ristiäiset yli 2kk lapselle

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja emmy83
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä oli päivää vaille 3kk kun kastettiin. ei se nykyään ole niin tarkkaa. Nimen saannin jälkeen saa kelakortin ja jne. Joten kannattaa se nimetä nimeämis tilaisuudessa tai ristimällä.
 
meidän kaksoset oli n 6kk kun ne kastettiin, kun silloin vasta pääsivät sairaalasta, maistraattoon oli jo kyllä ennen ilmoitettu nimet sun muut että satiin esim kela kortit lapsille kun niitä tarvittiin lääkkeisiin sun muuhun. sitten vaan kun kastettiin liittyivät silloin seurakuntaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mietin:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ihan normaalisti hoituu, ristiäiset kuuluukin pitää 1-3kk iässä.

Kyllä se on 0-2 kk ikäisenä.

Mitä tapahtuu jos pitää yli 2-3kk vauvalle ristiäiset?

Viralliset paperit vaan tulee myöhemmin. Tiedän tapauksen kun lapsi oli melkein ½-vuotias kun kastettiin.
Keskosia saatetaan myös kastaa myöhemmin, mutta moni ilmoittaa silloin tiedot etukäteen.

Mä en ees tajua miks sitä nimeä ei vois kirjata ennemmin virallisiin papereihin, kasteessahan lapsi otetaan seurakunnan jäseneksi, se nimi vaan lausutaan siinä sen takia että tiedetään kenestä on kyse.

 
Lainattu nimilaesta:

"6 a LUKU (8.2.1991/253)
Etunimi
32 a § (21.8.1998/617)
Etunimen ilmoittaminen ja ottaminen

Lapselle on syntymän jälkeen annettava etunimi. Etunimiä saa antaa enintään kolme. Annetut etunimet on ilmoitettava väestötietojärjestelmään kahden kuukauden kuluessa lapsen syntymästä. Lapsen etunimi ilmoitetaan sille maistraatille, jonka toimialueella lapsella on kotikunta tai väestökirjanpitokunta. Ilmoituksen voi tehdä myös sille evankelis-luterilaisen kirkon tai ortodoksisen kirkkokunnan seurakunnalle, jonka jäsen lapsi on. Seurakunnan on selvitettävä nimen lainmukaisuus ja toimitettava tieto nimestä viipymättä väestötietojärjestelmään rekisteröitäväksi."
 
Alkuperäinen kirjoittaja Yainaba:
Alkuperäinen kirjoittaja mietin:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ihan normaalisti hoituu, ristiäiset kuuluukin pitää 1-3kk iässä.

Kyllä se on 0-2 kk ikäisenä.

Mitä tapahtuu jos pitää yli 2-3kk vauvalle ristiäiset?

Viralliset paperit vaan tulee myöhemmin. Tiedän tapauksen kun lapsi oli melkein ½-vuotias kun kastettiin.
Keskosia saatetaan myös kastaa myöhemmin, mutta moni ilmoittaa silloin tiedot etukäteen.

Mä en ees tajua miks sitä nimeä ei vois kirjata ennemmin virallisiin papereihin, kasteessahan lapsi otetaan seurakunnan jäseneksi, se nimi vaan lausutaan siinä sen takia että tiedetään kenestä on kyse.

juuri tätä yritin tuossa sanoa, nimen annolla ja kasteella ei ole mitään tekemistä keskenään. lapsen nimen voi ihan hyvin ilmoittaa maistraattiin ja kastaa sitten kun haluaa... kuten meillä kävi johtuen juuri keskosuudesta. meidän lapsia kun ei tarvinnut hätäkastaa. onneksi.

 
Alkuperäinen kirjoittaja anne:
Lainattu nimilaesta:

"6 a LUKU (8.2.1991/253)
Etunimi
32 a § (21.8.1998/617)
Etunimen ilmoittaminen ja ottaminen

Lapselle on syntymän jälkeen annettava etunimi. Etunimiä saa antaa enintään kolme. Annetut etunimet on ilmoitettava väestötietojärjestelmään kahden kuukauden kuluessa lapsen syntymästä. Lapsen etunimi ilmoitetaan sille maistraatille, jonka toimialueella lapsella on kotikunta tai väestökirjanpitokunta. Ilmoituksen voi tehdä myös sille evankelis-luterilaisen kirkon tai ortodoksisen kirkkokunnan seurakunnalle, jonka jäsen lapsi on. Seurakunnan on selvitettävä nimen lainmukaisuus ja toimitettava tieto nimestä viipymättä väestötietojärjestelmään rekisteröitäväksi."

Mutta ei tuo selvennä mulle että pitääkö mun ilmoittaa nimi maistraattiin, kun ne ristiäiset on yli 2kk?? Vai riittääkö se että pappi sen ilmoittaa? kun nähdäänhän me pappi j a hän saa tiedon nnimestä ennen 2 kk...



 
Alkuperäinen kirjoittaja emmy83:
Alkuperäinen kirjoittaja anne:
Lainattu nimilaesta:

"6 a LUKU (8.2.1991/253)
Etunimi
32 a § (21.8.1998/617)
Etunimen ilmoittaminen ja ottaminen

Lapselle on syntymän jälkeen annettava etunimi. Etunimiä saa antaa enintään kolme. Annetut etunimet on ilmoitettava väestötietojärjestelmään kahden kuukauden kuluessa lapsen syntymästä. Lapsen etunimi ilmoitetaan sille maistraatille, jonka toimialueella lapsella on kotikunta tai väestökirjanpitokunta. Ilmoituksen voi tehdä myös sille evankelis-luterilaisen kirkon tai ortodoksisen kirkkokunnan seurakunnalle, jonka jäsen lapsi on. Seurakunnan on selvitettävä nimen lainmukaisuus ja toimitettava tieto nimestä viipymättä väestötietojärjestelmään rekisteröitäväksi."

Mutta ei tuo selvennä mulle että pitääkö mun ilmoittaa nimi maistraattiin, kun ne ristiäiset on yli 2kk?? Vai riittääkö se että pappi sen ilmoittaa? kun nähdäänhän me pappi j a hän saa tiedon nnimestä ennen 2 kk...

Jos kaste on heti kohta sen jälkeen, kun lapsi täyttää sen maagiset 2kk, ei nimeä tarvitse erikseen ilmoittaa maistraattiin. Mieheni (pappi) on kastanut useampia lapsia, jotka ovat jo ehtineet täyttää 2kk ja hän on sitten toimittanut ne paperit eteenpäin.

Jos vanhemmat tarvitsevat lapselle jotain virallisia papereita (esim. kelakortti) ennen kastetta, he voivat itse ilmoittaa tiedot maistraattiin. Itse kastetoimitukseenhan se, onko lapsella nimi jo virallisesti tai epävirallisesti olemassa ei vaikuta mitenkään (kaste ja nimenanto kun ovat kaksi eri asiaa).

Tuo 2kk raja on ymmärtääkseni kirjattu lakiin lähinnä sen takia, etteivät vanhemmat turhaan viivyttäisi nimenantamista ja eteenpäin ilmoittamista. Muutenhan jotkut voisivat arpoa lapsen nimeä vielä yksivuotissynttäreilläkin ;) Teidän tapauksessanne asia on selvä, koska ymmärtääkseni niin nimi kuin kastepäiväkin on jo päätetty.
 

Yhteistyössä