Imetyksen loppumisesta/lopettamisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Carmen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Carmen

Aktiivinen jäsen
26.06.2007
1 127
0
36
Meillä alkoi tyttö (6kk) ottamaan pulloa viiden kuukauden iässä - kahden kuukauden suostuttelun jälkeen! Silloin tällöin saattoi juoda muutaman kymmenen milliä korviketta pullosta, mutta todellinen "läpimurto" saatiin aikaan, kun aloitimme kiinteät: iässä 4-5kk tarjosin jokaisen soseaterian yhteydessä pottua, jotta tyttö oppisi assosioimaan pullon ruokailuun liittyväksi ja sehän tepsi. Aivan yht'äkkiä neiti alkoi ottamaan korviketta!

Samoihin aikoihin huomasin myös, että kiinteiden aloitus vaikutti todella paljon rintamaidon määrään (ennen maitoa tuli suihkuamalla ja yht'äkkiä rinnat eivät edes enää täyttyneet kunnolla) ja totta kai imetysten korvaaminen pullolla vaikutti tähän entisestään. Näin jälkeen päin ajateltuna kaikki tapahtui todella nopeasti: 5kk ikäisenä alkoi ottamaan pulloa ja jo 5kk 3vko iässä imetin enää 2 krt/vrk :o

Nyt olen miettinyt, että tapahtuikohan imetyksen raju väheneminen liian nopeasti? Tokihan en voi asialle mitään, jos kerran maidon määrä sillä lailla romahtaa, mutta kun samaan aikaan alkoi tytölle pullo maistua niin kauhistuttaa miten nopeasti tyttö "repäistiin rinnalta" :ashamed: Vaikka en minä pulloa mitenkään joutunut tuputtamaan, siitä ei ole kyse.

Nyt siis kysynkin: voiko imetyksen liian nopea lopettaminen olla jotenkin traumaattista lapselle tai siitä seurata jotakin ei-toivottavaa? Sinällään surkuhupaista miettiä tällaisia, kun ensiksi toivoo monta kuukautta pullon alkavan kelpaamaan ja sitten kun kelpaa niin itken imetyksen loppumista :'(

no ei varmasti ole mitään traumaa hänelle jäänyt.voihan kuka tahansa joutua tilanteeseen että imetys on lopetettava kun seinään.jos pullo ja ruoka maistuu niin älä huoli, läheisyyttä voi lapselle antaa niin monella tavalla. =)

Mä lopetin imetyksen ihan yhtäkkiä "kuin seinään" kun poika (silloin 6kk) reagoi syömisiini ja iho alkoi olla niin pahassa kunnossa että teki pahaa vaihtaa vaippaa. Yritettiin tiukoillakin dieteillä allergialääkärin ohjaamana mutta päädyttiin imetyksen lopettamiseen yhteistuumin. Poika syö nyt Neocatea,ei itke kipujaan ja iho on loistavassa kunnossa. Mä kyllä varmasti hermostuisin jos joku tulisi väittämään että nyt hän on saanut jotain traumoja :laugh:

Tosin opetettiin syömään tuttia jotta imemisentarve täyttyisi kun siihen saakka imetin lapsentahtisesti. Tää nyt oli jotain minkä mä halusin itse toiselle tilalle kun oli pakko lopettaa niin pian.

Yhteistyössä