Kokemuksia kantorepuista (cybex, baby björn ym..)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kantorepun metsästäjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kantorepun metsästäjä

Vieras
Mä olen tässä metsästämässä oikeasti hyvää ja ennenkaikkea ergonomista kantoreppua kohat syntyvälleni vauvalle. Ergonomia on tosi tärkeä valintakriteeri koska itse olen huonoselkäinen enkä tee huonosti painon jakavalla kantorepulla mitään vaan haluaisin kerralla kunnollisen. Myös ergonominen asento pikkuiselle on tärkeä. Meillä esikoisella oli kantoliina josta ei kumpikaan tykätty enkä oikein jaksanut sitä ikuista sitomisurakkaakaan niin nyt unohdetaan koko kantoliina ja halutaan kantoreppu.

Olen lukenut että Cybexillä on hyvin ergonominen reppu sekkä äidille että lapselle mutta tässä saisi kantaa vasta 3kk ikäistä vauvaa.. Meillä olisi tarvetta jo aikaisemminkin jos löytyisi yhtä hyvä tai testeissä parempi kuin tuo cybex.

Nyt kaipisinkin kokemuksia muilta äideiltä ja isiltä jotka ovat lastaan kantaneet kantorepussa eri merkkien käytännöllisyydestä, ergonomiasta ja toimivuudesta käytössä. Repun pitäisi olla myös helppo ja nopea käyttää sillä mulla löytyy kotoa yksi lyhythermoinen uhmaikäinen ja tilanteet ovat todella nopeita eikä ole aikaa miettiä turhia.

Ostimme esikoiselle Manducan. Käytimme sitä silloin vähän, koska vauva viihtyi paremmin vaunuissa tai tavallisesti sylissä. Hän ei pitänyt siitä, että oli iho ihoa vasten.

Kuopuksen kohdalla käytimme Manducaa huomattavasti enemmän. Se on helppokäyttöinen ja nopea, koska säätöjä ei tarvitse joka kerta mittailla erikseen. Manducassa pystyi kantamaan vauvaa ihan alusta alkaen, koska siinä vauva on sammakkoasennossa, aivan kuten kantoliinassakin. Itse koin Manducan hyväksi myös ergonomian suhteen. Hyvien olkaimien, leveän lannevyön ja selkäkiinnikkeen avulla paino jakautuu tasaisesti eikä ainakaan oma selkäni rasittunut pitkistäkään kantomatkoista.

Kokemuksia ei ole muista kantorepuista, mutta ainakin omasta mielestäni Manduca oli hankkimisen arvoinen. Kantoliinaa en koskaan oppinut käyttämään järkevällä tavalla, koin sen jotenkin vaan hankalaksi.

Meillä oli käytössä cypex joka oli aivan mahtava! Siinä vaan ei tosiaan saa alta 3 kk vauvaa kantaa. Tai noh, on siihen ostettavissa sellanen rimpula lisäosa pikku vauvoille. Mutta kuvan perusteella en sitä hankkisi.
Mutta ergonomialtaan hyvä muuten.
Mullakin huono selkä.
Mandugassa ei kai saa ollenkaan kantaa kasvot menosuuntaan?
Meille se oli ehdoton, lapsi ei viihtynyt, kun ei saanut katsella eteenpäin.

Linkistä lisätietoa http://www.kantoliinayhdistys.fi/tietoa-kantamisesta/millae-kantaa/kantoreput/

Muunmuassa manduca ergo beco patapum ovat ergonomisia toisin kuin cybex, bb yms rintareput.

Ergonomisessa kantorepussa voi lasta kantaa 20 kiloon eli lapsesta riippuen jopa 5 vuotiaaksi asti.
Meillä on Manduca ja poika painaa 11kiloa ja on 1.5v kannan yleensä häntä selässä joskus pieniä matkoja edessä. Manducassa on vauvatuki valmiina ei tarvitse ostaa mitään erikseen.
Olemme reissanneet ilman rattaita ulkomailla kävellen useita tunteja lapsi manducassa ilman kolotuksia tai rintarangantulehduksia ( joita olen kuullut parin BB:n omistajan saaneen virheellisestä asennosta johtuen)

Oikeasti ergonomisilla kantovälineillä on hyvä jälleenmyyntihinta. Meidän värjättyä manducaa on yritetty ostaa monesti 80-100 euron hintaan ja maksoin siitä itse 70 euroa

Kasvot menosuuntaan ei saa kantaa lapsen selän asennon takia, tästä meidän fysioterapeuttikin jo huomautti kun kävi katsomassa poikaa 2 kk iässä.
Lainaus linkistä http://www.kantoliinayhdistys.fi/tietoa-kantamisesta/miten-kantaa/
Monien kantoliinojen mukana tulevissa ohjeissa neuvotaan kantamaan lasta kasvot menosuuntaan. Lasta ei tulisi kuitenkaan koskaan kantaa kasvot menosuuntaan päin siten, että jalat roikkuvat liinasta tai repusta suorina alaspäin. Tällainen asento on lapsen selän ja lonkkien kehityksen kannalta epäedullinen, jopa vaarallinen. Lisäksi se kuormittaa kantajaa lapsen painopisteen siirtyessä kauas kantajasta.

...katso täyttääkö kantoväline jota olet ostamassa ainakin kriteerin Sammakkoasento
Helpoiten lapsen selän oikean asennon varmistaa kantamalla lasta oikeaoppisessa ns. sammakkoasennossa. Sammakkoasennossa kantoväline tukee lasta huolellisesti polvitaipeesta polvitaipeeseen, ja lapsen peppu on hänen polviaan alempana. Näin lapsen selkä kääntyy sille ominaiseen asentoon kaikkein helpoiten.

Sori jos on sekava teksti lapsi häiriköi välillä :D

rintareppu ei ole ergonominen edes hyvällä mielikuvituksella, olkoon minkämerkkinen tahansa.
suosittelen mangucaa, tai jos osaa ommella niin sellaisen voi tehdä helposti itsekkin, netistä löytyy ohje.

Manduca ja Beco ovat todella hyviä, ja onhan noita muitakin kantoreppuja vaikka kuinka. Noista rintarepuista en tiedä, eikös niiden käyttöikä ole tosi lyhyt eivätkä ole kovin ergonomisia.

Meillä oli käytössä kantoliinan lisäksi Baby Björn synergi- rintareppu ja sitten isommalla lapsella Ergo- kantoreppu. Kummastakin tykkäsin. Monet ovat sitä mieltä, että noista rintarepuista ei ole mihnkään, mutta meillä toimi kyllä enkä kokenut sitä mitenkään epäergonomiseksi, vauvan laittaminen rintareppuun ja pois ottaaminen oli erittäin helppoa. Miinuksena rintarepun lyhyt käyttöikä. Jos nyt ostaisin uutta kantovälinettä, niin ostaisin kyllä kantarepun, jossa voi sitten kantaa taaperoakin.

Valitettavasti kantoliinayhdistyksen tiedoissa on aika lailla vikaa ja puutteita. Otin tise selvää Cybex 2:go KANTOREPUN käytöstä valmistajalta. Jostain syystä tämä yhdistys on ottanut ehtäväkseen toimia vain muutaman valmistajan äänitorvena, kaiketi vailla kovinkaan hyvää asiantuntemusta, mutta kovalla asenteella. Myöskään Cybex 2:Go:ssa ei ole mitään lisäosaa pienelle lapselle ja Cybexin kantorepuilla on myös ortpedien suositukset sekä niitöä voi käyttää periaatteessa vastasyntyneestä lähtien. Cybex valmistaa myös Fisrt-Go kantoreppua, jossa lasta kannetaan n. 3 enmsimmäistä kuukautta vaakatasossa. Siksi he suosittelevat omaa 2.Go kantoreppuaan vasta 3 kk iästä lähtien.

Totta on myös että Cybex 2.Go:ssa voi kantaa lasta edessä kasvot ulospäin kantajasta, toisin kuin vaikkapa Manducassa. Tämä kantoasento on suisteltava vasta n. 6kk iästä lähtien.

Nämä kantoperut oat näköjään samanlaisen välinetaistelun kohteena kuin kestovaipat ja oppisuuntia on erilaisia. Tosiasia lienee, että eri ihmisille ja lapsille sopii erilaiset välineet. Niiden ergonomisesta oikeaoppisuudesta sitten onkin todella monta "asiantuntijaa", jotka ovat eri mieltä ja jokainen saa luottaa siihen "asiantuntijaan", jolta saa omaa mielipidettään myötäilevän lausunnon.

Itse suivaannuin näihin oppisuuntiin ja myyjiin , jotka antoivat hyvin erilaisia mielipiteitä ja osa, varsinkin nämä yhdistysläiset tuntuivat olevan oikein agreessiivisia.

Muusta en tiedä, mutta meillä oli hetken BabyBjörnin rintareppu ja mun väsy hartiat ihan tolkuttomasti, kun siinä vauvaa kannoin. Manduca on nykyään ja mun on ainakin siinä paljon helpompi kantaa ja jaksan kauemman.

Miksi fysioterapeutit suosittelevat ettei lasta kanneta kasvot menosuuntaan ja jonkun tiettyjen tuotteiden valmistajat suosittelevat?
Vauvoille ei suositella hyppykeinuakaan varvistamisen ja jalkojen suoraksi jäämisen ja näin ollen jalkojen verenkierron huononemisen sekä selän asennon takia. Voipi verrata lapsen asentoa epäergonomisessa rintarepussa sekä hyppykiikussa...
Rintarepuissa suositellaan max 15min kantoaikaa kun taas ergonomisessa kantorepussa lasta voi kantaa pitemmänkin aikaa sillä lapsen peppu on polvien alapuolella ja paino ei paina lapsen nivusia vaa paino on enemmän pepulla ja selkä c asennossa eikä epäergonomisesti suorassa....Puhumattakaan sivuttaistuesta jonka lapsi saa kantorepussa, tai kun lapsi keikkuu bbssä kasvot menosuuntaan...

Agressiivisuus johtuu varmaan ärtymyksestä ihmisten tietämättömyyttä kohtaan. Itsekin luulin oikeasti että kasvot menosuuntaan kommentti on provo mutta on sitä näköjään vielä tietämättömiä ihmisiäkin... Valitettavasti

[QUOTE="vieras";26787781]Valitettavasti kantoliinayhdistyksen tiedoissa on aika lailla vikaa ja puutteita. Otin tise selvää Cybex 2:go KANTOREPUN käytöstä valmistajalta. Jostain syystä tämä yhdistys on ottanut ehtäväkseen toimia vain muutaman valmistajan äänitorvena, kaiketi vailla kovinkaan hyvää asiantuntemusta, mutta kovalla asenteella. Myöskään Cybex 2:Go:ssa ei ole mitään lisäosaa pienelle lapselle ja Cybexin kantorepuilla on myös ortpedien suositukset sekä niitöä voi käyttää periaatteessa vastasyntyneestä lähtien. Cybex valmistaa myös Fisrt-Go kantoreppua, jossa lasta kannetaan n. 3 enmsimmäistä kuukautta vaakatasossa. Siksi he suosittelevat omaa 2.Go kantoreppuaan vasta 3 kk iästä lähtien.

Totta on myös että Cybex 2.Go:ssa voi kantaa lasta edessä kasvot ulospäin kantajasta, toisin kuin vaikkapa Manducassa. Tämä kantoasento on suisteltava vasta n. 6kk iästä lähtien.

Nämä kantoperut oat näköjään samanlaisen välinetaistelun kohteena kuin kestovaipat ja oppisuuntia on erilaisia. Tosiasia lienee, että eri ihmisille ja lapsille sopii erilaiset välineet. Niiden ergonomisesta oikeaoppisuudesta sitten onkin todella monta "asiantuntijaa", jotka ovat eri mieltä ja jokainen saa luottaa siihen "asiantuntijaan", jolta saa omaa mielipidettään myötäilevän lausunnon.

Itse suivaannuin näihin oppisuuntiin ja myyjiin , jotka antoivat hyvin erilaisia mielipiteitä ja osa, varsinkin nämä yhdistysläiset tuntuivat olevan oikein agreessiivisia.[/QUOTE]

Jah. Yhdistyksen täytyy olla väärässä jos ihan jopa tuotteen VALMISTAJA, jolla ei toki voi olla mitään taloudellisia intressejä asiassa, väittää tuotteensa olevan ergonominen ;) Lähdekritiikissäsi on lieviä puutteita.

Meillä on Manduca ja olen kyllä ollut todella tyytyväinen. Lasta ei tosiaan voi laittaa naama menosuuntaan, mutta muuten löytyy kyllä muutamakin erilainen kantovaihtoehto... esim sivulla ja selässä sen edessä kuljettamisen lisäksi. Meillä vauva kulki manducassa enemmän kuin vaunuissa koskaan... Matkoillekaan ei raahattu koskaan vaunuja tai rattaita kun manducassa viihtyi kuitenkin paremmin.
Ja on muuten vieläkin käytössä . Neiti nyt 4v ja hyvin menee selässä vieläkin. :D

Tätä rintareppu vs. kantoreppu asetelmaa voi lähestyä siitä näkökulmasta, että kumpiko kuljetustapa olisi ehkä itselle mieluisampi pitkässä juoksussa: pikkuhousuista roikottaminen tai esimerkiksi kankainen riipputuoli?

Me ollaan oltu tyytyväisiä Manducaan, muita kantoreppuja en ole kokeillut. Tulasta olen kuullut paljon hyvää, yksi tuttu on vaihtanut Manducasta siihen.

[QUOTE="vieras";26787989]Jah. Yhdistyksen täytyy olla väärässä jos ihan jopa tuotteen VALMISTAJA, jolla ei toki voi olla mitään taloudellisia intressejä asiassa, väittää tuotteensa olevan ergonominen ;) Lähdekritiikissäsi on lieviä puutteita.[/QUOTE]

Ja mtikä on yhdistyksen intressit ja mikä on yhdistyksen lähdekritiikki. Onko näiden suostitusten tkana laajempia kansainvälisiä tutkimuksia vai jonkun ykisttäisen fysioterapeutin tai jumpparin näkemys asioista. Yleensä kaikki tällaiset "yhden asian liikkeet" ovat aika yksisilmäisiä omissa näkemyksissään. Voiha yllättäen olla, että myös tuotteiden valmistajat ovat myös aivan oikein käyttäneet parhaita mahdollisiaasiantuntijoita ja pediatreja tuotekehityksen yhteydessä. Siis useampi kuin yksi valmistaja. Usein vaikuttaa siltä, että yhden apinan alkaessa huutamaan lauma alkaa huutamaan mukana, utenon vanha sanonta. Näin se vain usein toimii.

Käykääpä www.babyidea.fi ja manducan sivuilla niin tiedätte ainoan oikean repun. Ja käykääpä sitten www.babybjorn.fi ja lukekaa kaikki lääkärikommentit ja vielä joku innokas blogi ja www.muksumukaan.fi niin taas tiedätte oikean repun...mutta erin. Ja sitte stokke my carrier googleen ni taas tiedätte.... Oma järki ja hinta ja tuttavan kokemuksia ni hyvä tullee...

Yhteistyössä