"Ruokaa, jota lapsikin syö"

Rieputarallaa

Aktiivinen jäsen
20.06.2005
48 269
-3
36
JKL
Lähiaikoina olen törmännyt useampaankin ruokavinkkejä kyselevään aloitukseen, jossa ehtona on, että lastenkin pitäisi syödä kyseistä ruokaa.

Mietin vain, että millaisia nirppanokkia te lapsistanne kasvatatte, jos vain tietyt ruoat kelpaavat. Nakkeja ja ranskiksiako sitä olla pitää, vai miten tämä juttu menee?

Itsellä periaatteena on se, että sitä syödään mitä tarjolla on. Jos ei maistu, niin kiitti moi. Seuraavalla kerralla parempi tuuri. En taatusti ala mulkkaamaan ruokasuunnitelmia lapsen takia.

Mä joudun miettimään mitä mies syö, muksu syö onneks melkein aina sitä mitä on.
Eli meillä on mies se joka aiheuttaa päänvaivaa :ashamed:

Joo, toi on tosiaan melko rassaava näkökulma..että lapsi söisi jotenkin huonompaa ruokaa kuin aikuinen. Ei kai sen niin ole tarkoitus olla, mutta usein ne lapsille maistuvat reseptit nyt vaan ovat jotenkin köyhiä. Tottahan sekin on, että mausteita ei lapsille kauhiast kannata tyrkyttää...meillä kun laittaisin mieluusti intialaista ja muutakin tulista..
Mutta vaikka lapsia ovatkin, niin on niillä oma makunsa alusta asti..meillä kaksi syövät tai ainakin maistelevat ennakkoluulottomasti ja yksi saa yökötyskohtauksia jo siitä, että kerron mitä ruokaa on...etenkin jos ei ole ennen maistanut. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja :
mulla on tosi nirso 1v!
kaikkeni olen koittanu, mut jos ei maistu ni ei....
mielummin annan siille nakin ku annan olla nälässä...

Ei kai kukaan oikeasti mene tuohon lankaan?

Lapsi tykkää nakista, eikä viitsi opetella uusia makuja, kun tietää että aina lopulta saa sen nakin.

Mä sovellan makujen mukaan. Välillä on päiviä ettei kelpaa joko lapselle, miehelle tai mulle, useinpina päivinä kelpaa kaikille. Me aikuiset toki saadaan nielaistua se epämiellyttävä ruokakin kuten omalla kohdalla kesäkeitto ja lohikeitto :$ laps taas alkaa kakomaan.

Meillä on muutamia ruokia, joista teini-ikäisenäkään pojat eivät vielä välitä. Ovat kyllä maistaneet, mutta eivät vaan tykkää. Joten teen niitä joko vain miehelle ja minulle, tai sitten vaikka alkuruoaksi ja pojille jotain muuta.

meillä minä olen se jonka mukaan pitää ruokailut miettiä, tyttö syö hyvin kaikkea mitä minäkin ja paljon muutakin, kiitos isovanhempien ja mun miehen... Niin tyttö syö esim. pekonia ja kanttarellejä, mitä mä en ite syö...

Alkuperäinen kirjoittaja Rieputarallaa:
Alkuperäinen kirjoittaja :
mulla on tosi nirso 1v!
kaikkeni olen koittanu, mut jos ei maistu ni ei....
mielummin annan siille nakin ku annan olla nälässä...

Ei kai kukaan oikeasti mene tuohon lankaan?

Lapsi tykkää nakista, eikä viitsi opetella uusia makuja, kun tietää että aina lopulta saa sen nakin.

kai mä sit meen.. :/
mutta ku se voi olla vaikka koko päivän syömättä...

Alkuperäinen kirjoittaja Aatamin akka:
Ei ne lapset vaan välttämättä syö kaikkea. Esim. meidän esikoinen ei syö mustikkaa missään muodossa. Ei vaan voi sietää niitä.

Joo, kaikilla on varmasti JOKU ruokalaji, mitä ei vain voi sietää. Mun pojalla se on kananmuna. Mutta tää on eri asia kuin se, että ruoan pitäisi olla jotenkin erityisen lapsiystävällistä.

Ei ne lapset vaan välttämättä syö kaikkea. Esim. meidän esikoinen ei syö mustikkaa missään muodossa. Ei vaan voi sietää niitä.

Joo, kaikilla on varmasti JOKU ruokalaji, mitä ei vain voi sietää. Mun pojalla se on kananmuna. Mutta tää on eri asia kuin se, että ruoan pitäisi olla jotenkin erityisen lapsiystävällistä.

No teidän kohdalla lapsiystävällinen ruoka olis munatonta. Ei sen kummempaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Niin minustakin.

No juu, tietysti periaatteessa kaikkien olisi hyvä syödä samaa ruokaa. Pienet lapset eivät kuitenkaan millään ole voineet edes ehtiä maistella kaiken maailman makuja ja ruokia. Mitenkäs monta kertaa sitä pitikin jotain makua maistaa ennen kuin siihen tottuu? Muistaako joku?

Mun mielestä kultainen keskitie on tässäkin asiassa hyvä. Jos tänään on ruuaksi sanotaan vaikkapa nyt paellaa, josta lapsi noukkii mustekalat ja oliivit pois, ihan kohtuullista on, että huomenna syödään jotain tavallisempaa kuten vaikka makaronilaatikkoa.

Minkäs sille voi jos toinen ei suostu syömään jotakin ruokaa. Lapsi ennakkoluuloinen ja todella paljon on saanut maanitella, että suostuu edes maistamaan jotakin. On jopa huijattu lasta ja sanottu kalan olevan jotakin mitä hän suostuu syömään ja tykkäsi kyllä ruoasta! Nyt onneksi alkaa jo paremmin maistumaan eikä ole niin ennakkoluuloinen.

No juu, tietysti periaatteessa kaikkien olisi hyvä syödä samaa ruokaa. Pienet lapset eivät kuitenkaan millään ole voineet edes ehtiä maistella kaiken maailman makuja ja ruokia. Mitenkäs monta kertaa sitä pitikin jotain makua maistaa ennen kuin siihen tottuu? Muistaako joku?

Mun mielestä kultainen keskitie on tässäkin asiassa hyvä. Jos tänään on ruuaksi sanotaan vaikkapa nyt paellaa, josta lapsi noukkii mustekalat ja oliivit pois, ihan kohtuullista on, että huomenna syödään jotain tavallisempaa kuten vaikka makaronilaatikkoa.

10 kertaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:

Niin minustakin.

Juu tämä käsitettiin nyt tahallaan väärin. Jos kysytään vinkkejä ruokaan, jota lapsetkin syö, kysymykseen on implikoituna oletus, että lapset syövät vain tietynlaisia ruokia, eivät kaikkea.

Jos haluttaisiin esim. kananmunatonta ruokaa, kysymyksessä mainittaisiin tämä nimenomainen ruoka-aine, koska aika harva meistä on selvännäkijä, joka oivaltaa sanomatta, että kyse on nimenomaan kananmunattomista ruoista, muut käy.

Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:

Niin minustakin.

Juu tämä käsitettiin nyt tahallaan väärin. Jos kysytään vinkkejä ruokaan, jota lapsetkin syö, kysymykseen on implikoituna oletus, että lapset syövät vain tietynlaisia ruokia, eivät kaikkea.

Jos haluttaisiin esim. kananmunatonta ruokaa, kysymyksessä mainittaisiin tämä nimenomainen ruoka-aine, koska aika harva meistä on selvännäkijä, joka oivaltaa sanomatta, että kyse on nimenomaan kananmunattomista ruoista, muut käy.
Hei älä nyt sano, että väärin. Ymmärsin eri tavoin kuin mitä tarkoitit.

Itsellä periaatteena on se, että sitä syödään mitä tarjolla on. Jos ei maistu, niin kiitti moi. Seuraavalla kerralla parempi tuuri. En taatusti ala mulkkaamaan ruokasuunnitelmia lapsen takia.

Näin meilläkin. Tai siis en ala mulkkaamaan niitä suunnitemia kenenkään takia. mies ei tykkää riisistä, mutta lapset tykkää, joten välillä syödään riisiä. ne kelle ei kelpaa, jää sillä kerralla vähemmälle ruualle ja syö sitten kun on jotain mikä kelpaa. En eikä kukaan muukaan myöskään tee asiasta numeroa, jokainen ottaa mitä ottaa, mitä pöydässä on ja se siitä.

2v syö kyllä aika hyvin mitä on tarjolla, mutta on ruokia, joita en tarjoa. Esim muchos nachos, joissa tykätään tulisesta salsasta ja lastut on tosi suolaisia. Laitan kyllä lapselle jotain muuta.

Meillä just 1v. täyttänyt syö vielä pääsääntöisesti purkkiruokia kun yritetän miehen kanssa pudottaa pianoa karppaamalla. Ihmeen hyvin lapsi kyllä syö mausteisempaakin ruokaa mitä on saanut maistella. Tulevaisuudessa toivottavasti oppisi ihan kaikkiruokaiseksi, mutta mä uskon sen olevan enemmän kiinni lapsen persoonasta kun mistään mun opetuksista tai ansioista.

Yhteistyössä