Rintatulehdus ilman kuumetta? Vai mitä tää on?

  • Viestiketjun aloittaja Kaurakeksi
  • Ensimmäinen viesti
Kaurakeksi
Auts, toiseen rintaan ilmestyi eilen kipeä kohta. Imettäminen sattuu vähän. Oon kaurapussia pitänyt ja koettanut hieroa sitä pois, mutta ei auta. Ei särje koko aikaa mutta kättä liikuttaessa tuntuu. Millä ton saa pois?
 
vieras
Koita vaan sinnikkäästi imettää ja hieroa kipeää kohtaa kevyesti. Kaalinlehtiä kannattaa myös kokeilla, ne oikeasti auttaa :).
JOs ei lähde ja kipeytyy entisestään, tutki nännit tarkasti, ettei joku tiehyt ole tukossa (ettei ole ns. piimäkokkaretta). Jos sellaisen löydät (on hyvin pieni, joskus ihan hakusessa) niin kaiva varovasti pois (itse jouduin käyttämään pinsettejä).
Mulla rintatulehdus on kyllä nostattanut korkean kuumeen ja olo on ollut sietämätön, että ehkä sulla ei vielä ainakaan sitä ole. Toki se voi tulla, jos rinta vielä kipeytyy ja maito pakkautuu siihen.
 
samma här
Mulla oli aikalailla sama juttu, oikeassa rinnassa iho punoitti ja alla tuntui kipeä kyhmy. Imettämninen ei kyllä sattunut. Jatkoin kuin ennenkin, kuumetta ja pahaa oloa ei ollut, hieromalla ja lämpöhauteella ei patti muuttunut miksikään. Kipukin häipyi, patti jäi. Sauraavalla kerralla neuvolassa kerroin terkkarille, joka kehoitti menemään lääkärille. Meninkin (tämä siis n. kuukauden päästä siitä kun patti oli ilmaantunut), ja se määräsi ab-kuurin. sanoi että maidon maku voi muuttua...en aloittanut kuuria kun pelkäsin että vauva lopettaa tissittelyn. nyt patti on häipynyt itsekseen pois, kulunut n. 3kk. mutta olis ilmeisesti voinut mennä pahempaankin suuntaan.
 
vieras
Voi olla tukos. Se sattuu kun täynnä maitoa mut ei pääse tukoksen takia pois. Tuntuu just tollanen kova patti. Meillä onneksi vauvat olleet niin kovaimuisia että lopulta ovat "riuhtaisseet" tukoksen auki, se KIRPASEE mut auttaa välittömästi. Imetä aina ensin kipeältä puolelta, ja koeta eri asentoja myös.
 
näin
tukos luultavasti, eli vauva saa imemällä auki tai pumppaa. sillon yleensä lähtee sellanen "keltanenmöltti" irti eli niin kuin tiivistynyt maitohyytymä. jos värimuutoksia/selkeää turvotusta, voi kieliä tulehduksesta yleensä kyllä kuumetta lykkää..
 
Tulipeikko harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
tukos luultavasti, eli vauva saa imemällä auki tai pumppaa. sillon yleensä lähtee sellanen "keltanenmöltti" irti eli niin kuin tiivistynyt maitohyytymä. jos värimuutoksia/selkeää turvotusta, voi kieliä tulehduksesta yleensä kyllä kuumetta lykkää..
Mulla nuo tukokset ei lähteneet pumppaamalla tai imettämällä, vaan piti itse kaivaa ulos rapsuttamalla tai pinseteillä, oli niin tiukassa.
 

Yhteistyössä