Ruokaa leivinuunissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uunin kupeesta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

Uunin kupeesta

Vieras
Saa nauraa ja nolata, jos siltä tuntuu :D

Mutta; olen nyt onnellinen leivinuunin omistaja, mutta en osaa laittaa ruokaa. En liedellä, enkä uunissa.

Tositarkoituksella kysyn nyt neuvoja. Kertokaapa nyt parhaat leivinuuniruokaohjeenne. Ruokaa pitäisi loihtia koko perheelle.

Ensimmäisenä hommaa mittari siihen uuniin. Meillä porattiin luukun yläpuolelle (sivuun) reikä ja siihen sit mittari jonka pää pitkällä uunissa. Mut ihan sellanen uuniin laitettava irrallinenki mittari ok.

Karjalanpaisti tulee mielettömän hyvää (oon laittanu monesta muustakin lihasta vastaavaa) kun n 100 astetta lämpöä ja antaa olla mahdollisimman pitkään esim yön yli kun huolehtii vaan et on nestettä.
Mut periaatteessa voit käyttää samanlai kuin sähköuunia. Lämmitys vaan ja samalla se ruoan laiton ajoitus erilaista minkä oppii ajan mittaa.

Hernekeitto, uunipuurot, uunikalat, uunijuurekse, perunakiusaukset, makaronilaatikot...

Minulla on ollut viimeiset 13 vuotta leivinuuni, ja se on talvella todellista ruuanlaiton elitismiä. Kun lämpö on sopiva, niin ruoka uuniin ja siellähän sitten tulee.

Mutta mitari kannattaa alkuun hankkia.

On muuten joku kirja, Ruokaa uunista tms. jossa on hyvin tarkat ohjeet ja paljon tietoa uuniruuista. Lainaa kirjastosta?

Joku sanoi et uunimittari uunin kylkeen, mut meil se pitää olla siellä uunin sisällä ku lämpiää sen verta epätasaisesti silloin ku harvon lämmitetään.

Mut hernekeitto leivinuunissa on parasta. illalla herneet ohjeen mukaiseen vesimäärään ja yön ajaksi uuniin (n. 100C max). Kansi päälle. Aamulla sit maustat suolalla ja kiehautat sekä lisäät haluamasi höystöt.

Mullakin on pieni leivinuuni ja en ole kuin pari kertaa tehnyt sillä jotain. Hankalinta tuossa on se, että minä en oikein tiedä mihin lämpötilaan se pitäisi lämmittää, kun illalla jos sen lämmittää, kun tuntuu, että se viilenee aika nopeasti tai sitten minusta vaan tuntuu siltä :)

Viimeksi laitoin porkkana ja perunalohkoja sinne ja ne oli siellä toista tuntia ainakin ja kyllä niistä ihan hyviä tuli :) Pitäisi vaan uskaltaa enempi kokeilla ja tehdä.

Yhteistyössä