rintamaidosta allergiaa

Onko lapsenne oireilleet lehmänmaidolle jo ollessanne täysimetyksellä eli ainoat lehmänmaitoallergeenit tulleet äidinmaidon kautta?

Miten diagnoosi tehtiin ja saatiin korvattavuudet korvikkeelle ja mikä korvikkeista sopiva?

Minulla 4 kk ikäinen vauva ja pulautteluiden sekä rupisten poskien vuoksi siirryin itse maidottomalle kuukausi sitten. Posket parani päivässä, pulauttelu hieman keveni viikkojen kuluessa.

Meillä ei reagoitu äidinmaidonkautta vaan vasta kun sai itse maitopohjaista puuroa. Maitoaltistuksen jälkeen alkoi oireilemaan myös äidinm. kautta. Jotta apteekin maitoihin saa kela korvauksen niin pitää käydä maitoaltistuksessa jossa vauvalle annetaan tuttelia ensin pisara ja sitten määrää lisätään aina siihenasti kuin oireita lisääntyy.

Meillä reagoi pelkästään mun käyttämään maitoon n.3kuisesta asti, altistuksessa käytiin, ja nyt näyttää siltä ettei löydy sopivaa korviketta koska kaikissa on maissia.. Lääkäri kirjoittaa kelalle todistuksen mikäli maitoallergia todetaan. Ja me saimme ohjeeksi myös siirtää vehnää, kauraa, ohraa ja ruista tuonnemmas..

Meillä alkoi vauva oireilla heti viikon ikäisenä rintamaidon kautta ja jätin sitten maidon pois ruokavaliostani. Kahden kuukauden ikäisenä altistuksella diagnosoitiin maitoallergia. Sitä ennen otettiin prickit ja rastit mutta ne olivat negaa (suolisto-oireinen allergia kun on kyseesä ja toisekseen noin pieneltä niillä tulokset todella epävarmoja).

:wave: esikoisen kanssa olin maidottomalla, munattomalla ja vehnättömällä dieetillä. Kuopuksen kanssa (kohta 5kk) olen menossa testeihin ensi viikolla ja nyt oon ollut toista viikkoa maidottomalla. Silti iho yhä oireilee, taitaa olla muitakin kuin maito. :/

Tehdäänkö vauvoillekin heti suun kautta maitoaltistus? Nimittäin esikon kanssa tehtiin ensin iholle, sitten vasta olisi annettu suuhun mutta ihoreaktio oli niin voimakas ettei tarvinnut.

Poika reagoi heti 1,5kk ikäisenä vaikka oli täysimetyksellä, korvikkeita oli kylläkin saanut synnytyssairaalassa. Itse en olisi halunnut antaa kun esikoinenkin oli saanut oireita maidosta. Panikoivat kun mulla ei lähtenyt maito heti nousemaan.
Iho-oireet oli rajut samoin suolisto-oireet vaikka sai allergeenit imetyksen kautta.
Testattiin prick- testillä en olis antanut tehdä altistuskoetta suun kautta tavallisella korvikkeella kun tiesin oireiden rajuuden.

linnea 75
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.06.2006 klo 19:02 teerenpilkku kirjoitti:
Onko lapsenne oireilleet lehmänmaidolle jo ollessanne täysimetyksellä eli ainoat lehmänmaitoallergeenit tulleet äidinmaidon kautta?

Miten diagnoosi tehtiin ja saatiin korvattavuudet korvikkeelle ja mikä korvikkeista sopiva?

Minulla 4 kk ikäinen vauva ja pulautteluiden sekä rupisten poskien vuoksi siirryin itse maidottomalle kuukausi sitten. Posket parani päivässä, pulauttelu hieman keveni viikkojen kuluessa.
kahdesti.

kuopus alkoi oireilla heti synnyttyään (oksentelu, hurja koliikkimainen huuto, vähäiset iho-oireet, ripuli), mutta diagnoosi saatiin vasta useiden välttämis-altistusten jälkeen. siis sitten vasta lastenlääkäri suostui sanomaan asian ääneen ja maitoproteiini jätettiin (minun) ruokavaliosta "lopullisesti" pois. sama vauva sai viime viikolla astmalääkkeet, joten hyvin menee.

esikoinen alkoi oireilla vasta muutaman kuukauden iässä eli koliikkimainen huutaminen myös, mutta muuten oireet eniten iholla, joka meni tosi rajun näköiseksi; eli mm. leuka ja polvet vereslihalla. mentiin päivystyspolille läähätyksen takia ja saatiin lastenlääkäriltä diagnoosi kolmi-neljäkuisena.

kuopus ei vielä päässyt korvikkeita testaamaan sairaalassa, mutta esikoinen alkoi niitä maistelemaan vuoden iässä ja kolmen kuukauden kuluttua vasta Neocate kävi. nyt kolme vee ja kaupan soijamaito käy.

eli ota yhteys lastenlääkäriin, jonka kirjoittaman B-lausunnon avulla saatte kelan kautta maidot halvemmalla kahteen ikävuoteen asti.

nykyisin jos labrat (prick ja rast) näyttää maitoallergiaa, niin ei tarvitse antaa varsinaista tuttelia = maitoa sairaalassa maitoallergian toteamiseksi.

tsemppiä!

:hug:

\
nykyisin jos labrat (prick ja rast) näyttää maitoallergiaa, niin ei tarvitse antaa varsinaista tuttelia = maitoa sairaalassa maitoallergian toteamiseksi.

tsemppiä!

:hug:

[/quote]

Tuota juuri olen mietiskellyt, jota aiemmassakin vastauksessa sivuttiin: jos lapsi niin herkkä, että reagoi rintamaidon kautta tulevaan allergeeniin, niin missä altistus tehdään ja laitetaanko äidinmaidonkorviketta ensin iholle vai heti limakalvolle. Olen kyllä jo neuvolalääkärin kanssa asiasta keskustellut, mutta kyselenkin teidän kokemuksianne.
Maitorast vastausta tässä odotellaan, mutta lääkärin mielestä Kelan korvauksiin täytyy vielä altistus tehdä labratuloksista riippumatta. Tiedänkin, että diagnoosi että Kela-korvaus politiikka on hyvin erilaista paikkakunnasta riippuen, vaikka siitä ns. käypähoito-suositukset onkin. Ne kuitenkin karkeamman linjan antavia ehdotuksia, eikä esim. rintamaidosta saavan oireilun altistamisasioita erikseen käsitellä.

Myös meillä vauva reagoi rintamaidon kautta maidolle, mutta alkuvuodesta kokeiltu mun pelkkä maidoton dieetti ei auttanut, koska vauva on lisäksi allerginen ainakin vehnälle, kananmunalle ja soijalle. Iho-oireita alkoi tulla 2.5-kuisena. Korviketta vauva sai synnärillä, koska keltaisuuden vuoksi paino laski hurjasti, mutta sen jälkeen vauva ei ole korviketta saanut. Nuo allergiat näkyivät toisissa rasteissa puolivuotiaana, kolme kuukautta aiemmin otetuissa rasteissa ei näkynyt mitään. Vauva on pian yhdeksänkuinen ja oireet helpottaneet nyt tosi paljon.

Meillä on varsinkin tuo maitoarvo ihan hurjan korkea ja kovasti toivotaan, että Kela hyväksyisi tuon rastin arvon sinällään korvatakseen maidot. Ihotautilääkäri on myös sitä mieltä, että ei Kela voi vaatia altistusta tuollaisilla arvoilla, mutta saas nähdä kuinka käy.. Imetän vielä ja yksivuotiaaksi olen ajatellut imetystä jatkaa, mutta jos arvot on edelleen yhtä koholla ja Kela vaatii altistusta, niin jatkan imetystä vaikka kaksivuotiaaksi..

Äpyli. Mikä on hurjan korkea? meillä maito 58,4 ja kananmuna 84,2. Oon ihan hukassa näidne allergiajuttujen kanssa. Neuvolasta käskettiin vaan välttämään maitoa ja kananmunaa. Imetä edelleen, vauva nyt 4 kk:tta

No nyt rast-arvo tullut 2,5. Ja vauva siis 4 kk ja saanut vain rintaa kokoajan. Raja-arvo rastille alle 0,35 eli arvomme selvästi positiivinen. En uskalla maitoa kokeilla kotona altistusmielessä, vaan varasin ajan pediatrille. Nähdäänpä sitten tarvitaanko koko altistusta vai onko dg tällä rastilla, iho-oireilla, allergiaperimällä ja välttämisellä selvä. Heti jos ruokavalioni lipsuu esim rieska, juustosämpylä, poski-ihottuma huononee seuraavana päivänä ja pulauttelu lisääntyy.

Yhteistyössä