rukkaset ja vähän muutakin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja siru
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

siru

Jäsen
18.05.2004
444
0
16
Saimme huhtikun alussa tietää, että olin raskaana. Emme vielä silloin asuneet yhdessä eikä lasta varsinaisesti yritetty vaikka meidän ehkäisymenetelmillä plussa ei ollu mikään yllätys. Esikoinen siis oli tulossa ja olimme molemmat onnesta sekaisin. Yhteenkään emme olleet ehtineet muuttaa (200km välimatkaa) saatika menemään naimisiin. Mutta olimme yhtä mieltä siitä, että kaikki järjestyy.

Sovimme, että alamme etsiä yhteistä asuntoa mieheni asuinpaikan läheltä ja kun raskaus oli edennyt jo 9. viikolle rohkenin tiedustella mahtaisiko vauva voida syntyä perheeseen jolla on vain yksi sukunimi. Rakkaani suostui kosintaani ja kaikki tuntui täydellisestä, kunnes...

Pari päivää kosintani jälkeen alkoi verinen vuoto ja keskenmenohan siitä tuli. Olimme yhdessä sairaalassa ja surimme yhdessä. Päätimme jatkaa yhteisiä hankkeita asunnon ja yhteisen elämän suhteen mutta avioliitto ei yhtäkkiä sopinutkaan enää rakkaani suunnitelmaan vaikka puhetta oli uudesta yrityksestä heti kun kehoni antaa myöden ja yhteinen paritalonpuolikaskin tuli hankittua (vanhempieni avustuksella).

Muutenkin miehen käytös alkoi olla kummallista ja kun yritin puhua asiasta ei siitä oikein tullut mitään kunnes eräänä päivänä sain kuulla, etten ole se tärkein asia hänen maailmassaan (mitä olin siihen asti saanut kuulla olevani). Tärkeämpiä ovat kuulemma ystävät, henkinen treeni ja ties mitä muuta. Pieni maailmani romahti kun tajusin, ettei mies ehkä haluakaan minua vaan lapsen kauttani ja kun lasta ei tule niin...

Rakastan tätä miestä enemmän kuin mitään ja ajattelin, että kaipa tämä kaikki tästä ja aikaa kului. Nyt olen uudelleen raskaana ja mies on vetänyt sanojaan takaisin sen suhteen mikä on hänelle tärkeää. Avoliitosta ei ole ollut puhetta. Enkä aio sitä ottaakaan puheeksi. Kaikki on siis tavallaan hyvin... molemmat odotamme ja haluamme lasta kovasti ja ainakin minä rakastan miestäni kovasti ja hänkin sanoo rakastavansa minua.

Huomaan vaan kovin usein ajattelevani, että entä jos en nyttenkään onnistu saattamaan maailmaan elävää lasta vieläkö minua rakastetaan ja halutaan. Tai mihin mieheni sanomisiin voin luottaa kun noin mieltään muuttaa (mikä on tärkeintä elämässä ja mikä ei). Ja tuleekohan sitä kosintaa koskaan vai onko perheessä kaksi sukunimeä toinen isälle ja lapselle ja toinen äidille (vielä ex-miehen sukunimi olis kiva päästä eroon jo senkin takia, ettei lapset sitten heti kysele).

Nämä kuulostaa kai naurettavan pieniltä ongelmilta niiden rinnalla mitä tällä palstalla on puitu mutta mielipiteitä tai kokemuksia täälläkin kaivataan. Kiitos jo etukäteen kaikille!

:( Pian on neuvola ja sielläkin äitiyskortin kanteen kirjotellaan isolla ex-miheni nimi... mahtaiskohan onnistua jos sinne soittais ja pyytäis niitä kirjaamaan vain sotun ja etunimen... Olis niin kiva säästää se muistoksi raskaudesta.

taidan olla ihan pöljä... :ashamed:

No se on aika kova homma vekslata nimenmuutos kaikkeen ja kun en nyt sitten tiedä ollaanko sitä menossa naimisiin vai ei (ilmeisesti joskus). Ei viitsis moneen kertaan muutaman vuoden sisällä vaihtaa passia ja kaikkia kortteja yms. Eikä se poista sitä henkisen puolen ongelmaa siitä, että olisin eri sukunimellä kuin muuperhe.

Avokki on tietenkin sitä mieltä, ettei hännen lapsi mun ex-miehen nimelle tule ja piste. Siitä asiasta ei keskustella! Lapsellehan voidaan antaa myös isän nimi kun isyyden tunnustus vaan on tehty.

Sano miehellesi että ellette mene naimisiin ja ota kaikki miehesi sukunimeä, niin vaihdat oman tyttönimesi takaisin ja vauvalle tulee se nimi sitten. On väärin että mies pitää itsestäänselvänä että vauva saa hänen sukunimensä, ja kieltäytyy antamasta sukunimeään sinulle. Itse pidin oman sukunimeni naimisiinmennessä, ja myös lapsillamme on minun sukunimeni, mutta ymmärrän ajattelutapasi, se on aika yleistä vielä nykyäänkin. Älä anna miehelle periksi, kun kärsit asiasta kuitenkin.

Muuhun en osaa sanoa, miksi miehesi teki ja sanoi niinkuin teki ja sanoi. Mutta toivon paljon voimia raskauteesi ja muutenkin elämääsi. :flower:

Minäkään en osaa mitään sen tärkeämpää sanoa, kuin todeta, että myös minulle oli aikoinaan tärkeää, että koko perheellä on yhteinen sukunimi. Eli en olisi voinu kuvitellakaan pitäväni omaa nimeäni, koska minusta se että perheellä on yhteinen nimi on tärkeä juttu.

Tuli mieleeni, että jospa puhuisit miehellesi asiasta kiertotietä, sano että et halua kantaa ex-miehesi nimeä, kun olet löytänyt itsellesi paremman miehen, että pitäävarmaan muutta nimeä, ja kato miten ies reagoi :hug:

Sinullapa on kova hinku naimisiin... Oliko tilanne sama myös edellisen kanssa, sinä tahdoit naimisiin, hän ei? Miksi muuten erositte? Jos "pakotat" miehesi naimisiin, voit olla varma, että aika pian hän hakee eroa.

Kiitos vastauksista. :heart:

Mukavaa, että nimi asiaan löytyy ymmärrystäkin. Enemmän minua kuitenkin häiritsee tässä kaikessa se, että avokkini muuttaa mieltään ees sun taas tärkeiden asioiden kanssa heti kun kaikki ei mene ihan putkeen. Voinko luottaa, että sellaista ei tapadu jatkossa... Ei olisi mukavaa huomata jäävänsä yksikseen piennen lapsen kanssa kun jotain onglmia tulee ja mies "huomaakin", että muut asiat ovat tärkeämpiä.

Olemme puhuneet asiasta ja rakkaani ymmärtää, että hänen käytöksensä on aiheuttanut aika moista luottamuspulaa. Hän sanoi että jos minä olisin toimunut noin hän ei olisi tiennyt mitä olisi pitänyt ajatella/ajatella. Minä taas puolestani ymmärrän, että hänen oli vaikea olla kun keskenmenon jälkeen molemmilla oli todella vaikeaa. Minulla ei juuri ollut voimaa tukea häntä ja hänen omat voimansa alkoivat ehtyä. Voimaa oli pakko hakea muualta ja se harhautti häntä luulemaan, että muut asiat ovat tärkeämpiä kuin minä/me.

Siis puhuminen auttaa ainakin täällä. Suosittelen muillekin. :)

Sinulle joka kirjoitit:\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.07.2006 klo 11:34 vieras kirjoitti:
Sinullapa on kova hinku naimisiin... Oliko tilanne sama myös edellisen kanssa, sinä tahdoit naimisiin, hän ei? Miksi muuten erositte? Jos "pakotat" miehesi naimisiin, voit olla varma, että aika pian hän hakee eroa.

En nyt tiedä onko minulla niin kova hinku naimisiin. Jos meille ei olisi tulossa lasta niin tuskin naimisiin edes haluaisin. En pidä sitä sinänsä minään ihmeellisenä juttuna. Helpottaa vaan asioita aina lapsen syntymästä asti kun vanhemmat ovat naimisissa.

Edelliseen avioliittoon en olisi halunnut laisinkaan mutta minut siihen tavallaan pakotettiin. Hullu olin kun en pitänyt päätäni koska pian häiden jälkeen nyrkki heilahti ensimmäisen kerran eikä siitä tullut loppua ennen kuin muutin pois kotoa.

Ei kävisi pienessä mielessänikään pakottaa, kiristää tai edes taivutella rakastani naimisiin sillä tiedän miltä se tuntuu. Siksi se asia roikkuu vieläkin kun siitä ei ole sen koommin puhuttu kun sitä kysyn silloin kerran ja sitten silloin kun tuli ilmi, että ei sittenkään. Ehkä juuri siksi kirjoitin asiani tänne kun "rukkaset" vaivaavat mieltäni mutten halua miestäni painostaa. Sainpa purettua sydäntäni tänne. :wave:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.07.2006 klo 09:31 Siru kirjoitti:

Mukavaa, että nimi asiaan löytyy ymmärrystäkin. Enemmän minua kuitenkin häiritsee tässä kaikessa se, että avokkini muuttaa mieltään ees sun taas tärkeiden asioiden kanssa heti kun kaikki ei mene ihan putkeen. Voinko luottaa, että sellaista ei tapadu jatkossa... Ei olisi mukavaa huomata jäävänsä yksikseen piennen lapsen kanssa kun jotain onglmia tulee ja mies "huomaakin", että muut asiat ovat tärkeämpiä.

Olemme puhuneet asiasta ja rakkaani ymmärtää, että hänen käytöksensä on aiheuttanut aika moista luottamuspulaa. Hän sanoi että jos minä olisin toimunut noin hän ei olisi tiennyt mitä olisi pitänyt ajatella/ajatella. Minä taas puolestani ymmärrän, että hänen oli vaikea olla kun keskenmenon jälkeen molemmilla oli todella vaikeaa. Minulla ei juuri ollut voimaa tukea häntä ja hänen omat voimansa alkoivat ehtyä. Voimaa oli pakko hakea muualta ja se harhautti häntä luulemaan, että muut asiat ovat tärkeämpiä kuin minä/me.

Siis puhuminen auttaa ainakin täällä. Suosittelen muillekin. :)

Sinulle joka kirjoitit:\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.07.2006 klo 11:34 vieras kirjoitti:

En nyt tiedä onko minulla niin kova hinku naimisiin. Jos meille ei olisi tulossa lasta niin tuskin naimisiin edes haluaisin. En pidä sitä sinänsä minään ihmeellisenä juttuna. Helpottaa vaan asioita aina lapsen syntymästä asti kun vanhemmat ovat naimisissa.

Edelliseen avioliittoon en olisi halunnut laisinkaan mutta minut siihen tavallaan pakotettiin. Hullu olin kun en pitänyt päätäni koska pian häiden jälkeen nyrkki heilahti ensimmäisen kerran eikä siitä tullut loppua ennen kuin muutin pois kotoa.

Ei kävisi pienessä mielessänikään pakottaa, kiristää tai edes taivutella rakastani naimisiin sillä tiedän miltä se tuntuu. Siksi se asia roikkuu vieläkin kun siitä ei ole sen koommin puhuttu kun sitä kysyn silloin kerran ja sitten silloin kun tuli ilmi, että ei sittenkään. Ehkä juuri siksi kirjoitin asiani tänne kun "rukkaset" vaivaavat mieltäni mutten halua miestäni painostaa. Sainpa purettua sydäntäni tänne. :wave:

Millä tavalla avioliitto helpottaa asioita..??? me ei olla naimisissa ja kyllä meidän asiat on ihan yhtä helppoja! ainoo vaa että joutuisitte käymään isyydentunnustuksessa mikä ny ei oo kauheeta..

Mutta kyllä naimisiin musta pitäs mennä painavimmin syin ku se että se
että asiat olis nii paljon helmpompia....
ei se papin aamen helpota muutakuin sukunimi-asiaa ja se ettei tartte mennä sinne tunnustukseen

Ei se isyystunnustamis-tapahtuma mikään kummonen juttu ole. Pelkkä virastokäynti. Siellä sovitaanja päätetään lapsen yhteis tai yksinhuolto.

Lapsen sukunimestä. Minä olen kyllä elänyt käsityksessä, että lapselle ei voi antaa ex-avioliiton eli ex-puolison sukunimeä, vaikka se nimi itsellä käytössä onkin??? mutta saatan olla väärässä. Jos et halua lapselle miehen nimeä, anna omasi,tyttönimi siis. Tulisihan teidän oveenne yhtäkaikki vähintään kaksi eri sukunimeä. Nyt niitä olisi kolme.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.07.2006 klo 22:34 chrissy kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.07.2006 klo 09:31 Siru kirjoitti:

Millä tavalla avioliitto helpottaa asioita..??? me ei olla naimisissa ja kyllä meidän asiat on ihan yhtä helppoja! ainoo vaa että joutuisitte käymään isyydentunnustuksessa mikä ny ei oo kauheeta..

Mutta kyllä naimisiin musta pitäs mennä painavimmin syin ku se että se
että asiat olis nii paljon helmpompia....
ei se papin aamen helpota muutakuin sukunimi-asiaa ja se ettei tartte mennä sinne tunnustukseen

Se helpottaa myös lasten lääkärikäyntejä =) . Olen ainakin kuullu jutuja, että kun sanoo nimensä ja varaa aikaa lapselle jolla on eri sukunimi, pyydetään selitystä. Omaa kokemusta ei ole, mutta kaveri joskus kertoi, että häneltä oli pyydetty jotain todistusta, että lapsi on hänen, kun on eri sukunimi :o Mä en kyllä tajua, että eikö ne sieltä koneelta tk:ssa tollaset jutut näe, mutta kaveri muutti paikakunnalle vasta lapsen syntyessä ja isä oli jo aiemin asunu, niin ehkä se sitten jotain sekaannusta aiheutti.

toisaalta mä en tajua miksi _ei_ vois mennä naimisiin, jos kerran jokatapuksessa yhdessä elää ja yhteisiä lapsia ja omaiuutta haluaa. Ero tilanteessahan avioliitto on tietynlainen turva. Avópari joutuu selvittämään sotkunsa ja omaisuutensa itse, vaikka olis kuinka tulehtunut ja riitaisa tilanne. Avioliitossa on laki apuna, jos yhteisymmärrykseen ei päästä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.07.2006 klo 09:18 sukunimiasiaa kirjoitti:
Ei se isyystunnustamis-tapahtuma mikään kummonen juttu ole. Pelkkä virastokäynti. Siellä sovitaanja päätetään lapsen yhteis tai yksinhuolto.

Lapsen sukunimestä. Minä olen kyllä elänyt käsityksessä, että lapselle ei voi antaa ex-avioliiton eli ex-puolison sukunimeä, vaikka se nimi itsellä käytössä onkin??? mutta saatan olla väärässä. Jos et halua lapselle miehen nimeä, anna omasi,tyttönimi siis. Tulisihan teidän oveenne yhtäkaikki vähintään kaksi eri sukunimeä. Nyt niitä olisi kolme.

Perheeni sisällä kävi juuri niin, että serkkuni miehen ex-vaimo sai lapsen toisen miehen kanssa joka ei halunnut lasta omalle nimelleen ja näin ollen lapsi on nyt sitten avioliiton kautta saadun nimen "alla". Ja ex-vaimo teki sen ihan kiusallaan.....

Sori sekavasti selitetty, muttei sitä oikein selkeämminkään saa kerrottua.

Yhteistyössä