Noroviruksesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tauti kammoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tauti kammoinen

Vieras
Täällä yksi tauti kammoinen panikoi, kun luin lehdestä että noro virus epidemiaa liikkeellä.

Mulla on 11 kk ikäinen vauvan ja kamalasti pelottaa jos siihen tulee, joulukin tulossa.

Onko kellään kokemusta.
Miten voisi estää? Riittääkö hyvä käsihygienia???

Meidän perhe riutuu vatsataudin riepoteltavana. En tiedä onko just norovirusta, mutta oireet täsmää (oksentaminen, kuume, ripuli). Pienin meistä on 1v2kk. Hän oksenteli jonkin verran, ehkä vähän vähemmän kuin isommat. Mut tietty aina päällensä, joten joka paikka oli oksennuksessa. Kuume nousi pahimmillaan 39,5. Pikkuinen pötkötteli ja nukkui paljon, huolehdittiin juomisesta, koetettiin syöttää jotain (kaikkea mikä vain maistui) ja lääkittiin kuumetta. Ihan ok meni. Ikävintä vain oli kun itsekin olin surkeassa kunnossa ja sitten piti koettaa hoitaa kipeää lasta.

Tosi nopeasti tuntuu tarttuvan, meidän perheestä on nyt kahden päivän sisällä tarttunut kaikkiin. Menee onneksi aika nopsaan ohi, meillä on kestänyt reilun vuorokauden per hlö. Joten me luultavasti ollaan jouluna jo taas kinkkukunnossa : )

Telkassa just joku hygieniahoitaja sanoi, että käsien pesun lisäksi olisi tärkeää pestä vessa ja siellä normaalien vessanpöntön ja pesualtaan pesun lisäksi etenkin pöntön vetonuppi, pesualtaan hana ja oven kahva.

Itse välttynyt useana vuonna (pitäisi kai koputtaa puuta) vatsatautiepidemialta juuri tuon hyvän käsihygienian ansiosta, lisäksi juuri tuo Itun mainitsemien paikkojen huolellinen pesu/desifiointi on todellakin hyvä tehdä. Mikäli tauti kuitenkin tulee, varsinkin noin pienellä on hyvä huolehtia riittävän nesteen saannista. Muistan nuoruudestani yhden jouluaaton jonka vietin mummulan vessassa oksentaen ja nukkuen, onneksi tuo tauti on äkkiä ohi:)

Me ollaan Päijät-Hämeestä. Tuli meille aikalailla yllärinä, en ollut kuullut että olisi hoidossa/töissä olisi ollut tautia. Ja iski kyllä ihan kuin salama kirkkaalta taivaalta eli ihan yhtä äkkiä vain alkoi oksettamaan ja se oli saman tein sitten kunnon tauti päällä.

Meillä on kiertänyt tuo virus ihan koko tuttavapiirin, mutta vain aikuisissa. Sen suurempia varotoimia ei olla harjoitettu, mutta vauvoihin ja lapsiin ei ole tarttunut.

Itse makasin kaksi päivää vessan lattialla ja tavaraa tuli molemmista päistä. Se on se tauti ihan maineensa veroinen..

Yhteistyössä