rintapumpun sterilointi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maitopumppari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

maitopumppari

Vieras
Minulla on Aventin käsikäyttöinen pumppu ja ohjeissa sanotaan, että se pitää sterioida AINA ENNEN käyttöä. Siis eikö riitä, että pesen ja steriloin sen käytön jälkeen ja sitten kun haluan pumpata, ei tarvitse alkaa siihen pesu/steriointi hommaan?

Kuinka te muut olette toimineet?

Alkuperäinen kirjoittaja pumppaaja:
näin myöskin minä teen, eli käytön jlkeen steriloin ja kun haluan pumpata otan pumpun ja alan hommiin =)

Samoin minä. Eiköhän ole pääasia että se on steriloitu. Oli siitä sitten 10 tuntia tai 5 minuuttia aikaa.

Saattaa olla, että kyse on ohjeen laatijan yltiövarovaisuudesta, sillä voihan olla, että joku käyttää rintapumppua vain esim. kerran viikossa. Itsekin steriloin sen keittämällä heti käytön jälkeen, koska liat lähtevät parhaiten pois tuoreeltaan. Jos vauva huutaa maitoa nälissään, niin ei siinä jouda kyllä mitään pumppuja steriloimaan...

Mä pumppailin yleensä pari kertaa päivässä, ja steriloin kyllä aina aika pian käytön jälkeen. Sitten pumppaus harveni, mutta steriloin silti aina käytön jälkeen, vaikka seuraava pumppauskerta olisi ollut vasta päivien päästä. Mukavampihan se on, että pumppu on käyttövalmiina kun sitä tarvitsee, eikä sitä ensin tarvitse alkaa steriloimaan.

Jos pumppaa useita kertoja päivässä, niin riittää, että steriloi pumpun kerran päivässä. Minä steriloin pumpun aina aamuisin. Seuraavien kertojen välissä riittää pesu normaalisti. Nämä ohjeet sain äidinmaitokeskuksesta luovuttaessani äidinmaitoa.

Pumppasin 3 kk noin 8-10 kertaa päivässä joten en steriloinut aina enne käyttöä :) Keitin pullot ja pumput kerran päivässä ja mulla oli kaksi pumppuosaa kierrossa kun ostin sähköpumpun jossain vaiheessa manuaalisen lisäksi. Pumppauskertojen välillä sitten huuhtelin ensin kylmällä vedellä hyvin ja tiskasin hajusteettomalla fairyllä.

Omistan kyseisen pumpun, enkä ole steriloinut kuin ensikäytön yhteydessä. Olen laittanut aina vain ne osat koneeseen jotka sinne menee ja loput käsitiskissä. En siis ikinä tuon ihan ekan kerran jälkeen ole keittänyt. Toimin samoin tuttipullojenkin kanssa. Minä vain satun tekemään näin, sillä haluan pöpöistä meidän kavereita, eikä tulevaisuuden vihollisia. En suosittele tätä siis kellekään. Oma valinta.

Minä steriloin kuten näköjään muutkin vain pumppaamisen jälkeen, vaikka edellisestä pumppaamisesta olisi ollut useitakin päiviä. Myös äidinmaitokeskuksessa näin neuvoivat toimimaan.

Yhteistyössä