Risikko vastikkeettomasta sosiaaliturvasta: "Yhteiskunta ei voi järjestää kaikkea"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "sasa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kiinanmalli on ilmeisesti kokoomuksen visio ja tavoite saada Suomi nousuun, Kiinanmalli jossa 260 miljoonaa siirtotyöläistä tekee orjapalkalla työtä ilman mitään niitä perusoikeuksia jotka kuuluvat maan muulle työväestölle.
Kokoomus on vihdoinkin löytänyt ideologisen punaisenlankansa.....

[QUOTE="alexi";28811286]Kiinanmalli on ilmeisesti kokoomuksen visio ja tavoite saada Suomi nousuun, Kiinanmalli jossa 260 miljoonaa siirtotyöläistä tekee orjapalkalla työtä ilman mitään niitä perusoikeuksia jotka kuuluvat maan muulle työväestölle.
Kokoomus on vihdoinkin löytänyt ideologisen punaisenlankansa.....[/QUOTE]

No Kiinaa ja Suomea ei voi edes vertailla missään valossa. Sitäpaitsi kaikillahan on täysi oikeus kouluttautua ja hakea todellista työtä itselleen??

Alkuperäinen kirjoittaja niimpä niin;28811264:
jos työtä aletaan teettämään esim toimeentulotukea vastaan niin seurauksena on vain oikeiden työpaikkojen väheneminen.Työpaikoissa olisi vain ja ainoastaan ne pakolliset palkalliset ja kaikki mikä suinkin voidaan teetetään ilmais työvoimalla!Esim päiväkodit eivät nykyäänkään voisi toimia sillä työntekijämäärällä mikä on ilman työllistettyjä ja harjoittelijoita.Kuinka moni tukityöllistetty on jakson jälkeen oikeasti saanut työpaikan?Tämäkö olisi sitten se parempi Suomi?Teoriassa hyvä idea mutta käytännössä täysi susi.

Käytännössä kunnilla olisi paljon enemmän työtä, kuin mitä pystyvät säästösyistä antamaan esimerkkinä ylempänä joku kertoo kuntien puistotyön retuperästä. Voi olla järjestelmässä vika, että rahaa annetaan enemmin väärään suuntaan eli vain sinne minne on pakko antaa eli työttömien elatukseen.

Miten saisi siirettyän työttömyyskorvaukset kunnille ja samalla rahalla saisivat palkata osa-aikaisia työntekijöitä työsuhteisiin?

[QUOTE="Jaa";28811282]En minä näe sille nytkään mitään estettä, koska onhan meillä internet, joka periaatteessa vastaa kokonaisuutena tehokasta tietokonetta joka tuohon tarvitaan.
Me kyetään jo nyt organisoimaan tehokkaasti näitä asioita, ainoa mikä syö sen organisoinnin tehoa, on se korvien välissä oleva este nimeltä raha ja sen puute.[/QUOTE]

Este on korvien välissä oleva itsekkyys ja vallanhimo, ei raha. Raha on vain sen ilmenemismuoto ja ennen rahaakin pienissä heimoyhteiskunnissa joku otti vallan. Ei ihmisluonto ole muuttunut niistä ajoista. Eikä internet vastaa tätä yli-inhimillistä tekoälyä, joka ottaa suurimman auktoriteetin paikan.

[QUOTE="vieras";28811290]Sisällissodan 100-vuotispäivä lähestyy, hallitus haluaa uusinnan?[/QUOTE]

Sitä ilmeisesti haluavat. Viimeksikin punaisilla oli hyvä syy olla tyytymättömiä vaikka sotimista en hyväksykään.

eihän sosiaaliturva, esim työmarkkinatuki ole suuri. Mitä yhteiskunta sillä työttömälle mahdollistaa? Ei herroiksi elämistä ainakaan. Nuorten kohdalla on niin, että jos esim. on adhd tai mielenterveysongelma, koulutus sillä hetkellä ei ole mahdollista. Tilanne voi näyttää jonkun muun silmissä siltä, että henkilö on turhanpäiten pois koulutuksesta ja työstä. Kuten Mörköäiti kirjoitti:työstä pitää maksaa palkkaa, sosiaaliturvaa siihen ei voi sitoa. Ymmärrykseni mukaan laki kuntouttavasta työtoiminnasta ei ole johtanut hyviin työllistymisiin. Miksi? Vaikka lain tarkoitus on selkeästi ollut hyvä? Entä nämä työmarkkintukiharjoittelijat? Palkataanko heitä harjoittelujakson jälkeen vai ei? Monella työttömällä yksilöllä on halu työllistyä, mutta rakenteet ovat vinksut eivätkä ne työllisty. Esim. työnantajapuolella työttömät työharjoittelijat kuuluvat x-luokkkaan. a-luokassa taas on esin. työhaastatteluun kutsutut aktiiviset, esim. työpaikan vaihtajat tai aktiiviset työnhakijat. Jo työyhteisön sisällä nämä ilmaiset työharjoittelijat eivät kuulu työyhteisöön.

[QUOTE="vieras";28811303]Mutta miten tämä siis auttaisi Suomea taloudellisesti?!!![/QUOTE]

Ei mitenkään, ainoastaan negatiiviseen suuntaan.

On taas kokoomuksen torvelta semmoinen aivopieru, että saa osakseen suuresti myötähäpeää.

Hohhoijaa. Ja milläs maksetaan syrjäseutujen kymmenien kilometrien matkat tähän parin tunnin ilmaistyöhön? Kuinka pitkä matka on pakko pyöräillä, kun ei syrjäseudulla kulje julkinen liikenne päivittäin?
Vai asutetaanko kaikki tuensaajat keskustoihin?
Mä olen kyllä vakityövoimaa säälien kuunnellut erään työhaluttoman naisen tukityöllistämisiä. Eukko laitetaan toistuvasti jonnekin tk:hon tai vastaavaan töihin josta saa palkkaa kai jonkun 9 e korvauksen päivärahan päälle.
Yhtään kokonaista viikkoa se ei taida töitä tehdä, kun jää ryyppy päälle, ei ole kyytiä kun ukolla on ryyppy päällä, jne.
Miten mahtaa ne hommat pyöriä kun nämä velvoitetut lintsaavat puolet ajasta? Siinä se on terveyskeskuksen hygienia mallillaan varmasti.
Jonkin ajan päästä emäntä taitaa aina lopettaa ja ottaa karenssin, kai ne sossusta rahaa antaa. Ja taas kohta muka laitetaan töihin, ihan kuin se siitä tolkkuuntuisi.

Aikanaan en halunnut millään luovuttaa ja jäädä työkyvyttömyyseläkkeelle, lopulta kuitenkin ajattelin että jos joskus töihin oikeasti kykenen ja työpaikka löytyy, niin pääsenhän mä tältä pois.
Nyt olen oikeasti helkkarin tyytyväinen ettei mun tarvitse noihin pelleilyihin yrittää jaksaa osallistua, kun hädintuskin selviän itseni kanssa päivästä toiseen. Sais edes viikottain kaupassa ja suihkussa käytyä, onneksi ei tarvitse miettiä miten pääsen ilmaistöihin kirkonkylälle.

Suomalaisen yhteiskunnan polarisoituminen laman jälkeen on hyvin nähtävissä näillä Risikkojen ym.muiden kumppaneiden ehdotuksilla vastikkeellisesta sosiaaliturvasta. Yläpää on vieraantunut aikalailla alapään ongelmista. Kun kyseessä on kaikista heikommassa asemassa olevat, näen Risikon kumppaneineen omatunnottomiksi päätöksentekijöiksi.

Este on korvien välissä oleva itsekkyys ja vallanhimo, ei raha. Raha on vain sen ilmenemismuoto ja ennen rahaakin pienissä heimoyhteiskunnissa joku otti vallan. Ei ihmisluonto ole muuttunut niistä ajoista. Eikä internet vastaa tätä yli-inhimillistä tekoälyä, joka ottaa suurimman auktoriteetin paikan.
ratkaisee, ajat on kovasti muuttuneet pronssikaudesta.
Ihmisiin on iskostettava ajatus, että kukaan ei ole muutakuin itsensä johtaja, ja jos alkaa kukkoilemaan niin sitten laitetaan joukolla kukko aisoihin.

Internet koostuu ihmisten ajatuksista, se ei siis ole yli-inhimillinen, vaan enemmänkin superinhimillinen.
Kaikki valtioiden ja yhtiöiden salaisuudet on tuotava päivänvaloon kaikkien nähtäväksi, jotta jokaisen kanta voidaan ottaa huomioon ja samalla myös maksimoida niistä saatava yhteiskunnallinen hyöty.

Sirpa Pietikäinen sanoi juuri iltiksen blogi kirjoituksessaan että Eu tarvitsee sääntöjä.
Toki me ihmiset sääntöjä tarvitaan, mutta en minä ainakaan tarvitse Sirpaa saati ketään muutakaan sopimaan niistä minun puolestani, tämän netin kautta kun minunkin mielipiteen asioihin saa nopeasti selville, aivan kuten kaikkien muidenkin, kysymällä suoraan asianosaisilta itseltään.

Minä olen ollut aikoinani pitkät pätkät ilmaisena työvoimana, "harjottelijana", aina uudestaan, uudestaan ja uudestaan.

Kehuja sain paljon, mihinkään ei palkattu koskaan, kelpasin vain ja ainoastaan ilmaisena orjana.

Tein tasan samaa työtä ja ehkä jopa vähän vastuullisempaa, kuin oikeat palkollisetkin, olin paljon ahkerampi kuin moni oikea palkollinen, olin aina iloinen ja auttavainen..

Ero oli vain siinä, että heille maksettiin oikeaa palkkaa, heillä oli kaikki edut sun muut, ja minä sain työstäni työttömyyskorvauksen ja 9 euroa/päivä, joka taasen meni joka päivä työpaikan ruokalaan.

Joka helvetin päivä poljin pyörällä töihin 8km matkan ja 8km takaisin, tuulessa ja tuiskussa.

Kyllä se vähän katkeraksi vetää, että tämmöisessäkin "hyvinvointivaltiossa" kansaa eriarvoistetaan näinkin pahasti. Jos kerran samaa työtä tehdään, niin siitä pitäisi maksaa suurinpiirtein samanlaista PALKKAA!

Ei sillä työmarkkinatuella ja sossunrahoilla herroiksi eleillä, varsinkaan jos niiden saamiseksi edellytettään semmoista työntekoa, josta tulee kuluja.

Jokainen voi miettiä miten sitä elelisi vaikkapa 800 eurolla, josta asunnon vuokra haukkaa 500 euroa, ja jäljelle jäävällä 300 eurolla pitäisi maksaa kaikki muut laskut, ruoka, lääkkeet, hygienia, liikkuminen yms.

Tekisikö mieli tehdä tällä "palkalla" sitä samaa työtä, mistä muut ympärilläsi ansaitsevat kolminkertaisen summan rahaa?

Kaikki valtioiden ja yhtiöiden salaisuudet on tuotava päivänvaloon kaikkien nähtäväksi, jotta jokaisen kanta voidaan ottaa huomioon ja samalla myös maksimoida niistä saatava yhteiskunnallinen hyöty.

entäpä jokaisen ihmisen salaisuudet? Olisiko täysi läpinäkyvyys hyvästä? Kaikki yksityisyys pois, valvonta ei ole vaikeaa nykyteknologialla. Sitten kaikille oikeus tutkia näitä tietovarastoja vapaasti tai vaikka loggautua katsomaan naapurin turvakameran streamia.

entäpä jokaisen ihmisen salaisuudet? Olisiko täysi läpinäkyvyys hyvästä? Kaikki yksityisyys pois, valvonta ei ole vaikeaa nykyteknologialla. Sitten kaikille oikeus tutkia näitä tietovarastoja vapaasti tai vaikka loggautua katsomaan naapurin turvakameran streamia.
ajattelin tuota hyödykkeiden yms. kannalta, minua ei ainakaan henkilökohtaisesti kiinnosta vaikkapa naapurin touhut makuuhuoneessaan tms, koska sillä ei ole juurikaan mitään käytännön merkitystä.
Me luovumme kokoajan enemmän ja enemmän yksityisyydestämme, jotkut kertoo facebookkiin jopa minkälaisen voileivän ovat tehneet.
Kun se tapahtuu vapaaehtoisesti, niin pikkuhiljaa ne yksilöidenkin salaisuudet häviää, kun ei ole tarvetta salailla.

[QUOTE="vieras";28811379]Minä olen ollut aikoinani pitkät pätkät ilmaisena työvoimana, "harjottelijana", aina uudestaan, uudestaan ja uudestaan.

Kehuja sain paljon, mihinkään ei palkattu koskaan, kelpasin vain ja ainoastaan ilmaisena orjana.

Tein tasan samaa työtä ja ehkä jopa vähän vastuullisempaa, kuin oikeat palkollisetkin, olin paljon ahkerampi kuin moni oikea palkollinen, olin aina iloinen ja auttavainen..

Ero oli vain siinä, että heille maksettiin oikeaa palkkaa, heillä oli kaikki edut sun muut, ja minä sain työstäni työttömyyskorvauksen ja 9 euroa/päivä, joka taasen meni joka päivä työpaikan ruokalaan.

Joka helvetin päivä poljin pyörällä töihin 8km matkan ja 8km takaisin, tuulessa ja tuiskussa.

Kyllä se vähän katkeraksi vetää, että tämmöisessäkin "hyvinvointivaltiossa" kansaa eriarvoistetaan näinkin pahasti. Jos kerran samaa työtä tehdään, niin siitä pitäisi maksaa suurinpiirtein samanlaista PALKKAA!

Ei sillä työmarkkinatuella ja sossunrahoilla herroiksi eleillä, varsinkaan jos niiden saamiseksi edellytettään semmoista työntekoa, josta tulee kuluja.

Jokainen voi miettiä miten sitä elelisi vaikkapa 800 eurolla, josta asunnon vuokra haukkaa 500 euroa, ja jäljelle jäävällä 300 eurolla pitäisi maksaa kaikki muut laskut, ruoka, lääkkeet, hygienia, liikkuminen yms.

Tekisikö mieli tehdä tällä "palkalla" sitä samaa työtä, mistä muut ympärilläsi ansaitsevat kolminkertaisen summan rahaa?[/QUOTE]
kävi itselle, tosin puukkoa lyötiin selkään ihan palkkatyössäkin.
Siksi rukkaset onkin naulassa omalta osaltani.

[QUOTE="vieras";28811379]Minä olen ollut aikoinani pitkät pätkät ilmaisena työvoimana, "harjottelijana", aina uudestaan, uudestaan ja uudestaan.

[/QUOTE]

Mulle myös tämä oli tuttua 90-luvun lamavuosina pienellä paikkakunnalla Pohjois-Suomessa valmistuessani ammattikoulusta käytännöllisesti katsoen turhalle alalle.
Toki meille tukityöllistetyille maksettiin palkkaa, mutta työaika oli joku 75 % kokoaikatyöstä. Kuljin usein viereisessä kaupungissakin näissä puolen vuoden työllistämistöissä. Kaiken kaikkiaan mulla oli muistaakseni 6 työllistämistukityötä aina parin vuoden työttömyysjakson jälkeen.

Edes verotuksesta en saanut matkakuluja takaisin, koska työllistämiset sattuivat aina vuodenvaihteessa, jakautuen kahdelle eri vuodelle, jolloin omavastuu haukkasi kahdesti.
Sain aina kehuja, joskus esimies yritti saada minulle jatkoa sopimukseen, tai jopa itselleen seuraajaksi, koska näissä paikoissa oli totuttu kaikenlaisiin työllistettyihin, mutta huomasivat minut ahkeraksi.
Ei vain ikinä onnistunut, työkkärin listoilla oli tulossa taas uudet puolivuotistyöntekijät, ja näinhän se homma pyöri monessa yksityisessäkin työpaikassa, kunnes työllistämistuen ehtoja kiristettiin.

[QUOTE="vieras";28811257]Miten se on ilmaistyövoimaa, jos siitä kuitenkin maksetaan? Miten se on orjatyövoimaa, jos siitä saa elannon ja sivistysmaan kaikki palvelut?

Jostakin se raha nytkin tulee palkanmaksuun. Nyt otetaan lainaa ulkomailta, jotta voidaan maksaa sekä palkat että sosiaaliavustukset. Tavoite pitäisi olla omavaraisuus.
Ei voi loputtomiin ottaa lainaa sitä varten, että osa ihmisistä kieltäytyy tekemästä töitä koska se olisi heidän "hyväksikäyttöään".[/QUOTE]

Se on siten ilmaistyövoimaa että työnantaja/työnteettäjä ei maksa senttiäkään palkkaa näille työntekijöille vaan "palkka" maksetaan verovaroista.

Jos ihmiset laitetaan esim. työttömyyskorvausta vastaan töihin kuka maksaa esim. tapaturmavakuutuksen joka on kaikille ns. normaaliduunareille työnantajan pakollinen ottaa ? Vai ollaanko ilman vakuutuksia ja työstä aiheutuvan sairauden tai työtapaturman seurauksena -joka johtaa työkyvyttömyyteen- laitetaan paariatyöntekijä vain ilman korvauksia pihalle ja otetaan reservistä uusi tilalle..?

Entä työmatkakulut ja työpaikkaruokailut ? kuka kustantaa ? jos työmatkaan menee julkisilla vaikka 50 - 100 euroa kuussa se on monelle tuossa elämäntilanteessa iso raha menetettäväksi.

Kuivellaanpa nyt, että Lahden seudulla muovattaisiin sos.turvatyöpaikat 8000 hengelle.
Siis 8000 työpaikkaa muodostettaisiin kevään 2014 aikana eri puolille kaupunkia, eri tehtäviin. Ketkä muka organisoivat homman? Työvoimatoimistot eivät sitä voisi tehdä, koska henkilökunta jo nyt ylityöllistetty.
Entä uusien muodostettavien työpaikkojen tehtävien määrittely, työhönopastus/koulutus, työsuojelu, työntekijä on myös vakuutettava tapaturmien varalta.
Osa näistä 8000 työntekijästä olisi eri syistä suistunut työmarkkinoilta. Osalla on kroonisia sairauksia sekä mielenterveydenhäiriöitä, osa on sosiaalisesti vammautuneita pitkästä syrjäytyneisyydestään.

Ei ihminen tuossa tilanteessa ole mikään sirkkeli, jonka voi viedä työpaikalle ja laittaa johtoa seinään. Jonkun on trimmattava ihmissirkkeli käyttökuntoon ja ohjattava työhön. Kuka sen tekee, kuka maksaa?

Kuka valvoo ja vastaa 8000 työntekijän työpanoksesta?
Työt pitäisi olla jollain tapaa räätälöity näille 8000 ihmiselle, joiden sairaudet ja syrjäytyminen rajoittaa ainakin alussa työn laatua.

Ja toinen juttu, ilmaistyöpaikkojen muodostaminen vääristää työmarkkinoita.
Itseasiassa se lisää työttömyyttä, koska polkuhintaiset työntekijämarkkinat vääristävät kilpailukykyä ja kaatavat niitä firmoja, jotka eivät käytä hyväkseen ilmaistyövoimaa.
Loppupelissä olisimme yhtä ilmaistyöntekijä yhteiskuntaa, kun palkat kierrätettäisiin Kelan ym. vastaavien kautta.

Se on niin, että kun ne matalan osaamisen työpaikat menneinä vuosikymmeninä siirrettiin Aasian markkinoille riisikuppipalkalla tehtäväksi, niin sinne ne jäivät.
Hyhmät on sylissä, ministeri Risikko. Turha itkeä enää, kun on annettu valua pois Suomesta, niin on... nyt sitten kärvistellään.

Työttömänä on paljon sellaisia jotka kuuluisivat työkyvyttömyys eläkkeelle. Joilla ei ole mitään edellytystä tehdä työtä. Mutta toki se ihanaa olisi jos työttömille jotain työtä vastaavaa järjestyisi. Ei se mitään herkkua ole kotona olokaan. Mutta käytännössä vaikea järjestää.

[QUOTE="Susu";28811100]Kaikenlainen "talkootyö" onkin tulossa jo verolliseksi. Ihan sama onko auttamassa naapuri ja minkälaisissa töissä.[/QUOTE]

Toisaalta jos olisit lukenut myös ne lööppien jälkeiset uutiset lehden sisäsivuilla, olisit huomannut, että näin ei tulekaan käymään.

Yhteistyössä