Rintapumpun sterilointi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pumppari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pumppari

Vieras
Kuinka kauan rintapumppua voi säilyttää steriloinnin eli keittämisen ja kuivaamisen jälkeen?

Käyttöohjeista saa sen kuvan, että pumppu on steriloitava juuri ennen käyttöä. Eikö sitä todellakaan voi steriloida etukäteen ja käyttää sitten kun tarvitsee?

Ei kai sen niin kauhean steriili tarvitse kotioloissa olla, kyllä se tarpeeksi puhtaana pysyy kun keittää ja säilyttää puhtaasti. Tai näin olen itse tehnyt. Olen jopa joskus vain pessyt astianpesuaineella ja käyttänyt sitten uudelleen.

Ei edes maitokeittiöstä TYKS:stä tullut tuollaisia ohjeita... Eli ohjeet oli pestä hyvin ja sen jälkeen keittää 5 min ja antaa kuivua hyvin. Itse nostelin pumpun osat puhtailla pihdeillä puhtaalle keittiöliinalle ja siitä pihdeillä kuivuttuaan puhtaaseen säilytysrasiaan. Uskoisin että oli riittävän hygieenistä, bakteeriviljelyt olivat koko maidon luovutuksen ajan aina puhtaat. Ja tietenkin käsien pesu aina ennen kun pumpun osiin koski.

Mun mikrosterilointilaitteella tavarat (esim. pumppu tai tuttipullot) pysyy steriilinä 24 tuntia jos laitetta ei avata. Mut muuten steriloisin kyl aina just ennen käyttöä, siis jos käyttäisin kiehuvaa vettä.

Jos ihan kotioloissa pumppaa ja omiin tarpeisiin, ei sitä pumppua tarvi joka välissä steriloida. Riittää kun kylmällä vedellä huuhtelee pumppauksen jälkeen, ja kerran päivässä keittää (siis alussa kun vauva on pieni). Muutaman viikon jälkeen riittää kuin silloin tällöin keittää, muuten pesu astianpesuaineella ja hyvä huuhtelu. Välillä pesin koneessakin kun laiskotti.

Yhteistyössä