Rohkaisuksi teille, joilla ei oireita ennen plussaamista

Olimme mieheni kanssa yrittämällä yrittäneet lasta reilun vuoden, ja viime kesänä hänellä todettiin hitaat siittiöt. Tilanteen ei kuitenkaan olisi pitänyt olla niin huono, etteikö niillä (esim. hoidoilla) vauvaa tehtäisi. Silti - kierto toisensa jälkeen petyin raskaasti, kun menkat joko tulivat ajallaan, tai raskaustesti suorastaan hohti valkoisuuttaan. Kuvittelin usein itselleni kaikki mahdolliset "oireet", tai sitten en tuntenut yhtikäs mitään, ja kiusasin itseäni lukemalla tuntikausia muiden ilmiselvistä oireista, joista hurjimmat olivat alkaneet jo "heti ovulaation jälkeen". Toki huomasin myös senkin, että monet "selvät oireilijat" pettyivät myös kuukautisten alettua. Psykologinen vaikutus voi kai olla aika suuri?

Yleensä en joutunut odottamaan menkkojen alkamista, sillä tasan viikkoa aiemmin tunnen pms-piikin, joka aikaansaa ihan hillittömiä hermoromahduksia ja kiukkupuuskia - etenkin, jos on kyse omasta miehestäni. Kun pitkääkin pitempi vuosi yritystä meni umpeen, ja meillä oli joululoman lopulla (kerrankin) mahdollisuus harrastaa seksiä joka toinen päivä kuukautisten loppumisen jälkeen (työskentelen osan viikosta muualla), olin erityisen pettynyt, kun tuo pms-piikki tuli. Ja koska olin erityisen pettynyt, olin myös aivan poikkeuksellisen karmea niiden pms-oireiden takia.

En tällä kertaa edes ottanut raskaustestejä mukaan työmatkalle, kun tilanne oli ihan selvä. Perjantaina lensin takaisin kotiin, ja pari päivää menkat olivat tehneet tuloaan. Torstaina olin laittanut jo kuukupinkin työpäivän ajaksi, kun poltteet olivat ihan samanlaisia kuin silloin, kun kuukautiset ovat alkamassa. Tulin (edelleen) hieman pahantuulisena kotiin, ja päätin kuitenkin saman tien tehdä raskaustestin (kp 25/25), että voisin sitten lakata miettimästä pienintäkään raskauden mahdollisuutta - tiedättehän sen tunteen, kun on varma, ettei ole raskaana, mutta silti kaikki pienikin toivo on olemassa siihen asti, kunnes vuoto alkaa.

Tein herkän raskaustestin ja tiirailin sitä välinpitämättömästi hämärässä vessassani. Jotenkin oudosti näytti yhtäkkiä siltä kuin testiviivan väri olisi alkanut muuttua, ja säikähdin niin paljon, että heitin testin käsistäni ja huusin apua. Mieheni luuli, että olen saanut sairaskohtauksen ;) Yritin sopertaa, että "ei se noin voi olla" tai että "ei sen pitäisi olla siinä", ja voitte kuvitella, että mies oli aivan pihalla. Aloimme lopulta yhdessä tarkastella testiä, ja haalea viivahan siihen oli muodostunut. Mies ei millään uskonut, että se voisi tarkoittaa raskautta. Vasta seuraavana aamuna, kun uusi testiviiva oli tummempi, asia meni meillä molemmilla paremmin tajuntaan.

Olin pari päivää tätä kaikkea ennen ajatellut, etten minä _koskaan_ tule tekemään positiivista raskaustestiä - kaikki muut kyllä ennemmin tai myöhemmin. Olimme jonossa lapsettomuustutkimuksiin, ja olin varma, että minussa (tai oikeastaan meissä yhdessä) täytyy olla jotain vikaa. Viikko sitten kirkossa piti nieleskellä kyyneleitä, kun viereemme istui raskaana oleva nuori nainen.

On silti edelleen todella epätodellinen olo. Niitä klassisia oireita ei ole käytännössä laisinkaan. Noin vuorokauden ajan testaamisesta vatsaa viilteli välillä rajustikin, mutta sitten hiljeni. Nyt saattaa muutaman tunnin välein käydä sellainen kivulias aalto, mutta ei mitään muuta (mikä tietysti saa taas huolestumaan ja epäilemään koko juttua ja toivomaan niitä epämiellyttäviä oireita :p). Olin aina ajatellut, että minä kyllä huomaan ne oireet heti. Tunnen kehoni hyvin, olen aistiherkkä ja olen nyt yritysaikana tarkkaillut kaikkia mahdollisia tuntemuksia aivan naurettavan paljon. Näinkin voi näemmä joskus käydä.

Jos jaksoit lukea tämän loppuun (eli aihe kolahti), toivon tämän rohkaisevan sinua uskomaan siihen, että milloin tahansa voi olla sinun vuorosi - kuinka epätoivoiselta tilanne ikinä tuntuukaan. Rauhaa! <3
 
Lämmin kiitos tarinastasi. Tilanne on täällä juurikin tuo, hitaat simpat,inseminaation kokeilu,raskauden odotus että ne viivat tulisivat vaan ei.
Minuun ainakin juttu kolahti ja antaa taas pienen valon tulevaisuuteen.
Lämpöisin halauksin, Pirtsi.
 
Pirtsi, onpa kiva kuulla, että joku on saanut tästä toivoa :hug: Olin myös aikeissa varata yksityiseltä inseminaatioajan seuraavaan kiertoon, kun otti taas niin paljon päähän...

Aika moni on käynyt tämän jo lyhyessä ajassa lukemassa, joten mitä jos muutkin jakaisivat vastaavia yllätysplussakokemuksiaan oireita (turhaan) bongaileville kuumeilijoille?

Voisin vielä tässä yhteydessä kertoa, millaisia kaikkia niksejä kokeilin myös tässä kierrossa (ja on niitä, ystävät, kokeiltukin...) sekä sen, millaisia oireita yritin bongailla. Tästä taitaa taas tulla piiiiitkä viesti, sori.


Niksit:

- Seksiä joka toinen päivä heti kuukautisten loputtua (en tällä kertaa mittaillut edes ovulaatiota, se aiheuttaa vain paineita). Olen kuullut, että joka päivä ei kannata harrastella, koska siittiöitä ei välttämättä ole tarpeeksi, ja varsinkin hitailla simpoilla ei myöskään kannata pitää pitkää taukoa ennen ovulaatiota, koska silloin mömmö ei liiku mihinkään...

- Verigreippimehu + tuoreet verigreipit! (Sattumalta ostin kaupasta, tosin taisin aloittaa mehun lipittämisen vähän liian myöhään, että sillä olisi oikeasti voinut olla vaikutusta...)

- Seksin jälkeen väh. 15 min makoilu tyyny lantion alla, ja tähän liittyen...

- ... syvähengittely, jota en aiemmin ollut kokeillut. (Siinä makoillessa syviä, rauhallisia hengityksiä niin, että lantiossa asti tuntuu.)

- Vitamiini- ja hivenainelisää (Mivi total, kuulemma tehokas) olen miehen kanssa vedellyt n. puoli vuotta.

- Kävin muutama viikko sitten vyöhyketerapiassa, sattumoisin - ei siis raskautumistoiveissa.

- Preseed-liukuvoide (siittiöystävällinen, tilasin netistä). En kyllä käyttänyt sitä suositellulla tavalla (mömmöä putkella suoraan sisään), vaan samalla tavoin kuin mitä tahansa liukuvoidetta. Olen nimittäin lukenut, että tuolla voiteella lotraaminen voi päästää myös ne siittiöt etenemään, joissa on jotain "vikaa", ja jotka naisen oma järjestelmä muuten pysäyttäisi. Tämän takia Preseedin käyttö on jossakin määrin yhdistetty todennäköisempiin keskenmenoihin.

(- Rukous - It can't hurt ;) )


Oirebongarin painajainen:

- Kuuluisat "nippailut" - Ei sitten niin mitään tuntemuksia ennen plussaa.

- Kiinnittymiskipu - (lue edellinen)

- Kiinnittymisvuoto - Eipä näkynyt, vaikka joka pyyhkäisyn jälkeen kurkkasin toiveikkaana paperia.

- Etova olo, herkistynyt hajuaisti, äklöt ruoka-aineet, raudan maku suussa - Ruoka maistuu hyvin, ei kuitenkaan mitenkään tavallista paremmin. Ihan normaalia kaikki. Syön kyllä kasvisruokaa, enkä juo esim. kahvia tai alkoholia, joten vaikea sanoa.

- Palelu, väsymys, flunssa - Satunnainen palelu voi mahdollisesti liittyä siihen, että yhtenä päivänä oli -30 C' pakkasta... Täysin pirteä olo, ei poikkea tavallisesta mitenkään. Ovulaation aikohin tulin kyllä flunssaan, mutta se saattoi johtua siitä, että pölähdin kaukoidästä pakkaseen. Tarttui samalla viikolla myös mieheen. Meillä molemmilla oli muuten reissussa hillitön vatsatauti ja miehellä siihen liittyvä todella korkea kuume. Ajattelin jo silloin, että noniin, ei sitten ainakaan tässä kierrossa - R.I.P. vaan, siittiöt.

- Lisääntynyt valkovuoto - Kuivaa kuin Saharassa.

- Herkistynyt mieli - Avarassa luonnossa ei viime jaksossa kuollut kukaan, niin en osaa sanoa. Kiukkuinen olen kyllä ollut, ja miehen ärsyttävät piirteet ovat nyt aivan superärsyttäviä.

- Turvotus, "piukea" vatsa - Painoin tänä aamuna pari kiloa vähemmän kuin muutama viikko sitten. Housut eivät kiristä, ja vatsa tuntuu normaalilta.

- Ummetus/ripuli - Nope.

- Oudon hajuinen pissa - Haisee yleensä siltä ruoalta, jota olen syönyt.

- Koira vahtaa ja seurailee enemmän perässä - On kyllä ollut ihan oma, pöhkö itsensä.

- Lämpö - En ole juurikaan mittaillut, mutta on nyt siinä 36,9 kieppeissä.

- Janotus/pissahätä - Ei poikkea tavallisesta.

- Kipeät nännit - Ihan normaalia rintojen herkkyyttä ennen menkkoja, joka sitten vain on jatkunut plussan jälkeen.

Jne. Jne. Älkääpä siis tunteko alamittaisuutta, jos joka paikassa toitotetaan niitä oireita, eikä itsellä tunnu pitään. Optimismi pitää mielen virkeänä :) Enkä tosiaan vieläkään tajua tätä juttua, mutta perjantaina plussasin ekan kerran, ja nyt maanantaina aamuyöllä digitesti näytti "raskaana 2-3 viikkoa" (arvioitu aika hedelmöittymisestä), eli ihan niin kuin pitäisikin. Oireita odotellessa...
 

Yhteistyössä