Rota-virus

Helli-Karamelli

Aktiivinen jäsen
31.03.2010
1 231
0
36
Vantaa, Finland, Finland
kertokaas tietämättömälle...
Tyttö sai eilen ensimmäisen rota-annoksen, suun kautta.
nytkö se sitten pystyy levittää sitä rota-virusta? musta melko jännää, koska sikapiikin jälkeen ei voinu levittää sikatautia, mutta tässäkö nyt sitten pystyy?

mites ton hygienian kanssa? edelleenkään ei saa käyttää saippuaa vauvan pesussa, lähteekö ne virukset sitten kävelee pelkällä vesipesulla?
Itse tietenkin pesen kädet saippualla, joka vaipanvaihdon jälkeen, mutta tarviiko käsidesiä? entäs miten muuten minun pitää varoa, etten levitä tauti eteenpäin?
vai hysterisoinko liikaa? niinku tapoihini kuuluu?
miten teitä muita on neuvottu?

Alkuperäinen kirjoittaja Pörröpää:
Alkuperäinen kirjoittaja m:
neukkutäti sano vaan että just omasta käsihygieniasta huolehtia hyvin kun kakkavaipan vaihtaa, ei sen kummempaa.

Näin neuvottiin meilläkin neuvolassa..

Sama juttu meillä. Teorissa se voi levitä kakan välityksellä reilun viikon verran, en tiedä onko näin käynyt joskus. Mutta käsien pesu vaipan vaihdon jälkeen.

Kakan kanssahan piti olla pari viikkoa varovaisempi. Mä pesin huolellisesti kädet vaipanvaihdon yhteydessä ja taisin vieläpä käyttää käsidesiäkin tiuhempaan. Ei varmasti tarvi hysteeriseksi alkaa ja normaalia elämää voi viettää :)

Kyllä, virusta on ulosteessa noin 2 viikon ajan rokotteen saamisesta ja eniten virusta on ulosteessa noin 7 pvää rokottamisen jälkeen. Kakkavaippojen vaihtamisen jälkeen omat kädet pestään huolella saippuan kanssa, se riittää, jotta virusta ei levitä eteenpäin perheessä. Eli esim. käsidesiä ei tarvitse käyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Ei vauva sitä levitä rokotteen saatuaan.

Lisään tähän nyt, että vaikka niitä viruksia siihen ulosteeseen tarttuu niin riski, että tarttuisi siitä muihin on minimaalinen. Ootteko kuulleet, että näin olis koskaan tapahtunut?

Ei vauva sitä levitä rokotteen saatuaan.

Lisään tähän nyt, että vaikka niitä viruksia siihen ulosteeseen tarttuu niin riski, että tarttuisi siitä muihin on minimaalinen. Ootteko kuulleet, että näin olis koskaan tapahtunut?

No tarttuuhan se, jos ei pese käsiä kunnolla vaipan vaihdon jälkeen ja esim. syö jotain pian.:o

Minun kuopukseni sai tuon taudin hoitolapselta rokotteen jälkeen. Sisältää elävää virusta, siksi näin. En tiennyt että lapsi oli saanut tuon rokotteen ja vaikka tietysti käsihygieniasta huolehdinkin niin kyllä se sieltä tuli.. Kuusi päivää ripulointia ja sen jälkeen tauti oli ohi.

Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
Minun kuopukseni sai tuon taudin hoitolapselta rokotteen jälkeen. Sisältää elävää virusta, siksi näin. En tiennyt että lapsi oli saanut tuon rokotteen ja vaikka tietysti käsihygieniasta huolehdinkin niin kyllä se sieltä tuli.. Kuusi päivää ripulointia ja sen jälkeen tauti oli ohi.

kuinka vanha lapsesi oli kun sai tartunnan? tarvittiinko sairaalahoitoa? oliko lapsesi saanut rota-rokotteen? kysymys kysymys kysymys :D

meillä pari viikkoa käytettiin käsidesiä paskanvaipan vaihdon jälkeen. :snotty: ja kelleen se ei tarttunut vaikka sitä pjaskaa oli ekan satsin jälkeen suunnilleen katossakin.
mutta se rokotteen aiheuttama sonnan lento ei ollut mitään verrattuna siihen oikeaan rotaripuliin :xmas: pienet kun nyt muutenkion sontii välillä melkolailla.

Alkuperäinen kirjoittaja heliht:
Alkuperäinen kirjoittaja maomao:

kuinka vanha lapsesi oli kun sai tartunnan? tarvittiinko sairaalahoitoa? oliko lapsesi saanut rota-rokotteen? kysymys kysymys kysymys :D

N. 2-vuotias oli, ei tarvittu sairaalahoitoa, vaikka kertaalleen käytin toki näytillä. Ei ole saanut rota-rokotetta :)

Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy:
meillä pari viikkoa käytettiin käsidesiä paskanvaipan vaihdon jälkeen. :snotty: ja kelleen se ei tarttunut vaikka sitä pjaskaa oli ekan satsin jälkeen suunnilleen katossakin.
mutta se rokotteen aiheuttama sonnan lento ei ollut mitään verrattuna siihen oikeaan rotaripuliin :xmas: pienet kun nyt muutenkion sontii välillä melkolailla.

onks teillä ollu rota joskus?

Yhteistyössä