Rintaruokinnasta?

Hei,
Mieltani painaa pieni kysymys. Olen tuore aiti ja kuukauden ikainen poikani on rintaruokinnalla. Ongelma on se etta syotyaan toiselta puolelta han nukahtaa ja on mahdoton saada hereille (kokeiltu on monta temppua...). Tasta johtuu etta hanella on pian taas nalka eli nukuttuaan noin tunnin, han heraa taas syomaan. Onko tama normaalia vai pitaisiko kuukauden ikaisella olla jo saannollisyytta "ruoka-ajoissa"?
Kun han on sattunut syomaan kunnolla eli molemmilta rinnoilta (yleensa yht. noin 40 min.), nukkuu han about 3-4 h putkeen ennen kuin heraa taas.
Mika on siis normaalia ja mika ei?
Toinen kysymys: voiko hemmotella pilalle antamalla pojan nukkua sylissa vai pitaako laittaa sankyyn? Olen huomannut nimittain etta sankyyn meno on jo hieman hankalaa eli kun laitan hanet sankyyn sen jalkeen kun han on nukahtanut syliin, alle kahdessa minuutissa on silmat selkosen selallaan ja nokoset ovat ohi...grrr! :x
 
triplamama
ekana tohon hemmotteluun: et voi mitenkään hemmotella vauvaa, et siis mitenkään. vauva tarvitsee syliä (muiden tarpeiden ohella) ja sen antaminen ei ole hemmottelua. :)

luin, että jos vauva imee rintaa yli 15 min hän käyttää sitä tuttina, eli tossa ajassa pitäs saada sieltä tarvittava maito. voisit varmaan siis lyhentää ekana ton toisen rinnan imemisaikaa? lisäksi vauvalla voi olla laiska imu...

tämä minun kolmas vauva on kanssa laiska imemään ja aluksi meni aikaa tohon ruokailuun...noh, minun "lihatissini" sitten ehtyivät, kuten on jokaisella käynyt, ja nyt 5 vkon ikänen vauvani on kokonaan pulloruokinnalla. kun oli rinnalla (ja osittain pullolla) ruokailtiin 10-11 kertaa päivässä (3-4 vkon iässä). nyt syödään 7 kertaa päivässä ja näin on edellisilläkin ollut. 2 ekaani ovat 2kk iässä sitten vähentäneet kuuteen kertaan ja ah, yö-elämä kummasti helpottunut. vaikka, minusta tämä on nytkin todella helppoa!

poweria!
 
Kiitos vastauksesta. Tassa alkoi tuntua jo toivottomalta mutta tanaan on jo mennyt paremmin; poika on syonyt hyvin ja meni jopa tunniksi nukkumaan omaan sankyyn ilman etta nukutin hanta ensin.
En tiennytkaan etta maito voi ehtya noin aikaisessa vaiheessa! Onneksi on korviketta nykyaan! Mitahan ne on ennenvanhaan syottanyt... varmaan jotain kauravellia maidon sijasta?

Koitan tsempata enka anna periksi! Ja aion hemmoitella myos jatkossa antamalla nukahtaa syliin ;)
 
Eikohan nama vauvat ole vuosituhansia selvinnyt erilaisilla konsteilla kun ei tuota omaa rintamaitoa ole aideilta tullut... ;)

Tahan mennessa siis olemme kuulleet veteen laimennetusta lehmanmaidosta (mita nykyaan kuulema vasta saa syottaa vuoden ikaisille) seka kauramaidosta, eli kauraa ja vetta.

Onko muita poppakonsteja kuultu??? Olis kiva kuulla muita keinoja.
 
Ei sen rintamaidon tulon yleensä pitäisi ehtyä yhtäkkiä. Kuukauden ikäisellä vauvalla nyt syöntirytmi on mitä sattuu. Meillä tyttö 6 vkoa ja syö illat ihan tunnin välein, ei se mitenkään poikkeavaa ole. Anna vauvan syödä omaan tahtiinsa. Kun nukahtaa, niin annan nukkua. Kyllä se routa porsaan kotiin ajaa / nälkä vauvan tissille =) Maitoa tulee sitä enemmän mitä enemmän imetät. Myös tiheän imun kausi voi olla selitys. Vauva siis tilaa sulta maitoa omaan tarpeeseensa ja välillä tulee näitä muutaman pvän kausia, jolloin tuntuu olevan tissillä vuorokauden ympäri. Suosittelen käymään imetyksen tuki ry:n sivuilla, sieltä vertaistukea-kohta josta löytyy keskustelupalsta. Itse sain lukemalla sieltä vastauksia ja imetys sujuu :) Tsemppiä! Ei kannata antaa periksi. Tuo kuukauden ikä on vaativa, kyllä se siitä tasoittuu!
 
Ja vielä noista syömäkerroista. Meillä ainakaan 10-11 kertaa/pvä ei ole mitenkään poikkeavaa. En ole sellaista ajatellutkaan! Kuukauden ikäisellä vauvalla ei kuulukaan olla mitään rytmiä, joten siitä on turha vetää mitään johtopäätöksiä.
 
Meillä vauvana tissitelty myös tiuhaan. Nyt kun jälkeenpäin miettii niin ainahan sitä istui vauva sylissä ja imetti. Välillä vauva nukahti syliin ja taan heräsi syömään. Öisin nukkui jopa 4 h putkeen. Tämä on helppoa silloin, kun on ensimmäinen vauva. Minä aikakin nautin tästä täysillä. Sai iltaisin luistaa kaikista kotitöistä ja muutenkin mies "joutui" passata ,kun minä vain istuin ja imetin. Ihanaa aikaa. Olen ammatiltani yrittäjä ja takana ennen vauvaa 8 vuoden työputki (työtä 7pv/vko 8-12h/pv =) )
 
Vauvojen ryokailurytmit ovat yksilöllisiä, mutta kieltämättä 40 minuutin ruokailu kuulosta ruokailun lisäksi herkkuhetkeltä. Maidon määräkin vaihtelee ja vauva itse säätelee tiheämmällä imemisellä "herutusta".
Oletko jo totuttanut vuvan nukkumaan ulkona päiväunet? Se antaa vauvalle rytmiä päivään ja puhtia ruokailuun.
Omien lasteni pienenä ollessa nukutin heitä 2-3 syöttöväliä ulkona. Vaatii tietysti viitseliäisyyttä, mutta maksaa vaivan takaisin (olettaen, että sulla on paikka missä voit turvallisesti nukuttaa...ei kukaan jaksa eikä voi hahhuilla esim. vaunuja työntämässä koko päivää. Eikä vauvaa kannata touttaa siihe,, että vaunut liikkuvat koko ajan).
Kyllä se siitä lähtee sujumaan ajan kanssa!
 

Yhteistyössä