Riisipuuro kun talosta ei löydy ainuttakaan teflon kattilaa, kuinka onnistun?

• Viestiketjun aloittaja auttakkee
  • Ensimmäinen viesti
auttakkee
Kukaan ei tykkää uuni riisipuurosta ja yritinkin tavallisella kattilalla tehdä, mutta paloi nanosekunnissa pohjaan. Nyt se kattila on sitten uunissa ja tulee sitä pahaa uunipuuroa.

Jouluaatoksi haluaisin tehdä ihan kunnollista, onnistuuko mitenkään? Palaa pohjaan vaikka ykköselle laitoin levyn ja 2 litraa maitoa (levyn asteikko 1-3)

Vierras
Onko kerroskattillaa? Jatkoa ajatellen sellainen on tosi näppärä.. Mut ota paksupohjaisin kattila minkä kotoa löydät ja punaista maitoa(tai jos käytät vähärasvaisempaa maitoa niin laita heti aluksi öljyä/voita sinne reilusti) ja sitten puukapustalla hämmennät sitä pihjaa koko sen tunnin ajan kun se kypsyy. Jos tarvii johonkin lähteä hellan äärestä niin laita levy siksi aikaa kiinni.

"kokki"
laitat ensin riisit peneen vesimäärään, että alkavat kypsymään. Sitten laitat maidon ja kattilan pienelle, välillä sekoitat. Tai teet puuroin lähes valmiiksi veteen (enemmän vettä siis) ja kaadat loppu puolella kermaa + laitat halutessasi nokareen voita, Haudutusvaiheessa levy saa olla oikeasti ihan pienellä.

Hämmennä, hämmennä ja hämmennä. Puulastalla pitkin kattilan pohjaa, ja voitele pohja ensin vaikka voinokareella kattilan lämmetessä ennenkuin laitat sinne mitään muuta. Äitini keittää riisipuuron aina teräskattilassa, eikä pala pohjaan. Itse käytän kerroskattilaa.

"a-p"
Haudekattila, miten ei tullut mieleen ollenkaan. Siis minulla ei ole sellaista, mutta olen ennenkin esim suklaata sulatellut kahden kattilan kanssa. Näin teenkin jouluna :)

Kiitos ihanat

Mää teen riisipuuron aina teräskattilassa. Ei se pala pohjaan, kun pienellä lämmöllä keittää. Eikä tartte koko ajan sekoittakaan.

Mut tuo haudekattila on varmasti hyvä vaihtoehto, jos haluaa ottaa varman päälle :)

vieras..
Ihan tavan teräskattila mullakin on käytössä, ensin vaan pieni määrä vettä, riisit ja jonnin ajan kuluttua punasta maitoa perään, hyvä tullee, eikä pala pohjaan, vaikken nyt kokoaikaa olekkaan hämmentämässä.

pata, kattila, soimaaN
Ehkä se tarvii vaan harjoitusta, jotta saa tuntumaa. Parempi aloitella vainoharhaisesta hämmentelystä ja siitä sitten pikkuhiljaa vähentää kun saa luottamusta itseensä ja puuroon.

Itse vedän teräskattilassa ihan pussin ohjeiden mukaan, tässä pelkistäen: vesi ja riisit, kiehautus, levy pienelle, sekoittelua ja antaa olla 10 min, maito, kiehautus, levy pienelle ja sekottelee kunnes uskaltaa jättää taas pienellä lämmöllä porisemaan 40 min.

Ei ole palanut kuin niinä kertoina kun erehdyn "vain käväisemään pari sekuntia" pianon äärellä odotellessa että vesi tai maito kiehahtaisi :D Siinä klassisen tunteellisen musisoinnin tunnelmat vähän kärsii kun yhtäkkiä kesken tahdin juoksee tanner tömisten kattilaa vahtimaan ;)

noviisi......
En ole ikinä onnistunut polttamaan riisipuuroa pohjaan, enkä edes omista teflonkattilaa. Mitä maitoa käytät? Itse olen käyttänyt aina täysmaitoa. Ensin kiehautat riisin, sitten lisäät maidon sekaan, itse olen antanut porista 3:lla noin 45 minuuttia, muutaman kerran hämmennän välillä.

? !
Meillä keitetään paksupohjaisessa teräskattilassa (mehustimen alaosa), kun puuro alkaa kiehumaan, levy asentoon 2 (meillä 1-6 säädöt), kattilan ja levyn väliin 3-4 esim. 10 sentin kolikkoa. Hämmennetään
muutaman kerran keiton aikana ja lopussa jo asento 1 riittää. Ei pala pohjaan, eikä tarvitse hämmentää
koko ajan.

viera.s
Ei ole kyllä minulla koskaan palanut pohjaan, vaikka on ihan tavallisia ohutpohjaisia teräskattiloita käytössä. Minä luulen, että monilla palaa pohjaan tuossa "kiehautus"-vaiheessa, sitä ei minusta kannata tehdä, ainakaan maidon lisäämisen jälkeen. Salaisuus on matala lämpö (ja toki myös täysmaito, rasvaton/vähärasvainen maito palaa pohjaan helpommin).

Kun riisit on keitetty siinä pienessä vesimäärässä pehmeiksi, lisään maitoa pikkuhiljaa, niin että puuro pysyy koko ajan melkein kiehuvana. Aina kun puuro taas pulpahtaa, lisään uuden lorauksen maitoa, noin desin kerrallaan. Levyn teho maidonlisäilyvaiheessa on 2-3. Sitten kun kaikki maito on lisätty, teho lasketaan ykköseen. Tässä tekniikassa on myös se etu, että puuro kypsyy koko ajan, joten on nopeammin valmista.

Jouluhäärä
Haudekattilalla valmistuu riisipuuro palamatta parissa tunnissa. Itsellä on perinteisesti ollut käytössä 10 litran kattila, jonka sisässä vettä ja vähän pienempi ohutpohjainen nuotiokattila.

keittäjä
puuro kypsyy nopeammin jos vaikka laitatte edellisenä iltana riisit likoamaan veteen jääkaappiin. sitten vettä ja rasvaa kattilaan kiehumaan. riisi vedet siihen ja sitten kun imeytynyt niin maitoa perään. miedolla ja hiljalleen.

Yhteistyössä