Riita tytön kanssa ...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
tyttö 15 v. jolla normaalisti ei ole pahempaa murkkuiän kuohuntaa edes ollut sai tänään hirveet raivarit. Olisi halunnut kaupungille ja kun en päästänyt meinasi silti lähteä. Tällä kertaa uskoi puhetta ja ei lähtenyt mutta mitä jos olisi lähtenyt ... mitä keinoja teillä murkkuikäisten vanhemmilla on pitää nuori kotona, vaikka sitten "väkisin". Nykyän kun ei voi enää edes niskasta nostaa omaa huoneeseen (kuten minulle aikoinaan tehtiin). Mikä tietysti on aivan oikein, ei väkivalta, missään muodossa ole koskaan se paras ratkaisu.

Kun tytön kanssa riideltiin niin mies huusi sohvalta että hän ei tähän puutu. Jos tyttö lähtee niin ei sitä estämäänkään millään pysty ... Meni vähän sukset ristiin miehen kanssa ... mun mielestä nuoren saa pysymään kotona, vaikka sitten oven edessä seisomalla.

Entäs jos tyttö ois "karannu" ? Miten te muut olisitte toimineet ko. tilanteessa ?

Tuota, miehesi pitäisi mielestäni ymmärtää, että vanhemmat vetää näissä asioisa yhtä köyttä. Lapsellista tuollainen "minä en tähän puutu"-systeemi.

Juttele tytön kansa sitten kun rauhoittuu, ja perustelöe, miksi et(te) päästäneet.

Miksi estää, onko tehnyt jotain pahaa?? Minusta olis epänormaalia jos tuon ikäinen ei haluais lähteä lauantaina kaupungille :whistle: Ei tuon ikäistä käskyillä ja pakolla hallita vaan keskustelemalla ja sopimalla sellaiset pelisäännöt että kelpaavat äidille ja tyttärelle =)

Tyttö olisi mennyt kaupungille (jonne matkaa 30 kilsaa) yksin eikä suostunut sanomaan ketä tapaamaan. Ja koska meillä on huonoja kokemuksia vastaavista reissuista, en häntä päästänyt. Ja tosiaan, olen aivan samaa mieltä että mies olisi vähintäänkin voinut pitää leipäläpensä kiinni. Nuoret osaavat kyllä vetää oikeista naruista kun huomaavat että vanhemmat ovat eri mieltä esim. just näistä "kasvatus"asioista.

Ja kyllä, asioista keskusteltiin tytön kanssa riidan jälkeen ja riita sovittiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Miksi estää, onko tehnyt jotain pahaa?? Minusta olis epänormaalia jos tuon ikäinen ei haluais lähteä lauantaina kaupungille :whistle: Ei tuon ikäistä käskyillä ja pakolla hallita vaan keskustelemalla ja sopimalla sellaiset pelisäännöt että kelpaavat äidille ja tyttärelle =)

Sinusta on siis ok, että "kulttuurissamme" ulkona käyminen ja alkoholin kanssa läträäminen kuuluu aloittaa jo yläasteella? Muuten ei kuulu massaan jos ei kiinnosta hillua kaupungilla viikonloppuiltoina? Suomen juomiskulttuuri on muutenkin holtitonta ja liian humalahakuista, että eiköhän ne lapset ehdi toilailla sitten täysi-ikäisenäkin.. En nyt ota kantaa itse ketjun aiheeseen, vaan siihen, että sun mielestä olis "epänormaalia" jos alaikäistä ei kiinnostaisi ryypätä ja rellestää..

Alkuperäinen kirjoittaja absolutisti:

Sinusta on siis ok, että "kulttuurissamme" ulkona käyminen ja alkoholin kanssa läträäminen kuuluu aloittaa jo yläasteella? Muuten ei kuulu massaan jos ei kiinnosta hillua kaupungilla viikonloppuiltoina? Suomen juomiskulttuuri on muutenkin holtitonta ja liian humalahakuista, että eiköhän ne lapset ehdi toilailla sitten täysi-ikäisenäkin.. En nyt ota kantaa itse ketjun aiheeseen, vaan siihen, että sun mielestä olis "epänormaalia" jos alaikäistä ei kiinnostaisi ryypätä ja rellestää..

Itse olen ainakin ollut aina yläasteikäisenä viikonloppuisin kylillä ja ekat kännit vedin 19-vuotiaana. Ei kaikki kännissä hillu :o

Meillä vielä 17vee poika on totellut aivan sanasta, kesken puhutun ei ovet paukkuen lähdetä. Olen pieni ja hentorakenteinen, ei olisi vuosiin ollut murkkujen kanssa mahiksia pärjätä kiinnikäymällä, oven edessä seisomalla jos vain menisivät.

Se on se auktoriteetti, kunnioitus lasta kohtaan, rajat ja rakkaus jonka mukaan he kunnioittavat vanhempaa ja uskovat puhetta, vaikka huoneeseen ovi paukahtaen menisivätkin. Pian kuitenkin tulevat ja taas keskustellaan.

Juuri noin, keskustelu. Mutta ellei keskusteluun jo pienempänä ole oppinut ei se ehkä toimi teinin kanssa. Rajat ja rakkaus, yhdessä sopien ettei lapset karkaile kuten nykyään paljon teinejä. Tietenkin heitä ollut ennenkin, minä mukaan lukien mutta meillä ei voinutkaan keskustella vaan oli oikukas, narsisti isä.
Johdonmukaisuus on tärkeää jo pienestä pitäen.

Alkuperäinen kirjoittaja absolutisti:

Kuka on puhunut juomisesta? Murkulla on kotiintuloaika ja vanhemmat valvovat vielä silloin että voi hienovaraisesti tarkastaa josta tietenkin ollut puhetta jo aiemmin.'Meilläkin murkku 15vee kavereiden kanssa, äsken kävivät ja yksi tulee yöksi. Valvon tullessaan ja laitan ilta/yöpalan vaikka en epäilekään heidän juoneen mitään.

Yhteistyössä