Ruoka-aineet, tee ja pakastetut marjat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Luumunen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Luumunen

Vieras
Raskaus alkumetreillä ja moni asia mietityttää. Tiedän, että kofeiinin saantia pitäisi rajoittaa, mutta kai nyt pari isoa kuppia tavallista teetä voi päivässä juoda? Entä rooibos-tee, siinähän ei ole kofeiinia mutta lasketaanko se kielletyksi yrttiteeksi?

Entä voiko kotimaisia pakastemarjoja syödä turvallisin mielin kuumentamatta?

Kiitos vastauksista jo etukäteen.

Rooibosta voi juoda. Erään paketin kyljessäkin lukee, että sopii hyvin myös raskaana oleville.
Ite olen kyllä vetäny myös teetä (vihreää) aika huoletta. Pari-kolme mukillista menee päivässä.
En tiä noista kaupan pakastemarjoista..mutta olen tainnu niitäki syödä.

Alkuperäinen kirjoittaja Luumunen:
Mutta jos niitä suosituksia haluaa noudattaa tarkasti... :)

Siinä sitä onkin sitten haastetta kerrakseen. Suositukset vaihtelevat neuvolasta ja kaupungista toiseen, uutta tietoa tulee jatkuvasti, vanhat suositukset poistuu ja uusia tulee tilalle. Aina ei tiedä mihin suositukset perustuu, yksi asiantuntija sanoo yhtä, toinen toista :-)

Alkuperäinen kirjoittaja Monnia:
Kotimaisia pakastemarjoja siis saa syödä kuumentamatta.

Niin, tämähän perustuu siihen olettamukseen, että kotimaissa pakastemarjoissa ei ole listeriaa tai muitakaan pöpöjä. 100% varmaa se ei tietenkään ole: kyllä se suomalainen (tai kai useimmiten ulkomaalainen Suomessa) poimija on yhtä hyvin voinut jättää kätensä pesemättä vessassa käynnin jälkeen kuin se ulkomaalainenkin. 100% varmaa ei ole sekään, että ulkomaisissa olisi pöpöjä, se vain on tutkimuksen mukaan todennäköisempää. Mutta tilanne on voinut muuttua siitä moneen suuntaan.

Siksi kyse onkin suosituksista, ei säännöistä, kun ei näissä asioissa oikein ole yhtä ainoaa luotettavaa totuutta. Eli ei kannata turhaan stressata :-)

Yrttejä käytettiin (ja käytetään kai vieläkin jossain maassa) aikoinaan aiheuttamaan keskenmeno. En näe mitään vikaa siinä että yrttiteen vaihtaa muuhun teelaatuun raskausaikana. Ja tätäkään tietoa eivät kaikki saa käsiinsä elleivät ota selvää juuri niistä suosituksista. Minä esimerkiksi söin viime raskauksissa aika vapaasi mutta silti hieman rajoitteisesti, esim. vakuumipakatut kalat jäi tiskille. Mutta sen sijaan kaikki homejuustot söin myös kylminä, Valion siis, vaikka suosituksissa pyydetään kuumentamaan. Suomalaisista juustoista on löytynyt äärimmäisen harvoin listeriaa enkä nähnyt syytä valkata jokaista suupalaa kotimaisissa juustoissa.

Luulen, että niissä ulkomaisissa marjoissa on ongelmana lannoitusveden käyttö. Sitä on voinut jäädä marjoihin. Eviran sivuilta seuraava lainaus:

Ulkomaiset pakastevadelmat

Elintarviketurvallisuusvirasto suosittelee käyttämään ulkomaisia pakastevadelmia vain kunnolla kuumennettuina. Eri puolilla maata on esiintynyt toistuvasti norovirusepidemioita, joiden epäillään aiheutuneen ulkomaisista pakastevadelmista.

Elintarviketurvallisuusvirasto kehottaa kuluttajia ja suurtalouksia tarkistamaan hankkimiensa pakastevadelmien alkuperän ja ruokamyrkytysten välttämiseksi nauttimaan ulkomaiset vadelmat vasta riittävän kuumentamisen jälkeen. Ulkomaista alkuperää olevat pakastevadelmat tulee kuumentaa vähintään 2 minuutin ajan 90 asteessa.

Elintarvikkeen alkuperämaa on ilmoitettava pakkauksessa, jos alkuperämaan pois jättäminen voi johtaa kuluttajaa harhaan. Pakastetut ulkomaiset marjat voivat olla Suomessa pakattuja, joten pelkkä elinkeinonharjoittajan nimen tarkistaminen ei riitä ilman alkuperämaan tarkistamista.

Virukset pääsevät marjoihin saastuneen veden välityksellä. Pakastaminen säilyttää virukset hengissä ja tartuntakykyisinä. Jos marjat käytetään sulatuksen jälkeen sellaisenaan tai ainoastaan niitä lievästi kuumentaen, eivät virukset tuhoudu.

Virusten tutkiminen elintarvikkeista on äärimmäisen hankalaa eikä elintarvikelaboratorioissa ole saatavilla rutiininomaisia menetelmiä virusten todentamiseen marjoista. Menetelmän kehittely jatkuu koko ajan.

Myös muiden ulkomaisten pakastemarjojen kuumennusta suositellaan jos niitä tarjoillaan riskiryhmiin kuuluville kuten vanhuksille, lapsille tai henkilöille, joiden vastuskyky on heikentynyt.

Itse olen intohimoinen teen juoja, valkeat, vihreät ja yrttiteet maistuvat. Raskaana olen tehnyt niin, että olen a) vähentänyt erittäin runsasta teen juontia b) vaihdellut eri laatuja c) juonut teet huomattavasti laimeampina versioina kuin ennen.
Aluksi tuntui kamalalta, mutta siihen tottui nopeasti.

Yhteistyössä