Jos et jaksa itsesi vuoksi lähteä, tee se lasten vuoksi. Olen joutunut itsekin lapsena näkemään ja kuulemaan, kun äitini silloinen mies hakkasi äitiä. Äiti sai tästä pysyviä vaurioita. Äidilläni ja tällä miehellä on tytär, minua nuorempi siis ja hän joutui koko lapsuutensa katsomaan isän väkivaltaisuutta,vaikka se ei koskaan kohdistunut tähän siskopuoleeni. (Itse siis asuin isälläni, vierailin vain äidin luona.) Siskoon se jätti vakavat traumat, vielä nytkin (27v) hän hakeutuu miessuhteisiin, jossa mies on väkivaltainen. Kun on lasuudestaan asti saanut sellaisen kuvan, että miehen kuuluu suuttuessaan lyödä/potkia. Myös muita ongelmia siskollani on, kiitos väkivaltaisen isänsä.

Eräs hyvä ystäväni lähti pari vuotta sitten väkivaltaisen miehensä luota. Mukaansa otti 3 lastaan (ja neljäs tulossa), omat ja lasten vaatteet, eikä juuri muuta. Siitä aloittivat uuden elämän, tyhjästä. Isompiin lapsiin (poikia) isän väkivaltaisuus jätti tosi pahat jäljet, vanhin lapsista on hyvin aggressiivinen ja traumaattinen. Toisiksi vanhin oireilee jatkuvalla pelolla, painajaisilla, masennuksella. Lapset käyvät vielä vuosia terapiassa.
Tällaistako haluat lapsillesi? Traumaattisen tulevaisuuden, jossa heillä on täysin väärä mielikuva terveestä parisuhteesta? Pahimmillaan lapsi itse jatkaa isänsä jälkiä ja on väkivaltainen omissa ihmissuhteissaan.
Siskoni joskus teini-ikäisenä sanoi minulle jotain sellaista, mistä tajusin, miten vääristynyt hänen käsityksensä parisuhteesta on... Hän kysyi minulta, onko minun mieheni lyönyt minua montakin kertaa. Kun sanoi, ettei tietenkään kertaakaan, niin sisko ihan viattomana ihmetteli, että "mitä se sitten tekee kun se suuttuu?"
Ihan oikeasti, älä odota enää. Älä tuhoa omaa ja lastesi elämää. Apua saa aina jostain ja elämän voi todellakin aloittaa vaikka tyhjästä, kuten ystäväni (hänellä on nyt hyvä työpaikka, ihana koti ja asiat muutenkin mallillaan, kunhan lapset selviävät traumoistaan). Hakeudu turvakotiin, ystävien/sukulaisten luokse, pois väkivaltaisen miehen luota! Aloita vaikka sosiaalitoimistosta, jos et muaalta osaa, sieltä ystävääni autettiin hommaamaan vuokra-asunto ja pääsemään kaikessa alkuun.
Paljon voimia ja jaksamista sinulle ja lapsillesi!