rinta+pullo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minä

Vieras
Ensimmäistä lasta odotan ja mietin jo tulevaa imetystä. Tarkoitus olisi imettää, jo vain onnistuu. Kuitenkin olisi hyvä, että myös isä voisi osallistua syöttämiseen silloin tällöin pullolla. Ja myöhemmin mahdolliset hoitajat. Pitääkö vauva siis totuttaa silloin tällöin pulloon, jos muuten imettää. Olen kuullut, että jos täysimetetylle vauvalle tarjoaa vaikka kolmikuisena pulloa, voi olla ettei huoli. Ja silloinhan äiti ei pääsisi mihinkään ilman vauvaa. Jos siis annan maitoa pullosta ihan alusta, mutta harvoin tottuisiko paremmin?

Meillä syötetään vauvaa (1,5kk) miehen kanssa yhtä paljon, minä annan tissistä ja mies pullosta. Pumppailen siis maitoa pakastimeen miehelle valmiiksi. Meidän vauveli syö hyvällä halulla kummastakin, eikä minkäänlaisia ongelmia ole ollut. Mies nauttii syöttöhetkistä tosi paljon ja minäkin saan välillä yöllä nukkua kun mies hoitaa viikonloppuisin yösyötöt.
Voi olla, että joku ei huoli pullon sijasta tissiä tai toisinpäin, mutta meillä on annettu kumpaakin heti ensimmäisestä päivästä lähtien ja hyvin on sujunut.
Ihanaa kun pääsen käymään kirjastossa ja kampaajalla ja uimassa yms. eikä tarvitse miettiä miten miehet kotona pärjäävät.

Jos haluat että vauva syö myös pullosta, totuta alusta asti (sitten kun on oppinut imemään rintaa hyvin - esim. viikon ikäisenä..) myös pulloon. Silloin tällöin tarjoat/isä syöttää pullosta, niin oppii siihenkin ja pystyt myös itse lähtemään hetkeksi johonkin jättäen vauvan hoitoon! Minusta myös ihanaa kun vauva osaa syödä pullosta ja näin ollen en ole ihan kokoajan sidottuna lapseen, vaan pääsen itsekin käymään esim. kaupungilla, ilman lasta.

Just!
Omalla kokemuksella....Tyttö on noin 3kk ja ei suostupuloa syömään, eli täysin on riippuvainen äidistään... Suosittelen lämpimästi että totutat jo hyvin varhain sen pullon syömisen! Olisi erittäin ihanaa päästä vaikka kampaajalle mutta ei niin ei..... Menen sitten luomulookissa joka paikkaan ja saan paheksuvia katseita kun olen homssuinen äiti....;)

Tsemppiä harjoitteluun! Ai niin, Mamin ultivent - tuttipullo on tähän mennessä ollut paras vaihtoehto, on suostunut munkin tissivauva syömään siitä kaksi kertaa..... Muista ei puhettakaan!

Yleensä ottaenhan tuttipulloa/tuttia ei kannata tarjota ensimmäiseen pariin viikkoon, koska se voi häiritä oikean imuotteen oppimista ja toisaalta myös maidontuotannon kasvamista. Ensimmäisten viikkojen aikanahan maitomäärä lisääntyy aika paljon. Jos taas vauva saa usein pullosta maitoa, voi hän alkaa vieroksua rintaa, koska pullosta se tavara usein tulee nopeammin. Tietysti riippuu lapsesta paljon. Meillä kumpikin lapsi on oppinut juomaan myös pullosta. Tosin tämä toinen ei aivan kaikenmallisista tuteista juo niin hyvin. Ensimmäisen kerran tämä toinen on saanut pullosta ""pakkasmaitoa"" parin kolmen viikon ikäisenä, kun olin kaupassa. Itse en antaisi heti pulloa vaan uskon, että ennen kaikkea kannattaa huolehtia, että vauva oppii oikean imuotteen, jotta imetys ylipäätään onnistuisi ja vasta sitten miettisin tuota pulloon oppimista.

Niin... Sitä piti vielä sanoa, että meillä yöimetys sujuu kätevästi juurikaan vauvan tai minun heräämättä, kun vauveli nukkuu minun vieressä ja tissi on helppo laittaa heti suuhun. Kannattaa lukea vielä esim. imetystukilistaa tai imetyksen tuki ry sivuja. Niistä löytyy paljon hyödyllistä tietoa imetyksestä.

Rintamaitoa voi pakastaa esim. pieniin minigrip- pusseihin. niihin myös helpo kirjoittaa päivämäärä ja maidon määrä. Minä olen pakastanut suurinpiirtein 50 ml/pussi, joskus enemmänkin.. riippuu myös siitä paljon on saanut pumpattua. Ja rintamaidon sulatus vesihauteessa!!! Mutta noissa minigrip- pusseissa ei kannata sulattaa (voivat hajota)!

Meillä pojalle annettiin jo laitoksella välillä äidinmaitoa tuttipullosta, jotta sain itse välillä levätä. Myöhemminkin hän tuttipullosta hyvin joi. Imetys ei tästä häiriintynyt missään vaiheessa. Nyt en tosin tiedä miten poika tuttipulloon suhtautuisi, kun viimeksi hän on sellaisesta juonut 2.5 kk iässä ja nyt on 6kk.

Meillä otti poika heti hienosti pullon vastaan n. 8 viikkoisena. Koetin antaa äidinmaitoa pullosta koska itse jouduin olemaan pois kotoa hetken ja isä tarpeen vaatiessa olisi antanut maitoa pojalle. Noin 11 viikkoisena poika alkoi juomaan tissistä huonosti ja painon kehitys oli niin hidasta, että jouduin antamaan lisäksi korviketta. Tämä on johtanut siihen, että pullo kiinnostaa vaan enemmän ja enemmän. Nyt siis pumppailen joka päivä maitoa hänelle kun ei rinta maistu ja haluaisin kuitenkin sitä tärkeää äidinmaitoa hänelle myös tarjota. Huomasin myös tutin vaikuttaneen
( aloitin 4 viikkoisena koska hänellä olis selkeästi kova imemistarve iltaisin vaikkei nälkä ollutkaan ) imuotteeseen joten josko sekin oli imemishaluttomuuteen osasyynä.

Oon kuullut myös, että lapsi voi innostua pullosta juomisesta niin, ettei rinta enää kelpaa, joten kannattaa varmaan suhteellisen harvoin harjoitella. Meillä kuitenki kävi niin, että parin viikon ikäisenä vielä suostui/osasi juoda pullosta, seuraavan kerran kokeiltiin vasta n. 3kk ikäisenä eikä enää onnistunutkaan. Vähän useammin olisi siis ilmeisesti kannattanut harjoitella, koska sitten äiti ei tosiaan kampaajallekaan päässyt ennenkuin lapsi oli 6kk...

Meillä vauva sai lisämaitoa pullosta jo laitoksella imetyksen ohessa, ja tottui siis pienestä pitäen myös pulloon. Kuitenkin imetys on se ""pääjuttu"", joten pullottelu ei vienyt imemiseniloa. Olen päässyt mukavasti piipahtamaan kaupassa tai kampaajalla huolehtimatta siitä joko vauvalla on nälkä, kun isä voi syöttää nälän tullen. Tämä toiminut mielestäni hienosti.

en suosittele kyllä ""pullon totuttamiseen"" jos haluaa pitkään imettää. Meillä nimittäin vauva oli jo melkein 2kk kun aloin antamaan ylitse lentävää (maidonkerääjään tullutta) maitoa tuttipullosta, jonka jälkeen tissit sai jäädä. Pullo ainoastaan kelpasi, koska sieltä maitoa tuli heti ja vauhdilla. Imetys loppui 2,5kk kun en jaksanut enää pumppailla....

Harmittaa kyllä, koska olisin halunut imettää kauemmin....

Meillä myös laitoksella annettiin lisämaitoa pullosta, kun vauva oli alle 3kg. Jatkettiin samala linjalla kotonakin (+ mies syötti välillä yöllä ja pääsin myös itsekseni kauppaan jne.) Varmaan annettiin kuitenkin liian helposti pullosta lisämaitoa, koska tyttö alkoi kolmikuisena hylkiä rintaa. Tietääpä mahdollisten sisarusten kohdalla toimia toisin, vaikka varmaan tulen antamaan pulloa sittenkin, jos imetyssessiot alkaa venymään tuntien mittaisiksi:) Mutta varmaan on siis vauvakohtaista.

Meillä pulloa annettiin jo laitoksella kun vauva oli pienikokoinen alle 2,5 kg. Hänellä oli tuon lisäksi vielä sydänvika ja ei sitten jaksanut syödä. Eka viikko syötiin pullosta lähes täysin ja vasta sen jälkeen aloitettiin opettelemaan rinnalle. Mulla tuota maitoa tuli ja tulee reilusti, niin sitten olen sitä pakastanut ja syöttänyt kun tilanne sen vaatii. Nyt poika on lähes neljä kuukautinen ja molemmat onnistuu. Alkuun pakastin 50ml pussiin ja nyt reippaat 100 ml se mikä kerralla pojalla tuntuu menevän. Tissiä ei ole ainakaan vielä hyljeksinyt ja pulloa ottaa kun sitä tarjoaa. Taitaa tässäkin olla vauvakohtainen tuo toiminta.

Imetin 8kk eikä ollut ongelmaa siinä ettei poika syönyt pulloa. Yleensä imetys tapahtui n. 2-4 tunnin välein joten oli aika lunkkia hommaa!
Minulle riitti 2-4 tunnin mahdollisuus olla erossa vauvasta, eli käydä kampaajalla, uimassa yms.

Imetysaika on niin lyhyt, en halunnut riskeerata sitä olemalla itsekäs ja opettamalla lasta pulloon. Vettä joi mukista.

Yhteistyössä