Riita

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Väsynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Väsynyt

Vieras
Sammuttelin eilen klo 23 valot ja ajattelin alkaa nukkumaan, kun tosi väsynyt olin. Mies tuli makkariin ja laittoi valot ja alkoi lukemaan lehtiään. Sanoin, että nyt kyllä haluan nukkua, jäpätystä... aina valot sammuu, kun minä tulen... Toistin, että haluan nyt ihan tosissani alkaa nukkumaan. Ovet paukkui ja mykkäkoulu alkoi ja jatkuu...
Teinkö taas jtkn väärin, vai elänkö kotityrannin alaisuudessa...

Ethän toki mitään väärin tehnyt. Makkari on nukkumista varten (no joo, jotain muutakin...), lukea voi muissakin huoneissa. Jos et pysty nukkumaan kuin pimeässä, ei sille mitään voi, joten miehen pitäisi sopeutua ja siirtyä lukemaan muualle. Mieluummin kuin että sinä siirtyisit nukkumaan muualle.

Oletko kertonut miehellesi nätisti, että pystyt nukkumaan vain pimeässä?

Kokeilepa teipata ensi kerralla silmäsi vaikkapa ilmastointiteipillä? Miehesi voi varmasti auttaa sinua siinä. Ja kun kiertää teippiä riittävästi vaikkapa koko pään ympäri niin samalla myös sivujenvaihto-äänetkin vaimenevat. (Huom. tämä toimii vain silloin mikäli korvasi ovat suht.koht. linjassa silmiesi kanssa). Hyvää yötä.

Olen kyllä sanonut, että en voi nukkua, jos on valot ja lehti rapisee. Lasten syntymisten jälkeen äidinvaistoni ovat terävöityneet ja herään pieneenkin ääneen.
Yleensä olen antanut periksi ja mies on saanut lukea lehteänsä tai aku ankkaa (minä tulpat korvissa). Sitten hän nukahtaa lehti nokalla ja valot päällä ja minä joudun ne sammuttamaan. Tällä kertaa ajattelin, että on minun vuoroni, koska olin todella väsynyt. Mies kukkuu yökaudet ylhäällä, sitten viikonloppuisin nukkuu melkein koko päivän ja minun&lasten pitää olla hiirenhiljaa.
Ei puhettakaan siitä, että hän yrittäisi olla hiljaa, kun on valveilla. Tv:n ääntäkään ei voi laittaa hiljaiselle, kun hänen pitää kuulla englanninkielinen ääni. Kuulokkeita ei voi käyttää, kun ne on epämukavat Jne... jne...
Että ei tämä ihan yksiselitteinen juttu ole.
Ja kiitos vastauksista.

Jos mies ei kunnioita sinun unen tarvettasi, ei tarvitse sinunkaan kunnioittaa hänen unen tarvettaan. Eli lakkaa hissuttelemasta silloin kun mies keskellä päivää vetelee sikeitä. Silloin miehes joko oppii itsekin, kuinka häiritsevää myös hänen oma käytöksensä voi olla. Tai sitten se tosiaan on kotityranni ja teille tulee ero.

Meillä oli vastaava tilanne, ja minä huomasin, että toiveita minunkin tarpeiden huomioimisesta sai miehelle esittää vaikka maailman tappiin, tuloksetta. Tilanne muutui vasta sitten, kun minä lakkasin elämästä miehen pillin mukaan. Aluksi oli kovasti ärtynyt ja vihainen, mutta mä olin siinä vaiheessa jo niin tympiintynyt koko äijään, etten juuri välittänyt. Sanoin vaan, että oikeus se on mullakin elämääni elää, ei vain hänellä. Pari kuukautta meni tosi huonosti, sitten vihdoin mies oppi tajuamaan, että kompromissi tarkoittaa sitä, että MOLEMMAT tulevat puolitiehen vastaan.

Kuulostaa kyllä siltä, että elät kotityrannin kanssa, mutta myös siltä, että tällaiset tavat ovat olleet jo pitkään hyväksyttyjä suhteessanne. Mitään rakentavaa ehdotusta en osaa antaa, en ymmärrä miten jotkut ihmiset päätyvät tuollaiseen tilanteeseen...

Tai no ehkä sen verran, että niin kauan kun tunnet häpeää, syyllisyyttä tms itsestäsi sinulla tulee olemaan rankkaa ihan itsesi elämisenkin kanssa, eikä mies tule muuttumaan, koska hänellä ei ole mitään positiivista syytä muuttua. Eli lakkaa kyselemästä 'Teinkö taas jtkn väärin'-tyyppisiä kysymyksiä, niin tosissasi kuin marttyyrinomaisesti. Ne ei vie mitään ongelmaa lähemmäksi ratkaisua vaan vain halvaannuttaa surkuttelemaan tapahtunutta.

Meillä on ihan samanlaista. Mies ei saa unta, ellei lue sängyssä ja minä en saa nukuttua kun valot palaa ja lehti rapisee.

Meillä asia on ratkaistu niin, että meillä on erilliset makuuhuoneet. Kaikki saa nukuttua ja ketään ei harmita. Parisuhde voi loistavasti.

Jos on tilaa, niin kannattaa kokeilla.

Yhteistyössä