Riitely, anteeksi pyytäminen ja antaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Meillä oli eilen miehen kanssa typerä riitä. Tiedän itsekin, että käyttäydyin tyhmästi, ja pyysin eilen mieheltäni sitä anteeksi. Hän ei sanonut mitään. Emme puhuneet sitten enää mitään, ja kun tänään kysyin, miksi ei sanonut mitään anteeksi pyyntööni, hän sanoi, että "siksi, kun ei antanut minulle anteeksi". Nyt mulla on kauhean paha olo koko ajan. Mutta mitä tässä voi tehdä, jos toinen ei anna anteeksi...

Kaikista hassuinta on, että kerran aiemmassa riidassamme mieheni käyttäytyi minua kohtaan samalla tavalla kuin minä häntä kohtaan nyt. Silloin mieheni ei pyytänyt lainkaan anteeksi, vaan sanoi, että koko tilanne on minun vikani ja minä olen sen aiheuttanut.

muutenkin mies on jotenkin hirveän taitava syyllistämään minua asioista. Niinkuin nyt: ei anna minulle anteeksi vaikka pyysin, usein hänen mielestään kaikki riidat ovat minun vikani, ja minä olen vain ikävä ihminen joka valittaa koko ajan..

argh, en mä edes tiedä mikä tässä oli pointti, mutta pakko purkautua kun on niin paha mieli. :'( Kuuluuko silloin antaa anteeksi jos toinen vilpittömästi pyytää?

Anteeksi ei pyydä se joka riidan aiheutti, vaan jos riita tulee MOLEMMAT pyytää anteeksi. Näin minusta. Eli ei voi syyttää toista. Ja sitä paitsi syyttäminenkin on sellasta että anteeksi tulisi pyytää jälkeenpäin. Eli KUMMANKIN kuuluu pyytää anteeksi toiseltaan sitten kun molemmat ovat leppyneet. ELi nyt ei auta ku odotella että miehesi leppyy, elä tuputa itseäsi, mutta voit tehdä vaikka elettä että haluat olla taas ystävä ja sopia riidat. Ja sit pyydätte kumpikin anteeksi toisiltanne käytöstänne.

Alkuperäinen kirjoittaja tätä mieltä:
Anteeksi ei pyydä se joka riidan aiheutti, vaan jos riita tulee MOLEMMAT pyytää anteeksi. Näin minusta. Eli ei voi syyttää toista. Ja sitä paitsi syyttäminenkin on sellasta että anteeksi tulisi pyytää jälkeenpäin. Eli KUMMANKIN kuuluu pyytää anteeksi toiseltaan sitten kun molemmat ovat leppyneet. ELi nyt ei auta ku odotella että miehesi leppyy, elä tuputa itseäsi, mutta voit tehdä vaikka elettä että haluat olla taas ystävä ja sopia riidat. Ja sit pyydätte kumpikin anteeksi toisiltanne käytöstänne.

Niin, itsekin olen samaa mieltä. Mutta meillä mies on selkeästi sitä mieltä, että minä aiheutan kaikki riidat ja olen niihin syyllinen, eikä hän varmastikaa pyydä minulta anteeksi, koska näkee itsensä syyttömäksi tilanteeseen. :/

Sanoppa sille miehellesi, että yksin ei voi riidellä. Ja käske miettimään lausetta ihan oikeesti.
Näin opetti äitini, ja sehän on juuri näin totta. Näinhän se vaan on. Joten..

Yhteistyössä