Rivitaloasunnon kylpyhuoneremontti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "lapanen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"lapanen"

Vieras
Moi. Olen nyt aika pihalla tästä kylpyhuoneremontin tekemisestä ja siihen vaadittavista luvista, tavoista, toimintajärjestyksestä jne. Osaisko joku auttaa :)?

Eli meneekö jotenkin näin? Lisäilkää mitä muuta?

1. Puretaan seinälaatat pois, samoin vanha muovimatto
2. Tuliko sitten joku katsomaan tarvitseeko kuivatuksia, jos niin kuka? Ja kuka tän lystin maksaa? Kauanko kesto?
3. Ajatellaan että tarvitsi tehdä kuivatuksia, ja todennäköisesti kaksi kipsilevyseinää vaihdetaan uudet levyt
4. Vedetään lattialämmitys (tuttavan sähköfirma)
5. Lattian valaminen? Onko pakollista?
6. Tuleeko tässä vaiheessa se vesieristys? Kauanko siihen menee? Lattiapinta-ala 4m ja seinät 17m
7. Aletaanko nyt laittamaan uutta laattaa seinään?

Ennenkaikkea toi vesieristys ihmetyttää, eli miten se tehdään? Voinko käytännössä purkaa itse, ottaa jonkun tekemään vesieristyksen, ja sitten laatoittaa itse valmiiksi?

Kun katkasen vedet ja asennan uuden lavuaarin, voinko tehdä sen itse vai pitääkö pyytää joku putkari kellä on taas joku lupa tai sertifikaatti tai joku semmonen?

Voikun olis joku selkee kaava tähän, en tajua nyt yhtään miten tämä menee. Jos itse purkaa ja laatottaa säästää aika monia satasia, sen ymmärrän itsekkin..

Terveisin, se joka on työnjohtaja, ei tekijä, eli naisihminen
ps. mun mies kyllä tietäisi tästä enemmänkin, mutta haluaisin vielä ulkopuolisten apuja/kommentteja

Haet luvan remppaan taloyhtiöltä isännöitsijän kautta, sieltä hankitaan tarkastaja, jonka sinä maksat. Kuivaustarve selviää, kun saatte selville, kuinka paljon siellä on kosteutta, jos sitä on. Jos kosteusvaurio on laaja, kyllä kuivaus voi kestää kauankin. Maksaja riippuu missä ja miksi kosteutta on. Vesieristeen saa tehdä vain siihen valtuutettu henkilö, sen käy tarkistamassa taloyhtiön tarkastaja. Eristyksen teko ei kauaa vie, ja se kuivaakin nopeasti.

Meille tehtiin kylpyhuoneremontti vuoden vaihteen jälkeen. Kannattaa jo etukäteen pyytää isännöitsijältä tarkka selvitys siitä kuka maksaa mitäkin. Meillä yhtiöjärjestyksessä on erillinen pykälä, jossa lyhykäisyydessään sanotaan että osakas maksaa kaiken, paitsi vesieristeen.
Kannattaa myös tarkastaa vesieristeen tekijältä, antaako hän teidän laatoittaa itse vai vaatiiko ammattilaisen/itsensä tekemään senkin. Meidän urakoitsijamme ei voinut antaa meidän laatoittaa itse, koska ei sitten voisi antaa takuuta vesieristeelle. Tämä siksi ettei hän voisi olla varma olemmeko vahingoittaneet eristepintaa laatoitustöiden yhteydessä.
Myös mahdollisen käyttövesiputkien uusimisen tarve kannattaa selvittää. Meidän vanhoja putkiamme ei yksikään putkimies suostunut laittamaan takaisin paikalleen. Putket oli myös vedetty nykymääräyksen mukaan väärää kautta, joten tämäkin olisi vaikuttanut vesieristeen pitävyyteen ja takuuseen.
Lattiakaivon korokerengas on myös monesti (vanhoissa) kylpyhuoneissa uusimista vaativa asia.

Suosittelen, että hommaatte jonkun alan ihmisen tekemään koko remontin alusta loppuun. Itse hommaatte värkit ja tarvikkeet ja autatte / siivoatte. Näin ei tule sitten mitään ongelmia myöhemmin, jos onkin tehty väärin tai onkin jotain vikaa.

Ensin kysytte isännöitsijältä / hallitukselta, toisin sanoen kysytte luvan ja ilmoitatte tekevänne ko. remontin. Sitten kilpailutatte firmoja, kyselette tarjouksia, kannattaa kysellä myös tutuilta ja sukulaisilta hyvistä remontintekijöistä.

Menette paikalliseen rautakauppaan ja pyydätte hyvänhintaiset tarjoukset laatoista, yms.

Mä en ottaisi omille harteilleni sitä vastuuta, että joku laatta tai putkiliitos tai jokin muu onkin tehty väärin ja kahden vuoden päästä huomataan, että koko kylppäri on läpimätä.

Jos itse teet remontin, olet siitä vastuussa. Kun remonttifirma tekee remontin, firma on vastuussa. Ei kannata halvinta Urpo-Erkkiä palkata taikka kummin kaimaa, voi käydä, että firman kadottua olet vastuussa. Jokatapauksessa taloyhtiöstä täytyy saada remonttiin lupa ja remontin valvoja. Kulut näistä tulee sun piikkiin.

Yhteistyössä