RH negatiivisille äideille.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mama-L
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mama-L

Jäsen
26.07.2007
786
0
16
Täytyy ihan kirjoittaa erikseen tänne tästä aiheesta kun jäi vaivaamaan.

Mun veriryhmä on siis O- ja kun sain esikoiseni maaliskuussa 2008 hän olikin ryhmältään A+. Jolloin siis sain tämän antiD-piikin vatsanahkaani tulevien raskauksien varalle.

Huhtikuussa '09 tulin uudestaan raskaaksi, parin päivän päästä plussasta alkoi kunnon vuoto = kuukautiset. Neuvolaan en ollu ehtinyt soitella enkä sitä nähnyt ees mitenkään tarpeelliseksi kun pidin tätä kemiallisena raskautena (hedelmöittynyt munasolu, joka ei edes kiinnity mihinkään).

Tämä kemiallinen raskaus oli kuitenkin meille tosi kova paikka ja päätettiin keskittyä vähäksi aikaa muihin juttuihin ku vauvantekoon.

26.1.2010 tein sitten elämäni kolmannen positiivisen raskaustestin. Oltiin niin onnessamme!! Varailin neuvola-aikaa ja kaikki sujui loistavasti. Muutama ilta sitten lueskelin Vauva-lehteä kun silmiin pisti juttu jossa sanottiin "Veriryhmältään rh-negatiivinen äiti sai antiD-piikin jokaisen 4 keskenmenon jälkeen". Järkytys. Minä en saanut keskenmenon jälkeen mitään piikkiä.

Etsin hätäpäissäni netin läpi infoa asiasta, mitä nyt seuraa. Tajuan että edessä on tosi suurella todennäköisyydellä keskenmeno tai vauvalle vakava aivovaurio jos kehoni hyökkää pientä alkiota vastaan. Soitan päivystykseen, käskevät odottaa neuvolan puhelinaikaa...

Soitan neuvolaan ja itken että tämä tais olla nyt tässä. Terkkari sanoo että hänen mielestä ei mitään hätää, koska kemiallisessa ei ehdi muodostua vielä istukkaa eikä alkiolla ole edes sykettä. Mutta hän tarkistaa vielä lääkäriltä ja lupaa tehdä parhaansa että pystyisi palaamaan asiaan parin tunnin sisällä.

No ei soita, ei soita kukaan. Soitan parin tunnin päästä terkkarille. Hän ilmoittaa iloisesti että lääkäri oli samaa mieltä, mitään hätää ei ole. Synnytyksessä saamani antiD-piikki pelittää edelleen ja riskejä vauvalle/minulle ei ole sen enempää kuin tuikitavallisessakaan raskaudessa. Ihmettelen miksi hän ei soittanut minulle kun tietää miten kovasti murehdin...

Olen kuitenkin niin huojentunut etten tajua kysellä oikein mitään.

Kysyisinkin nyt tässä miten muita Rh-negatiivisia äitejä on sairaalassa ekan antiD-piikin jälkeen ohjeistettu? Onko ohjeistettu että keskenmenonkin sattuessa tulee hakea piikki? Minua ei ohjeistettu millään lailla ja tekis mieli kirjoittaa joku helkkarin pitkä pakina hesarin yleisöosastolle, kysehän ei oo mistään pikkujutusta!!!

Tiedän äitejä jotka on joutuneet itse sitä ensimmäistäkin piikkiä ruinaamaan...

Tähänkö on oikeasti tultu. Että pitää maallikon itse tietää!

Varoituksen sanana tämä siis kaikille teille, jotka tiedätte olevanne rh-. Pitäkää itse huolta että saatte sen piikin!!! Sekä synnytyksen, että keskenmenon jälkeen.

Ei kyllä ohjeistettu mitenkään ekan synnytyksen jälkeen. Nyt olen erityistarkkailussa veren takia tämän raskauden. Kuulemma ihan normaali käytäntö. Sitäkään en tiennyt ennen kuin nyt kun olen taas uudestaan raskaana.

Erityistarkkailuun kuuluu ainakin ylimääräiset verikokeet raskausaikaan.

Olen myös O-

Mun ensimmäinen raskaus johti keskenmenoon enkä edes tiennyt silloin tätä veriryhmäjuttua enkä näin ollen saanut piikkiä vaikka keskenmeno todettiin naistenklinikalla ultraäänessä. Olen siis A-.

Onneksi mitään ongelmia ei tullut vaan olen sen jälkeen ollut onnellisesti raskaana kahteen otteeseen, tuloksena kaksi ihanaa tyttöä.

Käsittääkseni keskenmenon jälkeenkin pitäisi saada piikki, en kyllä tiedä että tarvitseeko ihan alkuraskauden keskenmenoissa.. niitähän voi tulla naisen itse tietämättäänkin.

Ja käsittääkseni kun noita veriarvoja koko ajan seurataan, niin raskaudet päättyy usein onnellisesti vaikka immunisaatio tapahtuisi.

mun muru, mulle kuulemma tulee normaalit 3 verikoetta vasta-aineiden tarkkailua varten raskauden edetessä... Että jaa. :headwall:

Kersantti Karoliina, kiitos linkistä!!! Helpotti tosi paljon. :)

Tiimarinvihko, ei tarvitse antiD-piikkiä alkuraskauden keskenmenossa, terkkarini mukaan riski alkaa syntyä siinä vaiheessa kun alkiolle tulee syke ja istukka kehittyy eli rv 6+.

Siis oikeasti voiko tämä olla mahdollista ettei ekankaan synnytyksen jälkeen mitenkään ohjeisteta vaikka rh-negatiivisuus on terveydenhuollon ammattilaisilla tiedossa??? USKOMATONTA. :headwall:

Itse sain esikoisen syntymän jälkeen antiD-piikin, oma veriryhmä A-. Kukaan ei kuitenkaan missään vaiheessa ole sanonut, että mahdollisen keskenmenon jälkeen tulisi piikki hakea. Jos tämä raskaus menisi nyt jostain syystä kesken (rv 13+), en todellakaan olisi tiennyt, että tarve uuteen antiD-rokotukseen olisi olemassa!

Itseäni jäi mietityttämään terkan vastaus siihen, kun kysyin riskeistä mitä oma veriryhmä aiheuttaa ja seurataanko asiaa mitenkään. Terveydenhoitaja oli sitä mieltä, ettei riskiä ole (!!!), eikä ole mitään syytä huoleen. Toivon todellakin, ettei ole.. Edellisessä raskaudessa otettiin kolme kertaa verikoe, samoin kai nyt, onko tämä normaali käytäntö kaikille odottajille vai sitä "erityisseurantaa"?

Mä olen muistaakseni B- ja poika syntyi -07 toukokuussa ja oli samaa veriryhmää, joten en siis saanut tuota piikkiä. tulin "vahingossa" raskaaksi joulukuussa samana vuonna, mutta meni kesken. Tämän jälkeen sön pillereitä pari kuukautta ja annoimme toiselle vauvalle luvan tulla ihan virallisesti. 3 alkuraskauden keskenmenoa kuitenkin ennenkuin heinäkuussa -09 plussa... Jossain vaiheessa kanssa löysin netistä kanssa tuon tiedon että myös keskemenojen jälkeen pitäisi tuo piikki saada. Yritin kanssa selvittää asiaa joka suunnalta mutta aika laihat olivat tulokset... Mieleeni tuli että keskemenot ovat sen takia etten ole tuota piikkiä saanut synnytksen jälkeen vaikka ei sitä anneta niille joiden vauva samaa veriryhmää... Myöskään yhdenkään keskenmenonjälkeen en ole sitä piikkiä saanut, ovat kyllä olleet tosi varhaisia, yhden päivän olen saanut raskaudesta nauttia ja sitten mennyt kesken... Mutta kyllä tuo mietityttää. Nyt menossa kuitenkin rv 33 :)

Kolme verikoetta, ovat ns. erityisseurantaa, eli otetaan vaan niiltä jotka rh negatiivisia.

Hilipatuinen, sitä mäkin oon miettinyt et voiko mennä alkuvaiheessa raskaus kesken pelkästään siksi et on eri veriryhmät, siis ennenkun niitä vasta-aineita ehditään neuvolassa edes testata...

Olisko oikeasti neuvolassa niin hemmetin vaikea asia rh-negatiivisille tiedottaa että piikki tulee hakea myös keskenmenon jälkeen??? Kaikesta täytyy nykyään itse huolehtia et saa asianmukaista hoitoa.

Mäkin olen 0- ja ei kyllä sanottu mitään että tarttis hakee jos keskenmeno tulee... Mies on a+ ja poika peri hänen veriryhmänsä. Eli älä panikoi, en ainakaan koskaan oo kuullu tollasesta...

siili, kiitos kirjoituksesta... Mä oikeasti harkitsen kirjottavani tästä johonkin hesarin yleisöpalstalle, täytyy vaan nyt kerätä infoa vähän enemmän.

Tuli sellanen tunne itselle vaan kun selvitin tätä asiaa että mun olis pitäny tietää. Mutta miten mä oisin voinu tietää... Ja tuskin mikään äidille on pahempaa kuin että raskaana ollessa oma keho hyökkää pientä vastaan ja aikaansaa jopa keskenmenon.

Todella liian vähän informoitu asia...

sen takia siitä ei infota, koska ei ole vaarallista alkuraskauden keskenmenoissa. kun ekan kerran käy neuvolassa ne veriryhmät kuulemassa niin terkka kyllä kertoo, että jos tulee jotain toimenpiteitä missä veret pääsee sekaisin niin tulee piikki.

Hei,
Itse tätä joskus kysyin ja vastaukseksi sain, että 8.raskausviikon jälkeen jos tapahtuu keskenmeno tms. niin tarvitsee tuon piikin sitä ennen ei. Ja tämän vastauksen sain NKL:n sikiöntutkimusyksiköstä saman kuulin myös neuvolasta myöhemmin. Itse myös tuolloin totesin, että aiheesta ei pahemmin puhuta ja päätin kysyä sitä suoraan :D

itse sain kanssa samanlaisen vastauksen eilen sairaalassa, kun sinne keskenmenon takia hakeuduin. eli nyt kun oli 9+ viikkoja, niin tarvitsi piikin, mutta aikaisemmat keskenmenot viikoilla 4-6 oli niin aikaisin ettei piikille ollut vielä tarvetta. ja aikaisemmin en edes tiennyt olevani O-.

Yhteistyössä