Rintarepuista kokemuksia?

12.02.2008
500
0
16
Seinäjoki
Olen ajatellut kokeilla tuota kantamista ja harkinnut rintarepun ostamista. Kantoliina tuntuu vielä ainakin vähän turhan hankalalta varsinkin talvea silmällä pitäen. Ajattelin kyllä kokeilla tehdä yhden liinan itse ja ostaa sitten rinnalle repun niin tulisi kokeiltua molempia.

Mielessä on ollut baby björnin original malli ainakin aluksi. Olen nyt vain lukenut todella ristiriitaisia kokemuksia siitä mallista. Toiset sanoo että loistava keksintö ja toiset että ei sovi pienelle vauvalle ollenkaan kun asento on ei-ergonominen. Pohdin vain että ei kai sellaisia reppuja myytäisi mitkä on vaarallisia vauvalle, vai...

Lisäksi mielessä on kysymys siitä kuinka kauan tuollaisessa repussa saa ihan pientä kantaa, onko niissä jotain sellaisia aikoja? toiset sanoo että max. vartti ja toiset että ovat kantaneet vaikka kuinka kauan...

Kiitän kommenteista. :)

Jos liina tuntuu liian vaivalloiselta, niin suosittelisin rintarepun sijasta mielummin kunnon kantoreppua. Rintareppu on tosiaan epäergonominen sekä lapselle (lapsen jalat eivät ole luontaisessa sammakkoasennossa, eikä reppu tue kovin hyvin lapsen selkää ) sekä kantajalle (olkahihnat ovat melko kapeat ja ohuet, ei lantiovyötä ).

Näissä "kunnon" kantorepuissa on tietysti se seikka, että niihin voi laittaa vauvan vasta n. 3-4 kk iästä lähtien. Tosin niillä voikin sitten kantaa lasta paljon pidempään kuin rintarepulla, jonka käyttöikä on puolestaan lyhyt, sellaisella ei kyllä enää yksivuotiasta jaksa kantaa...

Itse hankin esikoisen odotusaikana käytettynä tuon baby björnin rintarepun, ja pari kertaa sitä tuli käytettyä. Siinä kyllä väsyi selkä ja hartiat, vaikka vauva oli vielä pieni ja kevyt. Sitten hankin ensin yhdistelmäliinan, joka muodostuu kahdesta trikoisesta "lenkistä" jotka laitetaan vain olkien yli ristiin, eli sitä ei tarvitse sitoa ja se on heti valmis. Tämäkin olisi hyvä vaihtoehto rintarepulle, on parempi kantajalle ja lapselle ja silti helppokäyttöinen. Ja tästä rohkaistuneena sitten olen hankkinut muutaman pitkän liinan, ja viimeisimpänä Yamo-merkkisen kantorepun, johon olen ollut tyytyväinen.

Uutena kantorepun hinta on samaa luokkaa kuin rintarepun, mutta käytettynä rintareppu on todennäköisesti halvempi. Yhdistelmäliinan saa uutena varmaan n. 40 eurolla ja käytettynä parillakympillä.

Tämä on kyllä niin makuasia, että kannattaa kokeilla eri vaihtoehtoja, että löytää omansa!

Heips!

Miulla on kokemusta tuosta BabyBjörnin rintarepusta ja kantoliinasta, ja voin kyllä sanoa että tuolla liinalla on niin paljon parempi kantaa. Kuopusta saatoin kantaa koko päivänkin liinassa, kun esikoista jaksoi ehkä kauppareissun ajan kanniskella tuossa rintarepussa. Eli itsellä ainakin kävi tosi paljon hartioihin tuo pienenkin vauvan kantaminen. Ja tuossa liinassahan vauvaa voi tosiaan kantaa vaikka koko päivän jos vaan jaksaa ja ihan vastasyntyneestä, kun taas rintarepussa on rajoituksia tuolla kantamiselle.

Jos siusta tuo liina on hankala niin kannattaisi varmaan harkita vaihtoehtona ihan tuota kantoreppua, itse hankin juuri tuollaisen Manducan ja kanniskelin siinä Särkänniemen reissulla kuopusta ison mahan kanssa, ja ei tullut mitään selkä- tai hartiakipuja. Eikä tuo kantoreppu ole edes kovin paljon kalliimpi kuin rintareppu. Manducassa on vielä se etu että siinä voi kantaa ihan vastasyntynyttäkin, kun on integroitu tuo vauvatuki.

Tuossa vähän tietoa tuosta Manducasta.
http://www.babyidea.fi/kantoliinoista/manduca/

Sen verran vielä että itse käytän ehkä mieluiten tuollaista trikoista kantoliinaa, yhden sidonnan (kietaisux2) olen siihen opetellut ja sillä on pärjätty kyllä tosi hyvin kaikissa tilanteissa. Opetteluun meni vähän aikaa, mutta kätevästi käy sitominen kunhan sen vaan oppii. Nyt kun kuopus on isompi on ehkä helpompi kantaa tuossa repussa.

Sekavasti varmaan tuli selitettyä mutta toivottavasti jotain apua oli. :)

AngelEyes ja masukki 30+4