Rintasyöpä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Meduusa:
Lisäys: minulla tuo patti on sellainen iso, n. puoli rintaa on kovaa aluetta, tätä ihmettelen. Ajattelen kuitenkin että se on joko lihaskudosta tai sitten vaan rinnan rakenne on jotenkin tiivis kun lausunnossa oli sanottu jotain tämmöistä rinnan rakenteesta. Ja välillä tuo kohta aristaa ja välillä ei tunnu miltään.
Kannattaisi varmaan käydä otattumassa neulanäyte. Jos ei tuo rinnan rakenne aina ole ollut tuomoinen niin kyllähän se kannattaisi tutkituttaa. Jo ihan vaan oman mielenrauhan takia. :) Minä ainakin olen ihan kauhuissani tuosta patistani ja aion pyytää heitä ottamaan neulanäytteen jos mitään ei näy mammografiassa eikä ultrassa.

Aivan, täytyypä kysellä onnistuuko tuo vielä, en silloin oikein osannut sitä pyytää/vaatia kun olin niin huojentunut hyvästä uutisesta. Jäi vain mieleen kun tämä lääkäri sanoi että hyvähän se tietty olisi saada selville että mistä se juttu siellä rinnassa johtuu :o Hänenhän siihen olisi luullut keinon keksivän että miten sitä vielä voitaisiin tutkia. Hän ei sitä kädellään kylläkään tutkinut, vain ultralla ja sitten kertoi mammografiakuvien tulokset.

Äitini sairastui rintasyöpään 42 vuotiaana,rinta poistettiin,sai sädehoitoa ja parani.Aikaa tuosta 20 vuotta.
Ystäväni sairastui ensin kohdunkaulasyöpään,viisi vuotta myöhemmin rintasyöpään.Molemmista parantunut,aikaa nyt noin 7 vuotta.
itse löysin rinnastani kyhmyn ja menin mammografiaan heti,ei syöpää.Nyt käyn kerran vuodessa mammografiassa lääkärn suosituksesta.Ikää mulla kohta 45v.

Mulla löytyi patti rinnasta, tai oikeastaan se on kainalon ja rinnan keskellä. Ensiviikolla mammografiaan ja tutkituttaan mitä se on. Se käsi millä puolella patti on on kipeä. Patti itsessään ei ole kipeä.
Pelottaa kauheasti! Ikää mulla on 28 vuotta ja muutenkaan minuun ei päde yksikään noista riskitekijöistä, joita rintasyövän kohdalla luetellaan.

Silti olen aivan kauhuissani... ;(

Munnollani oli jotain 60v kieppeillä rintasyöpä. Se leikattii ja sai kait hoitojakin. Nyt jo 86v ja aina vaa sitkittelee! On saanu tahistimenki tässä välis ja vaikka mitä muuta. Aina ei syöpä ole onneksi kaiken loppu! :)

Äidiltäni leikattiin rintasyöpä viikko sit, säästävällä leikkauksella. Syöpä oli kapseloitunut ja saatiin pois, lisäksi poistettiin kainalon imusolmukkeet. Nyt on edessä sytostaatit ja sitten sädetys.
Mummini kärvistelee uusineen rintasyövän kanssa. Ensimmäisen kerran sairastu parikymmentä vuotta sit.
Pitäis itsekin käydä säännöllisesti tarkastuksissa, ja alottaa ne nyt. :|

Naapurini kuoli vuosi sitten rintasyöpään. Oli 43v. Hän löysi pattin kainalosta. Ja hänet leikattiin osa jäi kainaloon ei voitu poistaa ja sai siihen sädehoitoa ja kaikki sujui oikein hyvin, mutta oli niin ärhäkkä että levis etäispesäkkeitä lähes joka paikkaan. :'(

Alkuperäinen kirjoittaja :
mun mutsilla oireili rintasyöpä just käden kipuna...poistivat syövän ja varalta imusolmukkeet kainaloon asti, ei koko rintaa...
tuota just pelkäänkin...;( oliko hänellä kainalo myös kipeä?

Arkuutta oli kainalossa mut ei varsinaista kipua. Käsi kyllä sillä oli kipee eikä se sillä oikein uskaltanut mitään raskaita hommia tehä.

Äidilläni oli rintasyöpä, joka leikattiin. Huomas kun löi toisen rinnan kaapinkulmaan ja ei lakannu kipuamasta. Muten ei mitään oireita. Ikää oli sillon alta 50. Leikkauksessa poistettiin toinen rinta ja imusolmukkeita siltä puolelta muistaakseni. Sai lääkityksen vielä sen rinan poiston lisäksi. Sädehoitoja ei tarvittu.

Kolme vuotta sitten havaittiin maksassa solumuutoksia. Kun oli testit tehty niin huomattiin että oli syöpä ja samaa laatua kuin se mikä oli rinnassa(ilmeiseti etäpesäke). Sijainnin vuoksi ei voida leikata. Nyt saa kerran kolmessa viikossa vahvan lääkkeen suoneen.

Tuo kerran kolmessaviikossa on vissiin just sytostaattitippa.
Äidilleni oli sanottu että nykyään lähes aina tulee ensin sytostaatti ja sen päälle sädehoito, riippumatta syövästä tai ärhäkkyydestä.
Mulle tuli sellanen olo kun kuuntelin äidin hoitosuunnitelmaa, että nuo jälkihoidot on rankempia kuin itse tauti ja sen leikkaus. Sytostaattihoidossa taitaa mennä nelisen kuukautta. Siihen päälle sädetys viidesti viikossa viiden viikon ajan, mikä äipälläni meinaa joka päivä sadan kilsan taksimatkaa per suunta. Onneksi ei tarvitse itse maksaa :/

Mulla ois kysymys.
Tunnustelen säännöllisesti rinnat, mutta oon alkanut miettimään, että jos siellä joku patti löytyy, niin miten sen erottaa tuosta rasvakudoksen pattimaisuudesta. Nyt varsinkin, kun olen alkanut laihtumaan, niin rinnoissa tuntuu joka paikassa muhkuroita, niin olen miettinyt, että miten pystyy erottamaan rasvapatin, sellaisesta patista, josta täytyy huolestua.

Alkuperäinen kirjoittaja Knicke Knackerton:
Mulla ois kysymys.
Tunnustelen säännöllisesti rinnat, mutta oon alkanut miettimään, että jos siellä joku patti löytyy, niin miten sen erottaa tuosta rasvakudoksen pattimaisuudesta. Nyt varsinkin, kun olen alkanut laihtumaan, niin rinnoissa tuntuu joka paikassa muhkuroita, niin olen miettinyt, että miten pystyy erottamaan rasvapatin, sellaisesta patista, josta täytyy huolestua.
Mulla ainakin tuo patti tuntuu selvästi sellaisena herneenkokoisena möykkynä. En kyllä tiedä mille nuo rasvapatit tuntuu...

Mulla löytyi patti rinnasta, tai oikeastaan se on kainalon ja rinnan keskellä. Ensiviikolla mammografiaan ja tutkituttaan mitä se on. Se käsi millä puolella patti on on kipeä. Patti itsessään ei ole kipeä.
Pelottaa kauheasti! Ikää mulla on 28 vuotta ja muutenkaan minuun ei päde yksikään noista riskitekijöistä, joita rintasyövän kohdalla luetellaan.

Tää ei voi olla totta!! Itse löysin viime viikolla patin rinnasta, tai tuolta kainalon läheltä. Kävin lääkärissä ja nyt odottelen lähetettä ultraan. Ja niin, ikää 28 vuotta. Tiedän todella miltä tämä odotuss tuntuu. Koitan vaan olla ajattelematta koko asiaa. :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja saga79:

Tää ei voi olla totta!! Itse löysin viime viikolla patin rinnasta, tai tuolta kainalon läheltä. Kävin lääkärissä ja nyt odottelen lähetettä ultraan. Ja niin, ikää 28 vuotta. Tiedän todella miltä tämä odotuss tuntuu. Koitan vaan olla ajattelematta koko asiaa. :hug:

Voimia teille molemmille :hug: Teillä on nyt todella raskas aika menossa mutta toivotaan että pian helpottaa.

Mä täytän kesällä kolmekymmentä. Kävin just ultraäänessä toisen rinnan takia, joka on kipeä + kainalossa semmoinen pahkura. Mitään hälyttävää ei löytynyt, mutta kesällä menen 3kymppisten kunniaksi mammografiaan. Mun nää pallerot on muutenkin niin hankalat tutkia, kun ovat niin isot ja kuvittelen aina kaikenmaailman pahkurat itselleni. Käyn kyllä säännöllisesti gynellä, jossa vielä samalla lääkäri tutkii nuo.

Alkuperäinen kirjoittaja saga79:

Saatan laittaa sulle viestiä yv:nä. Olen ihan mustapalstalainen, mutta harmailen, kun en halua vielä kertoa tätä kaikille...
Tämä odottaminen on kauheaa.;(

Mulla on viimeaikoina tullut outoja vihlasuja vasemmasta rinnasta.
Aluksi luulin että se johtuu siitä, kun lapsukainen välillä "kömpii" mun päällä,kun makailen lattialla, ja välillä sen polvi osuu mun rintaan ja siihen sit sattuu. Sit rupesin kuitenkin tunnustelemaan rintoja ja oikeassa ei mitään,mutta vasemmassa outoja muhkuroita ja paljon "epätasaisempi" kuin oikea rinta.
Ja tässä vasemmassa esiintyy nykyään joka päivä sellaisia "vihlaisuja" ja outoja kipuiluja.Varasin lääkärille ajan, mut se on vasta 16.4.
Nyt ronkin tota vasenta rintaa joka päivä..Pelottaa ihan kamalasti jo siel on vaikka syöpää.
Mistä sen ja erottaa et onko vain suurentuneita maitorauhasia/kystia..vai rintasyöpää...ei varmaan mistään?!

Äidin-äidin-äiti kuoli rintasyöpään 55 vuotiaana

Äidin äidiltä löydettiin patti 65 vuotiaana. Syöpäkasvain leikattiin, ja mummo toipui ja kuoli sitten ihan muuhun 5 vuotta myöhemmin.

Äidiltäni löytyi patti 43 vuotiaana ja oli syöpää. Leikattiin ja sai sädehoitoa ja toipui kunnes 52-vuotiaana löytyi patti toisesta rinnasta. Leikattiin ja sai sädehoitoa ja ihan kunnossa äiti on. Nyt on 60v.

Itse huomasin viime syksynä patin kainalossa ja menin välittömästi yksityiselle lääkärille ja varasin sitten ajan ultraan, kun lääkäri suositteli. Ultrassa todettiin, että ihan vain on pelkkää rasvaa eikä mitään muutosta ole. Pelottaa kauheasti, kun on sukurasite :(

Mulla poistettiin kolme neljä viikkoa sitten "hyvänlaatuinen" kasvain rinnasta. Niin sanottiin ennenpoistoa, koepalojen jälkeen näin piti olla. Mutta järkytys oli suunnaton, kun sainkin äskettäin tiedon, että ei se ollutkaan hyvälaatuinen. Kyllä on nauru kaukana. En pysty mitään tekemään valvon yökausia pian edssä olevaa leikkausta. Vieläkin odotan ja toivon, että he olisivat erehtyneet. Tämä on ollut äärimmäisen piinallista. Voimat on lopussa.

Yhteistyössä