Riittääkö 400-500€/kk?

  • Viestiketjun aloittaja Leenapa hyvinkin
  • Ensimmäinen viesti
Leenapa hyvinkin
Mitä mieltä siis, riittääkö tuo kyseinen summa 3 hengelle(mä+2 lasta, alle kouluikäsiä)?
Tuolla summalla pitäisi ostaa kuukauden ruuat, vaatteet, hygieniat, lääkkeet(jos siis sattuu tarttee jotain, ei pysyvää lääkitystä kellään).
+ muut menot. Uimahallikeikat, leffalippua joskus, bussimatkojakin, teatteria, hampparillakäyntiä...mitä sitä nyt joskus keksii sitten kuun aikana. ei kovin extremejä menoja nyt kuitenkaan:)
Mun mielestä meidän pitäs pystyy jotenkin tuolla elämään, eli aika perusjutut hommaamaan, ei mitään kovin hienoa taikka extraa, mutta perusjutut.
Ongelma siis!
Ei vaan millään riitä.
Ei pidemmän päälle, ja vielä olis 2 vuotta opiskeluja jäljellä ja tuolla summalla suunnilleen mentäis.
Eli mitä mieltä, minkälaista elämää itse saisitte kehiteltyä tuolla rahamäärällä.
Tuosta on otettu jo pois siis asumismenot, vakuutukset, sähköt, puhelin...
Mutta vanha taloa nielee toisinaan ylimääräisiä menoeriä.
Olen kahden vaiheilla jätänkö opiskelun ja menen töihin, jos niitä saan.
Apuja siis.
 
"Tiina"
Mitä mieltä siis, riittääkö tuo kyseinen summa 3 hengelle(mä+2 lasta, alle kouluikäsiä)?
Tuolla summalla pitäisi ostaa kuukauden ruuat, vaatteet, hygieniat, lääkkeet(jos siis sattuu tarttee jotain, ei pysyvää lääkitystä kellään).
+ muut menot. Uimahallikeikat, leffalippua joskus, bussimatkojakin, teatteria, hampparillakäyntiä...mitä sitä nyt joskus keksii sitten kuun aikana. ei kovin extremejä menoja nyt kuitenkaan:)
Mun mielestä meidän pitäs pystyy jotenkin tuolla elämään, eli aika perusjutut hommaamaan, ei mitään kovin hienoa taikka extraa, mutta perusjutut.
Ongelma siis!
Ei vaan millään riitä.
Ei pidemmän päälle, ja vielä olis 2 vuotta opiskeluja jäljellä ja tuolla summalla suunnilleen mentäis.
Eli mitä mieltä, minkälaista elämää itse saisitte kehiteltyä tuolla rahamäärällä.
Tuosta on otettu jo pois siis asumismenot, vakuutukset, sähköt, puhelin...
Mutta vanha taloa nielee toisinaan ylimääräisiä menoeriä.
Olen kahden vaiheilla jätänkö opiskelun ja menen töihin, jos niitä saan.
Apuja siis.
100 vkossa ruokaan yms ehkä riittäisi, mutta ne kaikki muut menot. Itse kannatan opiskelua aina, mutta voisitko sen lisäksi tehdä töitä osa-aikaisena tms.? Tsemppiä! Ihana, ku jaksa panostaa omaan tulevaisuuteesi!
 
"nippe"
Tee kuun alussa laskelma siitä paljonko jää tuohon kaikkeen yhteensä. Siitä erikseen ruoan osuus, esim. 300/kk, hygienia/vaatteet esim. 100/kk ja loput siihen huvitteluun yms. Joskus saattaa jäädä kivaan enemmän, joskus vähemmän, mutta tarviiko sitä joka kk käydä teatterissa, hampparilla yms.
 
"vieras"
Tilapäisesti pärjättäisiin hyvinkin tuolla summalla, mutta kaksi vuotta olisi aikamoista nihkeilyä. Siinä ajassa kun usein tulee pakollisia isompia hankintoja, kun esim. pesukone pamahtaa tai kirpparilta ei löydykään niitä vaatteita, mitä lapsi tarvitsisi.

Oletko totaali-yh? Pystyisitkö edes pari päivää kuukaudesta tekemään jotain työtä? Satanen kuussa lisää helpottaisi jo paljon, kaksi olisi jo ruhtinaallista. Plokkariksi baariin, kauppaan hyllyttämään, Tupper- tai Oriflamemyyjäksi...

Onko opintolaina jo laskettu tuloksi? Jos on, niin voit mahdollisesti saada toimeentulotukea. Teidän kokoiselle perheelle pitäisi vuokran, sähkön, julkisen terveydenhuollon menojen+reseptilääkkeiden ja kotivakuutuksen jälkeen jäädä perusosaksi n. 900 euroa. Jos sulla on maksuhäiriömerkintä, etkä saa opintolainaa, tai et opiskele päätoimisesti etkä siksi saa lainaa, sulla on edelleen oikeus saada toimaria.

Jos taas opintolainaa ei ole laskettu tuloksi, se on hyvä ''vakuutus'' jos tulee täydellinen taloudellinen katastrofi. Ei tarvitse ottaa mitään pikavippejä.
 
Kyllähän tuolla varmaan pärjää mutta mitä jos tulee jotain isompia menoja? Kodinkone rikkoutuu yms... :/ Mutta kyllä munkin mielestä tuolla summalla luulisi elävän. Mäkin olisin halunnut jäädä syksyksi kotihoidon tuelle mutta ei miehen mielestä tulla pärjäämään.

Jotain vinkkejä: Tee kiertävä ruokalista, esim 3 viikon menu! Näin tiedät mitä kaupasta ostat ja pystyt ostamaan pakasteeseen tarjoustuotteita. Syökää samaa ruokaa 2 päivänä, jauhelikastiketta+pottuja, jauhelihakastiketta+spagettia. Rajaa ekstrat-herkut max kerta viikkoon tai joka toinen viikko. Käytä hyväksesi kaikki tarjoukset! Hamppariaterioita saa välillä halvalla esim ABC:ltä! Osta vaatteita käytettyinä tai osamaksulla! (ellos, hm) Jaat rahan raakasti 4 osaan (4vko) eli 100€ per viikko ja laita kaikki ylimääräinen säästöön, jos viikolta jotain jää! Näin voi olla mahdollisuus esim joka toinen kuukausi tehdä jotain ekstraa tai sitten on hätä vara rahaa lääkkeisiin yms.

Eipä noi nyt taida niin kamalan erikoisia ideoita olla mutta kuhan yritin auttaa :9 Marttojen sivuilla on vissiin kans jotain säästövinkkejä! Niin ja hae EU ruokakasseja tms avustuksia. Ainakin isommissa kaupungeissa niitä jaetaan lähes viikottain. JOs itselle ei ole käyttöä, esim. maitojauheelle niin yritä myydä se jollekkin :)
 
Leenapa hyvinkin
kiitos vastauksistanne.
opintolainaa en voi nostaa, koska opiskelen Kelan työttömyyspäivärahalla enkä opintotuella.
Tosin viimeinen puoli vuotta pitäisi itseasiassa sitten elää tuolla tuella ja mahdollisella opintolainalla(sinne aikaa viel siis), mutta tulot siis entisestään sitten vähenisi.
Me ollaan nyt menty tällä summalla reilu puoli vuotta ja ei tahdo enää riittää kun todellakin alkaa tulla noita pakollisia vaateostojakin.
Ja vaikka kirppareilta ostan ja kavereilta saan, niin ihan aina ei löydy sitä mitä juuri tarttis.
Ja maksan siis asuntolainaa(jonka sain sillon kun olin töissä, en vakituisessa kylläkään) 200€/kk ja yhtiövastiketta 200€/kk.
Unohtu vielä, että mulla on auto, johon menee bensat ym...Ja siitä en luovu, koska sen verta korvessa asutaan kuitenkin ja tahdon päästä pois kun siltä tuntuu(on siis tavallaan mun omaa luxusta). Toki vien sillä lapset tarhaan, joka on 5km päässä, mutta päästäs sinne bussillakin ja kouluni on 1km päässä päiväkodista, mutta ajatuskin aamulla räntäsateessa heilumassa bussien kanssa, HUI.
Halpoja ruokia teen, olen kokki entiseltä ammatiltani, joten osaankin tehdä kaikenlaista.
Mutta tätä menoa me ollaan konkursissa.
Pankista tuli jo kirje yhdestä lainaerästä, joka ei mennyt maksuun kun tilillä ei ollut tarpeeksi katetta, tiesin sen kyllä.
Ja lumipalloefektihän tästä tulee ja kohta maksut kertyy vaan.
Eli taidan olla tehnyt päätökseni ja lähden töihin, ihan minne vaan.
Ei kai kovin monessa hommassa voi huonommin tienata kuin nämä tulot ovat.
 
tuolla en eläisi
en eläisi millään moisella summalla, saan jopa yhden viikon aikana pistettyä ton 400 menemään.
enkä kovin ihmeellisiä asioita omasta mielestäni ostele edes!
 
Leenapa hyvinkin
Jaaha jaaha.
Sulle Zeims niin luitko koko hela ketjun kun juuri pohdin, että lähteäkö sitten töihin vai ei kun ei tunnu riittävän raha.
Vai meinaatko, että jos on 50€ niin laitetaan vaan riittämään ja loput vielä kulkukissojen-yhdistykselle.
 
No, meillä menee alle 400e rahaa Prismaan kuukaudessa. Ollaan varattu 100e viikossa ruokaan, vaippoihin, wc-papruun, sampoisiin, lapsen vaatteisiin ym ym. Koskaan ei mene satasta. Jää täydennyksienkin jälkeen muutama euro. 500eurosta jäisi siis satanen muihin menoihin. Eli saattaisi hyvin riittää. Riippuen mitä ne muut menot on.

Meitä on siis kaksi aikuista ja yksi lapsi.

Ja minä kyllä kannatan opintojen loppuun saattamista! Tilanne ei kuitenkaan ole ikuinen. Nyt vaan yrität pinnistellä ja karsit turhia, herkuttelette ja hurvittelette pikkusen harvemmin. Tai sitten säästät muissa menoissa. Ostat mahdollisimman halvalla.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä