Risteilylle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja leevi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

leevi

Jäsen
07.02.2005
106
0
16
Ollaan lähdössä 1v pojan kanssa Ruotsin-risteilylle. Nyt vähän mietityttää nuo tuulet, että mitä jos lapsi alkaa voida pahoin laivalla...

Itselle tulee kovin helposti paha olo, mutta ehkä lääkkeet auttaisivat. Mitenkä, tuleekohan taaperoille helposti paha olo? Kokemuksia?

Sitten ihan toinen kysymys: montako tippaa Jekovitia kuuluu nykysuositusten mukaan antaa päivässä? Lapsi juo tavallista kevytmaitoa + korviketta sekä valmisvellejä. Olen antanut 5 tippaa kuten ennenkin kun oli vielä rintaruokinnassa.

Kolme tippaa riittää.

Niin ja tuosta risteilystä. Käsittääkseni lapselle ei tule niin helposti paha olo keikkuvassa laivassa, kuin aikuiselle. Lapsen tasapaino aiasti ei oo vielä niin kehittynyt. Toisaalta harvemmin ne laivat nyt niin kamalasti keinuu. Mutta jos hirveesti keikuttaa, niin menkää mahdollisimman alas ja keskelle laivaa. Siinä keikuttaa vähiten.

Me ollaan menty 1-vuotiaan kanssa pika-aluksella Tallinnaan. Lapsi ei tainnut edes ymmärtää kun paattia keikutti -äitinsä oli vihreenä ja valmis oksureissulle :x

Muutoin kun ollaan laivalla oltu niin sään suhteen on ollut hyvä säkä. Ollaan päästy reissuun aina suhteellisen tuulettomina päivinä :D

Ei ole varmaa tietoo, mutta olen kuullut, että pienille lapsille ei vielä tule pahaa oloa. Sama homma kun autossa, muutenhan lapsi oksentaisi joka kerta kun laitetaan selkä menosuuntaan takapenkille.

Mä vastaan siihen d-vitamiinikysymykseen. Mä annan neuvolan ohjeen mukaan 5 tippaa kun poika juo vain kevytmaitoa (ikää siis 1v 3 vk). Miks muuten annat vielä vastiketta jos on jo yli vuoden? Vai onko menossa siirtymävaihe vastikkeesta tavalliseen maitoon?

Mä annoin vastikkeen aikana vielä vaan sen 3 tippaa kun vastikkeessa on enemmän d-vitamiinia kun tavallisessa maidossa. Mulla myös Jekovit käytössä.

käytiin ku oli vajaa vuoden päivä tukholmassa risteilyllä.. ei ollu mitään ongelmia sen suhteen et laiva olis keikkunu..
se oli pikkasen huonoo ku siljalla mentiin mistä pidempi matka keskustaan.. bussit ni täynnä ettei viitti mennä. taksissa ei penkki jne.. metroon kävelymatka.. muuten kiva mut KAIKKI hissit ihan kusessa.. kiva rattaiden kans mennä.. :$
viikkarin terminaali paremman matkan päässä.. hyvin pääsee kävellen..
siis olettaen et ootte ihan sinne kesdkustaan menossa eikä autoa mukana..
muuten oli kyl siljalla tosi hyvät lastenhoitojutut laivalla..

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.01.2006 klo 21:26 mama05 kirjoitti:
Mä vastaan siihen d-vitamiinikysymykseen. Mä annan neuvolan ohjeen mukaan 5 tippaa kun poika juo vain kevytmaitoa (ikää siis 1v 3 vk). Miks muuten annat vielä vastiketta jos on jo yli vuoden? Vai onko menossa siirtymävaihe vastikkeesta tavalliseen maitoon?

Mä annoin vastikkeen aikana vielä vaan sen 3 tippaa kun vastikkeessa on enemmän d-vitamiinia kun tavallisessa maidossa. Mulla myös Jekovit käytössä.

En tuohon pahoinvointiin osaa vastata mitään, mutta voisin osaltani vastata myös tähän d- vitamiinikysymykseen. Meille annettiin sillon kun d- vitamiinia aloteltiin neuvolasta sellanen lappu, johon oli merkitty kuinka monta tippaa minkäkin ikäsenä. Meillä on sit sen mukaan annettu 3 tippaa ja neiti juo kevytmaitoa.

Ohje:1-3v. 3 tippaa vuorokaudessa ympäri vuoden kun lapsi juo vitaminoituja maitovalmisteita. 5 tippaa vuorokaudessa ympäri vuoden kun lapsi juo vitaminoimattomia maitovalmisteita.

Minusta noissa kevytmaidoissa(ainakin Valio ja Ingman) lukee että lisätty D-vitamiini ja siksi annan vain kolme tippaa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.01.2006 klo 01:17 eräilijä kirjoitti:
Ei ole varmaa tietoo, mutta olen kuullut, että pienille lapsille ei vielä tule pahaa oloa. Sama homma kun autossa, muutenhan lapsi oksentaisi joka kerta kun laitetaan selkä menosuuntaan takapenkille.

Täältä löytyy varmaa oman käden tietoa. Meidän poika oksensi ekan kerran autossa vähän vaille 1v:nä ja saatiin neuvolalääkäriltä resepti pahointointilääkettä varten. Sen jälkeen en ole lähtenyt pidemmälle automatkalle ilman sitä, enkä lähde myöskään laivamatkalle. Ilman reseptiä apteekista ei saa mitään pahoinvointilääkettä näin pienille, joten reseptilääke on ainoa vaihtoehto, mutta se on helpoo saada ihan puhelimessa.

Laivassa ei tosin tule yhtä helposti huono olo kuin autossa, mutta silti en enää lähde risteilylle talvisaikaan, mieluummin sitten kesällä sen yhden pakollisen kerran ja mieluummin lentäen takasin.

Me ollaan oltu pari kertaa ruotsinlaivalla tytön ollessa 1/2-vuotias ja 1v4kk, eikä kummallakaan kerralla ollut pahoinvointinen, ei tosin paljon keikuttanutkaan. Tallinnan pika-alukset voi olla eri juttu.
Päiväunet ja yöunet matkasängyssä tulivat tosi hyvin laivan hyrinässä, vai liekö syy pallomeressä väsymiseen..Vikingillä oli ainakin alle 2-vuotiaille oma pallomeri. Yksi vinkki sulle, ota mukaan kosteuspyyhkeitä käsien ym. pesuun, siellä kun on aika likaista ja meidän tyttö ainakin "mähmäköi" kaikkea mahdollista.

D-vitamiinia annan 3 tippaa. (Tyttö nyt 1v9kk)