Rota-virus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kyselen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Nyt lapsukainen rokotettu.Odoteltiin neuvolassa vielä puolisen tuntia rokotteen antamisen jälkeen ettei mitään reaktioita heti alkuun tule.Tai se oli pikemminkin äitin toivomus,että katotaan vähän aikaa.Ei tullut mitään oireita,kaikki kunnossa.Lapsi ihan normaali,iloinen itsensä.Neuvolassa sanottiin,että tehtiin lapselle palvelus.Rotavirus paha sairaus.Näin uskon minäkin nyt.
Nyt oltava vaan tarkkana noiden kakkavaippojen kanssa,kun sitä rokotettahan erittyy kakan mukana pois. Seitsemäntenä päivänä kaikista eniten.Että jos on muitakin lapsia niin kannattaa varoa niiden vaippojen vaihdon kanssa.Ei kuulemma helposti tartu,mutta varminta varoa.Rokotteen tuoteselosteessakin asia sanottu.Varattiin jo aika seuraavan annoksen antamiseen viiden viikon päähän.En tiedä siitä suolentuppeumasta miten nopeesti ilmenee,mutta edelleen olen sitä mieltä että tämä rokote ei sitä aiheuta.Uskon tutkimustuloksiin.Meillä neuvolassa oltiin sitä mieltä että tuo 16 viikon suositusraja sen takia että niin pienelle rota oikeasti tosi vaarallinen.Siksi suositellaan että rokotettaisiin ennen sitä.Tiedä sitten.Uskon kuitenkin että rokotetta ei päästetä yleiseen jakoon jos olisi todellakin riski saada suolentuppeuma tms.

Meidän pojalla (joka on nyt 1v1kk)oli rotavirus 2kk:n ikäisenä.Olimme sairaalassa 3vrk. Menimme sinne,kun poika oli oksentanut ja ripuloinut melkein vuorokauden. Poika ei ollut kuivunut juuri ollenkaan, olimme neuvolan ohjeen mukaan antaneet maitoa tunnin välein vähän kerrallaan. Eli kyllä tuo tauti noin pienillekin tulee, vaikka kovin ihmettelivät sairaalassa ja ennen koetta sanoivat,ettei se rotaa voi olla! Olihan se melkoisen rankka tauti,kesti kymmenisen päivää,mutta ei minulle traumoja jäänyt,koska poika oli koko ajan niin hyvä kuntoinen!

Joo,vaihdetaan kuulumisia! Kiva kun teilläkin nyt eka satsi sit annettu.Meillä ei vielä ainakaa mitää oireiluja.Toivotaa ettei jatkossakaa!
Meinasin sen kakkavaipn kans tehä niin et vien suljetussa pussissa samantien roskiin.Ei ollu neuvolassa mitää muuta puhetta siitä kun et varoen käsiteltävä.Meillä ei muita lapsia ni sillei ei vaaraa.

Meillä kaikki ok. Meilkään ei muita lapsia joten ei siinä mielessä tartuntavaaraa. Jospa ei tulis ihmeempiä. Kuin kauan teille sanottiin ajaksi et jos jotain on tullakseen?

hei....luin viestiketjun rotavirusjutustanne ja mua jäi vaivaan, miksi vanhemmille lapsille ei anneta rotavirusrokotteita???? Mulla poika 1.5 v ja ei se kiva tauti tuon ikäisellekään ole!!!!

Heips! Mites teidän rokotuksen jälkeinen aika? Onko ollut mitä oireita? Meillä kaikki ok,ehkä vähän enemmän isoja pieruja rokotus aiheutti,mutta muuten ei mitään.

Meillä kans kaikki hyvin. Täällä ei edes pieruja tullut normaalia enempää :) Minua vaan vieläkin pelottaa että tulee jotain. Sitä suolentuppeumaa pelkään eniten. Minä kun olen tälläinen... Sanottiinko teille miten pian ilmenee jos on jotain tullakseen? Olen kyllä onnellinen jos rokote estää tuon kamalan taudin.

Ei sanottu.Sanottiin vaan että normaalit rokotusoireet voi tulla,kiukkuilua,lämpöä jne. Se suolentuppeuma on oikeesti niin harvinainen et toooosi huonoa tuuria jos sellane tulee,rauhoitu vaa sen suhteen.Millos teillä seuraava satsi? Meillä typy sillo 19 viikkonen.

No niin. Nyt se on meidänkin lapselle annettu se rotavirusrokote tänään aamulla. Hyvin meni, eikä mitään sivuvaikutuksia ole ilmaantunut. Jäämme tarkkailemaan tilannetta. Seuraava satsi sit neljän viikon päästä.

Hyvä ettei mitään sivuvaikutuksia ole tullu teillekkään.Oliko sun muksu minkä ikäinen? Joko teidän neuvolassa oli tietoa tästä rokotteesta? Meillä oli neuvolantäti aika huuli pyöreenä...

Meidän esikoinen on 16-viikkoa vanha nyt kun rokotettiin. Meidän neuvolassa olivat kans aika ihmeissään. Terveydenhoitaja oli saanut jonkun lapun vaan kotiin, muttei mitään työn kautta. Sen vuoksi pyysi soittamaan uudestaan kun oli ensin jutellut lääkärin kanssa. Meidän lapsi olikin sitten ensimmäinen joka rokotettiin meidän neuvolassa.

Juu,näin meilläkin.Ensimmäisiä oltiin.Neuvolalääkäri oli kyllä tietoinen asiasta ja piti rokottamista tosi hienona juttuna.Hän oli sitä mieltä että rokote tulisi niin pian kuin mahdollista saada rokotusohjelmaan.Neuvolan terkkari taas oli todellakin aika pihalla koko rokotteesta....Itse hälle siitä kerroin...Mutta pääasia että rokote nyt annettu ja toista vielä odotellaan.Onko teillä muuten kakka haissut nyt rokotteen jälkeen aika kitkerältä??Hyh Hyh

Mekin oltiin meidän neuvolan ekoja... =)
Ehkä hieman tujummalta on haiskahtanut.
Meillä neuvolan th tiesi ainoastaan sen minkä oli lukenut lappusista jotka oli tuolta lääkefirmalta kotiin tulleet.

Eli eipä oikein osannut vastata kysymyksiini.
Meille ei siis tullut mitään sivuvaikutuksia tuosta rokotteesta.
Seuraava annos on sitten tasan neljä viikkoa entisestä.
Mietin vaan että oisko ollut suotuisaa olla jonkin verran yli neljä viikkoa tuo väli, kun ohjeessa väli oli vähintään neljä viikkoa.

Ihan neuvolalääkärin kautta me resepti saatiin.Ei meilläkään neuvolaterkka rokotteesta juuri mitään tiennyt.Soitin vain hälle ja sanoin että tarvittaisiin sellainen resepti.Saatiin neuvolalääkäriaika samalle viikolle ja sieltä sitten hän soitti puhelinreseptin apteekkiin.Kyllähän teidänkin neuvolasta se pitäisi saada.Toinen vaihtoehto tietty oman alueen terveyskeskuslääkäriltä...

Minäkin vaan ilmoitin neuvolan terveydenhoitajalle, että rotavirusrokote pitäisi saada. Sanoin, että haluan sen lapselleni ja että aikaa sen antamiseen ei enää kauheasti ole. Sanoin olevani valmis menemään vaikka yksityiselle sen saadakseni. Terveydenhoitaja ei pitänyt yksityiselle menoa tarpeellisena vaan sanoi, että kyllä se neuvolan kautta pitäisi saada. Hänkin oli saanut jonkin lääkefirman esitteen kotiin asiasta. Kerroin terveydenhoitajalle lisäksi, että tiedän äidin, joka oli saanut jo rokotteen. Kerroin, tämän palstan ""äipästä"" ja miten hän oli rokotteen saanut ja se varmasti myös edisti asiaa. Ehkä hänen oli helpompi tehdä päätös kun kuuli minulta, että jotkut ovat jo rokotuksen saaneet.
Meidän neuvolalääkäri kirjoitti sitten sen reseptin kun terveydenhoitaja oli asiasta hänelle puhunut. Saimme mennä samana päivänä kun he olivat asiasta puhuneet, hakemaan reseptin.

Meille se toinen rokotus tulee noin neljän viikon päästä heti juhannuksen jälkeen.

Kakka on saattanut haista hieman ""tujummalta"", mutta ainahan se on pahalta haissut. Muuten ei ole mitään oireita rokotuksesta tullut. Olen nyt vain pitänyt tuota vaippahygieniaa erittäin tärkeänä asiana, ettei sitä erittyvää virusta vaipoista siirtyisi mihinkään.

Miten tarkkaa hygieniaa ootte siis pitäneet? Itse laitan kakkavaipan erill.muovipussiin ja pesen kädet huolellisesti ja myös lapsen kädet jos on sattunut käsi vaipallepäin,ei kylläkään näin oo käynyt yhtään kertaa. Yhden kerran pesin varalta kun oli epäselvä tilanne :) mutta eikös ne virukset siellä pikkusen elimistössä jyllää joten voiko tosta olla haittaa??

Juu, ei neuvolan terkalla ole mitään oikeuksia käydä seulomaan ketkä rokotteen saavat.Rokote tarkoitettu kaikille ketkä sen haluavat lapselleen hankkia.Ikäraja-ja muut ehdot täyttäen tietysti.Lääkäri on se joka voi rokottereseptin evätä johtuen jostain painavasta syystä liittyen vauvaan. Neuvolanterkoilla ei todellakaan ole oikeutta käydä karsimaan rokotteen haluajia.
Meillä ei kyllä ollut tälläistä ongelmaa.Terkkari oli todella asiallinen ja kiinnostunut rokotteesta vaikka tietoa rokotteesta hällä ei juuri ollutkaan.
Eli kaikki rokotetta halajavat ei muuta kuin neuvolassa asia esille ja sitäkautta etiäpäin!