Näille ei riitä mikään. Osaavatko nämä ajatella oman napansa lisäksi niin kaukaista asiaa kuin valtion talous? Eikö olisi tähänkin asiaan kustannustehokkuus otettava kun se joka paikassa muualla ihan sosiaalipuolellakin on käytössä. Mutta ei - nyt ne miettivät että tälle perheelle uusi hakemus vain heti sisään.
Sitähän neuvotaan kaikille jo. Kun hylky tulee uusi hakemus vaan heti sisään - ja sillä aikaa naisia ja lapsia on jossain leireillä joista taas kuuluu että siellä he ovat vaarassa väkivallalle ja raiskauksille yms. Mikä mies jättää perheensä em vaaroihin.
Yksi kommentoi että tätä haittamaahanmuuttoa ja näitä kielteisten päätösten saaneiden hyysäystä vastustavilla pääsisi paskat housuun jos omassa maassamme sota syttyisi. Voisi siinä näille naisillekin vetelät lirahtaa puntista. Onko pelkkä sotatila edes peruste turvapaikalle? Ei ainakaan jos maan sisällä on turvallisia alueita. Eikö turvapaikan saannin edellytys ole henkilökohtainen vaino ja vaara joutua tapetuksi jne. Ei pelkkä sotatila?
Hyvin nämä naikkoset ovat opettaneet VOKeissa myös maamme historian vähän uusiksi. Täältäkin on kuulemma lähdetty pakolaiseksi Ruotsiin ja Amerikkaan viisastelevat kunniavieraat. Lapsia kyllä sodan aikana vietiin turvaan Ruotsiin jossa vapaaehtoiset ottivat heidät ja suuri osa palasi takaisin. Nämä eivät palaa ikinä. Ruotsiin mentiin 70-luvulla töihin tehtaisiin, ei sosiaaliturvan varaan notkumaan toreille hoivattavaksi. Amerikkaan mentiin omilla säästöillä töihin. Ei oikein voi verrata.
En edes halua kommentoida tuota historian uudelleenkirjoitusta. Se on niin uskomattoman loukkaavaa niin uskomattoman monille.
OIkeasti minut saa ihan itkemään noiden uskomattoman törkeät vääristelyt esimerkiksi Karjalan evakoista, sillä oma sukuni on sieltä, ja tiedän todella hyvin että se oli todella rankkaa ja köyhää. Ja ne olivat OMAN MAAN ihmisiä!!!! Jotka olivat sodassa kaikkensa tehneet. Oli upea teko Suomelta evakuoida heidät ja auttaa uuden elämän alkuun, mutta siinä se olikin, eli autettiin uuden elämän alkuun: Annettiin pieni köyhä maapläntti keskeltä korpea ja itse se piti raivata ja elantonsa siitä hankkia. Ja takaisin kun ei yksinkertaisesti ollut paluuta. Oikeasti, tuo ilkeys ja ihmisten kärsimysten ja kovan työn halveksinta saa minut itkemän ja samalla niin vihaiseksi. Ja tuo oli sen jälkeen, kun ihmiset olivat ensin tehneet kaikkensa sodassa, oli paljon leskiä, orpoja, haavoittuneita, jotka silti joutuivat uudellenrakentamaan maata ihan itse. Ulkomailta ei apua saatu, mutta sotakorvauksia maksettiin pitkälle 1950-luvulle. Sen sijaan Suomi oli ainoa maa maailmassa, joka maksoi sotavelkansa Yhdysvalloille, mistä sitä ihaillaan siellä laajasti historiaa tuntevien joukossa.
Ja joo, sotalapset. Ne kun olivat oikeasti ihan PIENIÄ lapsia, jotka lähetettiin Ruotsiin pariksi vuodeksi, ja joka aiheutti lapsille ja heidän perheilleen paljon tragedioita, kun ruotsalaiset lapsettomat perheet sitten monesti halusivatkin pitää lapset. Sellaistakin kun on lähipiirissä ja tiedän mitä surua ja tuskaa se aiheutti. Ei siinä paljon suomalaisia autettu, enemmän se hyödytti ruotsalaisia.
Ja tuo Amerikkaan töihin lähtö. Kuka tahansa joka yhtään mitään historiasta tietää, että tuossa 1900-luvun vaihteessa kun sinne paljon lähdettiin, niin Amerikassa se oli kyllä ihan niin että joko ansaitsit itse ruokasi tai kuolit nälkään. Se oli rankkaa ja armotonta menoa ja todella kovaa työntekoa. Ei todellakaan kukaan pitänyt huolta, vaan nälkäkuolema oli edessä jos et ruokasi eteen tehnyt töitä. Ja se työ oli todella rankkaa, eikä elämä silti luksusta. Suomalaisille oli (ja on vieläkin historiallisesti) siellä hieno maine rehtinä, ahkerana, sisukkaana kansana.
Sama Ruotsissa. Sinne mentiin TÖIHIN. Eikä menty kutsumatta, vaan nimenomaan ruotsalaiset kävivät rekrytoimassa suomalaisia töihin. Tehtaisiin rankkoihin töihin, itse jouduttiin pärjäämään. Ei se tainnut helppoa olla, mutta itse joutui pärjäämään ja itsensä elättämään.
Ja sitten tuo uskomaton scheisse siirtomaista. Suomelle ei ole koskaan ollut siirtomaita, vaan oli itse asiassa autonomian aikaan asti itse köyhä, riistetty siirtomaa.
Ja juutalaisista vielä: Suomi teki Israelissakin laajasti ja ihaillusti muistetun urotyön siinä, että nimenomaan erityisesti suojeli omia juutalaisiaan. Siitähän on kirjoitettu kirjojakin, miten uskomattoman moraalisen urotyön Suomi teki ja miten selvästi Suomi oli todella uskollisuutta ansaitseva maa, että Suomen armeijassa vapaaehtoisesti taistelivat myös Suomen juutalaiset, vaikka heillä olisi ollut mahdollisuus paeta Ruotsiin. Koska omien sanojensa mukaan he kokivat, että Suomi oli heidän kotimaansa ja oli heidän velvollisuutensa taistella sen puolesta. Ja Suomi oli tehnyt erikoissuunnitelmat siltä varalta, jos Saksa olisi vallannut Suomen, että juutalaiset olisi silloin evakuoitu Ruotsiin turvaan.