Röntgen alkuraskaudessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

?

Vieras
Ennen kuin tiesin raskaudesta (rv3+4) kuvattiin jalka, ja huomenna taas jolloin rv 4+6, onko alkuraskaudessa siitä haittaa? Pulssissa aina kysytään että onko raskaana jos on kuvattavaksi menossa, jos yhtään epäilyttää niin tekevät testin ensin, eli he eivät ilmeisesti kuvaa vaikka olisi alkuraskaus. Kaupungin sairaala jonne olen nyt kuvattavaksi menossa ei kysele eikä seinillä tms ole mitään lappuja samoin kuin pulssissa.

Voinko hyvillä mielin mennä ja mainita vain siellä? Miten mahtaa vaikuttaa alkioon?

Kaupunginsairaala (Turun) kyllä kyselee, ja on laputkin seinillä...oletan, että oot turkulainen kun puhut Pulssista :)

Eivät ehkä suostu kuvaamaan ollenkaan. Kysyvät lääkäriltä mielipidettä, ja jos lääkäri ei pidä kuvausta välttämättömänä niin kuvia ei oteta. Jos kuvaavat, niin suojaavat sun alavatsan seudun hyvin lyijykumilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Kaupunginsairaala (Turun) kyllä kyselee, ja on laputkin seinillä...oletan, että oot turkulainen kun puhut Pulssista :)

Eivät ehkä suostu kuvaamaan ollenkaan. Kysyvät lääkäriltä mielipidettä, ja jos lääkäri ei pidä kuvausta välttämättömänä niin kuvia ei oteta. Jos kuvaavat, niin suojaavat sun alavatsan seudun hyvin lyijykumilla.

Ei multa kyllä viikko sitten kyselty siellä, enkä lappujakaan huomannut.. Eikä kyselty päivystyksessäkään muutamia viikkoja sitten.. Siksi vähän epäilyttää, mutta pitää sanoa ja katsoa kuvaavatko vai ei, tekisi mieli jättää menemättä kokonaan, kun pitäisi kuvata jalka onko lähtenyt luutumaan oikeaan suuntaan vai murretaanko uudestaan.. Mutta jalka toimii eikä särje/ole kipeä niin olettaisin että alkaa olla kunnossa...

alkuraskauden tilanteesta en tiedä, mutta tuohon omalla vastuulla kommenttiin voisin vähän kommentoida: turussa kuvataan röntgenillä raskaana olevien lantioita synnytystapa-arviossa (siis jos vauva perätilassa), helsingissä pääsee sentään magneettikuvaukseen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ei multa kyllä viikko sitten kyselty siellä, enkä lappujakaan huomannut.. Eikä kyselty päivystyksessäkään muutamia viikkoja sitten.. Siksi vähän epäilyttää, mutta pitää sanoa ja katsoa kuvaavatko vai ei, tekisi mieli jättää menemättä kokonaan, kun pitäisi kuvata jalka onko lähtenyt luutumaan oikeaan suuntaan vai murretaanko uudestaan.. Mutta jalka toimii eikä särje/ole kipeä niin olettaisin että alkaa olla kunnossa...

Kyllä siellä ainakin keväällä oli pukuhuoneissa laput, missä kehoitettiin mainitsemaan raskaudesta. Ja henkilökunnan pitäisi kysyä raskauden mahdollisuudesta aina, kun potilas tai mahdollinen kiinnipitäjä on lisääntymisikäinen nainen. Tiiän, kun oon siellä kuvaillut muutaman kuukauden ajan :)

Mene sinne, kerro raskaudesta, ja anna asiantuntevan radiologin päättää kannattaako kuvata vai ei.

Kannattaa kertoa. Voivat laittaa mahdollisesti lisää suojia mahan alueelle jos on pakollinen kuvattava tai jos ei ole pakko kuvata just nyt niin kuvaavat sit myöhemin.

Mulla tehtiin juurihoitoa kun aloin kuopusta odottamaan. Mainitsin raskaustestin jälkeen olevani raskaana ja sen jälkeen ei otettu sit enää kuvia hampaista (sitä ennen otettiin)

Alkuperäinen kirjoittaja vara:
alkuraskauden tilanteesta en tiedä, mutta tuohon omalla vastuulla kommenttiin voisin vähän kommentoida: turussa kuvataan röntgenillä raskaana olevien lantioita synnytystapa-arviossa (siis jos vauva perätilassa), helsingissä pääsee sentään magneettikuvaukseen.

Kyllä täälläkin tehdään magneettikuvauksessa pelvimetriaa.

Alkuperäinen kirjoittaja xxx:
Meillä ei kuvata, ja työntekijätkin siirrettään heti pois jos raskaana röntgenosastolta. Soittaisin ja kysyisin miten on sairaalasta.

Mitä työtä ne raskaanaolevat rtg-hoitajat sitten tekee, ja miksi heidät siirretään pois? :o

Mun lantion alue kuvattiin alkuraskaudessa - en tiennyt, että olen raskaana. Keskussairaalassa kävin kuvauksessa eikä myöskään minulta kyselty mitään raskauden mahdollisuudesta enkä nähnyt mitään varoittavia lappusiakaan. Mua sitten äitipolin lääkäri valisti myöhemmin, että jos sikiölle olisi kuvauksesa jotain sattunut, raskaus olisi mennyt kesken, mutta sikiöt ovat kuulemma tuossa vaiheessa vielä hyvin suojassa. Mun lapsi syntyi ihan normaalina ja terveenä.

Meillä ei kuvata, ja työntekijätkin siirrettään heti pois jos raskaana röntgenosastolta. Soittaisin ja kysyisin miten on sairaalasta.

Mitä työtä ne raskaanaolevat rtg-hoitajat sitten tekee, ja miksi heidät siirretään pois? :o

siirrretään muihin yksiköille, esim. osaston puolelle

Varmaan joutuvat jo siirtoon, kun alkavat yrittää lasta. Sytostaattejan kanssa tekemisissä olevat, siirretään vielä herkemmin. Varmaan joutuuvat joka kuukausi tekee r-testit.

Meille on sanottu, että angiografiat, isotoopit ja alkuraskaudessa magneetti on sellaisia paikkoja, missä raskaana oleva rtg-hoitsu ei voi työskennellä.

Perusdiagnostiikka ja sädehoito käy kyllä, eihän hoitaja ole paikalla säteilyn ollessa päällä...

siirrretään muihin yksiköille, esim. osaston puolelle

Miksi?

Miten koulutus muka sopii työskentelyyn (vuode?)osastolla?

Kyllä niille jotain toimisto hommia keksitään, jos ei muuhun sovellu. Jotkut ammatit on vaan sellaisia joissa ei voi toimia raskaan.

Kyllä niille jotain toimisto hommia keksitään, jos ei muuhun sovellu. Jotkut ammatit on vaan sellaisia joissa ei voi toimia raskaan.

Ja röntgenhoitaja EI ole yksi niistä :)

Emmehän me itse säteilylle altistu siellä lyijyvuorattujen seinien takana.

Itsekin, kun olen töissä joutunut esim. pitilemään lasta kuvauksen ajan, niin aina hoitajat kysyy ethän ole raskaana.

Niin sä oot sairaanhoitaja/lähihoitaja vai?

Tällöin olin opiskelijana harjoittelussa. ja varmaan riippuu yksiköstä, meillä ainakin röntgenhoitajat joutuu välillä olemaan siellä avustamassa kuvauksessa. Tiedä sitten.

Diagnostiikassa ongelmia ei tavallisesti tule, ellei ole pienessä yksikössä, jossa joskus joutuisi kiinnipitäjäksi. Sädehoidossa raskaana olevat röntgenhoitajat tavallisesti laitetaan töihin simulaattoriin, missä ei annosta kerry.

Tällöin olin opiskelijana harjoittelussa. ja varmaan riippuu yksiköstä, meillä ainakin röntgenhoitajat joutuu välillä olemaan siellä avustamassa kuvauksessa. Tiedä sitten.

Pakko ei ole, se on vapaaehtoista. Itse en oo ollut kertaakaan, omien lasteni kanssa kyllä vaan en "kentällä ". Eikä yksikään nuoremmista rtg-hoitajista ole mun harjoittelujaksoilla ollut kiinnipitämässä, siellä on ollut vain vanhempaa väkeä.

Meille on koulussa sanottu, että kaikki muut hommat sopii raskaana olevallekin, paitsi angiografia, isotoopit ja alkuraskaudessa magneetti.

Raskaana oleva nainen ei voi toimia luokan A säteilytyössä, koska sikiön annos ei raskauden
toteamisen jälkeen saa ylittää 1 mSv. Työntekijän tulee siksi ilmoittaa raskaudestaan mahdollisimman
pian terveystarkkailusta vastaavalle lääkärille ja toiminnan harjoittajalle. Toiminnan harjoittajan on
ratkaistava, millaisia työtehtävien uudelleen järjestelyjä raskaus edellyttää. Ratkaisuun vaikuttavat
säteilyaltistuksen seurannan tulokset ja työhön liittyvä säteilyonnettomuuden mahdollisuus.

Yhteistyössä