Ruåtsissa ei saa kätellä naisia.

Mä luin tuon aamulla, ja odottelinkin jo Lepsaa tekemään aiheesta aloitusta :LOL:

Se nyt vaan on niin, ettei ketään saa väkisin alkaa kättelemään tai koskemaan, jos toinen tekee selväksi ettei sitä halua.
 
mie
Ootkohan edes lukenu uutista? Siinähän just vouhkataan siitä, että Ruotsissa nimenomaan naiset kättelee, mutta ongelma tulee, kun musliminaiset kieltäytyvät kättelemästä (miehiä).
 
Rukoilijasirkka
Mä en ymmärrä, miksi pitää väkisin kätellä ketään? Onko se todella pakko? Moniko haluaa vaikka että joku venäläinen mies tulee väkisin suuteloimaan tervehdyksen merkeissä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Mä en ymmärrä, miksi pitää väkisin kätellä ketään? Onko se todella pakko? Moniko haluaa vaikka että joku venäläinen mies tulee väkisin suuteloimaan tervehdyksen merkeissä?
Niinpä.
Eipä taitaisi monikaan suomalaismies tykätä tuosta.
Ei suomalaisilta Turkissakaan poskisuudelmia vaadittu, vaikka ne maan tapa tervehtiä ovatkin.

Lääkäri ei muuten kätellyt mua viime viikolla. En kokenut tarpeelliseksi kätellä väkisin. Kyseessä oli ihan suomalainen mies.
 
Keittiönoita
Eiköhän tuo ollut yhden yksittäisen ruotsalaismiehen tökeryyttää mennä väkisin kättelemään. Ei Suomessakaan saa mennä toiseen ihmiseen koskemaan ilman tämän suostumusta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Uskonto vastaan hyvät tavat, vaikea paikka. Ketään ei saa väkisin koskea, mutta kättelemättä jättäminen, jos joku siis on tulossa kättelemään, on aika tyly temppu.
Riippuu vähän miten tuon ilmaisee. =) Miehellä aikanaan työkaverina musliminainen ja mies meinasi esittäytyessään mennä kätteleään, mutta nainen veti kätensä pois ja ystävällisesti hymyillen selitti ettei vakaumuksensa vuoksi voi kätellä vieraita miehiä, mukava kuitenkin tutustua. en näe tuossa mitään epäkohteliasta tai tylyä.

Eri juttu jos olisi vain vetäiussyt kätensä pois ja tiuskaissut jotain tai vain vihaisesti tuhahtanut ja loukkaantunut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Uskonto vastaan hyvät tavat, vaikea paikka. Ketään ei saa väkisin koskea, mutta kättelemättä jättäminen, jos joku siis on tulossa kättelemään, on aika tyly temppu.
Riippuu vähän miten tuon ilmaisee. =) Miehellä aikanaan työkaverina musliminainen ja mies meinasi esittäytyessään mennä kätteleään, mutta nainen veti kätensä pois ja ystävällisesti hymyillen selitti ettei vakaumuksensa vuoksi voi kätellä vieraita miehiä, mukava kuitenkin tutustua. en näe tuossa mitään epäkohteliasta tai tylyä.

Eri juttu jos olisi vain vetäiussyt kätensä pois ja tiuskaissut jotain tai vain vihaisesti tuhahtanut ja loukkaantunut.
Moni myös esim. vie kätensä rinnalleen, tervehtii ja hieman kumartaa, hymyilee ja on kohtelias eikä lainkaan tyly, ja sanoo että uskontoni vuoksi en kättele vastakkaista sukupuolta.

Mä olin aikoinaan töissä työkkärin kansainvälisellä osastolla, missä asiakkaina oli myös muslimimiehiä, joista osa ei mua kätellyt. En kokenut sitä lainkaan epäkohteliaaksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Uskonto vastaan hyvät tavat, vaikea paikka. Ketään ei saa väkisin koskea, mutta kättelemättä jättäminen, jos joku siis on tulossa kättelemään, on aika tyly temppu.
Riippuu vähän miten tuon ilmaisee. =) Miehellä aikanaan työkaverina musliminainen ja mies meinasi esittäytyessään mennä kätteleään, mutta nainen veti kätensä pois ja ystävällisesti hymyillen selitti ettei vakaumuksensa vuoksi voi kätellä vieraita miehiä, mukava kuitenkin tutustua. en näe tuossa mitään epäkohteliasta tai tylyä.

Eri juttu jos olisi vain vetäiussyt kätensä pois ja tiuskaissut jotain tai vain vihaisesti tuhahtanut ja loukkaantunut.
Tätä mäkin mietin et jos näin ovat tehneet niin sit on ollu ihan ruottalainen tollo mies. Tosin alko vökisinki hymyilyttämään noi ihmisoikeusrikos vaahtoomiset
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Ihmisillä ei bakteerit leviäis niin hulluna, jos ei ois pakko kätellä joka ikistä pallinraapimakättä.
:LOL: :LOL: :LOL:

Mutta vakavissaan, mun mielestä ei tarvitte väkisin kätellä. Kyllä muakin yrittää monta kertaa yks erittäin raivostuttava mies kännissä kätellä, mutta monta kertaa luistan siitä.
 
Kyllä noilla naisilla pitäisi olla oikeus kieltäytyä kättelystä! Enemmän valistusta kansalle (ruotsalaisille) kulttuurieroista! Varsinkin koululaisille pitäisi opettaa tuollaisia asioita, niin parin vuosikymmenen päästä vastaavia ongelmia ei toivottavasti enää tulisi...
 
No voi ziisus miten pienestä asiasta on kohu saatu aikaiseksi! Kumpikohan tuossa on suvaitsematon osapuoli? Naiset jotka eivät suvaitse kotimaansa Ruotsin kulttuuria vai mies, joka ei suvaitse naisten vakaumusta?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
No voi ziisus miten pienestä asiasta on kohu saatu aikaiseksi! Kumpikohan tuossa on suvaitsematon osapuoli? Naiset jotka eivät suvaitse kotimaansa Ruotsin kulttuuria vai mies, joka ei suvaitse naisten vakaumusta?
Suvaitseehan nuo naiset Ruotsin kulttuurin - he vaan eivät harjoita sitä 100%. Eihän ne ole kieltämässä kättelyä kaikilta muiltakin siksi etteivät itse kättele...tuo mies taas on vissiin sitä mieltä, että kaikkien on käteltävä, koska hänkin kättelee.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
No voi ziisus miten pienestä asiasta on kohu saatu aikaiseksi! Kumpikohan tuossa on suvaitsematon osapuoli? Naiset jotka eivät suvaitse kotimaansa Ruotsin kulttuuria vai mies, joka ei suvaitse naisten vakaumusta?
Molemmat käyttäytyy itsekkäästi. Toiselle kätteleminen on ehdoton kohteliaisuus, toiselle ehdoton ei.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
No voi ziisus miten pienestä asiasta on kohu saatu aikaiseksi! Kumpikohan tuossa on suvaitsematon osapuoli? Naiset jotka eivät suvaitse kotimaansa Ruotsin kulttuuria vai mies, joka ei suvaitse naisten vakaumusta?
Suvaitseehan nuo naiset Ruotsin kulttuurin - he vaan eivät harjoita sitä 100%. Eihän ne ole kieltämässä kättelyä kaikilta muiltakin siksi etteivät itse kättele...tuo mies taas on vissiin sitä mieltä, että kaikkien on käteltävä, koska hänkin kättelee.
Mies taisi olla sitä mieltä siksi, että KAIKKI kättelevät, siis normaalit ihmiset.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Gwen:
Kyllä noilla naisilla pitäisi olla oikeus kieltäytyä kättelystä! Enemmän valistusta kansalle (ruotsalaisille) kulttuurieroista! Varsinkin koululaisille pitäisi opettaa tuollaisia asioita, niin parin vuosikymmenen päästä vastaavia ongelmia ei toivottavasti enää tulisi...
Enemmän valistusta hyvistä käytöstavoista Ruotsissa KAIKILLE!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
No voi ziisus miten pienestä asiasta on kohu saatu aikaiseksi! Kumpikohan tuossa on suvaitsematon osapuoli? Naiset jotka eivät suvaitse kotimaansa Ruotsin kulttuuria vai mies, joka ei suvaitse naisten vakaumusta?
Suvaitseehan nuo naiset Ruotsin kulttuurin - he vaan eivät harjoita sitä 100%. Eihän ne ole kieltämässä kättelyä kaikilta muiltakin siksi etteivät itse kättele...tuo mies taas on vissiin sitä mieltä, että kaikkien on käteltävä, koska hänkin kättelee.
Mies taisi olla sitä mieltä siksi, että KAIKKI kättelevät, siis normaalit ihmiset.
Mutta kun eivät kaikki kättele - edes kaikki normaalit ihmiset.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
No voi ziisus miten pienestä asiasta on kohu saatu aikaiseksi! Kumpikohan tuossa on suvaitsematon osapuoli? Naiset jotka eivät suvaitse kotimaansa Ruotsin kulttuuria vai mies, joka ei suvaitse naisten vakaumusta?
Kysytkö tosissasi kumpi osapuoli tuomitaan suvaitsemattomaksi?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
No voi ziisus miten pienestä asiasta on kohu saatu aikaiseksi! Kumpikohan tuossa on suvaitsematon osapuoli? Naiset jotka eivät suvaitse kotimaansa Ruotsin kulttuuria vai mies, joka ei suvaitse naisten vakaumusta?
Suvaitseehan nuo naiset Ruotsin kulttuurin - he vaan eivät harjoita sitä 100%. Eihän ne ole kieltämässä kättelyä kaikilta muiltakin siksi etteivät itse kättele...tuo mies taas on vissiin sitä mieltä, että kaikkien on käteltävä, koska hänkin kättelee.
Mies taisi olla sitä mieltä siksi, että KAIKKI kättelevät, siis normaalit ihmiset.
Mutta kun eivät kaikki kättele - edes kaikki normaalit ihmiset.
Ruotsissa on omat tavat, hyvin vanhat ja perinteikkäät. Ruotsi on luonut kulttuurinsa satojen ja taas satojen vuosien saatossa. Ruotsiin tulee myös uusia tapoja ja uusia kulttuureja, mutta tulokkaat eivät voi olettaa että vanhoista tavoista luovutaan. Miksi edes pitäisi? Mies ylireagoi pahasti, mutta ei ollut väärässä.

Ei tästä kompromissia saa mitenkään.
 

Yhteistyössä