Riita trampoliinista rivarinaapurin kanssa....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voihuokaus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

voihuokaus

Vieras
Hankin siis trampoliinin lapsilleni. Asumme Tampereen lähiössä rivitalossa, meillä on päätyasunto. Lapseni ovat 9- ja 6-v. Isännöitsijältä kysyin, onko estettä laittaa tramppa takapihalle ja hänen mukaansa ei ole. Noin 1 metrin matkalta trampoliini on taloyhtiön pihalla, 2/3 on omalla pihalla.

Ja auta armias...lapseton naapurini tuli urputtamaan trampasta. Kuulemma haluaa kesällä syödä rauhassa terassillaan ja lasten ÄÄNET häiritsevät, joten pyysi siirtämään trampoliinia 3 metriä sivummalle, päätyaidan taakse. Vastasin, että äänet kuuluvat kyllä sieltä 3 metrin päästä ihan yhtä hyvin, mutta itse taas en pysty vahtimaan lapsiani sieltä ja tällöin koko trampoliini olisi taloyhtiön sivupihalla eli kaikkien käytössä.

Naapuri lähti nokkavana pois. Aikoo kuulemma valittaa taloyhtiön hallitukseen tästä. No, valittakoot vain, sanon minä. Jos päätös on, ettei tramppa saa olla siinä, siirrän sen omalle terassille (johon se kyllä mahtuu hyvin, vaikka sitten varjostaakin keittiötä) eli ihan siihen naapurin terassinaitaa vasten :D

Meidän lapset hyppii trampalla noin 2-4 tuntia päivässä, ja tällöinkin "sallittuun" mölyaikaan, eli klo 9-19 välillä. Ja ääntähän heistä lähtee myös muissa leikeissäkin...pitäisikö nekin siirtää vaikka tien toiselle puolelle, että saa uusi naapurimme syödä terassillaan rauhassa?

No en tiedä onko kiellettyä vai sallittua, mutta kyllä mua ketuttaisi jos siinä parin metrin päässä mun kämpästä hypittäisi 2-4 tuntia päivässä trampoliinilla... Siitä trampoliinista kun lähtee jo itsessään meteliä ja kesällä olisi kiva olla rauhassa pihalla ja kuuluuhan se sisäänkin, jos ikkunat auki jne.. Onhan se pianonsoittokin sallittua kerrostalossa KOHTUULLISESSA määrin, 4 tuntia päivässä ei taida enää sitä olla.

No en tiedä onko kiellettyä vai sallittua, mutta kyllä mua ketuttaisi jos siinä parin metrin päässä mun kämpästä hypittäisi 2-4 tuntia päivässä trampoliinilla... Siitä trampoliinista kun lähtee jo itsessään meteliä ja kesällä olisi kiva olla rauhassa pihalla ja kuuluuhan se sisäänkin, jos ikkunat auki jne.. Onhan se pianonsoittokin sallittua kerrostalossa KOHTUULLISESSA määrin, 4 tuntia päivässä ei taida enää sitä olla.

Trampoliini on kylläkin 10 metrin päässä hänen terassistaan.

No metelistähän se valitti, sen aiheuttaa vaan sun muksut trampalla.

Väärä tapa on ryhtyä vittuilemaan ja kiusaamaan, ne tarinat ei koskaan pääty hyvin.

Olisiko mahdollista että sovit muksujesi kanssa aikoja, jolloin trampalla pompitaan ja sitten ilmoitat ne naapurille? Sano että pyritään pysymään noissa ajoissa, mutta joskus voi tulla poikkeuksia.

Ja kysy että onko naapurilla mielessä jotain aikoja, jotka ehdottomasti haluaisi pysyvän hiljaisina?

No metelistähän se valitti, sen aiheuttaa vaan sun muksut trampalla.

Väärä tapa on ryhtyä vittuilemaan ja kiusaamaan, ne tarinat ei koskaan pääty hyvin.

Olisiko mahdollista että sovit muksujesi kanssa aikoja, jolloin trampalla pompitaan ja sitten ilmoitat ne naapurille? Sano että pyritään pysymään noissa ajoissa, mutta joskus voi tulla poikkeuksia.

Ja kysy että onko naapurilla mielessä jotain aikoja, jotka ehdottomasti haluaisi pysyvän hiljaisina?

Ehdottomasti lapset ovat poissa trampalta, jos naapuri pyytäisi vaikka huomenna klo 16-20... Mutta kun silloin ne mukulat saattavat pelata jalkapalloa terassilla tms juosta vaikka - siitähän kuuluu ääntä.

Mulla ei ole käynyt eläessäni mielessä, että voisin valittaa lasten elämisen äänistä ja leikeistä. Ei edes silloin, kun omia ei vielä ollut.
Ihan järjetöntä kitistä siitä, että lapset leikkii pihalla, kun joku haluaa SYÖDÄ rauhassa??? Siis mitä????

Siis OIKEASTI??? En voi uskoa, että täällä ollaan noin lapsikielteisiä! Ikinä ei ole tullut mieleeni valittaa lasten leikkien äänistä. Joo, ja naapurissa on trampoliini. Lapset saa leikkiä ja pitää leikkiä ja liikkua!

Minä olen varmaan outo mutta minuakin asia häiritsisi...

Me asutaan vanhalla okt-alueella ja meillä on suht isot tontit, ja silti minua ärsyttää kun naapurin (2 taloa välissä) kiljuu ja huutaa takapihalla.
Ja juu, meilläkin on lapsia ja on meillä ollut trampiliinikin mutta ei meidän lapset siellä huutaneet.

[QUOTE="viola";29864298]Taas kerran kiitän luojaani tästä syrjäisestä asuinpaikasta.
P.s. olen ap:n puolella.[/QUOTE]

No mutta silloinhan oletkin tehnyt oivan valinnan. Kun asuu keskellä metsää, voi mekastaa mielin määrin, jos asuu tiheästi asutulla kaupunkialueella, täytyy ottaa myös muut ihmiset huomioon. Valintakysymyksiä.

Mun käy niin sääliksi sitä taloyhtiön hallitusta, joka tällaisia joutuu setvimään. Nämä on just niitä juttuja, joissa miettii mikä mielenvika sai lupautumaan hallitukseen.

En näe miten hallitus voisi tuota kieltää. Tuskin ne lapset montaa viikkoa siinä jaksaa pomppia neljään tuntia päivässä, eiköhän ne muutamassa viikossa kyllästy ja puuhaavat taas enemmän muuta ja ongelma ratkennee itsekseen.

No mutta silloinhan oletkin tehnyt oivan valinnan. Kun asuu keskellä metsää, voi mekastaa mielin määrin, jos asuu tiheästi asutulla kaupunkialueella, täytyy ottaa myös muut ihmiset huomioon. Valintakysymyksiä.

Edelleen pohdin, pitäisikö sitten minun teipata lasteni suut ilmastointiteipillä silloin, kun ei eivät ole trampalla? Kun heistä todellakin lähtee ääntä esim terassilla jalkapalloa pelatessaan... Trampalla ovat minusta hiljaisempia.

Alkuperäinen kirjoittaja hallituksen jäsen;29864325:
Mun käy niin sääliksi sitä taloyhtiön hallitusta, joka tällaisia joutuu setvimään. Nämä on just niitä juttuja, joissa miettii mikä mielenvika sai lupautumaan hallitukseen.

En näe miten hallitus voisi tuota kieltää. Tuskin ne lapset montaa viikkoa siinä jaksaa pomppia neljään tuntia päivässä, eiköhän ne muutamassa viikossa kyllästy ja puuhaavat taas enemmän muuta ja ongelma ratkennee itsekseen.

Just tätä olin tulossa sanomaa, ettei ne koko kesää jaksa neljää tuntia siinä hyppiä! Meillä on ramppaa myös ja mua ärsyttää OMIEN lasten möykkääminen siinä ja se helvetillinen nitinä mikä siitä vekottimesta kuuluu! Voin siis helposti kuvitella naapurin ärsytyksen....
(Myö asutaan onneks maalla, naapureita on, mut vähän kauempana ja kaikissa taloissa lapsia, joten meteliä on...)

[QUOTE="aapee";29864328]Edelleen pohdin, pitäisikö sitten minun teipata lasteni suut ilmastointiteipillä silloin, kun ei eivät ole trampalla? Kun heistä todellakin lähtee ääntä esim terassilla jalkapalloa pelatessaan... Trampalla ovat minusta hiljaisempia.[/QUOTE]

No jos teillä on jotain ongelmia äänenkäytön säätelyssä, niin voihan sitä kokeilla joo. Lapsena kyllä minulle terotettiin, että mökillä saa melskata minkä tahtoo ja omassa pihassa ei huudeta ja kiljuta kuin päättömät. Kyllä sitä voi leikkiä ihan yhtälailla vähemmälläkin voluumilla ja voluumin vähentämiseen luulisi vanhemmilla olevan muitakin keinoja kuin ilmastointiteippi. Sitä pitävätkö juuri ne sinun kullannuppusi järkyttävää meteliä vai onko naapuri vain turhan herkkä rivariin, on mahdotonta sanoa kun ei ole paikan päällä käynyt.

Vasta viime viikollakos asiasta viimrk keskusteltiin. Lopputulos tais olla, että antaa valittaa, antaa taloyhtiön kieltää, mutta mitää lainperusteita tuolle kiellolle ei ole.

Myönnän, että minuakin kyllä häiritsee jatkuva melu pihalta. Mutta asun rivitaloalueella, joten se kuuluu asiaa.

En pidä siitä, että leikkikentällä kiljuminen kuuluu meille kotiin koko ajan, enkä pidä siitä että kuulen naapurin molopään tauottoman pälinän meille, tai toisen naapurin pihalla kytketyn koiran jatkuva haukkuminen, mutta edelleen, jos asun rivitalossa, niin en voi vaatia muilta sitä, että eläisivät tavalla joka miellyttää tällaista hiljaisuuden rakastajaa.

Ja joo, kyllä mua ärsyttää myös omienkin lasteni metelöinti.

Meillä on trampoliini ehkä 10 metrin päässä talosta (omakotialue tosin ja naapureiden pihoihin pitkä välimatka) ja vaikka meidän lapset on myös aika äänekkäitä tapauksia ulkoillessaan niin en ymmärrä miten trampoliinilta sitä ääntä niin kuuluisi? Sama juttu meillä, että enemmän nuo ääntä pitävät juostessaan yms. kuin trampoliinilla. Naapuria taitaa ärsyttää se trampoliini ylipäänsä.

Sanon samaa kuin joku edellinen että onneksi asutaan omakotitalossa :D ja lähinaapurien keski-ikä on jotain 70 v, eivät vähästä häiriinny. Päinvastoin tykkäävät kun aluella on lapsiakin tuomassa vähän elämää ja iloa, kutsuvat lapsia käymään ja tarjoavat karkkia jne. Tällaisiakin asuinalueita vielä löytyy. :)

No mutta jokainen valitsee asuinmuotonsa omien mieltymysten mukaan. Jos haluaa rauhaa ja hiljaisuutta, ei auta muuttaa rivariin, jossa todennäköisesti lapset mekastavat tavalla tai toisella. Jos ihmiset asuvat lähekkäin, niin silloin pitää suvaita toisten elämää ja normaalia melua. Eri asia on, jos möykätään yölllä tai häiritään kohtuuttomasti, mutta trampalla pomppiminen on kyllä ihan normaalia lapsiperheen elämää nykypäivänä. Meidän taloyhtiön päädyssä on yhteisessä käytössä oleva trampoliini, jossa pompitaan aamusta iltaan ja joskus vielä 10 aikaan kesällä isot pojat pomppivat ja temppuilevat. Eikä kukaan ole valittanut..

Mun puolesta trampat sais lailla kieltää, aiheuttaa vaan turhia vammoja ja vähältä piti tilanteita, lisäksi net on järkyttävän rumia ja isoja laitteita. Muutenkaan en ymmärrä miksi joku saa laittaa edes osittain jotain omaa talonyhtiön pihalle.

Yhteistyössä