Ristiäiset, joissa lasta ei edes saa pitää sylissä?

  • Viestiketjun aloittaja pettynyt
  • Ensimmäinen viesti
Mä olin kans kummina yksis ristiäisissä missä lasta ei pitäny sylissä muut kuin sylikummi, äiti ja äidin äiti.
No on siis yksi kuva mulla missä minä ja muut kummit seisoo sylikummin takana ja syli kummilla nyytti sylissä.

siellä kans aika liukkaaseen juhlakalu hävis "nukkumaan" kun toimitus oli ohi.

Mun äiti (lapsen mummo) otti tän tosi loukkaavana varsinkin kun kuitenkin lapsen toinen mummi sai kyllä sylitellä lasta.
Mut kyllä sen nytkin näkee lapsen ja mummin suhteista että miten tää äiti on hoitanut nää suku jutut.
Veljen vanhimmat lapset on ollu mummilassa (tuohon ikään mennessä) jo paljon viikonloppuja ja parikin viikkoa putkeen viettämässä aikaa mummin ja papan kanssa mut tää yks joka siis eri äidille, käy vain ja ainoastaan äitinsä kanssa ja ikää on jo muutaman vuoden
 
tjaah
Ehkä vähän outoa, mutta enemmän mua oudoksuttaa, että tollasesta alotus pitää tehdä. Tärkeintäkö ois ollut että ap ois saanut lasta pitää sylissään? Pääasia tuli kai hoidetuksi, eli lapsi sai nimen.

Ja monet tosissaan pelkää pöpöjä varsinkin ekan lapsen kohdalla. Mistä sp tietää, vaikka vanhemmat ois tienneetkin jonkun vieraista olevan sairaana tai vasta olleen, joten ehkä eivät kehdanneet kieltää vain häneltä vaan "kielsivät" kaikilta. En tiedä oliko vanhemmilla jotain erityistä syytä vai ei, mutta oli tai ei heillä on oikeus päättää omasta lapsestaan. Ihan hassusta syystä ap mököttää.
 
Keijumetsän Lilja
Meillä laps oli ristiäisissä lähinnä vanhempien sylissä, sylikummi piti seremonian ajan. Laps ei kiertänyt sylistä toiseen, mutta sai häntä muutkin pitää jos halusi.
 
En jaksanut koko ketjua lukea, mutta meillä olisi varmaan kannattanut esikoisen kohdalla noudattaa tuota linjaa. :/

Ristiäisvieraaksi tuli pieni tyttö ja myöhemmin saatiin kulla että tällä oli kaikki sisarukset kotona kipeinä ja tyttö itsekin puolikuntoinen. Ei muuten mitään mutta sitten kun esikoinen siinä touko-kesäkuun vaihteessa sairastui noin pinenä saatiinkin viettää loppukesä leppoisasti osaston ja kotisairaanhoidon väliä juosten.

Ja juu, olisi voinut tietty sairastua muutenkin.
 
ållo
Yhdenkään lapsemme (3kpl ) ristiäisissä ei ole ollut mitään sylikiertoa. Olen sanonut, että voitte katsella mutta ei koskea.

Sama pätee kotona, vieraiden ei tarvitse lasta ottaa.
 
super-äiti
annetaan lapselle se nimi ja otetaan seurakunnan jäseneksi...eikä tarkoitus ole vauvaa kierrättää sylistä toiseen..Itsellä on syntynyt varsinainen suku-riita aiheesta. J.n kanssa samaa mieltä vauvan ehdoilla mennään...lapsihan ei kaipaa kenenkään muun kun äidin ja isän syliä tuossa vaiheessa...kaiken maailma pöpöjä on liikkeellä ja mistä sitä tietää onko kädet pestynä esim vessareissun jälkeen???? p
 
vieras
minä erehdyin ottamaan veljen lapsen ristiäisissä vauvan syliini ja sain pitää häntä 2h!!! sylissä toimituksen jälkeen, koska vauva niin viihtyi mun sylissä plaa plaa plaa.. Arvatkaa ottiko päähän! Ja joo, en kehdannut lasta mihinkään dumpata kun vanhempia ei kiinnostanut eikä kummeja eikä sänkyä tai muutakaan ollut mihin laittaa.

Minusta ei ole mitenkään huolestuttavaa jos vanhemmat haluavat "omia" vauvan. Se ettei heitä pätkääkään kiinnosta ja se dumpatataan jo vauvana mihin sattuu on huolestuttavaa!
 
vieras
oli varmaan, noh selvitetään meidän teinipissis-äidille termi lapsen etu. Lapsen etu on, asia joka ajaa lapsen tervettä kehitystä, se on turvallisuuden tunne tässä tapauksessa. Ei se, että lapsi kiertää mummojen ja marjojen sylissä 3h..
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
minä erehdyin ottamaan veljen lapsen ristiäisissä vauvan syliini ja sain pitää häntä 2h!!! sylissä toimituksen jälkeen, koska vauva niin viihtyi mun sylissä plaa plaa plaa.. Arvatkaa ottiko päähän! Ja joo, en kehdannut lasta mihinkään dumpata kun vanhempia ei kiinnostanut eikä kummeja eikä sänkyä tai muutakaan ollut mihin laittaa.

Minusta ei ole mitenkään huolestuttavaa jos vanhemmat haluavat "omia" vauvan. Se ettei heitä pätkääkään kiinnosta ja se dumpatataan jo vauvana mihin sattuu on huolestuttavaa!
No en mä nyt ihan tuohon syyllistynyt :eek: , mutta MUN mielestä oli mahtavaa, kun ristiäisissä sai juoda kahvit ja syödä kakut ihan rauhassa (sekä minä että isä ), kun sylittelijöitä riitti ;) En ole pöpökammoinen, ja luotan että aikuiset ihmiset osaavat pestä kätensä vessareissujen jälkeen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
oli varmaan, noh selvitetään meidän teinipissis-äidille termi lapsen etu. Lapsen etu on, asia joka ajaa lapsen tervettä kehitystä, se on turvallisuuden tunne tässä tapauksessa. Ei se, että lapsi kiertää mummojen ja marjojen sylissä 3h..
No hohhoijaa... Tais mun lapsi mennä ristiäisissään piloille...
 
ei pöpökammoinen, allergioita nolla
Alkuperäinen kirjoittaja Snoopy:
En ole pöpökammoinen, ja luotan että aikuiset ihmiset osaavat pestä kätensä vessareissujen jälkeen.
Aivan!
Toisilla on varmaan jompi kumpi vanhemmista vessan ovella vahtimassa käsidesi kourassa, että varmasti on puhdasta.
 
Vieras
Olen aikaisemminkin kuullut ja tässäkin ketjussa tuli pariin otteeseen ilmi, että vanhemmat ovat pitäneet lasta sylissä toimituksen ajan, eivätkä kummit. Miksi? Sehän on nimenomaan kummien thetävä. Onko lapsella silti nimeltään sylikummit...
 
vieras
meille pappi suositteli että vanhempi pitää, jotta lapsella on mukava olo koko toimituksen. Meillä oli itsestään selvää että isä piti. 2 kummia joista kumpikaan ei olisi edes halunnut pitää sylissä, toinen krapulassa ja toinen 15v..
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
meille pappi suositteli että vanhempi pitää, jotta lapsella on mukava olo koko toimituksen. Meillä oli itsestään selvää että isä piti. 2 kummia joista kumpikaan ei olisi edes halunnut pitää sylissä, toinen krapulassa ja toinen 15v..
Oho, ihan uusi tieto mulle, ettei sylikummi-nimitystä enää ole. Ja enpä ole tiennyt, että pappi voisi ehdottaa vanhempia sylissä pitäjiksi. No, opinpa tästäkin jotakin.
 
Täytyy todeta että onneksi ei kuuluta kirkkoon eikä ole mokomia kissanristiäisiä järjestää.
Niin ja meillä on saanut vauvaa pitää sylissä. Ekalla kertaa vissiin päivän vanhana laitoksella oli minun siskon ja siskon tytön 2v sylissä. Jokainen on saanut ottaa syliin jos on halunnut.
 
Matma
Hyvä uudistus tuo, että vanhempikin voi pitää vauvaa. Kyllähän vauva tyytyväisimmillään on yleensä vanhemman sylissä. Meillä poika hermostui jossakin vaiheessa ja piti kärvistellä toimituksen loppuun, että sain ottaa vauvan syliini, jossa rauhoittui heti. Vähemmän stressattavaa vanhemmille ja kummeille.
 

Yhteistyössä