Rintatulehdus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paniikki iskee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Paniikki iskee

Vieras
Heipat!
Minulla on kohta 2 kk vanha poika joka on täysimetyksessä. Pari päivää sitten kauhukseni huomasin, että oikeassa rinnassani on sydämen puolella noin herneen kokoinen patti. Rintaa on aristanut jo hetken aikaa ja patti oli todella kipeä. Oikeastaan koko rinta oli kosketusarka. Tämä muhkura jopa näkyi päälle päin, ilman että rintaa tunnusteli. Nyt kipu on hieman laantunut, mutta patti on ja pysyy. Kuumetta minulla ei ole.
Ensimmäistä lasta odottaessani miulle sanottiin neuvolassa, että rintoja ei tarvitsisi tutkia raskauden eikä imetyksen aikana, koska niistä voi todennäköisesti löytyä kaikenlaisia muhkuroita. No, mistäs minä nyt sitten tiedän, että onko syytä huoleen, vai liittyykö tämä ehkä jotenkin tulehtuneeseen maitotiehyeeseen tms? Esikoinen oli rintamaidolla noin yhdeksän kuukautta, eikä minulla koko aikana ollut rintatulehdusta.
Onko kenelläkään kertoa vastaavista löydöistä?

Kuulostaisi olevan tiehyttukos -rintatulehduksessa rinta on _todella_ kipeä ja lisäriesana nousee kuume joten siitä ei voi erehtyä. Yritä hieroa tukoskohtaa varovasti esim lämpimässä suihkussa jne. Googlaa sanalla tiehyttukos ja avaa se Babyidean linkki joka ainakin mulla tuli ekana (Babyidea ainakin on luotettava). Huoli pois!

Muista pitää rinta lämpöisenä!! Itse tein niin, että imetin kipeästä rinnasta ja sitten vielä pumppasin niin, että rinta oli varmasti tyhjä. Sitten villasukka rintaa vasten liivien alle. Tämä toimi ainakin minulla ja muhkurat ja arkuus lähti.

Voi olla mastopatia. Googlettamalla löydyt tietoa. Mulla oireilee nyt kipeänä hormonikierukan jälkeen ja esikoisen jäljiltä tuli muhkuratissit. Silloin luulin, että rintatulehdus iskemässä, kun kipu alkoi, mutta kyse minulla mastopatiasta.

Muista myöskin imettää eri asennoissa ja varsinkin niin, että vauvan alahuuli on siinä pahkuran kohdalla suurinpiirtein. Jos siis kyse tiehyetukoksesta ja todennäköisesti onkin.

Imetysasennot kyllä vaihtelevat. Vauvan alahuulta on mahdoton saada patin kohdalle, sillä tämä patti on rinnan yläosassa, ei nännipihan alueella. Olen nyt koittanut imetyksen aikana sivellä muhkuraa alaspäin, suihkutellut lämpimällä vedellä ja pitänyt rinnat lämpimänä. Onko teillä kertoa, kuinka kauan tämmöinen patti mahtaa kestää ennen kuin häviää? Siis jos tämä nyt on tiehyttukos.

Oletko ottanut buranaa, auttaa sekä alkavaan rintatulehdukseen että mastopatian kipuihin. Minulla mastopatia kivut esiintyy rinnan yläosassa tai kainalon puolella ja neuvolan mukaan ne olivat aina tiehyttukoksia. Voi tietysti sinulla ollakin tiehyttukos. Onko iho punainen, mastopatiassa ei punoita.

Yhteistyössä