Riittäkö tarjottavat?

"mie"
[QUOTE="Maija";25930127]Niin mulle siis ainakin maistuisi :) Ja edellisen kirjoitukseni jatkoksi: meillä ainakaan ei lukuisissa kotikekkereissä oo koskaan mennyt ruokaa kaavalla 70 muffinssia, 70 cm voileipäkakkua, 70 piirakkaa. Vaan kun on montaa sorttia, usein noin puoletkin riittäis. Tosin on kyllä totta, että voileipäkakkua voi mennä tosi paljon. Mutta onko se sitten katastrofi, jos sitä ei tarjoa iltavieraille ollenkaan?[/QUOTE]

Meillä yleensä pullia, muffinseja ja esim. omenapiirakkaa ei menee ihan niin, että jokaiselle yksi. Joku peruspulla tekee juhlissa yllättävän huonosti kauppaansa.

Mutta kakut, voileipäkakut, suolaiset piirakat ja esim. täytety tuulihatut menevät aina. Ja niitä on meillä ollut aika reilusti..... Usemmiten ei jää mitään.

Ja ei se toki katastroofi ole, jos ei illaksi voileipäkakkua jää. Mutta pelkät karjalapiirakat ja kinkkukierteetkin ovat minusta hiukan vaatimaton tarjoilu. Itse saattaisin iltaa varten varata vaikka jotkun ihan oman jutun, jota en päivällä tarjolle ollenkaan :)
 
hmm jatkaa
[QUOTE="mie";25930172]
Ja ei se toki katastroofi ole, jos ei illaksi voileipäkakkua jää. Mutta pelkät karjalapiirakat ja kinkkukierteetkin ovat minusta hiukan vaatimaton tarjoilu. Itse saattaisin iltaa varten varata vaikka jotkun ihan oman jutun, jota en päivällä tarjolle ollenkaan :)[/QUOTE]

Sitten oli lisänä vielä se kana-pastasalaatti, jonka ap unohti aloitusviestistä. Se kyllä paikkailee tuota voileipäkakun mahdollista loppumista ja toimii myös illalla.
 
Katson jos jaksan, niin teen toisen voileipäkakun vielä lisäksi, se minuakin huolestuttaa.

Tilanne se että tällä hetkellä rv 36+jotain ja supisteluja kiitettävästi. Olen ollut sairaslomalla tammikuun alusta asti, ja välillä täysin levossa. Mies töissä koko viikon pitkää päivää (klo 7-21), joten yksin leivon ja teen kaiken lasten kanssa + siivoan, ja kunto ei tod. ole mikään paras mahdollinen. Siksi oonkin leiponu paljon etukäteen pakasteeseen ja lintsannu, eli ostanu valmiita coctailpiirakoita. Ja mieluusti haluaisin saada mahd. paljon huomis iltaan mennessä valmiiksi, kun olen myös lauantai-aamun täällä yksin laittamassa kun miehelle tuli vielä koulutus sille aamulle. Kakut ja voileipäkakut on pakko koristella vasta silloin lauantai-aamuna, samoten suklaakuorrutukset yms.

Minusta kans tuntuu et makeat riittää hyvin, mutta tuo voileipäkakku vähän pelottaa.
 
hmm taas
Katson jos jaksan, niin teen toisen voileipäkakun vielä lisäksi, se minuakin huolestuttaa.

Tilanne se että tällä hetkellä rv 36+jotain ja supisteluja kiitettävästi. Olen ollut sairaslomalla tammikuun alusta asti, ja välillä täysin levossa. Mies töissä koko viikon pitkää päivää (klo 7-21), joten yksin leivon ja teen kaiken lasten kanssa + siivoan, ja kunto ei tod. ole mikään paras mahdollinen. Siksi oonkin leiponu paljon etukäteen pakasteeseen ja lintsannu, eli ostanu valmiita coctailpiirakoita. Ja mieluusti haluaisin saada mahd. paljon huomis iltaan mennessä valmiiksi, kun olen myös lauantai-aamun täällä yksin laittamassa kun miehelle tuli vielä koulutus sille aamulle. Kakut ja voileipäkakut on pakko koristella vasta silloin lauantai-aamuna, samoten suklaakuorrutukset yms.

Minusta kans tuntuu et makeat riittää hyvin, mutta tuo voileipäkakku vähän pelottaa.
Tän olis voinut mainita jo aloituksessa, koska en usko että kukaan täällä kannustaisi sua tekemään yli jaksamisesi. Eihän millään voi odottaa, että tuossa tilanteessa ehtisi tehdä ihan loputtomasti. Oon edelleen sitä mieltä, että osa tarjottavista ei ehkä riitä, mutta voisiko niitä suunnitella vähän uusiksi joiltain osin? Leivotko pullatkin itse, voisiko niissä käyttää pakastepullia ja paistaa niitä sitä mukaa kun tarvetta on? Ovat lämpiminä paljon parempiakin. Hyvä että olet ostanut coctailpiirakoita pakkaseen, oikaise vain muissakin tarjottavissa jos mahdollisuutta vain on!

Pidähän omasta jaksamisestasi huolta äläkä tee liikaa, on juhlatkin sitten mukavammat. Vieraille on tärkeämpää kuitenkin mukava isäntäperhe kuin se, onko kaikki ruoka tiptop ja itse tehtyä. :)
 
Pullat ja piirakat, muffinsit ja kierteet alkaa oleen leivottuna. Vielä yks pullataikina tuossa nousemassa. Sen leivon tänään ja suklaakakkujen pohjat varmaan myös tänään valmiiksi ja pakkaseen, kuorrutus sitten lauantaina. Ja tänään yleissiivoilua. Huomenna sitten kaupasta loput ja kakkupohjat ja voileipäkakku.

Tilannettahan tietenkin mutkistaa se, että pitkän sairasloman jälkeen mun tulot pudonneet ihanille päivärahoille, jolloin en kyllä raski kovin älyttömästi valmista ostaa. Mutta näillä mennään. Katson jos huomenna jaksan, niin pyöräytän vaikka toisen vähän pienemmän voileipäkakun lisäksi.
 
Noista juustokakuista, tekisittekö kaksi samanlaista, vai kaksi erilaista? Lime-juustokakku on tosi hyvää, sitä olen yleensä tehny, mutta haluttais toisaalta tehdä toiseksi vadelmajuustokakku. Täytekakun täytteeksi tulee vadelmia ja mustikoita ja kermaa ja rahkaa.
 
hmm taas
Pullat ja piirakat, muffinsit ja kierteet alkaa oleen leivottuna. Vielä yks pullataikina tuossa nousemassa. Sen leivon tänään ja suklaakakkujen pohjat varmaan myös tänään valmiiksi ja pakkaseen, kuorrutus sitten lauantaina. Ja tänään yleissiivoilua. Huomenna sitten kaupasta loput ja kakkupohjat ja voileipäkakku.

Tilannettahan tietenkin mutkistaa se, että pitkän sairasloman jälkeen mun tulot pudonneet ihanille päivärahoille, jolloin en kyllä raski kovin älyttömästi valmista ostaa. Mutta näillä mennään. Katson jos huomenna jaksan, niin pyöräytän vaikka toisen vähän pienemmän voileipäkakun lisäksi.
Onneksi on valmistelut kuitenkin noin hyvällä mallilla! Hyvät juhlat niistä tulee, muista kiittää itseäsi jälkeenpäin huimasta suorituksesta! :) Kunhan nämä juhlat on ohi, niin sitten voi ottaa taas vähän rennommin, eikö vaan?
 
hmm taas
Noista juustokakuista, tekisittekö kaksi samanlaista, vai kaksi erilaista? Lime-juustokakku on tosi hyvää, sitä olen yleensä tehny, mutta haluttais toisaalta tehdä toiseksi vadelmajuustokakku. Täytekakun täytteeksi tulee vadelmia ja mustikoita ja kermaa ja rahkaa.
Ihan oman halun mukaan yksi tai kaksi, mutta laittaisin vain yhden kerrallaan tarjolle. Muuten juustokakkusyöpöt vetäisee äkkiä ne molemmat, kun on kaksi erilaista niin voi syödä tuplasti. :)
 
"hei"
[QUOTE="vieras";25929951]No sun kannattaa mitata se ja kattoo riittääkö sentti per vieras.[/QUOTE]

En tohtisi laskea tällä kaavalla voileipäkakun menekkiä juhlissa. Kuka todellisuudessa ottaa sentin slaissia, eihän sitä saa edes leikattua niin pientä palaa. Ja todella joku voi ottaa vaikka 5 senttiä, niin siinä jää moni ilman.
 
Tuosta voileipäkakusta,
meillä oli 30-40 hengen(5-kerrosta n.12-15 palaa leipää per kerros) voileipäkakku juhlissa jossa oli n.15 aikuista vierasta ja kakkua oli sopivasti. Samainen kakku riitti parinkymmenen hengen juhlissa jossa oli myös enemmänkin suolaista tarjottavaa.
Itse en voileipäkakuista pahemmin perusta mutta oman kokemuksen mukaan olen huomannut että jos kakku on hyvää niin pienempi kakku loppuu kesken ja isokin hupenee reippaasti kun ihmiset kehtaavat ottaa sitä lisääkin. Ikinä ei ole tarvinnut ylimääräisiä voileipäkakkuja säilytellä.
 
"hei"
Ai niin kana-makaroonisalaatti jäi tuosta listasta vielä pois.

Hirveen vaikeeta tuo määrän arvioiminen, kun tuo iltavieraiden määrä voi olla ihan mitä vain, riippuen ketkä tulee.
Laita se makaronisalaatti niille iltavieraille. :) Ja vaikka pellillinen suolaista piirakkaa lisäksi. Ja sitten mitä jää päivältä. Voileipäkakun riittävyys vähän mietityttää, kun se on kyllä monelle se paras juttu, että voi olla ettei riitä kaikille päivällä?
 
"Vieras"
Makeat varmaan riittää, mutta suolaista varaisin enemmän. Voileipäkakkua lisää ja vaikka jotain pasteijoita tms. pakastimeen, josta voi tarpeen mukaan sulattaa lisää. Illaksi varaisin vielä jotain suolaista naposteltavaa, jos on tarkoitus istua iltaa pitempäänkin. Pikkupizzoja tms.
 
"Jepulis"
tee sen toisen voileipäkakun tilalta suolaista piirakkaa illaksi, tulee huomattavasti pienemmällä vaivalla. Ja katso, että sitä pastasalaattia on riittävästi, niin eiköhän riitä.
 

Yhteistyössä