Riita miehen kanssa. Ylireagoinko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Aiemmin kyllä sanoit, että mies maksaa sähkön, veden ja netin, sinä maksat jätemaksut ja ruuan. Kuka maksaa vuokran/asuntolainan? Entä asumiseen liittyvät vakuutukset? Sitäpaitsi, sähkö, vesi ja netti ei kovin montaa kymppiä kyllä kuussa tee, ellette sitten asu jossain vanhassa rintamamiestalossa joka lämpeää pelkällä sähköllä -ja tähän en kyllä usko. Ilmeisesti siis sä maksat ainakin prosentuaalisesti nyt jo enemmän kuin ihana miehesi. Ja tuolla aiemmin sanoit myös, että kun tapasitte, olit opiskelija ja silti se olit aina sinä joka maksoi ravintolalaskut! Ja että nykyään maksat enää vain omasi, et miehen. Eli alusta lähtien ukkosi on ollut täys vitopää, kun on antanut opiskelijan maksella omia ravintolakulujaan!

Sanoit myös, että ilman vanhempiesi apua sulla olisi jo ulosottomerkintöjä -ihana miehesi ei siis paremmin tienaavana ole sinua halunnut auttaa tuolloinkaan, vaan olet joutunut pyytelemään rahaa omilta vanhemmiltasi selvitäksesi omista laskuistasi!

Sä olet kyllä ap joko oikeasti tyhmä tai sitten jostain syystä täysin sokea omalle "ihanalle" parisuhteellesi ja sille, miten sinua siinä kohdellaan.

Sellainen juttu pohdittavaksi sinulle ja miehellesi, että vanhempi on aina elatusvelvollinen suhteessa lapseensa. Suhteessa tuloihinsa eli elatuskykyynsä ja myös asuessaan yhdessä toisen vanhemman kanssa. Elatusvelvollisuus ei siis ala erosta, kuten moni kuvittelee (elatusmaksut) vaan ihan siitä lapsen olemassa olosta..!

Juu, mutta...Luuletko oikeasti että ap:n mies alkaa makselemaan lapsen kuluja?
Jotenkin tuntuu että ei...

[QUOTE="Aapee";29112017]Vakuutus on otettu jo. Se on sovittu maksettavaksi puoliksi kuten koirankin vakuutus.

Mutta minä vastaan ruokapuolesta meillä. Se on ainoa asia, jonka tässä taloudessa maksan minä..[/QUOTE]

Älä ole noin hölmö tuon rahan kanssa!

Joskus ne ideaalitkin parisuhteet kariutuu ja sitten olet kusessa koska olet jo vuosikausia kustantanut ruokaa ja yleisiä kustannuksia, kun mies on samalla maksanut autoa, taloa, huonekaluja ja muuta omaisuutta.

Eron tullessa sulle ei jää mitään, saatte vauvan kanssa lähteä tyhjin käsin kun miehelle jää autot ja talot ja kaikki.

Nyt herää tyttö, sun täytyy kantaa vastuuta sun raha-asioista. Vaikka toivottavasti ette ikinä eroakaan, niin naisella (kuten miehelläkin) on oltava suunnitelma B sille varalle jos kaikki meneekin päinvittua.

Teidän tulisi nyt kyllä selvittää nuo taloutenne raha-asiat ihan perinpohjin. NYT ennen kuin on liian myöhäistä ja sinä oot kusessa.
Tsemppiä!!

Jo se, että kysyt otsikossa ylireagoitko SINÄ, kertoo jo siitä, että elät alistetussa suhteessa, ja todellisuudentajusi on hämärtynyt, koska et enää tiedä mikä on normaalia ja mikä ei. Se miten miehesi kohtelee sinua ei ole normaalia. Mene vaikka psykologin juttusille kyselemään, jos et usko meitä.

Mä olen kanssa sitä mieltä, että tää on jonkun väsyneen mamman provo. Liikaa ristiriitaisuuksia koko jutussa. Ensin mies oli inhottava eikä maksanut mitään vauvaan liittyviä kuluja, totesi että "itsepäs lapsen halusit", ei pidä ap:ta t asa-arvoisena kanssaan jne.
Ja sitten tarinan edetessä mies onkin maailman paras mies ja puoliso, joka haluaa vauvaa ihan hirveästi ja tuskin malttaa odottaa tämän syntymää, mies maksaakin yhtäkkiä kaiken vaikka alussa ei maksanutkaan jne.

Tai sitten ap on nyt paniikissa, kun ei saanutkaan toivomiaan vastauksia ja yrittää kaikin keinoin puolustella miestänsä, jonka kaikki muut näkee itsekkääksi kusipääksi paitsi ap itse.

Sellainen juttu pohdittavaksi sinulle ja miehellesi, että vanhempi on aina elatusvelvollinen suhteessa lapseensa. Suhteessa tuloihinsa eli elatuskykyynsä ja myös asuessaan yhdessä toisen vanhemman kanssa. Elatusvelvollisuus ei siis ala erosta, kuten moni kuvittelee (elatusmaksut) vaan ihan siitä lapsen olemassa olosta..!

Näin se menee ja avioliitossa puolisoilla on myös elatusvelvollisuus toista kohtaa, eli asuntoa, ruokaa ym perustarpeita varten.

AP: Jos sä kerran maksat yksin ruoat, mitä sun mies maksaa yksin ruokien vastineeksi? Vai sä maksat pienituloisena ruoat ja mies ei maksa mitään?

Suosittelen, että käytte puhumassa jossain pariterapiassa asiasta ennen kuin lapsi syntyy. Sä et voi mitenkään maksaa pienestä äityisrahasta ruokia ja lapsen kaikkia menoja ja sitten vielä puolet kaikesta muusta ja vielä omatkin menot. Pitäis mies saada osallistumaan myös lapsen menoihin ja ainakin sun ollessa kotona hoitamassa lasta osallistumaan enenmmän puoliin kustannuksiin.

[QUOTE="vieras";29112078]Mä olen kanssa sitä mieltä, että tää on jonkun väsyneen mamman provo. Liikaa ristiriitaisuuksia koko jutussa. Ensin mies oli inhottava eikä maksanut mitään vauvaan liittyviä kuluja, totesi että "itsepäs lapsen halusit", ei pidä ap:ta t asa-arvoisena kanssaan jne.
Ja sitten tarinan edetessä mies onkin maailman paras mies ja puoliso, joka haluaa vauvaa ihan hirveästi ja tuskin malttaa odottaa tämän syntymää, mies maksaakin yhtäkkiä kaiken vaikka alussa ei maksanutkaan jne.

Tai sitten ap on nyt paniikissa, kun ei saanutkaan toivomiaan vastauksia ja yrittää kaikin keinoin puolustella miestänsä, jonka kaikki muut näkee itsekkääksi kusipääksi paitsi ap itse.[/QUOTE]

Jep, jompi kumpi. Joku väsynyt yh-mamma keksii tarinoita, tai sit tää ap on kyllä harvinaisen tyhmä ja sokee. Mutta tyhmyydestä sakotetaan, sanotaan. Tosta suhteesta ei hyvää seuraa, kun vauva syntyy...

Apn mies kuulostaa aivan eksältäni. Voi luoja.
Eksäni mielestä siis kaikki hänelle tulevat rahat olivat vain hänen, mutta minun rahani olivat yhteisiä. Ja lapsiin liittyvät jutut oli mun kustannettava, mutta lapsilisät sen sijaan olivat yhteistä tuloa joka olisi pitänyt jakaa! Erotessamme kehtasi vielä karhuta puolia siihen saakka maksetuista lapsilisistä, jotka kuulema olin velkaa hänelle! Samoin kuvitteli, että auto, jonka MINÄ olin maksanut, olisi pitänyt erossa myydä ja antaa hänelle puolet niistä rahoista.

Puistattaa ajatellakin.

Apta käy vaan sääliksi, läheisriippuvaisuus, huono itsetunto ja pohjaton rakkauden kaipuu saa kestämään mitä tahansa ja ihmisen kuvittelemaan rakkaudeksi mitä tahansa paskaa.

[QUOTE="vieras";29112062]Aiemmin kyllä sanoit, että mies maksaa sähkön, veden ja netin, sinä maksat jätemaksut ja ruuan. Kuka maksaa vuokran/asuntolainan? Entä asumiseen liittyvät vakuutukset? Sitäpaitsi, sähkö, vesi ja netti ei kovin montaa kymppiä kyllä kuussa tee, ellette sitten asu jossain vanhassa rintamamiestalossa joka lämpeää pelkällä sähköllä -ja tähän en kyllä usko. Ilmeisesti siis sä maksat ainakin prosentuaalisesti nyt jo enemmän kuin ihana miehesi. Ja tuolla aiemmin sanoit myös, että kun tapasitte, olit opiskelija ja silti se olit aina sinä joka maksoi ravintolalaskut! Ja että nykyään maksat enää vain omasi, et miehen. Eli alusta lähtien ukkosi on ollut täys vitopää, kun on antanut opiskelijan maksella omia ravintolakulujaan!

Sanoit myös, että ilman vanhempiesi apua sulla olisi jo ulosottomerkintöjä -ihana miehesi ei siis paremmin tienaavana ole sinua halunnut auttaa tuolloinkaan, vaan olet joutunut pyytelemään rahaa omilta vanhemmiltasi selvitäksesi omista laskuistasi!

Sä olet kyllä ap joko oikeasti tyhmä tai sitten jostain syystä täysin sokea omalle "ihanalle" parisuhteellesi ja sille, miten sinua siinä kohdellaan.[/QUOTE]

Molemmilla on oma laina, koska ei saatu yhteistä. Minä sain lainan ylipäätään vain sen takia, että oli hyvät suhteet pankkiin ja takaajia.

Mies ei siis edes lainaa mulle koskaan rahaa, koska ei ole hänen vikansa, että en osaa hoitaa talouttani kunnolla. Olen ehkä vähän huithapeli rahan suhteen, mutta miehen piheys menee jo sairaaksi.

[QUOTE="vieras";29112078]Mä olen kanssa sitä mieltä, että tää on jonkun väsyneen mamman provo. Liikaa ristiriitaisuuksia koko jutussa. Ensin mies oli inhottava eikä maksanut mitään vauvaan liittyviä kuluja, totesi että "itsepäs lapsen halusit", ei pidä ap:ta t asa-arvoisena kanssaan jne.

Tai sitten ap on nyt paniikissa, kun ei saanutkaan toivomiaan vastauksia ja yrittää kaikin keinoin puolustella miestänsä, jonka kaikki muut näkee itsekkääksi kusipääksi paitsi ap itse.[/QUOTE]

En ole paniikissa tai väsynyt yh-mamma.

Mies haluaa lapsen, mutta suuttuessaan ja rahasta riidellessä vetää tuon kortin esiin, että minä halusin lapsen.

Ja kyllä, mies osaa olla kusipää - raha-asioissa. Ei teidän tarvi ymmärtää, miksi me olemme edelleen yhdessä.

Tämän huhheijaa-nimimerkin logiikan mukaan sitte myös kihla-ja häälahjat jaotellaan sen mukaan kumman suvusta ne on. Sähkövatkain tuli miehen suvusta niin sitä saa käyttää vain mies, silitysrauta on naisen suvusta niin sitä saa käyttää nainen ja themies.

Oikiasti, kuinka vajaa ihminen voi olla. Ei sitä suvun mukaan kattota kenelle se lahja menee vaan jos lahja on yhteinen niin se sitte kans on yhteinen, on se sitte kumman tahansa suvusta. On eri asia jos nimenomaan sanotaan, että lahja on vain jommalle kummalle eikä yhteiseksi.

Mä en olisi ikinä ruvennu yrittämään lasta tuollaasen miehen kans koska kyllä varmaan on ollu tiedos miehen kusipäisyys jo ennen raskauden yrittämistä. Tuollaanen mies ei tuu osallistumaan lapsensa hankintoohin vaikka ny sitä kovasti lupaa. Kenkää tuollaaselle miehelle ja maksakoot vaikka perinnän kautta elatusmaksut jos ei muuten suostu maksamaan.

[QUOTE="vieras";29112073]Älä ole noin hölmö tuon rahan kanssa!

Joskus ne ideaalitkin parisuhteet kariutuu ja sitten olet kusessa koska olet jo vuosikausia kustantanut ruokaa ja yleisiä kustannuksia, kun mies on samalla maksanut autoa, taloa, huonekaluja ja muuta omaisuutta.

Eron tullessa sulle ei jää mitään, saatte vauvan kanssa lähteä tyhjin käsin kun miehelle jää autot ja talot ja kaikki.[/QUOTE]

Meillä on avioehto, jonka mukaan astiat ja suurimmat huonekalut (sohva, ruokailuryhmä) jää mulle, koska minä olen ne ostanut. On kuitit ja muut tallessa. Periaatteessa mies jää tyhjänpäälle, jos päätän lähteä. Hänelle jää vain tv-taso, tv ja asunto, josta minä omistan 35%.

Ja minä ehdotin avioehtoa, jotta molemmat saavat eron sattuessa pitää omat tavaransa.

[QUOTE="Aapee";29112255]Meillä on avioehto, jonka mukaan astiat ja suurimmat huonekalut (sohva, ruokailuryhmä) jää mulle, koska minä olen ne ostanut. On kuitit ja muut tallessa. Periaatteessa mies jää tyhjänpäälle, jos päätän lähteä. Hänelle jää vain tv-taso, tv ja asunto, josta minä omistan 35%.

Ja minä ehdotin avioehtoa, jotta molemmat saavat eron sattuessa pitää omat tavaransa.[/QUOTE]

Sä et voi olla oikeasti olemassa.
Mies jää tyhjän päälle, vaikka omistaa asunnosta 75%? Sä oot oikeasti täysin pihalla tai provo, ei hyvänen aika.

Ps. Kuka saa autot? Tyhjän päälle jäävä miesparka?

[QUOTE="vieras";29112260]Sä et voi olla oikeasti olemassa.
Mies jää tyhjän päälle, vaikka omistaa asunnosta 75%? Sä oot oikeasti täysin pihalla tai provo, ei hyvänen aika.

Ps. Kuka saa autot? Tyhjän päälle jäävä miesparka?[/QUOTE]

Korjaan 65%, ennenkuin joku tulee nillittämään. Lopputulos on silti sama.

[QUOTE="vieras";29112260]Sä et voi olla oikeasti olemassa.

Ps. Kuka saa autot? Tyhjän päälle jäävä miesparka?[/QUOTE]

65% asunnosta on miehen.

Ja ei ne huonekalut mitään ilmaisia ole. Pelkästään sohva ja ruokailuryhmä maksoi yli 3000€. Astioita olis vaikka koko pataljoonaa varten. Aika halvalla pääsisin uuteen kotiin muuttaessa, jos ero tulisi.

Toinen auto jäisi miehelle ja toinen mulle - tietenkin.

[QUOTE="Aapee";29111048] Ja hänen mielestään emme ole parisuhteessa tasa-arvoisia niin kauan kuin tienaan vähemmän (ei siis arvosta työtäni).[/QUOTE]

Aikamoinen possu sulla miehenä. Hänenkö mielestä raha määrittää puolisoiden "arvot"? Kuulostaa kamalalta.

Vakavan keskustelun paikka, raha-asioista pitää pystyä sopimaan ja sovitusta pidetään kiinni. Jos yhteisymmärrykseen ei päästä, se tulee olemaan ikuinen riidanaihe ja suhde jossain kohtaa pahasti karikolla.

[QUOTE="Aapee";29112273]65% asunnosta on miehen.

Ja ei ne huonekalut mitään ilmaisia ole. Pelkästään sohva ja ruokailuryhmä maksoi yli 3000€. Astioita olis vaikka koko pataljoonaa varten. Aika halvalla pääsisin uuteen kotiin muuttaessa, jos ero tulisi.

Toinen auto jäisi miehelle ja toinen mulle - tietenkin.[/QUOTE]

Leikitään nyt niin, että te asutte 100 000 euron arvoisessa asunnossa. Teille tulee ero,
sinä saat
-astioita pataljoonalle ja huonekalut, näitten yhteisarvo korkeintaan 5000e. Lisäksi osuus asunnosta, josta saat 35 000e.
Tyhjänpäälle jäävä mies saa telkkarin, jonka arvo on arvatenkin useampi tuhat, mutta laitetaan nyt vaikkka 2000e. Lisäksi osuus asunnosta, joka on 65 000e.

Sinun "tulosi" siis on noin 40 000e, miehesi saa erossa noin 67 000. Ja sinä siis olet sitä mieltä, että erossa miehesi on se, joka jää "tyhjän päälle"? Ei unohdeta muuten niitä säästöjä, jotka miehelläsi on ja jotka ovat vain hänen. Niitäkään ei varmaan ihan satasissa lasketa.

[QUOTE="Aapee";29111108]Itse olen ehdottanut yhteistä taloudenhoitotiliä, mutta se ei sovi miehelle pienten tulojeni takia. Hänen mielestään emme ole tada-arvoisia tässä suhteessa niin kauan kuin tienaan vähemmän.:([/QUOTE]

Ette olekaan tasa-arvoisia, mutta mies on tajunnut homman väärin. Hänen kuuluu tasoittaa tilannetta omistaan, sillä olette samaa perhettä. Eikä niin, että köyhempi kärvistelee ja mies hummailee.

[QUOTE="vieras";29111113]Miten mies aikoo korvata sulle äitiyslomasta aiheutuvat tulonmenetykset, jos teillä on noin tarkka erottelu sun ja mun rahoista?.[/QUOTE]

Meillä on yhteinen taloustili sekä omat rahat. Kun olen äitiyslomalla laitan yhteiselle tilille hiukan vähemmän kuin mies. Kun palaan töihin laitan taas saman summan.

Meillä on taloudellusesti ihan hyvä tilanne, kummankaan tili ei ole koskaan tyhjä ja molemmat säästää omille tileilleen rahaa - jos haluaa itselleen jotain isompaa ostaa, tai käyttää miten käyttää. Jos jompikumpi jäisi työttömäksi niin tottakai siinä tapauksessa työssäkäyvän rahat menisivät enemmän yhteiseen taloudenhoitoon. Meillä näin ja olen tyytyväinen. Jotenkin en ilkeis ostaa hömppää yhteisistä rahoista jos kaikki mitä tulee olisi yhteistä.

[QUOTE="Aapee";29112255]Meillä on avioehto, jonka mukaan astiat ja suurimmat huonekalut (sohva, ruokailuryhmä) jää mulle, koska minä olen ne ostanut. On kuitit ja muut tallessa. Periaatteessa mies jää tyhjänpäälle, jos päätän lähteä. Hänelle jää vain tv-taso, tv ja asunto, josta minä omistan 35%.

Ja minä ehdotin avioehtoa, jotta molemmat saavat eron sattuessa pitää omat tavaransa.[/QUOTE]

Ei vttu sä oot pihalla! Mies jää tyhjän päälle, vaikka omistaa enimmistön asunnosta,auton, ja hänellä on hyvä palkka, ja vielä säästöjä Mitä tyhjän päälle jäämistä se on?

Mut hei-hienoo että sä saat astiat jos ero tulee! Mahtavaa, onneks olkoon, olet tosi hyvässä ja tasa-arvoisessa suhteessa!

[QUOTE="Vieras";29112351]Meillä on yhteinen taloustili sekä omat rahat. Kun olen äitiyslomalla laitan yhteiselle tilille hiukan vähemmän kuin mies. Kun palaan töihin laitan taas saman summan.

Meillä on taloudellusesti ihan hyvä tilanne, kummankaan tili ei ole koskaan tyhjä ja molemmat säästää omille tileilleen rahaa - jos haluaa itselleen jotain isompaa ostaa, tai käyttää miten käyttää. Jos jompikumpi jäisi työttömäksi niin tottakai siinä tapauksessa työssäkäyvän rahat menisivät enemmän yhteiseen taloudenhoitoon. Meillä näin ja olen tyytyväinen. Jotenkin en ilkeis ostaa hömppää yhteisistä rahoista jos kaikki mitä tulee olisi yhteistä.[/QUOTE]

Sun on pakko olla masentunut tai jotain, selityksesi ovat aivan kummallisia.
Teillä on "taloudellisesti ihan hyvä tilanne"-VAIKKA olet juuri monen sivun verran selitellyt miten riitelette rahasta, ja mies ei maksa sinun auton renkaita, eikä sulla ole varaa niihin. Eikä mies osta vauvalle mitään, ei suostu maksamaan laskuasi edes ravintolassa, eikä halua yhteistä tiliä, koska ette ole rahallisesti tasa-arvoisia. Ja sun mielestä teillä menee hyvin?What?

[QUOTE="vieras";29112381]Sun on pakko olla masentunut tai jotain, selityksesi ovat aivan kummallisia.
Teillä on "taloudellisesti ihan hyvä tilanne"-VAIKKA olet juuri monen sivun verran selitellyt miten riitelette rahasta, ja mies ei maksa sinun auton renkaita, eikä sulla ole varaa niihin. Eikä mies osta vauvalle mitään, ei suostu maksamaan laskuasi edes ravintolassa, eikä halua yhteistä tiliä, koska ette ole rahallisesti tasa-arvoisia. Ja sun mielestä teillä menee hyvin?What?[/QUOTE]

En ollut aloittaja. :)

Yhteistyössä