"Ruokaa, jota lapsikin syö"

Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:
Jos tässä nyt on kyse vaikka vierastarjoilusta niin ihan varmasti mulkkaan tarjoiluja niin, että vieraille maistuu :)

Tuokin on eri asia kuin. En mäkään tietenkään tarjoa kasvissyöjäystävälleni karjalanpaistia, ja totta kai välillä teen nimenomaan lapsen herkkuruokia.

Alkuperäinen kirjoittaja Rieputarallaa:
Juu tämä käsitettiin nyt tahallaan väärin. Jos kysytään vinkkejä ruokaan, jota lapsetkin syö, kysymykseen on implikoituna oletus, että lapset syövät vain tietynlaisia ruokia, eivät kaikkea.

Jos haluttaisiin esim. kananmunatonta ruokaa, kysymyksessä mainittaisiin tämä nimenomainen ruoka-aine, koska aika harva meistä on selvännäkijä, joka oivaltaa sanomatta, että kyse on nimenomaan kananmunattomista ruoista, muut käy.

En mä ainakaan tahallani väärin ymmärtänyt. Mulle lapsiystävällinen ruoka tarkoittaa, et vältellään niitä ruoka-aineita mistä lapsi ei tykkää. Niin mä ymmärrän sen.

Jos tässä nyt on kyse vaikka vierastarjoilusta niin ihan varmasti mulkkaan tarjoiluja niin, että vieraille maistuu :)

Tuokin on eri asia kuin. En mäkään tietenkään tarjoa kasvissyöjäystävälleni karjalanpaistia, ja totta kai välillä teen nimenomaan lapsen herkkuruokia.

Ootas kun koitan tulkata. Tarkoitatko vaikka sitä, että aikuisille tarjottaisiin pihviä ja valkosipuiliperunoita ja lapsille jauhalihapihvejä ja pussimuusia, "kun eivät ne tykkää kokolihasta" tms? Siis että tarjotaan "huonompaa" ruokaa, ei niin "hienoa"? Huonoja sanavalintoja nyt mulla, kun ei ajatus oikein kulje, mutta jotain sellaistako tarkoitit?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

En mä ainakaan tahallani väärin ymmärtänyt. Mulle lapsiystävällinen ruoka tarkoittaa, et vältellään niitä ruoka-aineita mistä lapsi ei tykkää. Niin mä ymmärrän sen.

Mutta se on ihan sama kysyä "ruokaa mistä lapsikin tykkää" kuin "ruokaa mistä aikuisetkin tykkää" Jokaisella on jo lapsena oma maku! Toinen haluaa salamipizzaa, tionen ei syö mitään pizzaa. Joku tykkää kastikkeesta, toinen syö pelkkää perunaa, makuasioita, ei voi yleistää mikä on "lapsiystävällistä ruokaa"

Meillä syödään vain hyvää ruokaa ja aina kelvannut kaikille. Just viikolla kuuntelin kun työkaveri kertoi murkuistaan. Kolmea eri ruokaa tekee ja valittaa.
Lapset pienestä pitäen perheen ruokkiin, syövät tai eivät, seuraavalla keralla paremmin. En koskaan alkais useampaa eri ruokaa tekemään eikä onneksi tarviskaan.

Periaatteena on, että se joka kokkaa se myös päättää mitä perhe syö. Eli mä olen melkein aina ollut se perheen ruuanlaittaja ja syövät mitä laitan. Ongelmia ei tällä saralla ole ollut.

Ootas kun koitan tulkata. Tarkoitatko vaikka sitä, että aikuisille tarjottaisiin pihviä ja valkosipuiliperunoita ja lapsille jauhalihapihvejä ja pussimuusia, "kun eivät ne tykkää kokolihasta" tms? Siis että tarjotaan "huonompaa" ruokaa, ei niin "hienoa"? Huonoja sanavalintoja nyt mulla, kun ei ajatus oikein kulje, mutta jotain sellaistako tarkoitit?

Juu. Just tuota. Oletetaan suoraan, että lapset ei kuitenkaan tykkää niistä valkosipuliperunoista tai kokolihasta, eikä sitten eddes tarjota niitä, jolloin lapsi ei saa tilaisuutta opetella uusia makuja ja koostumuksia. Ja sitten kun elämä on yhtä muusia ja jauhelihaa, niin totta kai valkosipuliperunat ja kokoliha vaatii totuttelua, mistä vedetään johtopäätös, että lapsi ei tykkää niistä - ja tarjotaan taas sitä pussimuusia.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:

Mutta jos vieraita on paljon, ei voi varmistaa, että ruoka on kaikille mieleistä.

Niin paljon meillä ei vielä ole ollut vieraita, mutta ymmärrän mitä tarkoitat. :) Sushia jos laitan isommalle porukalle, useammin lapset ovat suhtautuneet varauksella ja olen kyllä laittanut sellaista mikä heille maistuu.

En siis jättäisi toisten lapsia nälkäisiksi enkä alkaisi opettaa heille uusia makuja ns "väkisin" :)

Mutta se on ihan sama kysyä "ruokaa mistä lapsikin tykkää" kuin "ruokaa mistä aikuisetkin tykkää" Jokaisella on jo lapsena oma maku! Toinen haluaa salamipizzaa, tionen ei syö mitään pizzaa. Joku tykkää kastikkeesta, toinen syö pelkkää perunaa, makuasioita, ei voi yleistää mikä on "lapsiystävällistä ruokaa"

En mä mielestäni ole yleistänytkään, enkä koskaan kyllä ole kysynytkään vinkkejä lapsiystävälliseen ruokaan. Tarkoitetaanko lapsiystävällisellä sitten mahdollisimman neutraalia ruokaa?

Alkuperäinen kirjoittaja :
mulla on tosi nirso 1v!
kaikkeni olen koittanu, mut jos ei maistu ni ei....
mielummin annan siille nakin ku annan olla nälässä...

Ja mä taas antaisin kärvistellä kakrun nälässä jos mikään muu ei 'kelpais' kuin nakki.

Lähiaikoina olen törmännyt useampaankin ruokavinkkejä kyselevään aloitukseen, jossa ehtona on, että lastenkin pitäisi syödä kyseistä ruokaa.

Mietin vain, että millaisia nirppanokkia te lapsistanne kasvatatte, jos vain tietyt ruoat kelpaavat. Nakkeja ja ranskiksiako sitä olla pitää, vai miten tämä juttu menee?

Itsellä periaatteena on se, että sitä syödään mitä tarjolla on. Jos ei maistu, niin kiitti moi. Seuraavalla kerralla parempi tuuri. En taatusti ala mulkkaamaan ruokasuunnitelmia lapsen takia.

Juuri näin. Jos ei kelpaa niin voi olla syömättä.

Mutta jos vieraita on paljon, ei voi varmistaa, että ruoka on kaikille mieleistä.

Niin paljon meillä ei vielä ole ollut vieraita, mutta ymmärrän mitä tarkoitat. :) Sushia jos laitan isommalle porukalle, useammin lapset ovat suhtautuneet varauksella ja olen kyllä laittanut sellaista mikä heille maistuu.

En siis jättäisi toisten lapsia nälkäisiksi enkä alkaisi opettaa heille uusia makuja ns "väkisin" :)

No se on varmaan totta, että jos on jotain oudompaa ruokaa, on hyvä olla myös jotain "tuttua ja turvallista" tarjolla.
On mullakin tacojen kanssa miedompaa ja väkevämpää kastiketta, jos tarkemmin ajatellaan, ihan vaan siksi, että ite en voi kuvitella syöväni sitä mietoa ja kuitenkin moni -aikuinenkin- haluaa sitä.
Mutta jos on lasagnea, on kaikille lasagnea, jos on pizaa, on kaikille pizzaa, jos on sroganoffia, on kaikille stroganoffia, suolakurkut onkikoot itse pois ken tahtoo, keitosta kaivakoon itse jokainen pois sen mitä ei syö jne...

No se on varmaan totta, että jos on jotain oudompaa ruokaa, on hyvä olla myös jotain "tuttua ja turvallista" tarjolla.
On mullakin tacojen kanssa miedompaa ja väkevämpää kastiketta, jos tarkemmin ajatellaan, ihan vaan siksi, että ite en voi kuvitella syöväni sitä mietoa ja kuitenkin moni -aikuinenkin- haluaa sitä.
Mutta jos on lasagnea, on kaikille lasagnea, jos on pizaa, on kaikille pizzaa, jos on sroganoffia, on kaikille stroganoffia, suolakurkut onkikoot itse pois ken tahtoo, keitosta kaivakoon itse jokainen pois sen mitä ei syö jne...
Meillä toinen pojista ei pidä sienistä, hän poimii ne burgundinpadasta pois, sen saa tehdäkin :) Kyse on enemmänkin varmaan siitä suutuntumasta ja ulkonäöstä kuin mausta, sillä hän syö tyytyväisenä lihamureketta, jossa on sienijauhetta :) Minä en pidä ollenkaan aurajuustosta, joten jos sitä on ruoassa, otan vain vähän tai en ollenkaan, jos on vaihtoehto. Jotkut ruoka-aineet ovat sellaisia, ettei vaan uppoa :ashamed: Pizza on minulta auttamatta pilalla, jos siinä on auraa. Mutta tämä on kyllä taas melko muuta kuin mistä ap aloitti puhua. :)

Meillä toinen pojista ei pidä sienistä, hän poimii ne burgundinpadasta pois, sen saa tehdäkin :) Kyse on enemmänkin varmaan siitä suutuntumasta ja ulkonäöstä kuin mausta, sillä hän syö tyytyväisenä lihamureketta, jossa on sienijauhetta :) Minä en pidä ollenkaan aurajuustosta, joten jos sitä on ruoassa, otan vain vähän tai en ollenkaan, jos on vaihtoehto. Jotkut ruoka-aineet ovat sellaisia, ettei vaan uppoa :ashamed: Pizza on minulta auttamatta pilalla, jos siinä on auraa. Mutta tämä on kyllä taas melko muuta kuin mistä ap aloitti puhua. :)

Meilläkin poika noukkii ruoasta just sienet pois (vaikka tykkää ihan hulluna lihapullista, joissa melkein aina on sienihakkelusta). Ei siitä tosiaan kyse olekaan, että kaikkien pitäisi kaikesta tykätä. Vaan siitä maistattamisesta ja totuttamisesta. Oikeasti, jos ihmetellään, miksi suomalaiset lihoo, niin mie veikkaan, että tämä miellyttämiskulttuuri on yksi syyllinen asiaan. Ei toki ainoa eikä ehkä edes tärkein.

Meillä just 1v. täyttänyt syö vielä pääsääntöisesti purkkiruokia kun yritetän miehen kanssa pudottaa pianoa karppaamalla. Ihmeen hyvin lapsi kyllä syö mausteisempaakin ruokaa mitä on saanut maistella. Tulevaisuudessa toivottavasti oppisi ihan kaikkiruokaiseksi, mutta mä uskon sen olevan enemmän kiinni lapsen persoonasta kun mistään mun opetuksista tai ansioista.

pitää muistaa että lapsi saa jo mahassa makuaistimuksia äidin ruokavaliosta ja lisää äidinmaidon kautta, jos imetetään.

Ja ei toi karppaus ole mikään este/syy sille että pitää purkkimössöä syöttää. annat oikeaa ruokaa mitä tekin syötte ja jos tuntuu siltä että haluat niin lapsi voi saada sitä leipää/perunaa/makaroonia lisäksi.

Mä teen varmaan about hyväkarppia ruokaa ja lapsi syö sitä samaa. Toisinaan keitän hänelle/miehelle lisäkkeeksi makaroonia/riisiä/perunaa tms. mutta usein mennään pääruoka/keitetyt kasvikset/salaatti-linjalla.

Muistan lukeneeni että lapsi tarvitsee 10-15 maistamiskertaa ennenkuin tottuu makuun. Meillä ei lapset söisi kalaa, erilaisia vihanneksia yms. Ellei niitä olisi ensimmäisten kertojen jälkeen enää tarjottu, tai kannustettu maistamaan. Itse olen myös aina vierastanut sitä että lapsilla eri ruokaa, omasta lapsuudesta muistan sukulaiset joiden luona lapsille aina nakit ja muusi tyyppistä ruokaa. Teininä yksissä kekkereissä olivat varanneet savustettua kalaa ja makkaraa pöytään, saivat syödä makkarat itse kun me vieraat halusimme kalaa kuitenkin ensin tarjottiin makkaroita että kai te nyt näitä syötte juu ei kiitos. Se tuntui oudolta silloin, ja en osaisi omille niin tehdä. Ja sen lisäksi itse en jaksaisi syödä niitä muuseja, nakkeja ja lihapullia tai jättää mausteita pois tai sitten väsätä kahta ruokaa.

Niin ja mä oon kanssa sillä kannalla että teen ruokaa ja tarjoan sitä, jos ei kelpaa, olkoon syömättä. Joskus jos on monen päivän huono syöminen takana, saatan tarkoituksella tehdä jotain mistä tiedän, että se uppoaa varmasti.

Mutta esim. tänään toi meidän 2v8kk veti lautasellisen täysjyväspagettia, lohta kerma-sitruunakastikkeessa, wokattuja vihanneksia ja fetasalaattia :)

ja siihen en ala myöskään että "tämä tässä on nyt porkkana, tämä tässä on perunaa, tässä on nyt kastiketta jossa on sitä ja tätä ja tämä tässä on possua..." olethan nyt reipas ja maistat kaikkea. mä laitan annoksen ja katson miten sujuu, jos meinaa ohittaa jonkin osion täysin, saatan todeta ohimennen että maistapas tuosta vähän salaattia ja yleensä tyttö maistaakin.

mulla on tosi nirso 1v!

Ei kai kukaan oikeasti mene tuohon lankaan?

Lapsi tykkää nakista, eikä viitsi opetella uusia makuja, kun tietää että aina lopulta saa sen nakin.

Mun lapsella on lääkärin diagnoisoima syömishäiriö ja meillä ei todellakaan syö kuin joitakin ruoka-aineita :(

mulla on tosi nirso 1v!

Ei kai kukaan oikeasti mene tuohon lankaan?

Lapsi tykkää nakista, eikä viitsi opetella uusia makuja, kun tietää että aina lopulta saa sen nakin.

Mun lapsella on lääkärin diagnoisoima syömishäiriö ja meillä ei todellakaan syö kuin joitakin ruoka-aineita :(

Tää on taas sitten asia erikseen.

mä teen keppälerttu-ystävällisiä sapuskoja itselleni, mä tykkään ihan eri sapuskoista ku muu perhe :D

noi ei kyllästy syömään keittoja, laatikoita,lihapatoja, maksakastiketta jne, mä teen sit itselleni jotain muuta välillä, tai joskus pakotan perheenkin syömään esim ranskalaisia :ashamed: :laugh:

Yhteistyössä