ristiäiset ja häät yhdessä..

Eli siis kokemuksia ristiäisistä ja häistä yhtä aikaa? Meille tulossa nyt kolmas lapsi,ja ajateltiin mennä samalla naimisiin. Edelliset ristiäiset pidetty lasten mummulassa...kaipa ne häätkin voisi siellä pitää,varsinkin kun täällä on kirkkokin remontissa. Mitenkä tämmöinen yhdistelmä toiminut käytännössä?entä minkäköhänlaiset kutsut?Entä millainen tarjoilu?Vaatteet? Ei kai sukulaisia tarvitse kutsua sen enempää kuin aikaisempiinkaan ristiäisiin? Vinkkejä kiitos!:)
 
No me mentiin naimisiin ristiäisten yhteydessä kotona viisi vuotta sitten. Pidettiin se salassa kaikilta, väki oli kutsuttu vain ristiäisiin. Jos lahjojen perään joku on niin sitten tämä tyyli ei sovi :D . Eli ensin kastettiin vauva ja sitten perään meidät vihittiin, se on sellainen yhteiskaava. Olimme pukeutuneet hieman juhlavammin kuin ehkä yleensä ristiäisiin ja minä olin käynyt meikissä ja hiusten laitossa. Hiukan vieraat ihmettelivät minun "koreaa" ulkomuotoa mutta ajattelit (kertoivat jälkikäteen) että kun esikon ristiäiset oli kyseessä niin olin ajatellut pistää parastani =) .
Tarjolla oli suolaista ja makeaa ja lisäksi maljat + konjakit. Eipä sen kummempia, päivän tärkein henkilö kun oli tietenkin meidän pikkuprinsessa ja me juhlittiin siinä "sivussa".
 
Meillä on kans tarkotus mennä nyt kolmannen lapsen ristiäisissä naimisiin. Kolmas lapsemme on syntynyt jo 30.12.06 ja ristiäiset/häät on 3.3.07. Mies ei suostunut siihen että ois kaikille yllätyksenä menty ristiäisissä naimisiin. Joten meidän vanhemmat , sisarukset ja muutama mun ystävä tietää, että ollaan menossa naimisiin samalla. Ja mun äidin kans on nyt tappelu, kun me halutaan vaan kutsua meidän lähimmät ihmiset. Eli vähän yli 20 henkeä. Ja mun äiti on sitä mieltä , että minun ja mieheni kummitkin pitäisi kutsua. Juhlat olisi täällä meillä kotona. Eli ahtaus tulee jos kummitkin kutsutaan. Sitten kun on paljon ihmisiä niin siinä on helposti vauvan ja meidän keskimmäisen lapsen( 1 v 7 kk) uni rytmit aivan sekaisin. Ketää en haluaisi loukata, mutta haluaisin jättää kummit kutsumatta. Mulle on kyllä kaikki toitottanut kelle tätä ongelmaa kertonut. Että ne on teidän juhlat ja me päätetään ketä kutsutaan.
 
meillä sama ongelma..on mietitty,että pitääkö omat kummit kutsua naimisiinmenomme takia..en osaa sanoa. Meille tulee muutenkin jo noin 40 henkeä sillä lähisukukin jo aika iso. Toisaalta mielestäni voisimme kutsua vain ne henkilöt jotka juhliimme oikeasti itse haluamme...ei kai sellaisesta voi aikuiset ihmiset loukkaantua,kun ei heitä ole aikaisempienkaan lasten ristiäisiin pyydetty ja homma on silloinkin ollut ihan ok.
Mielestäni voisimme sitten juhlien jälkeen laittaa lehteen ilmoituksen jossa lukisi että lapsemme kastettiin ja me avioiduimme ja kiitos kaikille meitä muistaneille jne. Meilläkin mies haluaa että vieraille kerrotaan avioitumisesta etukäteen,joten ajattelin että jos tekisi oikein kutsut joissa kutsuttaisiin pääasiassa kuopuksen kastejuhlaan ja samalla sitten todistamaan avioitumistamme tai jotain vastaavaa. Millaista vaatetusta olette ajatelleet?
Entä vihitäänkö teillä ennen vai jälkeen kastamisen? =)
 
me menimme kolme vuotta sitten ristiäisissä naimisiin ja ei kerrottu kuin papille kun luvat haettiin.ei ollut kuin kummit ja isovanhemmat mukana.parasta oli että kaikille tuli yllätyksenä se.ensin vihittiin ja sitten kastettiin lapsi.kaikki oli yllätyneitä ja onnellisia siitä.sylikummi vain ihmetteli et mikä käytäntö tämä on ku oli kaukana papista mut siitä se selvis kun pappi alkoi puhumaan.olin hommannut kakun päälle koristeen ja sormus salaa ostettu.hääkuva otettiin jälkikäteen.vaatteet oli hieman hienommat mulla valkea kotelo mekko.meille paras ratkasu kun ei haluttu hössötystä ja isoja juhlia.ainoa vaan et kaverit miehen puolelta suuttu ja eivät ilmoittaneet että olivat menneet naimisiin.kutsua häihin emme oottaneet mutta itse ilmoitimme heti vihki ja kastetilaisuuden jälkeen että olemme menneet naimisiin.nyt minun kaveri ei ole sanonut että menee naimisiin ja kutsua ei varmaan tule mutta kukin tyylillään.toinen kaveri menee samana päivänä naimisiin ja on sanonut heti että häät on tulossa.osa suuttuu osa ei.häälahjat tuli jälkikäteen kummanki suvusta.hyvä ratkaisu jos tahtoo pienellä rahalla vihille.jää sormukseen rahaa niin saa mieleisen :)
 
Siis onko vielä muita jolla on kokemuksia häiden ja ristiäisten viettämisestä yhdessä. Onko ketään sellaista joka on etukäteen paljastanut että kyseessä on sekä ristiäiset että häät? Niin oletteko lähettäneet vieraille kutsut? Itse olen ajatellut lähettää kutsut, mutta teksti on vähän hakusessa. Valmiita tekstejä kyllä pelkkiin hääkutsuihin löytyy netistä pilvin pimein. Mutta miten nuo kaksi juhlaa saa sovitettua samaan kutsu tekstiin!!??
 
lappi
Menin naimisiin ristiäisten yhteydessä. Viikkoa ennen ristiäisiä päätettiin mennä samalla naimisiin, raapihan anoppi päätä kun oli vielä tammikuun pakkaset.
Vieraita oli 100, juhlat anoppilassa, häät/ristiäiset kirkossa, illalla linjurilla hotelliin jossa pöytävaraus. Vieraat maksoivat oman paikkansa linjaautossa. Kaikilla oli tosi hauskaa vaikka ahtaissa tiloissa normaalilla tarjoilulla makeat + suolaiset ei lämmintä ruokaa. Talkoo voimin sukulaiset järjestivät leipomiset hymysuin.
Vuosi oli 1993 vieläkin juhlissa olleet tulevat kiittämään ja muistelevat.
Ajatelkaa; pimeä pakkasluminen tammikuu..yhtäkkiä puhelimitse kutsu häihin..kirkastu tammikuu hetkeksi.
Huom!! silloin ei ollut rahaa..pienellä, tosi pienellä budjetilla vedetiin juhla läpi. Kalleinta oli hääpuvunvuokraus ja morsiuuskimppu ja sormus (sekin saatiin kultasepän konkurssimyynnistä).
Voih.. :'( tippa tulee linssiin oli se mahtavaa, kaikki vieraat tunsivat toisensa (sukulaisia tai ystäviä keskenään)
 

Yhteistyössä