Rivitalo/kerrostalo asujat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Leena
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Leena

Vieras

Kertokaa mitä hyviä puolia asumisessanne on ja miksi juuri oma asumismuotonne on paras? Entä lapsen kannalta?

Voi olla, että joudumme myymään asuntomme ja muuttamaan pienempään, siksi kyselen :(

Rivari, isolla pihalla. Ei tarvi omakotitalon lailla vastata kaikesta itse vaan on koko taloyhtiö päättämässä (on siinä tietty omat ongelmansakin) ja jakamassa kustannuksia. Mut rivarin pitää sit sijaita hyvällä paikalla, eli lähellä palveluja.

Kerrostalossa pääsee helpolla. En itse välitä yhtään pihahommista ja täällähän niitä ei tarvii tehdä =)
Mä pelkään helposti ollessani yksin kotona ja kerrostalossa on turvallinen olo (ei asuta maantasalla)

Muutamassa rivitaloasunnossa asuneena täytyy sanoa että ei oo sekään mun juttu, aina on sattunut just sellasia perus nihilistejä rivarinaapureita (=talopoliiseja yms)

Rivari on hyvä slloin kun naapureiden kanssa tulee juttuun ja talo on sellainen, että jää omaa rauhaa tai esim. päätyasunto. Lasten kannalta on kiva jos talossa asuu kavereita ja on hyvät piha-alueet. Ei tarvitse kuin ovi avata ja kaikki löytyy läheltä.

Rivaria valitessa kannattaa huomioida, mikä on talon tapa tehdä esim. lumi- ja pihatyöt, onko huoltoyhtiötä vai tehdäänkö yhdessä. Jos ei ole valmis sitoutumaan mihinkään tekemiseen, ei rt ole oikea vaihtoehto.

Kerrostalossa. Mulla on kans ehkä tärkein asia toi että et ole maan tasalla ja naapureita löytyy joka puolelta, eli turvallisuus. Mua pelottaa joskus olla yksin kotona ja omakotitalossa toi on ihan kamalaa.

Meillä on rivarin päätyasunto todella rauhallisella, ns. paremmalla asuinalueella. Kokemusta on kerrostaloasumisestakin, mutta en kyllä enää koskaan sinne muuttaisi takaisin. Tässä on kuitenkin vähemmän naapureita, juuri sopivasti omaa pihaa (jos haluaa ja jaksaa, saa kasvatella kukkia jne., kesällä pensasaita tehokas näkösuoja naapureihin ja pihassa on tosi kiva grillailla tai muuten vaan oleilla omissa oloissaan), naapurit ovat rauhallisia, eli häiriköintiä ei ole... Miinusta antaisin siitä, että naapureiden kanssa "pitää" olla enemmän tekemisissä kuin kerrostalossa. Esim. kevät- ja syystalkoisiin osallistuminen on melkein pakollista.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miinusta antaisin siitä, että naapureiden kanssa "pitää" olla enemmän tekemisissä kuin kerrostalossa. Esim. kevät- ja syystalkoisiin osallistuminen on melkein pakollista.

Tämä totta. Toisaalta parhaimmillaan se tarkoittaa uusia ystäviä ja tukiverkostoja :)

rivitalossa asutaan. Hyviä puolia: Oma suojainen piha, silti vähäiset pihatyöt. Jos joku vahinko tulee, niin takana taloyhtiö, eli ei olla pelkästään vakuutusten varassa. Ainakin meidän yhtiössä todella turvallista ja rauhallista. Asumiskustannukset kohtuullisen pienet.
Kaikesta tästä huolimatta kaipuu maalle omakotitaloon. Haluan ottaa saunasiiderini alasti takaterassilla jos huvittaa, enkä olla kenenkään kyylättävänä.

Rivarissa ei ole paljon pihatöitä. On naapurit lähellä. Siitä on etunsa ja haittansa...Jos joku remppa tulee niin sitä maksaa sitten taloyhtiössä kaikki ja yhden huoneiston hinta ei välttämättä ole niin suuri.

Mä olen peruskerrostaloihminen. Vietän kotona vähän aikaa (usein käyn vain suunnilleen pesemässä pyykit ja nukkumassa) ja tykkään siitä, että huoltoyhtiö hoitaa suurimman osan pihatöistä. Mulle tärkeää on, että kotoa pääsee nopeasti ihmisten ilmoille. Asumisen ja liikenteen äänet (järjellisyyden rajoissa) ei haittaa.

Kerrostalossa on helppoa asua, mutta lasten kanssa meille riitti 2v ja oli pakko saada oma ulko-ovi ja edes hiukan pihaa. Asuttiin kt:ssa hetken aikaa kun ei löydetty heti uutta puutalo edellisen myynnin aikaan. Oli iva koti, mutta elämä helpottui ihan hirveästi kun päästiin takaisin puutaloon. Vaikka nyt ollaankin kahdessa kerroksessa.
Rivari (meillä tosin vanha puutalo-osake) antaa hiukan enemmän liikkumatilaa etenkin lasten kanssa. Me ei ikinä enää muuteta kerrostaloon niin kauan kuin lapsia talossa on. Eikä sittenkään. Ja meillä ei tässä ole edes ihmeemmin omaa pihaa, mutta sekin pieni patio mitä on, on aivan ihana. Plus, että lapset voi vain laittaa ulos leikkimään. Ei onnistu ihan tuosta vain kerrostalossa.

Kerrostalossa asutaan kolmen - ja syksyllä neljän lapsen kanssa.
Omakotitalo haaveissa ihan sen oman rauhan ja pihan takia,
ei tässä asumisessa muuten näin ole vikaa.
Lapsilla paljon ystäviä tästä pihasta, ja on sen verran rauhallisella paikalla että uskaltaa antaa noiden isompia (6v ja 5v) on keskenään tuossa pihalla leikkimässä.
Rauhallinen talo ja mukavat naapurit :)

Olen asunut omakoti-, rivi- ja kerrostalossa. kaikissa on hyviä puolia. Tällä hetkellä asumme rivitalossa, meillä on todella mukavat naapurit, taloyhtiömme on pieni (19 asuntoa), kaikki teemme talkoilla mitä sitten pitääkin tehdä. Asumme todella suositulla alueella. Joka viikko tulee kiinteistöfirmoista lappuja, että haluammeko me myydä asuntomme. Ja sekin on iso plussa että meillä on todella iso takapiha, koko taloyhtiön isoin :D

Kaikissa olen asunut ja kaikissa on puolensa. Omakotiasumisessa nyt saa tehdä ne omat sääntönsä, mutta kyllä täällä pk-seudulla se naapuri tuppaa olemaan melko lähellä sielläkin kun tontit on pieniä. Kerros- ja rivitalossa on porukkaa jakamassa remppakustannuksia mutta joskus joukossa myös tyhmyys tiivistyy. Huono rivitaloyhtiö on ehkä kauhein tapaus, siinä saattaa yhdistyä molempien muiden asumismuotojen pahimmat piirteet.

Mutta siis, jos sijainti on kiva ja naapurit mukavia niin mikäs noissa mistään on ollessa :). On kivoja kerrostaloja joissa on iso kiva piha ja vaikka uima-allaskin iltasaunan oheen. On niin tapauskohtaista. Oma kokemus sanoo että se oman tuntuinen oikea on kyllä löydettävissä joka kategoriasta.

Yhteistyössä