Ristiäisvaattee

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tiina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tiina

Vieras
Kuinka juhlavasti olette pukeutuneet lastenne ristiäisiin? Huomen pitäisi mennä ostoksille, mutta vaikeaa siitä varmasti tulee. Ei ole oikein tietoa mitä kaupoista löytyy ja mikä tällä hetkellä on muotia. Toisaalta ajattelin ostaa sellaiset vaatteet että niitä voi käyttää muuallakin.

Mekko tai jakkupuku tai pitkä hame ja kiva paita tai housuasu, ihan riippuu siitä, mitä myöhemminkin voit käyttää, ja siitä, oletko jo normaalimitoissa.

Mulla oli suorat mustat housut, vihreä paitapusero ja musta villatakki. Vauvalla valkoset housut ja body kastemekon alla. Meillä oli juhlat kyllä talvella. JOtain siistiä ja käytännöllistä kannattaa laittaa.

mitä vielä siistiä ja käytännöllistä, ykköset niskaan, on kyse lapsesi ristiäisistä eikö se ole juhlimisen arvoinen asia, yleensä juhlan kunniaksi pukeudutaan sen mukaan. Jos joku olisi tullut lapseni ristiäisiin villatakissa, olisin kyllä katsellut paheksuvasti. Hieman etikettia peliin haloo !

Meillä pienimuotoiset ristiäiset tulevana sunnuntaina. Onko kastemekko tapana pitää vauvalla koko tilaisuuden vai vain virallisen osuuden? Kukin tietysti tavallaan, mutta itse ajattelin kasteen ja valokuvauksen jälkeen riisua ao. kaavun ja vauva saa olla valkoisessa juhlavassa potkarissa tms. Kun mainitsin tästä äidilleni, hän tuntui paheksuvan ajatusta =).

minkähänlaiset ovat ""valkoiset juhlavat potkuhousut"". Jos et halua koko aikaa pitää ristiäisemekko niin osta joku valkoinen juhlamekko jossa on kivempi vauvan olla, ihan potkuhousu linjalle en myöskään minä kehtaisi lähteä.

Meillä ei pidetty koko juhlaa ristiäismekkoa päällä vaan vaihdettiin kuvien oton, yms jälkeen pieni vaaleanpunainen pitsimekko.
Tosiaan ihan potkuhousulinjalle en minäkään lähtisi. Vaikka olen ollut kyllä ristiäisissä joissa päivänsankari kelli lattialla lopulta ilman vaatteen vaatetta.

Jäi mainitsematta, että vauvamme on poika ja kastetilaisuudessa kuukauden ikäinen. Kaste""mekot"", joihin etsintäkierroksellani törmäsin olivat yhtä kokoa ja vaikka poika ikäisekseen onkin iso - säkkejä. Sellaisen, erittäin vähärimpsuisen (= rimpsut yms. piiperrykset - hyi), kuitenkin hankin enkä ole jaksanut sitä pienentää. Juhlavilla potkuhousuilla en tarkoittanut Tutan tms. perustrikoopotkuhousuja. Sain ystävättäreltäni hänen poikansa käyttämän valkoisen ohuen ohutta vakosamettia olevan hihallisen koko puvun (miten asua nyt sitten kuvailisikaan) - harmi vain, että sekin on tähän tilaisuuteen ja hetkeen vielä aivan liian iso.

Asun pk-seudulla, joten täytynee lähteä kiertelemään lastenvaateliikkeitä, tavarataloja. Eiköhän niistä löydy pikkumiehelle sopivan kokoista päällepantavaa.

Me vietettiin ristiäiset mummolassa. Useampikin kysyi minulta, että pitääkö sinne pukeutua juhlavasti. Minä vastasin aina, että ne ovat juhlat, eivät mitenkään muodolliset tai viralliset, mutta juhlat kuitenkin. Niinpä miehillä oli puvut, naisilla mekkoja, hame+paita, suorat housut+paita. Vain lähisukulaiset olivat paikalla. Minulla oli pitkä hame ja hieman juhlavampi paita. Koruilla ym. yritin sitten tehdä asusta vielä vähän juhlavamman. Rankan synnytyksen jälkeen, pienen vauvan kanssa en yksinkertaisesti jaksanut lähteä kiertelemään kauppoja, että olisin etsinyt itselleni juhlamekon.

Vauva oli ristiäismekossa vain virallisen osuuden ajan. Oli kesä, ja mekko hiosti aivan hirveästi. Sen jälkeen vaihdoin vauvalle hihattoman valkoisen mekon.

Kun katselin omien lapsien kastekuvia, niin kuvia on otettu kastemekko päällä lähes kaikki.
Kastemekkona oli siskoni kutoma mekko jossa on tähän mennessä kastettu kahdeksan lasta.

Kaikki vieraat ovat juhlavaatteissa. Miehet puku päällä ja naisilla mekkoja ja juhlavampia housuja+puseroita, myös itselläni.
Paikalla on aina ollut siskojani ja veljeni sekä miehen sisko ja veli perheineen. N. 15 vierasta.

Mitä jos vauva on poika, eipä silloin rimpsumekkoja käytetä:)

Kyllä juhlava potkarikin käy oikein hyvin asuksi ristiäismekon alle.

Meillä pojalla oli mekon alla ohut kaksiosainen vaalea puku, paita/takkiosassa oli pienet siniset rusetit. Housujen lahkeessa aplikointi. Asuun kuului myös tossut. Ihan siisti ei ylihieno, sillä normaalisti ristiäiset on perhejuhla, ihan lähiomaisille.

Meillä poika oli vajaa 2 kk, joten eipä hän kauaa kastetilaisuuden jälkeen valvonut. Eli kastetilaisuus oli kirkossa ja kotona ruoka ja kahvitus.

Taisipa olla jopa nii, että poika oli kotonakin siinä kastemekossa ajan jonka oli hereillä ja meni sitten päiväunille.

Yhteistyössä