ruoka

1-vuotias han voi syödä jo samaa ruokaa kun muutkin perheen jäsenet joten miten olette tehneet ruuat oletteko laittaneet ketsuppia ja muita jossa on suolaa ja lisäaineita ja pitääkö jotain välttää joko saa antaa lanttua ja sellaisia jossa oli sitä nitriittiä niin ja tuo suola ja lisäaineet?????kiitos jo etukäteen...
 
No en sen kummemmin mikään asiantuntija ole, mutta vastailen jotain....meillä tyttö on 1v 3vk ja en oo koskaan ollu mikään kauheen tiukka näissä ruoka-asioissa, on saanu maistaa kiellettyjä ruokia ennen suositeltua ikää ja niin päin pois. Nyt, kun tyttö on jo vuosikas, olen antanut syödä periaatteessa kaikkea kohtuudella, ruuat on vähäsuolaisia ja mausteita laitan useimmiten kuten itsellekin, kaikkein mausteisimpia ruokia (sellaisia, missä omakin suu on todella tulessa) en neidille vielä anna! Kaikkia ruokia ja ruoka-aineita ei tyttö oo vielä edes ehtiny maistamaan, mutta pikkuhiljaa valikoima laajenee. Mistään ei oo vielä tullu allergioita tai oireita, joten sen puoleen uskallan kivasti antaa uusia juttuja kokeilla. Ketsuppia oon käyttäny esimerkiksi jauhelihakastikkeessa ja neidin herkkua on makaroonilaatikko ketsupilla höystettynä :p Uusia perunoita oon pari kertaa antanu, en kuitenkaan niitä ihan pienimpiä. Makkaraa ja leikkeleitä on syöny, samoin raparperia, lanttulaatikkoakin. En nyt kuitenkaan lähde yksitellen koko ruokalistaa luettelemaan, mutta kohtuudella kaikkea on aika hyvä juttu :)
 
Nitriittiä sisältäviä suositellaan korkeintaan kerran viikossa yhden nakillisen verran. Maksaa en ole antanut ja raparperia on juonut vähän mehuna. Lisäaineita saa nykyään joka paikasta, joten niitä on vaikea varoa.
 

Yhteistyössä