Rokot

  • Viestiketjun aloittaja tenderoosa
  • Ensimmäinen viesti
tenderoosa
Nyt kun on tullut tällaisia kaikenmaailman rokkoja mitä ei ees ennen vanhaan tunnettu, niin kun parvorokko ja enterorokko niin oletteko huolissanne näin odotusaikana että sellaisen saatte? Esim jos esikoisen hoitopaikassa esiintyy kyseisiä rokkoja? Onko teistä joku raskausaikana sellaisen saanut? Meillä hoidossa nyt vyöruusu ja märkärupi, tosin eri osastolla mut kuitenkin. Mitähän tästä nyt pitäisi ajatella ja toimia? Olen vkolla 28 raskaana. Apuva!
 
Tikrutar
Olen pohtinut samaa, sillä koulussa työskentelevänä luokkaani osui lapsi, jonka perheessä on tällä hetkellä entero-rokkoa. Yritin netistä selailla, onko vaaraa (itse 8 raskausvk meneillään) mutta en löytänyt mitään raskauteen liittyvää, muuta kuin että potilas paranee ilman erityisiä hoitotoimenpiteitä.
Mutta entäpä vaara sikiölle?
 
Miisan äiti
Enterorokko on raskausaikana vaaraton. Parvorokko on sellainen, joka mahdollisesti saattaa aiheuttaa sikiölle turvotusta. Melkeinpä jokainen on sairastanut parvorokon jo lapsena ihan tietämättään, samoin enterorokon. Esiintyvät lähes aina flunssan yhteydessä, joten ne sairastetaan usein "siinä sivussa". Enterorokko on erittäin vanha sairaus, nimi vaan on muuttunut. "Ennenvanhaan" sitä kutsuttiin ihmisten suu-ja sorkkataudiksi. Yleensä entero on muutaman päivän kestävä lievä tauti. Märkärupi on ihotulehdus. Enpä oikein jaksa uskoa, että voisi olla sikiölle sen vaarallisempi, kuin esim. silmätulehdus. Märkärupi ei kovin herkästi lapsesta aikuiseen edes tartu.
Meillä oli esikoisella juuri entero, märkärupi ja vatsaflunssa ja raskaana olen rv 24. Pakostihan noita sairauksia päiväkodista ja milloin mistäkin tulee jos jokaisesta nuhasta panikoi, niin meillä ainakin menettäisi yöunet koko 40 viikoksi.
 
98989
Parvorokosta sen verran, että raskaana olevalle kollegalleni kirjoitettiin sairaslomaa, kun päiväkodissamme epäiltiin yhdellä lapsella parvorokkoa. Eli se on riski sikiölle. Olen siis päiväkodissa töissä.
 
no panic
Alkuperäinen kirjoittaja 98989:
Parvorokosta sen verran, että raskaana olevalle kollegalleni kirjoitettiin sairaslomaa, kun päiväkodissamme epäiltiin yhdellä lapsella parvorokkoa. Eli se on riski sikiölle. Olen siis päiväkodissa töissä.
Se VOI olla riski sikiölle, se ei sitä automaattisesti ole. Riippuu myös hyvin pitkälti siitä kuinka pitkällä raskaus on. Itselle ei neuvolassa kirjoitettu sairaslomaa, vaan käskettiin seurata oireita, sillä yleensä rokot tarttuu jo siinä vaiheessa kun niitä ei ole vielä edes havaittu. Jos rokko on päällä, niin yleensä tartunta on jo tapahtunut, mikäli on tapahtuakseen. Yleensä aikuiset ovat sen jo sairastaneet, kuten joku sanoikin. Todennäköisyys saada se juuri raskausaikana on yhtä todennäköistä, kuin auton alle jääminen suojatiellä, joten ei nyt ehkä kannata ensimmäisenä eristää itseään ulkomaailmasta.
 
Entero
MInä sairastin tuon enterorokon tämän raskauden aivan alussa. Löysin netistä tiedon, että se ei ole sikiölle vaarallinen. Muuten tuo ei sitten minulla mikään "lievä" ollutkaan, en ole koskaan aikaisemmin sairastanut niin kamalaa tautia. Kolme päivää ja kaksi yötä kutitti niin, että olin tulla hulluksi enkä nukkunut yhtään. Päätin, että en koskaan enää valita mistään pienistä oksennustaudeista tai flunssista :). Käsitin kyllä että enterorokkoon ei syntyisi immuniteettiä, eli se voi tulla uudestaankin?

Useimmat aikuisethan ovat sairastaneet vesirokon jo lapsena, joten sitä ei ainakaan raskausaikana tarvitse pelätä.

Parvorokko tulee kai yleensä keväisin... En tiedä, miten sen kanssa sitten käy, meillä esikoinen on kyllä uskollisesti sairastanut joka ikisen hoidossa liikkuneen taudin.
 
obstetric
Alkuperäinen kirjoittaja Miisan äiti;9449202:
Enterorokko on raskausaikana vaaraton. Parvorokko on sellainen, joka mahdollisesti saattaa aiheuttaa sikiölle turvotusta. Melkeinpä jokainen on sairastanut parvorokon jo lapsena ihan tietämättään, samoin enterorokon. Esiintyvät lähes aina flunssan yhteydessä, joten ne sairastetaan usein "siinä sivussa". Enterorokko on erittäin vanha sairaus, nimi vaan on muuttunut. "Ennenvanhaan" sitä kutsuttiin ihmisten suu-ja sorkkataudiksi. Yleensä entero on muutaman päivän kestävä lievä tauti. Märkärupi on ihotulehdus. Enpä oikein jaksa uskoa, että voisi olla sikiölle sen vaarallisempi, kuin esim. silmätulehdus. Märkärupi ei kovin herkästi lapsesta aikuiseen edes tartu.
Meillä oli esikoisella juuri entero, märkärupi ja vatsaflunssa ja raskaana olen rv 24. Pakostihan noita sairauksia päiväkodista ja milloin mistäkin tulee jos jokaisesta nuhasta panikoi, niin meillä ainakin menettäisi yöunet koko 40 viikoksi.

Ihan vaan tiedoksi, että enterorokkokin voi aiheuttaa sikiölle turvotusta, ja siksipä sitä pitää ehdottomasti seurata, äidiltä verikokein ja sikiön tihennetyin ultraäänin, ei ole todellakaan aivan vaaraton!!
 
mammasi
Enterorokko on pääasiassa lastentauti. Joten sinun pitäisi olla turvassa. On muutenkin aika lievä tauti, mutta toki kai siihenkin liittyy jälkitauteja.
Vuosia välissä, mutta jos joku osuu laillani etsimään tietoa kun on raskaana ja päiväkodissa jyllää enterorokko. Raskauden aikana sairastettu enterovirus 71 -tulehdus lisää keskenmenoja ja ennenaikaisia synnytyksiä ja voi mahdollisesti aiheuttaa sikiön menehtymisen kohdussa.
Vaikka coxsackie B -virukset eivät aiheuta rokkotautia, ne ovat sikiön ja vastasyntyneen kannalta merkittäviä viruksia. Coxsackie B -virukset ovat sydänhakuisia ja aiheuttavat mm. myokardiitteja. Sikiöaikaisella coxsackie B -tulehduksella saattaa olla yhteyttä myös synnynnäisiin sydänvikoihin. Lisäksi synnynnäisen coxsackie B -tulehduksen on epäilty lisäävään geneettisesti alttiiden lasten sairastumista tyypin 1 diabetekseen.
Nämä kaksi virusta ovat siis niitä jotka voivat aiheuttaa enterorokon. Enpä sanoisi vaarattomiksi !!!!
 
Viimeksi muokattu:
mammma77
No onpa kummallista. Mulla oli kuilusta odottaessa enterorokko. Soitin silloin naistenklinikalle ja kysyin neuvoa, kun en tiennyt, onko sikiölle vaarallinen vai ei. Kyllä siellä oltiin kovasti sitä mieltä, että ei ole sikiölle vaarallinen eikä vaadi mitään erityisseurantaa tmv.
 
rokko
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä