Rippijuhlat kotona, uudehko parkettilattia - pyytääkö vieraat olemaan kengittä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja a mam
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Talossa talon tavoilla. Ei siinä mun mielestä oo sen kummempaa. Eli kyllä mä voisin hyvinkin pyytää ettei vieraat tulisi kengät jalassa sisälle, vaikka onkin juhlista kyse.

Järjestä juhlat jossain muualla kuin kotona tai sitten hankit ison kasan mattoja.

Itse en meidän parkettia murehdi loppukevään rippijuhlissa, mutta mielessä pyörii, mitä teen tuon meidän ison arvomaton kanssa. Luultavasti rullaan sen pois ja pistän varastosta vanhan pienenmmän halpismaton. Joku kumminkin kaataa jotain sille matolle. Samaten ei oikein houkuta se, että kenkineen tallovat, samat on kuitenkin ulkona kirkkomatkalla. Pesulassa käyttö ei ole tuon kokoisen maton kanssa helppoa ja halpaa, kun vaatii erikoispesun.

Ei kai rippijuhlat nyt mikään iltajuhlatilaisuus ole. Ihan tavallisissa juhlavaatteissa sinne ainakin meidän suvussa on tultu, ei kukaan mihinkään rippijuhliin tule meikkaajan ja kampaajan kautta missään muotisuunnittelijalla teetetyssä luomuksessa.

En tajua mikä siinä olisi niin kamalaa pyytää vieraita jättämään ne korkkarit ovelle. Muuthan voivat kyllä olla kengät jalassa, koska tuskin esim. tavalliset miesten pikkukengät mitään jälkiä jättävät. Tietysti jo kutsun yhteydessä voi esittää toivomuksen kenkävalinnoista, niin ei tule valittamista. Luulisi jokaisen aivoilla varustetun ihmisen tajuavan, kun perustelee. Ei kai se korkkareiden käyttö nyt kellekään voi niin kynnyskysymys olla että moisesta voisi loukkaantua, tai aika huonosti on asiat...ne lommot kun näkyy lattiassa vielä kymmenen vuoden kuluttuakin, mut ei kukaan muista enää huomennakaan mitkä kengät sulla oli juhlissa jalassa vai oliko mitään.

onko hänkin ilman kenkiä. En nt muista oliko puhetta onko tyttö vaiko poika mut oli miten tahansa niin kai hänellä kengät on jalassa juhlapuvun kanssa. Tytöllä tietty korkokengät. Et kai riistä juhlapukeutumista lapseltasi otattamalla häneltäkin kengät pois.
Ja ihan tiesoksi juhla-asu ilman kenkiä ei ole juhla-asu enään, jos haluat halvat juhlta niin toki komenna kaikilta popot pois jaloista.
On se varmaan näky ku lattiat levitetty jos jonkinlaista mattoa täyteen. Komennatko sit jotain kuka astuu harhaan matolta et takaisin matolle ettei tule jälkiä meidän uudehkoon parkettiin.
Miksi tosiaa olette laittanut noin paskan parketin ja vielä äskettäin. Saitteko halvalla?

[QUOTE="vieras";23322503]Ei kai rippijuhlat nyt mikään iltajuhlatilaisuus ole. Ihan tavallisissa juhlavaatteissa sinne ainakin meidän suvussa on tultu, ei kukaan mihinkään rippijuhliin tule meikkaajan ja kampaajan kautta missään muotisuunnittelijalla teetetyssä luomuksessa.

En tajua mikä siinä olisi niin kamalaa pyytää vieraita jättämään ne korkkarit ovelle. Muuthan voivat kyllä olla kengät jalassa, koska tuskin esim. tavalliset miesten pikkukengät mitään jälkiä jättävät. Tietysti jo kutsun yhteydessä voi esittää toivomuksen kenkävalinnoista, niin ei tule valittamista. Luulisi jokaisen aivoilla varustetun ihmisen tajuavan, kun perustelee. Ei kai se korkkareiden käyttö nyt kellekään voi niin kynnyskysymys olla että moisesta voisi loukkaantua, tai aika huonosti on asiat...ne lommot kun näkyy lattiassa vielä kymmenen vuoden kuluttuakin, mut ei kukaan muista enää huomennakaan mitkä kengät sulla oli juhlissa jalassa vai oliko mitään.[/QUOTE]

Kyllä pukeutumisella kunnioitetaan nuoren ensimmäistä juhlapäivää ja siihen kuuluu kengät. Rippijuhlat ei ole mitään farkkubileet vaan sinne pukeudutaan kun höihin olisi menossa. Et kai sinäköää ilman kenkiä ole häissä???

Mä en ole koskaan milloinkaan ymmärtänyt sisällä olemista kengät jalassa.
Siis jonkun kotona, musta se vaan on tosi ihmeellistä. Tosin en pukeudukaan juhlapukuihin juuri koskaan.

[QUOTE="arg";23322538]Kyllä pukeutumisella kunnioitetaan nuoren ensimmäistä juhlapäivää ja siihen kuuluu kengät. Rippijuhlat ei ole mitään farkkubileet vaan sinne pukeudutaan kun höihin olisi menossa. Et kai sinäköää ilman kenkiä ole häissä???[/QUOTE]

Juhlakenkiä on naisillekin muitakin kuin korkkarit. Esim. juhlakengät muutaman sentin korolla, vasta juhlapaikalla jalkaan vaihdettuna, eivät varmasti pilaa minkäänlaista lattiaa.

[QUOTE="arg";23322538]Kyllä pukeutumisella kunnioitetaan nuoren ensimmäistä juhlapäivää ja siihen kuuluu kengät. Rippijuhlat ei ole mitään farkkubileet vaan sinne pukeudutaan kun höihin olisi menossa. Et kai sinäköää ilman kenkiä ole häissä???[/QUOTE]

No voisin ollakin, jos hääpari tai kenen tahansa juhlat kyseessä onkaan, syystä tai toisesta sitä toivoisi. Eihän ne nyt mun juhlani ole. Kyllä mun juhlatunnelmaani riittää ihan ne juhlavaatteet ja vähän huolitellumpi meikki sekä kampaus, ja muitakin ihmisiä mulla on yleensä tapana katsoa kasvoihin, ei kenkiin. Sääret mulla on pitkät ja kauniit jo muutenkin, etten tartte mitään tappokorkkareita kehdatakseni hameessa liikkua tai erottuakseni kääpiöstä. En oikeastaan tajua tätä koko kitisemisen aihetta.

[QUOTE="vieras";23322740]No voisin ollakin, jos hääpari tai kenen tahansa juhlat kyseessä onkaan, syystä tai toisesta sitä toivoisi. Eihän ne nyt mun juhlani ole. Kyllä mun juhlatunnelmaani riittää ihan ne juhlavaatteet ja vähän huolitellumpi meikki sekä kampaus, ja muitakin ihmisiä mulla on yleensä tapana katsoa kasvoihin, ei kenkiin. Sääret mulla on pitkät ja kauniit jo muutenkin, etten tartte mitään tappokorkkareita kehdatakseni hameessa liikkua tai erottuakseni kääpiöstä. En oikeastaan tajua tätä koko kitisemisen aihetta.[/QUOTE]

No silloin sinä et osaa oikeaa juhlapukeutumis tyyliä laisinkaan jos kengät jätät pois jalasta pyynnöstä huolimatta. jokainen joo tavallaan, mut kyllä kengät pitää olla niin naisilla kuin miehilläkin rippijuhlissa. Pienten lasten tätä ei tarvitse noudattaa välttämättä, mutta ihan asiallista se heidänkin niitä pitää.

[QUOTE="arg";23322853]No silloin sinä et osaa oikeaa juhlapukeutumis tyyliä laisinkaan jos kengät jätät pois jalasta pyynnöstä huolimatta. jokainen joo tavallaan, mut kyllä kengät pitää olla niin naisilla kuin miehilläkin rippijuhlissa. Pienten lasten tätä ei tarvitse noudattaa välttämättä, mutta ihan asiallista se heidänkin niitä pitää.[/QUOTE]

Siis häh, pitäiskö niissä kengissä mennä väkisin vaikka isäntäväki toivoo, että tultaisiin ilman kenkiä? Kyllä tuo musta on aika paljon huonompaa käytöstä ja juhlien sankarin kunnioittamattomuutta tietentahtoen pilata toisten parketit kuin se, että asu ei välttämättä ole 100% etiketin mukainen. Vähän semmoinen olo tulee, että on tärkeämpää päästä itse loistamaan kuin huomioida sitä juhlakalua.

Ja edelleen, varmaan ap:llekin ovat vieraat tervetulleita matala- ja leveäkantaisissa ja puhtaissa sisäkengissä, kunhan jättävät ne korkkarit ja hiekoitushiekkaiset kengät pois. Joten missä ongelma?

[QUOTE="vieras";23322884]Siis häh, pitäiskö niissä kengissä mennä väkisin vaikka isäntäväki toivoo, että tultaisiin ilman kenkiä? Kyllä tuo musta on aika paljon huonompaa käytöstä ja juhlien sankarin kunnioittamattomuutta tietentahtoen pilata toisten parketit kuin se, että asu ei välttämättä ole 100% etiketin mukainen. Vähän semmoinen olo tulee, että on tärkeämpää päästä itse loistamaan kuin huomioida sitä juhlakalua.

Ja edelleen, varmaan ap:llekin ovat vieraat tervetulleita matala- ja leveäkantaisissa ja puhtaissa sisäkengissä, kunhan jättävät ne korkkarit ja hiekoitushiekkaiset kengät pois. Joten missä ongelma?[/QUOTE]

Kuka on sanonut että pitää olla ne saamarin ulkojalkineet jalassa sisällä? Ei tietenkään niin vaan sisäkengissä,mitkä on puhtaat ja siistit. Korkojen ei tarvitse olla korkeat vaan ylipäätään kun on ne kengät juhla-asuun sopivat jalassa. Sukat kun ei ole siihen sopivat.
Ja se parketti ei menen miksikään niistä kengistä koska juhlissa harvoin kävellään samaan tahtia kuin ulkosalla. Se ei menen miksikää vaikka kävelisikin niin.
Eihän tässä itse juhlakalu ole tätä asiaa toivomassa vaan hänen vanhempansa :)

[QUOTE="vieras";23322884]Siis häh, pitäiskö niissä kengissä mennä väkisin vaikka isäntäväki toivoo, että tultaisiin ilman kenkiä? Kyllä tuo musta on aika paljon huonompaa käytöstä ja juhlien sankarin kunnioittamattomuutta tietentahtoen pilata toisten parketit kuin se, että asu ei välttämättä ole 100% etiketin mukainen. Vähän semmoinen olo tulee, että on tärkeämpää päästä itse loistamaan kuin huomioida sitä juhlakalua.

Ja edelleen, varmaan ap:llekin ovat vieraat tervetulleita matala- ja leveäkantaisissa ja puhtaissa sisäkengissä, kunhan jättävät ne korkkarit ja hiekoitushiekkaiset kengät pois. Joten missä ongelma?[/QUOTE]

:headwall:
Mun, ja monen muunkaan naispuoleisen ihmisen, juhlakengät eivät todellakaan ole matala- ja leveäkantaiset. Tosin eivät myöskään hiekkaiset tai muutenkaan likaiset.
Juhlapukeutumiseen nyt vaan sattuu kuulumaan myös juhlakengät, missään muussa maassa kuin Suomessa tätäkään keskustelua ei edes tarvitsisi käydä.
Yhä suosittelen ap:ta a) pitämään juhlat jossain muualla tai b) vuoraamaan lattiat matoilla.

:headwall:
Mun, ja monen muunkaan naispuoleisen ihmisen, juhlakengät eivät todellakaan ole matala- ja leveäkantaiset. Tosin eivät myöskään hiekkaiset tai muutenkaan likaiset.
Juhlapukeutumiseen nyt vaan sattuu kuulumaan myös juhlakengät, missään muussa maassa kuin Suomessa tätäkään keskustelua ei edes tarvitsisi käydä.
Yhä suosittelen ap:ta a) pitämään juhlat jossain muualla tai b) vuoraamaan lattiat matoilla.

Miksei? Kait sitä voi laittaa housupuvun, jos omaa rumat pohkeet? Persjalkaisuuttakin saa varmaan peiteltyä juhlapukeutumisella, ettei oman näyttäytymisenhalun takia tarvitse toisten kotia pilata.

Ja hyvin monessa muussakin maassa kulttuuriin kuuluu riisua kengät sisätiloissa.

Mitähän halvinta parkettia ap on hankkinut lattialleen? Meillä vuosi sitten laitettu parketti ja kyllä meillä on käynyt niin naapurin koiria täällä kävelemässä kuin korkokengilläkin kävelty ja hyvänä tuo on pysynyt.

Ei tulisi mieleenkään olla kengät jalassa jonkun kotona, oli juhlat tai ei. Meillä ristiäiset sujuivat hyvin kengittä, samat vieraat riisuvat kenkänsä myös arkivierailulla.

Vanhempien parketti meni pilalle, kun ylipainoin rouvashenkilö purjehti ympäri taloa piikkikantaiset avokkaat jalassa. lattia oli kuin naulan iskuja täynnä.

[QUOTE="arg";23322959]Kuka on sanonut että pitää olla ne saamarin ulkojalkineet jalassa sisällä? Ei tietenkään niin vaan sisäkengissä,mitkä on puhtaat ja siistit. Korkojen ei tarvitse olla korkeat vaan ylipäätään kun on ne kengät juhla-asuun sopivat jalassa. Sukat kun ei ole siihen sopivat.
Ja se parketti ei menen miksikään niistä kengistä koska juhlissa harvoin kävellään samaan tahtia kuin ulkosalla. Se ei menen miksikää vaikka kävelisikin niin.
Eihän tässä itse juhlakalu ole tätä asiaa toivomassa vaan hänen vanhempansa :)[/QUOTE]

Moniko mies tuo ainoastaan sisällä käytetyt juhlakengät mukanaan? Jopa naiset näyttävät pitävän ihan pihalla pidettyjä kenkiä sisällä, etenkin kesäisin liikutaan samoilla kengillä.

[QUOTE="vieras";23323052]Miksei? Kait sitä voi laittaa housupuvun, jos omaa rumat pohkeet? Persjalkaisuuttakin saa varmaan peiteltyä juhlapukeutumisella, ettei oman näyttäytymisenhalun takia tarvitse toisten kotia pilata.

Ja hyvin monessa muussakin maassa kulttuuriin kuuluu riisua kengät sisätiloissa.[/QUOTE]

Missä muualla kengät otetaan pois sisätiloissa kuin Suomessa ja Japanissa ?

[QUOTE="vieras";23323236]Olispa noloa pyytää olla sukkasillaan....[/QUOTE]

No ei todellakaan ole... meillä vieraat jättivät kengät eteiseen pyytämättä. Samainen porukka tekee näin myös arkisin. Ei juhlat ole mikään syy sotkea matot ja pilata lattia.

[QUOTE="anu";23322266]Ei korkkareista jää parkettiin mitään ELLEI ole metallikannat. Mutta jopa idiootimpikin varmaan ymmärtää että kenenkään kotiin ei sellaisia korkkareita laita vaan kumi/muovikantaiset.[/QUOTE]

Sedälläni oli perhejuhlat kotona ja tädilläni oli tajuttomat rotantappo korkkarit.
Maljojen juomisen ajan seisoi paikallaan ja siieteli painoa jalata toiselle. No lopputulos.Noin 10-20 painaumaa parketissa.Syvyys n.5milliä. Noei kovin kivaa.

SUOSITTELEN PITÄMÄÄN JUHLAT JOSSAIN KIVASSA JUHLAPAIKASSA.

Paikanvuokra paljon halvempi kuin uusi parketti.

[QUOTE="vieras";23323264]No ei todellakaan ole... meillä vieraat jättivät kengät eteiseen pyytämättä. Samainen porukka tekee näin myös arkisin. Ei juhlat ole mikään syy sotkea matot ja pilata lattia.[/QUOTE]

väitellä vaikka olet ihan selvästi alakynnessä. Kukaan ei pilaa lattioita kengillä sanot mitä sanot ja matot voi aina vaikka sit pestä.
Lopeta vouhkaaminen :)

Mä täysin ymmärrän aloituksen, lattia on kallis ja sitä katsellaan kauan.
Meillä järjestetään paljon juhlia ja rennoimmissa kekkereissä vieraat oman mukavuutensa vuoksi jättävät kengät eteiseen, hyvä niin. Silloin kun pukeudutaan juhlaan niin ne kengät kuuluu jalkaan ( toki saa riisua).
Meillä on lattiat pehmeätä mäntylautaa ja piikkarien jäljet näkyy tosi ikävästi. Olen itse kävellyt jälkiä lattiaan (hölmö).
Ainoa keino juhlissa on laittaa niin paljon mattoja että jäljiltä välttyy. Samoin kannattaa tosiaan ottaa se kallis itämainen matto rullalle juhlien ajaksi tai varata ainakin pari kiloa suolaa käden ulottuville.

Viime kesänä olin rippijuhlissa. Kengät riisuttiin automaattisesti. Eikö sen pitäisi mennä niin, että jos emäntä, isäntä ja juhlan sankari ovat ilman kenkiä, niin vieraat noudattavat samaa kaavaa.

Yhteistyössä