Riita exän kanssa lapsen lomasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti vaan

Vieras
Olemme eksän kanssa jo ajat sitten sopinut lapsen lomaviikot molempien toiveiden mukaan ja sen mukaan suunnitelleet omat lomamme.
Lapsen piti huomenna mennä isälle pariksi viikoksi ja mulla on matkalle lähtö sunnuntaina. Ainoa ajankohta kesällä kun olen ilman lasta ja pääsen matkalle.
Nyt äijä pokkana ilmoittaa ettei voikaan ottaa lasta kun vaimonsa joutui sairaalaan ennenaikaisen synnytysUHAN takia. Odottaa kaksosia mutta laskettuun aikaan on vielä 8 viikkoa.
Siis eikö se muka pärjää siellä yksin? Eksä on itse lomalla monta viikkoa ja vaikka lapset syntyisikin ennenaikaisina niin mitä haittaa jos hänen oma vanhempi lapsi olisi heillä silloin. Hänen mukaansa minun pitäisi ottaa lapsi mukaan matkalle tai perua matka.
Mitään muuta ratkaisua ei ole kuin se että lähden reissuun ja vien lapsen heille. Halusi tai ei.

Minusta tuo on poikkeustapaus ihan selvästi. Kaksoset voi hyvinkin syntyä ennen aikojaan ja tuskin on parasta kellekään, että isä olisi hermoissaan kotona yhteisen lapsenne kanssa ja tämän exäsi vaimo sairaalassa yksin.

• Tykkää
Reactions: MIES!
Se vaimo pärjää varmasti yksin, mutta onko isällä hoitaja lapselle jos kaksoset syntyvät ja joutuvat teholle? Ne tarvitset kenguruhoitoa ja missä esikoinen on kun isä pötköttää tuntikausia liikkumatta vauva rintakehällä?

Se vaimo pärjää varmasti yksin, mutta onko isällä hoitaja lapselle jos kaksoset syntyvät ja joutuvat teholle? Ne tarvitset kenguruhoitoa ja missä esikoinen on kun isä pötköttää tuntikausia liikkumatta vauva rintakehällä?

Mun mielestä se on isän asia hommata lapsellensa hoitaja. Hänellä on sukulaisia samassa kaupungissa. Miten muuten ydinperheissä tämä hoituisi jos molempia vanhempia tarvitaan sairaalassa ja vanhempia lapsia on kotona?

Alkuperäinen kirjoittaja äiti vaan;30062467:
Mun mielestä se on isän asia hommata lapsellensa hoitaja. Hänellä on sukulaisia samassa kaupungissa. Miten muuten ydinperheissä tämä hoituisi jos molempia vanhempia tarvitaan sairaalassa ja vanhempia lapsia on kotona?
Mä kans mietin, miten se sitten hoituu, jos heillä olisi niitä muita lapsia kotona... Toki ymmärrän, että miehellesi on tärkeää olla tukemassa vaimoa ja se tuntuu hänestä tärkeämmältä kuin sinun lomasuunnitelmasi. Onko mahdollista neuvotella jonkinlaista kompromissia. Olitko lähdössä ulkomaille vai reissaamassa kotimaassa. Pystytkö kenties muuttamaan omia matkasuunnitelmiasi? Tai voisiko mies saada tosiaan lastenhoitoapua niiltä sukulaisiltaan?

Toivottavasti löytyy ratkaisu joka kummallekkin paras, tässähän nyt ei kuitenkaan ollut kysymys että exä haluaa torpetoida sun matkasuunnitelmat.
Vaikka melko hyökkäävästi asian otitkin esiin..

Itse tosin en näkisi isänä ongelmaa että vanhempi lapsi on hoidossa samaan aikaan, tietenkään ei sitten voi olla koko ajan esim synnytyksessä mukana jne.
Ymmärrän myös että se voi riepoa sun exän nyxää jos isä ei pääse synnytykseen toisen naisen lapsen vuoksi? Tai mistäs mie tommosia tiijän.

[QUOTE="Apila";30062488]Mä kans mietin, miten se sitten hoituu, jos heillä olisi niitä muita lapsia kotona... Toki ymmärrän, että miehellesi on tärkeää olla tukemassa vaimoa ja se tuntuu hänestä tärkeämmältä kuin sinun lomasuunnitelmasi. Onko mahdollista neuvotella jonkinlaista kompromissia. Olitko lähdössä ulkomaille vai reissaamassa kotimaassa. Pystytkö kenties muuttamaan omia matkasuunnitelmiasi? Tai voisiko mies saada tosiaan lastenhoitoapua niiltä sukulaisiltaan?[/QUOTE]

Kyllä minäkin ymmärrän hänen tilanteensa ja halusinhan minäkin miehen mukaan synnyttämään kun lastani olin saamassa. Mutta ongelma ei kuitenkaan ole mielestäni minun. Se on hänen tehtävänsä hoitaa lapselle hoitaja jos sitä tarvitsee. Lapsi ei ole enää mikään ihan pieni, menee toiselle luokalle ja pystyy kyllä muutaman tunnin olemaan itsekseen jos tarvitsee, ei tietenkään yöllä tai koko päivää.
Minä en pysty suunnitelmia muuttamaan. Ulkomailla olen lähdössä, tai voin toki olla menemättä mutta rahoja ei kukaan palauta kun ei ole sairaudesta kyse vaan lapsenhoidosta.
Minä en ole väleissä hänen sukulaistensa kanssa mutta tiedän että hänellä on ainakin kaksi sisarusta jotka asuvat aika lähellä. Ovat kuulemma lomalla hekin.

Onko isä yleensä hoitanut itse lapsensa vai onko hänen uusi vaimonsa ollut varsinainen hoitaja?

Lapsi on ollut heillä eniten viikonloppuisin ja isän loman aikoihin. Toki ovat yhdessäkin käyneet esim. Särkänniemessä tms. Eikä mulla todellakaan ole mitään nyksää vastaan tai vauvoja. Hyvä että lapseni saa sisaruksia edes isän puolelta ja takuulla minä joustaisin jos en olisi matkalle lähdössä.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti vaan;30062533:
Kyllä minäkin ymmärrän hänen tilanteensa ja halusinhan minäkin miehen mukaan synnyttämään kun lastani olin saamassa. Mutta ongelma ei kuitenkaan ole mielestäni minun. Se on hänen tehtävänsä hoitaa lapselle hoitaja jos sitä tarvitsee. Lapsi ei ole enää mikään ihan pieni, menee toiselle luokalle ja pystyy kyllä muutaman tunnin olemaan itsekseen jos tarvitsee, ei tietenkään yöllä tai koko päivää.
Minä en pysty suunnitelmia muuttamaan. Ulkomailla olen lähdössä, tai voin toki olla menemättä mutta rahoja ei kukaan palauta kun ei ole sairaudesta kyse vaan lapsenhoidosta.
Minä en ole väleissä hänen sukulaistensa kanssa mutta tiedän että hänellä on ainakin kaksi sisarusta jotka asuvat aika lähellä. Ovat kuulemma lomalla hekin.

Voi, olis tosiaan sääli joutua perumaan ulkomaan matka, jota on pitkään odottanut. Toivottavasti hoitokuvio järjestyy. Jos miehen sisarukset ovat kerran lomalla niin eikös heilläkin voisi silloin hyvinkin olla sitä aikaa jelppiä eksääsi lapsenhoidossa. Tokaluokkalaisethan ovat jo sen verran reippaita ja itsenäisiä, ettei tarvitse ihan koko ajan olla hyysäämässä.

Onpa kurja tilanne :(

Voisithan varovasti exältä kysellä, jos voisi kysyä sisaruksiaan hätäavuksi jos tilanne vaatii.
Entä mitenkäs sun tai exän vanhemmat? Olisiko heistä hätävaraksi jos synnytys käynnistyy?

Alkuperäinen kirjoittaja äiti vaan;30062541:
Lapsi on ollut heillä eniten viikonloppuisin ja isän loman aikoihin. Toki ovat yhdessäkin käyneet esim. Särkänniemessä tms. Eikä mulla todellakaan ole mitään nyksää vastaan tai vauvoja. Hyvä että lapseni saa sisaruksia edes isän puolelta ja takuulla minä joustaisin jos en olisi matkalle lähdössä.

Lähinnä mietin kuka on vastannut lapsen ruoasta, vaatteista, iltapesuista jne.
Osa isistä hoitaa hommat ilman mitään ongelmia, osa taas on ulkoistanut lapsen hoidon uudelle puolisolle.

Sulla ei nyt taida olla muita vaihtoehtoja kuin jättää matka välistä. Keskoslapsen alkutaival ja myöhemmätkin vaiheet ovat vanhemmille henkisesti erittäin raskaita eikä siihen kaivata lapsivapaan ja oman ajan menetyksestä kiukuttelevia eksiä.

Soitin suoraan nyksälle ja kysyin hänen mielipidettä asiaan. Ei ollut edes tietoinen että on ollut eksän kanssa puhetta että lapsi ei heille tulisikaan. On tosiaan toistaiseksi sairaalassa sisällä mutta ei tarvitse miestä siellä paitsi jos synnytys käynnistyy. Hänen mielestään lapsi tulee heille kuten on sovittu ja hän soittaa tarvittaessa oman äitinsä lapsenvahdiksi.
Oli vielä iloinen että saavat kerrankin olla isä ja tytär kahdestaan.

Taidan katsella reissulta jotain tuliaisia vauvoille!

Jos ne lapset syntyvät niin isää kyllä tarvitaan siellä sairaalassa. Silloin lapsesi olisi sitten joidenkin (mahdollisesti ventovieraiden) sukulaistätien hoidossa koko viikon. Ihan perseestä. Otat lapsesi joko mukaan lomalle tai sitten jäätte molemmat kotiin, ihan selvä peli minusta.

[QUOTE="keskosen äiti";30062570]Sulla ei nyt taida olla muita vaihtoehtoja kuin jättää matka välistä. Keskoslapsen alkutaival ja myöhemmätkin vaiheet ovat vanhemmille henkisesti erittäin raskaita eikä siihen kaivata lapsivapaan ja oman ajan menetyksestä kiukuttelevia eksiä.[/QUOTE]

Eikä vissiin niitä aikaisempia lapsia..
Onneksi tällä parilla ei ole ennestään lapsia, mihis heidät lykättäis

Alkuperäinen kirjoittaja äiti vaan;30062574:
Soitin suoraan nyksälle ja kysyin hänen mielipidettä asiaan. Ei ollut edes tietoinen että on ollut eksän kanssa puhetta että lapsi ei heille tulisikaan. On tosiaan toistaiseksi sairaalassa sisällä mutta ei tarvitse miestä siellä paitsi jos synnytys käynnistyy. Hänen mielestään lapsi tulee heille kuten on sovittu ja hän soittaa tarvittaessa oman äitinsä lapsenvahdiksi.
Oli vielä iloinen että saavat kerrankin olla isä ja tytär kahdestaan.

Taidan katsella reissulta jotain tuliaisia vauvoille!

Nyksällä ei taida olla aikaisempia lapsia? On nimittäin kovin ruusuinen kuva siitä mitä tuo alkutaival ennenaikaisten kanssa voi olla... Ja vaikka synnytys ei käynnistyisikän ko. viikolla voi hän joutua esim. makaamaan synnärissä käyrillä ja venaamaan josko raskaus joudutaan purkamaan. Silloin miestä saattaa alkaa kaipaamaan kummasti paikalle.

Mun mielestä sulla on äitinä velvollisuus hoitaa lasta tuossa tilanteessa ja heruttaa vähän myötätuntoa siihen että eksäsi perhe saataa mahdollisesti joutua taistelemaan vauvojen hengestä jos synnytys käynnistyy etukäteen.

Sinuna suunnittelisin eksäsi kanssa plan b.tä lapsen hoitoon vaikka mummolasta tai jostain että te pääsisitte lomalle, mutta ellei järjesty niin sitten on nieltävä kiukku ja lähdettävä reissuun joko lapsen kanssa tai toisena ajankohtana. Semmosta se on.

Alkuperäinen kirjoittaja Keskosten äiti;30062598:
Nyksällä ei taida olla aikaisempia lapsia? On nimittäin kovin ruusuinen kuva siitä mitä tuo alkutaival ennenaikaisten kanssa voi olla... Ja vaikka synnytys ei käynnistyisikän ko. viikolla voi hän joutua esim. makaamaan synnärissä käyrillä ja venaamaan josko raskaus joudutaan purkamaan. Silloin miestä saattaa alkaa kaipaamaan kummasti paikalle.

Siis yleensäkin mies voi olla viikkotolkulla pois töistä sen vuoksi että pitää seuraa vaimolle sairaalassa?

Ja muutenkin sain sen käsityksen ketjusta että viikkoja olisi kuitenkin jo 32 jos 8 on jäljellä joten vaikka vauvat syntyisikin niin ei varmaan ihan pikkukeskosia kuitenkaan olisi?

Mulla on ihan täysaikaiset kaksoset onneksi mutta jouduin loppuaikoina käymään sairaalassa joka päivä parin viikon ajan ennenkuin syntyivät eikä mies ollut sen vuoksi pois töistä. Synnytyksessä toki oli mukana mutta muuten olisin selvinnyt kyllä kaikesta ihan yksin jos olisi tarvinnut.

Ihmettelen vielä sitä että pystytkö todella hyvällä omallatunnolla lomailemaan jos sun lapsi joutuu sillä välin olemaan heittopussina siellä sun täällä?

Yhteistyössä