lohkoina

Kuori ja lohko sipulit ohuiksi veneiksi.
Laita kasariin öljyä ja kuullotta sipuli. Lisää mausteet sipulin päälle, sitruunamehua lukuunottamatta.
Kun sipulimausteseos eli "masala" on hautunut, lisää lohkotut kanapalat(jätin kokonaiseksi). Ota väriä pintaan ja lisää paseerattu tomaatti sekä sitruunamehu.
Keitä hetki kasaan ja tarjoile jogurtin, vaalean rapean leivän( minulla annoksessa eilen tehdyistä täytetyistä ohukaisista ylijäänyt ohukainen) ja riisin kanssa.

Viimeksi muokattu:
Mulla olisi muutama tosi hyvä intialainen ohje ja tykkään itse intialaisesta ruuasta paljon. Muttamutta, olen perheestä ainoa, joka sitä syö ja muutenkin pitää tehdä nyt tällä hetkellä muksulle omat sapuskat, niin olisi hiukan liikaa kokkailua viikonloppuun.

Marille: ruoka voisi olla keitto, mutta kuva pitäisi olla.

Viimeksi muokattu:
Heh, ei mikään taidokas annoksen asettelu, mutta olkoon :D

Katkarapukorma (1:lle hengelle)

laihari25.jpg

60 g kookosmaitoa
5 g tomaattipyrettä
50 g Bulgarian jugurttia
80 g katkarapuja
40 g keltaista paprikaa
20 g sipulia
30 g pakasteherneitä
0,5 tl suolaa
0,5 tl chilijauhetta
1 tl raastettua tuoretta inkivääriä
1 valkosipulinkynsi murskattuna
0,5 tl kardemummaa
0,5 tl garam masalaa
(tuoretta punaista chiliä koristeluun)

83,4 kcal / 100 g

Sekoita kookosmaito, tomaattipyre, suola, chilijauhe, inkivääri, valkosipuli, kardemumma ja garam masala kulhossa. Kaada seos pienelle paistinpannulle ja kuumenna. Lisää sekaan viipaloitu paprika ja sipuli. Hauduta noin 8 minuuttia.

Lisää joukkoon pakasteherneet, katkaravut ja Bulgarian jugurtti. Kiehauta. Tarjoa riisin kera.

Tässä intialaisehko väsäykseni. (Ohjeessa ei mainittu mitään intiasta, mutta samaa maustemaailmaa edustaa..)

Korianterikanaa, kurkkuraita ja mangolassi

korianterikana_zps712a21bd.jpg

Korianterikana

500g kananrintaa
n.10 kpl tomaatteja
2-3 chilipalkoa (laji maun mukaan)
1 tl Garam Masalaa
1 tl juustokuminaa
4-5 kpl valkosipulinkynttä
nippu tuoretta korianteria

Paloittele kana ja paista öljyssä kunnes pintapuolisin kypsynytja suurin osa nesteistä poistunut.Lisää Suola, silputut tomaatit,silputut valkosipulinkynnet sekä chilit ja anna kiehua kunnes tomaatit on pehmeitä . Lisää Garam Masala ja juustokumina ja jätä hautumaan n. 15 min. Lisää silputut koriantterit (n.2 kourallista) ja hauduta vielä muutama minuutti. Tarjoile naanleivän, riisin ja salaatin kera.

Ohje on täältä: ICRTK - Korianterikana

Laitoin vain yhden miedon chilin, eikä ruoka maistunut ollenkaan chilille. Muutenkin näillä maustemäärillä tuli hyvin mietoa, mutta muutoin ihan hyvää. Tiedänpä nyt, että seuraavalla kerralla voin laittaa mausteita reilusti enemmän.

Kurkkuraita

Maustamatonta jugurttia ("partaäijä" minusta paras), puolikas kurkku karkeana raasteena, salottisipuli pieneksi pilkottuna, tuoretta minttua hienonnettuna, vähän suolaa.

P1050842_zpsa6444bd7-1_zps9f7d8af5.jpg

Mangolassi
(jälkiruoka/juoma)

1 prk (0,5l) mangososetta (Bonne)
3dl maustamatonta jugurttia
1 dl maitoa
1/2 dl sokeria

Surauta aineeta tehosekoittimella sekaisin ja nauti.

Suorastaan hävettävä asettelu, mutta yritys hyvä kuitenkin.

Eli Intialainen lammas-curry, basmatiriisiä ja kurkkuraitaa:

Ainekset:

Lampaaseen:
1kg lammasta, itse käytin pakasteesta paistia.
n1dl kreikkalaista jogurttia
Porkkana
Vettä
Tomaattipyrettä
Jeeraa eli juustokuminaa
Jauhettua korianteria
Kurkumaa
Suolaa
Chiliä, jauheena
5 kynttä valkosipulia
Sinapin siementä, jauheena
Fenkolin siementä, jauheena
Neilikka, jauheena

Olikohan vielä jotain? Heittelin mausteita vaan pataan ja nuuhkin välissä. :D

Riisi:
Basmatiriisiä
Vettä
Ruususuolaa

Raita:
Kreikkalaista jogurttia (n1-1,5dl)
1/3 osa kurkkua raastettuna
Kuivattua minttua 1rkl
ripaus jeeraa
1 pilkottu sipuli

Valmistus:
Pilko lammas 2x2cm paloiksi. Kuori porkkana ja pilko mieleisiksi paloiksi. Laita odottamaan.

Kuullota mausteita padassa pienessä öljymäärässä niin, että tuoksu voimistuu. Lisää valkosipulit, tomaattipyre, lihat ja porkkana. Ruskista lihat ja lisää vettä niin että lihan peittyy. Sekoita ja laita kannen alle hautumaan noin tunniksi. Loppuvaiheessa lisää jogurtti ja sekoita hyvin.

Sekoita raita niin, että pilkot sipulit ja raastat kurkun ja sekoitat ne jogurttiin mintun ja jeeran kanssa. Jääkaappiin maustumaan kunnes lihat on valmiita.

Keitä riisit ohjeen mukaan.

• Tykkää
Reactions: Rätti Väsynyt

Yhteistyössä