"Ruokaa, jota lapsikin syö"

Mulla on kaveri, jolla on kolme lasta. Ovat paljon meillä ja usein syödään yhdessä. Tai siis laitetaan ruokaa ja minä, mun lapsi ja tää kaveri syövät. Hänen kolme lastansa jättävät lähes poikkeuksetta syömättä. Ja ihan sama mitä ruokaa on, ei kelpaa. en sitte tiiä mitä ne kotona syö, mutta mun laittama kotiruoka ei kelpaa.

sama juttu miehen esikoisen kohdalla. Kun tulee meille, menee muutama päivä kun alkaa olla nälkä sillä tasolla että alkaa ruoka kelpaamaan.

tekö ette oikeesti usko, että, lapsikin, voi olla tykkäämättä jopa monesta eri asiasta?
Onhan mm sekin ihan tieteellisesti todistettu, että meillä ihmisillä on eri määrä makunystyröitä suussa. Jolloin ne, joilla niitä on vähempi, ovat niitä vähemmän ronkeleita.
Itse mm maistan makeutusaineen aivan järkkynä makuna kaikesta läpi. Eikä tosiaan mikään tottumus asiaa poista, kun kyse ei ole tykkäämisestä, vaan siitä että maistan sen sivumaun liian voimakkaasti.
Itse olen myös kala-allergikko, joten lapsi ei tottunut makuun vatsassa, imetyksessä jne.
Mut kuinkas ollakaan, kala on hänen lempiruokaansa.

Meillä ei nirsoilla. Jokaisella neljästä lapsesta on kyllä se yksi inhokkijuttunsa mutta ne on kaikki sellaisia mitkä voi ottaa omasta annoksestaan itse pois.. Siis ananas pizzassa yhdellä, juusto leivän päällä toisella jne.

Mua ällöttää sellainen, että lapset opetetaan syömään vain niitä "lapsiystävällisiä" ruokia eikä tarjotakaan ikinä muuta. Kerran jos maistaa ja irvistää, ei se kerro vielä mitään! Mauttomia mössöjä nyt syö kuka vaan, oikeisiin makuihin pitää tottua. Jos ruokaa ei jollain aterialla mene muutamaa lusikallista enempää, sitten ei mene. Seuraavan kerran aina maistuu jo paremmin.

Meillä hyvä esimerkki on ne harvat laiskat päivät, kun tehdään jotain kalapuikkoja+nakkia+ranskalaisia, katetaan lisäksi vihanneslautanen ja jotain punajuurisalaattia ym . Lapsi nro 1 söisi vain ranskalaisia ja kurkkua. Toinen ei tykkää yhtään ranskalaisista ja inhokkina on kalapuikot sekä punajuurisalaatti, syö siis nakkeja ja vihanneksia. Kolmas vetää kaikkea tyytyväisenä. Neljäs kysyy että saako ottaa ruisleipää?

Sen sijaan kaalilaatikkoa, pinaattikeittoa, janssoninkiusausta, lindströmin pihvejä, nuudeli-tonnikalawokkia, karjalanpaistia tai mitä tahansa kalaa syö meillä kaikki hyvällä ruokahalulla. Toisin sanoen, mä pääsen helpommalla kun laitan oikeaa ruokaa tuon muka-nopean sijaan. :D

Yhteistyössä