ROTINAT

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kolmen äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kolmen äippä

Vieras
KUn nyt tuli taasen ROTINOISTA puhetta, laitan tähän yhden
vanhan kirjoituksen tältä palstalta:

ÄIDIN hoitoa = o)

Onko nyt niin että vanhat kunnon ROTINAT on unohtuneet kokonaan ??

Minusta oli ainakin tosi ihanaa, kun oli juuri saanut tuplapoikani, tuttavani tuli kylään rotinoitten kera.
Eli ; ROTINAT tarkoittaa, että kun joku on juuri saanut vauvan, mennään kylään äitiä ja vauvaa katsomaan, viedään mukana suolaista piirasta ja makeaa kahvin kanssa syötävää.
Ettei tuoreen äidin tarvitse laittaa herkkuja itse, vaan saa levätä.
Sitten kun on kahviteltu ja kuulumiset vaihdettu, siivotaan pöytä ja tiskataan tiskit.Auttaahan voi tietysti vielä muissakin hommissa.
Koska usein äiti on väsynyt synnyttämisestä, vaikkei sitä ehkä myönnäkään.

Kun äiti saa tällaisen ""täyspalvelun"" eikä itse tarvitse väsyneenä vieraita kestitä, sitä kutsutaan ROTINOIKSI.
Ja se saa todella joka äidin onnelliseksi!!
Itse olen tämän kohtelun saanut ja itse sitä myös toteutan joka kerta, kun menemme kyläilemään uuden vauvan saaneille ihmisille.
Olen saanut pelkkää kiitosta ja hyvää mieltä tästä.
Silti, kun keskustelen odottavien/synnyttäneiden äitien kanssa, useimmat ei ole edes kuulleet tällaisesta!

Nyt hyvät naiset & miehet; Perinteet kunniaan ja rotinoita toteuttamaan !
Siitä saa todella hyvän mielen sekä itse, että ystäväperhe ja se kyllä muistetaan vielä vuosien kuluttua

En ollu aikaisemmin moisesta kuullutkaan.. Hyvä tietää ja loisto idea. Täytyykin ottaa käyttöön, kun nämä kaverit tästä pääsevät synnyttymään. :)

Kiitti vinkistä..

Kyllä meilläpäin on tämä perinne kunniassa.
(Asun suuressa kaupungissa)

Oli ihana kun vieraat soitti etukäteen että olisivat tulossa katsomaan vauvaa ja mitään ei tarvitse varata, he tuovat ruoat ja kahvileivät tullessaan. Voiko äiti enenpää toivoa !

Iltatähti syntyi tammikuussa ja vieraita riitti ruuhkaksi asti. Onneksi sukulaiset ja ystävät olivat perillä perinteistä ;=)

Rotinat tunnetaan Itä-Suomessa hyvin, sillä se on karjalainen perinne.
Itse asun pääkaupunkiseudulla, mutta vanhempieni sukujuuret tuolta itä-Suomesta niin monet rotinat olen jo saanut, tosin tiskit tiskasi kone.
Juhannuksen sain koko piknikin pihallemme!!! (poika oli silloin kaksiviikoinen)

Mäkin oon kotosin Itä- tai oikeestaan Kaakkois-Suomesta, missä on vahva rotinaperinne. Sieltä suunnalta kotoisin olevat ystävät toivatkin syömiset tullessaan, kun tulivat vauvaa katsomaan, itse olin kyllä jo unohtanut koko perinteen... vaan täytyypä muistaa se jos/kun kaverit saavat vauvoja. :)

ja ehdottoman tärkeää on se, kuten joku jo mainitsikin, että ETUKÄTEEN ILMOITATTE TULEVANNE TUOMISTEN ELI ROTINOIDEN KERA. Minä sain rotinat, mutta kun en asiasta tiennyt, niin hiki päässä laitoin pöytää koreaksi vieraita varten. Vaikka rotinat ilahduttivatkin, niin kyllä harmitti kun olin aivan turhaan itse rehkinyt .

Rotinoihin minun käsittääkseni kuuluu myös vauvan muistaminen eli viedään pieni paketti myös vauvalle.

Minä asustelen täällä itäisessä Suomessa rotina-alueella. Koska pidän rotinoita ihan itsestään selvänä asiana, niin en todellakaan vauva-aikaan huhkinut pöytää koreaksi vieraille. Jos joku sitten oli niin hölmö, ettei mitään ensivisiitillään tuonut, juotiinpa sitten kahvit pelkkien keksien kanssa ;). Saatteena tokaisu, että enpähän ole ehtinyt jostain syystä leipoa... Kyllähän se yskä ymmärrettiin :).

Elikkä sain kanssa perinteiset rotinapiirakat tänne pk-seudulle, kun kummitäti tuli vauvaa katsomaan. Siis IIIISO laatikollinen, eikä mitään parin piirakan pakettia. Idässä siis voimissaan tämä perinne. Ja kyllä, kummitäti ilmoitti kivasti etukäteen myös :)
enpä kyllä itse osaakaan noita piirakoita pyöräytellä, joten taitaa kuolla perinne ainakin minun kohdallani :(

Valitettavasti rotina-perinne ei ole hengissä koko Itä-Suomen alueella! Täällä Savossa olen passannut lukuisat vieraat, jotka ovat tulleet vauvaa katsomaan. Jotkut ovat kyllä tuoneet vaatetta tai vaippoja, mutta tarjottavat olen itse leiponut ja laittanut pöytään. Ja kyllä on välillä suututtanut ja väsyttänyt! Onneksi tuli leivottua pakkaseen, muuten olisi vieraat saaneet olla ilman nisuja.

Kivahan se on, että ihmiset käyvät kylässä, mutta todellakin olin (ja olen edelleen) tosi väsynyt synnytyksestä ja yöimetyksistä.

Ihan pakko nyt tähän väliin kirjottaa, että minä en ainakaan hiki hatussa alkaisi leipomaan ja laittamaan..jos joku vieras ei ymmärrä ettei ole kakkua ja piirasta niin antaapi olla..korkeintaan olen ostanut pakkaseen jotain valmista.
Äidit ottavat ihan liikaa paineita siitä että mitä sitten kun vieraita alkaa rampata.Vieraista saa ja täytyykin kieltäytyä jos tuntuu ettei ihan heti jaksa.Eikä ota vastaan mintaa ihmistä kerralla.
Mutta, joku tykkää laittaa ja toinen ei, toinen on väsyneempi ja toinen täynnä energiaa eli kaikki tyylillään...