Rh-immunisaatio ja toinen raskaus

• Viestiketjun aloittaja "jepa"
  • Ensimmäinen viesti
"röppö"
Tänään käyty ultrassa, missä kaikki ok. Edellinen vasta-ainetulos oli laskenut 8 -> 4. Tietääkö joku, että miten ja miksi se voi laskea?

Tällä viikolla valmistuu viimeviikolla otetut kokeet. Uusi ultra + verikokeet taas ensi viikolla.

Tilanne siis tosi hyvä. Viikot nyt 33+4.

sarda
Täällä myös rh-nega ja kolmas raskaus menossa ja toisen synnytyksen jälkeen vasta-ainepiikin. Ensimmäisessä raskaudessa ei siis mitään. Nyt kolmannessa odotuksessa sain sain vasta-aine piikin jo rv28 kun seuraavan saan sitten synnytyksen jälkeen. Itse en siis tiedä yhtään mitään vereni arvoja onko joku arvo noussut tms. Neuvolan täti ei ole mitään maininnut että olis hälyyttävää. Ainoastaan sen että vauvalla oli eri veriryhmä mitä minulla jonka takia sain vasta-ainetta..

"röppö"
Jos vasta-aineita on jo veressä, niin siitä piikistä ei ole hyötyä eli sitä ei anneta. Minäkin sain 2 ekan lapsen jälkeen piikin, kun lapset + ja minä -. Kolmas lapsi oli - eikä piikkiä annettu. Nyt neljäs raskaus ja raskauden aikana alkanut tulla vasta-aineita, eikä enää piikkiä anneta, vaan vasta-aineet on pysyvästi veressäni.

Tuo anti-d piikki ei aina auta, vaan immunisaatio voi tapahtua siitä huolimatta, mutta se on tärkeä ennaltaehkäisy ja suurin osa selviää ilman näitä ongelmia.

"Hille"
Suomessa on nyt siirrytty käytäntöön misssä rh- äidit saa Rhophylac -pistoksen rv 26-28.

http://videonet.fi/thl/2013-neuvolapaivat/4/sainio.pdf --> tuolta linkistä löysin tietoa aiheesta.

:)

Minä sain kyllä piikin synnytyksen jälkeen, vaikka olin immunisoitunut. En oikein tiedä miksi se annettiin, mutta tuskinpa siitä haittaakaan oli?!?

Hienoa Röppö, että tiitteri laskenut! Ihan uutta kyllä minullekin, että tiitteri voi laskeakin välillä :O Toivottavasti pysyvätkin matalina!

"röppö"
Tänään sain viime viikolla otettujen verikokeiden tulokset ja tiitteri on 8. Entisillä ohjeilla jatketaan ultrissa ja verikokeissa käyntiä. Et olipa vaan hetkellinen lasku tuo edellinen.

"Hille"
Kiva kuulla päivitystä tilanteestasi :) Sulla on jo tosi hyvin viikkoja eikä tuo tiitteri onneksi kauheen ärhäkästi ole noussut ja kvantitaatiokin on maltillinen. Kuinka usein oot käynyt ultrissa? Millä mielin itse oot? Tsemppiä!

kätlö
[QUOTE="vierailija";28561897]Anti D-piikin saa synnytyksen jälkeen, jos lapsi on rh-positiivinen ja äiti negatiivinen. Kesken raskauden tai sen alussa sitä ei anneta Suomessa varmuuden vuoksi. Ja on myös hyvä muistaa, että vaikka sen piikin olisi saanut, voi silti immunisoitua seuraavassa raskaudessa - joskus käy niinkin.[/QUOTE]

Kyllä anti-D immunoglobuliini annetaan nykyisin rutiinisti jo rv 28, jos sikiön veriryhmä todetaan RH positiiviseksi äidin rv 24 vasta-ainekontrollin yhteydessä.

"röppö"
Meidän poika syntyi 37+1 raskausmyrkytysoireilun vuoksi käynnistetysti. Eli mulla oli riesana raskausdiabetes ja aiemmista raskauksista tuttu raskausmyrkytysoireilu (paineet koholla ja prot pissassa ja tällä kertaa oma huonontunut vointi).

Vauvalta seurailtiin verensokereita ja kellastumista tosi tarkkaan. Ja kyllä hän myös kellastuikin toisena päivänä syntymästään ja valohoitoa annettiin ensin kaksi päivää osittain tuplavaloilla ja sit vielä yksi päivä valopatjalla ennen kotiutumista. Viikko meni sairaalassa ja kotiutumisen jälkeen käytiin kahdesti verikokeissa, että miten bilirubiinit alkaa laskemaan.

Nyt siis normaali neuvolaseuranta ja verikokeita otetaan säännöllisesti seuraavan puolen vuoden aikana. Toki jos vauva alkaa uudelleen kellastua tms oireilua, niin heti yhteys eteenpäin.

Koen, että päästiin loppujen lopuksi melko vähällä näiden vasta-aineiden kanssa, vaikka kovin stressaavalta tuntui tuo odotusaika, kun huoli vauvasta oli kova.

Viiras
Moikka,
empäs ookkaan omaa tilaani ehtinyt päivitellä. Eipä ole ollut oikeastaan päivittelemistäkään kunnes nyt. Viikkoja mulla siis 32 ja päivät päälle.

Eli välissä otettiin verinäytteet 2 viikon välein mutta koska arvot ei nousseet niin palattiin kuukauden väleihin, mulla siis tiitteriarvot sahanneet 16 ja 32 väliä ja SPR:ltä kerrottiin että tuo yhden yksikön muutos ei välttämättä ole edes muutos, vaan menee ns. virhehaarukan piikkiin. Seuraavat näytteet lähtee ensi viikolla.
Ultrat on kuitenkin otettu joka viikko ja nyt odottelen reagoiko ne mitenkään hyksistä kun viimeisimmät virtausarvot käyrällä selkeästi korkeammat kuin aiemmin. Ultralääkäri ei kommentoinut mitenkään, sanoi vaan että odotetaan hyksin tulkintaa. Aiemmin kertonut aina luvut ja että ovat viitearvojen sisällä. Nyt ilmeisesti vain täpärästi rajalla.

Onko teillä muilla immuinsaatioäideillä ilmaantunut aamupahoinvointi takaisin näin loppuraskaudessa? Itse ihmettelen kyseisen vaivan ilmaantumista tässä vaiheessa, kun tässä raskaudessa ei kyseistä vaivaa ollut edes alussa ollenkaan. Eikä muissakaan raskauksissa ole vastaavaa ollut, vaan pahoinvointi on ollut ainoastaan alkuraskauden vitsauksia.

"Onni-Ilona"
Mukava kuulla "röppö" että kaikki on hyvin ja hienoa että teidän ei tarvinnut olla pidempää sairaalassa. Näin jälkeenpäin ajateltuna kuukausi poissa vanhempien lasten elämästä tuntuu vieläkin pahalta. Meidän neiti täytti juuri 3kk (kalenteri-ikää) ja yksi RS-viruskin on jo sairastettu. Tauti vei meidät jälleen osastolle kolmeksi yöksi (tai itse en ollut yötä kun meillä ei enää tissitellä). Limaa on vieläkin pikkuisen rööreissä.

Viiras: minulle ei tullut pahoinvointi takaisin, se loppui n.rv 20 tienoilla. Ja siellä HYK.ssä ovat hyvin kartalla immunisaatioäideistä. Heillä on viikoittain kokoukset missä käyvät veripalvelun kanssa läpi kaikki sinne ohjatut tapaukset. Ja sieltä ovat kyllä yhteydessä omaan sairaalaasi tarvittaessa hyvinkin nopeasti. Itse lähdin ensimmäiseen punasolutankkaukseen muutaman tunnin varoitusajalla (tosin matkaa oli n.450km joten lähdin ed. iltana).

Meillä seurataan nyt n.1kk välein veriarvoja, hemoglobiini on nyt n.112, alimmillaan se oli alle 80. Raudan avulla on saatu pysymään suht hyvin kuosissa. Rauta-annoksen noston yhteydessä vatsa menee kovaksi, nyt osaan jo varautua siihen nostamalla annosta pikkuhiljaa ja syöttämällä/juottamalla luumusosetta/luumuvettä jo ennakkoon.

"Hille"
Paljon onnea Röppö teille pojasta ja onneks kaikki meni hyvin! Helsingissä varmasti osataan tämä hoitaa, haasteena onkin mielestäni pienemmät sairaalaat, jossa alkuseuranta on. Lääkärin pitää olla hyvä ultraaja, perillä asiasta ja reagoida ajoissa! Vai meneekö tieto vasta-aineista tietyn rajan ylitettyä HYKSiin automaattisesti veripalvelusta?

Kiva kuulla myös, että Onni-Ilona teillä on arki alkanut sujua hyvin. Omalla pojallani oli aikoinaan (5kk ikäisenä) myös RS-virus ja oli aika rankka tauti pienelle. Toipumista! Hyvin teillä on hb pysynyt! Meidän poika oli 2,5kk kun sai vielä punasolutankkauksen, hb oli sen jälkeen pitkään lukemissa 100-110. Rauta kovetti meidänkin pojan vatsan eikä sihen meinannut mikään auttaa. Mallasuute maitoon sekoitettuna oli hyvä keino.

Toivottavasti Viiras teillä virtausarvot pysyvät kurissa, olet hyvillä viikoilla jo! Minullakaan ei ollut pahoinvointia enää lopussa, todella vähän alussakaan. Joskus selkäkipu teki hetkittäisen pahan olon tunteen loppuraskaudessa. Onko verenpaineesi tai oma hemoglobiinisi mahdollisesti matalia? Tsemppiä!

"röppö"
Mulla on osassa raskauksia tullut pahoinvointia loppuodotukseenkin, että voi olla ihan vaan raskauteen liittyvä oire. Yksilöllisiä nuo raskaudetkin. Myös sokeritasapainon heittely tässä raskaudessa, missä mulla oli tämä radikin, niin teki enempi pahoinvointiakin.

Mua seurattiin ultrauksilla koko ajan lähisairaalassa ja yliopistollisena KYS, mihin sitten meni mun tiedot veripalvelusta ja mistä ohjeistettiin omaa sairaalaa myös synnytyksen aikana/jälkeen. Kys olis kai ottanu yhteyttä Hyksiin jos tilanne olis ollut vakavampi. En sitten koskaan tehnyt sitä reissua KYSiin, kun synnytys käynnistettiin tuossa lähisairaalassa. Koen olleeni asiantuntevassa ja hyvässä hoivassa, vaikkei pääkaupunkiseudulla hoidettukaan.

Ero isommista lapsista tuntui tuon viikon aikana todella pitkältä ja vaikealta, saati et ois joutunut olemaan pitempään vielä sairaalassa. Oon tosi onnellinen, et täällä onnistui vierihoito ja imetyskin lähti hyvin käyntiin.

Viiras
Varoittavana esimerkkina päivittelen oman tilanteeni, lähinnä tiedoksi niille jotka tulevaisuudessa googlettavat tietoa asiasta - sitä kun ei liiemmin ole tarjolla.
Sikiön veriryhmän selvittäminen on ensiarvoisen tärkeää jos isä on heterotsygootti. Kohdallani oli tehty tiittereiden perusteella väärä tulkinta ja jätetty tuo sikiön RHD-arvo selvittämättä kokonaan. Ko. testi voidaan tehdä rv 16 lähtien äidin verestä omalla lähetteellään - pitäkää äidit huoli ettei teillä tehdä väärää tulkintaa kuten minun kohdalla.
Nyt loppuraskauden suunnittelua varten (synnytyspaikka) sain uuden kutsun antaa ko. verinäyte sikiön veriryhmämääritystä varten ja siitä lähtikin purkautumaan varsinainen vyyhti.
Sain siis selville että omat vasta-aineet eivät johdu tästä raskaudesta ja sikiöllä ei ole hemolyyttisen taudin riskiä, koska myös tämä vauva on RHD-negatiivinen kuten itsekin olen. Kaikki ultrat ja rh-immunisaation vuoksi tehdyt tutkimukset ja suurimpana tuo tilan aiheuttama henkinen stressi ovat siis kohdallani olleet turhaa. Asia joka olisi voitu selvittää jo ajat sitten on jäänyt selvittämättä.
Itse saan nyt viimein odotella rauhassa, ilman tätä stressitekijää, loppuraskauden, ja vauva saa syntyä sitten, kun on sen aika.

"Hille"
Oho, kylläpäs sulla onkin käynyt melkoinen erhe. Tosin, ihan mukava sellainen vaikkakin stressiä aiheuttanut. Toivottavasti nyt saat nautti loppu raskauden ilman suuria stressejä! Aika jännä, että ne tiitterit ovat kuitenkin nousseet/laskeneet ja eikös niitä virtausarvojakin välillä sanottu hiukan korkeiksi?! Todella outoa, että veriryhmäselvitystä ei ole älytty tehdä. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan! Virhehän olisi voinut mennä niinkin pitkälle, että synnytys olisi käynnistetty tms. ennen aikojaan oletetun immunisaation vuoksi. Nyt vauva saa kasvaa parhaassa mahdollisessa paikassa. Pidän peukut pystyssä, että teillä sujuu kaikki hyvin!

Viiras
Ilolla ilmoitan, että saimme terveen tyttösen <3 jota odotettiinkin sitten hartaasti ja pitkään, eli liki kaksiviikkoa yliaikaiseksi meni.
C-vasta-aineen vuoksi annettiin heti sinivalohoitoa, sillä tuon vasta-aineen vaikutuksia ei ilmeisesti oikein tunneta ja em. tehtiin varotoimenpiteenä ja bilirubiiniarvoja seurattiin tarkasti heti syntymästä lähtien, jotta mahdollisiin poikkeamiin voidaan reagoida heti parhaan mahdollisen hoidon saamiseksi.

Raskaana 24+2
Täällä yksi Rh- ja miehen Rh+. Asiaa ei ole sen kummemmin seurattu, eikä toisia verikokeita otettu (nyt rv 24+2). Saan kuulema pistoksen viikoilla 28-30, varmuuden vuoksi. Raskaus on ensimmäinen. Tuntuu oudolta ettei asiaa tutkita tai seurata tämän kummemmin. Vauvakin on viime aikoina ollut normaalia hiljaisempi, ei potki eikä möyryä, niin huolestuttaa. Mistä tietää jos ne vasta-aineet ovatkin koholla? Proteiinitikuilla olen mittaillut virtsaa, sekä tarkkaillut verenpainetta mutta liittyykö se enemmänkin raskausmyrkytykseen?

Miten todennäköistä on, että poikavauva perii isänsä Rh+-tekijän ennemmin kuin äidin Rh- ? Harmittaa kun asiasta ei anneta paljon tietoa. Toinen lapsi olisi vielä haaveissa, mutta jos poika joudutaan ottamaan hätäsektiolla ja/tai kärsii anemiasta niin aika tarkkaan joutuu miettimään asiat.

Raskaana 24+2
...Niin ja luin että se Anti-D annetaan vasta lapsen syntymän jälkeen tai keskenmenon tms. jälkeen. Mutta minun terkka kyllä olisi sitä antamassa minulle raskausviikoilla 28-30 ilman että tiedetään lapsen rh.

"Hille"
Onnea Röppö tytöstä ja hienoa, että kaikki meni hyvin! Onko C-vasta-aineesta ollut nyt vielä ongelmia? Kauanko vauva oli sinivaloissa? Onko hemoglobiini pysynyt hyvin! Mullahan oli myös juuri tuo C-vasta-aine sen D lisäksi.

Sitten nimimerkille Raskaana 24+2. Sinulle tehdään rutiiniverikokeeet ja jos niissä ei mitään vasta-aineita ole niin älä murehdi niistä. Ei lapsi anemisoidu vain siksi, että äiti on rh- ja isä rh+ vaan pitää tapahtua verien sekoittautuminen josta kehittyy immunisaatio. Pistos kuuluu nykyään myös siihen rutiiniohjelmaan ja se on hyvä juttu. Rauhallisin mielin!

"Hille"
Heippa kaikki! Herättelen tätä keskustelua hieman ja yritän epätoivoisesti kysyä olisiko täällä nimimerkkiä "viiras" mahdollisesti paikalla? Tai joku muu jolla on ollut DC-vasta-aineet?

Olen itse samassa tilanteessa kun sinä olit eli vasta-aineet D ja C, joista D tutkittu vauvalla olevan negatiivinen. C on äitiyspolin mukaan vaaraton eikä seurantaa ole. Oliko vauvallasi C vasta-aine positiivinen? Kauanko sinivaloa annettiin? Nousiko bilirubiinit? Tai tuliko immunisaatiosta vauvalle anemia tms.? Saitteko olla vieriosastolla vai vietiinkö vauva lastenosastolle?

terkuin Hille :)

Onni-Ilona2
Ajattelin kertoa meidän kuulumisia. Neiti on oikein touhukas ja aurinkoinen 1v5kk (korjattua ikää 1v3,5kk) kävelemään opetteleva taapero. Korvat putkitettiin ennen 1v synttäreitä ja flunssia on sairastettu usein. Joulun aikaan oli korvatulehdus-vesirokko-ykätauti-kierros ja keväällä ärhäkkä virtsatieinfektio. Taudit olivat normaaleja lasten tauteja, eivät liittyneet mitenkään rh-immunisaatioon tai keskoisuuteen. Hoito ja tarkkailu oli kylläkin tehostettua kun kyseessä ei ole ns.perusterve lapsi. Neiti on edelleen pienikokoinen, paino on onneksi lähtenyt jo nousuun. Vatsan kanssa on ongelmia, uloste on löysää. Nyt on pois suljettu keliakia ja maitoallergia. Muuten mennään perusarkea kaikkine iloineen ja suruineen. Äiti toipuu vieläkin henkisesti raskaus- ja sairaala-ajasta. Takapakkia tuli n.2kk iässä sairastettu RS-virus ja nyt kevään kovan kuumeen nostanut infektio jotka veivät lapsen sairaalahoitoon. Lapsi ei niinkään oirehtinut sairaalassa olosta, äiti sitäkin enemmän.

vierailija
Vanha ketju jo mutta kirjoitan silti, koska mielestäni tästä asiasta löytyy edelleen niin vähän tietoa ja kokemuksia.

Ensimmäisen lapsen kohdalla siis löytyi vasta-aine e ja muistaakseni joku heikko tuntematon vasta-aine jolla ei sen kummempaa merkitystä ollut. Olihan se alkuraskaus sekavaa aikaa kun neuvolasta lykättiin vaan rh-immunisaatiolappunen käteen ja sanottoin että seurataan...

Kaikki sujui kuitenkin siinä raskaudessa todella hyvin (mitä nyt vyöruusu ilmestyi loppuraskaudessa) ja tiitterit eivät nousseet ollenkaan. Vauva syntyi normaalisti rv 39+2 eikä minkäänlaisia toimenpiteitä tarvittu ja päästiin kotiin parin vuorokauden päästä.

Ennen tätä toista lasta soittelin ja varmistelin vielä Veripalvelusta kuinka tämä anti-e vaikuttaa mahdolliseen tulevaan raskauteen. Isältä siis otettiin myös verinäytteet ekassa raskaudessa ja selvisi että on 50% mahdollisuus periytyä lapsille tämä veriryhmä. Veripalvelussa kuitenkin sanottiin että ei pitäisi olla hätää ja että anti-e on yleensä lievä muutenkin.

No toisen lapsen kohdalla tietenkin oli isompi riski että jotain tulee, mutta ei sitä silti osannut ajatella että oikeesti tulisikin. Alkuraskaudessa jo selvisi että nyt oli vasta-aine e:n lisäksi myös c ja taas joku heikko tunnistamaton jolla ei väliä. En vieläkään oikein ymmärrä mistä se c sinne ilmestyi, kyselin silloinkin Veripalvelusta ja sielä muistaakseni sanottiin jotain että tämän ensimmäisen lapsen syntymästä tuli lisää vasta-aineita. Kuitenkin syy miksi soitin sinne oli se että halusin tietää millä tiitteriarvoilla aletaan tekemään jotain kun en esikoisen ajoilta muistanut ja tosiaan kun neuvolasta ei saanut minkäänlaista tietoa. Vastaus oli että 16. No ne tiitterit pyöri siinä 2-4 välillä sitten kokoajan, kunnes taas yhtenä päivänä soitin normaalisti neuvolaan (raskausviikkoja oli silloin vissiin jotain 32) ja sieltä sitten vaan sanottiin että "joo nyt ne on noussut 64 ja parin viikon päästä vaan taas verikokeisiin ja seurataan..." ajattelin ensin että nyt sielä on mennyt luvut sekaisin, miten se on voinut neljästä nousta 64?! Olin kyllä aika varma että tässäkin raskaudessa selvittiin ilman mitään vakavampaa kun noin loppuun päästiin alhaisilla tiittereillä. Ja vasta siinä loppuraskaudessa selvisi että tän c vasta-aineen periytyvyys onkin 100% eli se tulee joka raskaudessa tästä eteenpäin. Ihmettelen kyllä vieläkin miksei se selvinnyt aikasemmin. Toisaalta ihan hyvä, muuten olisi koko raskauden odottanut että koska ne tiitteit nousee. Mutta joo ei ollut mennyt luvut sekaisin enkä todellakaan jäänyt odottelemaan mitään parin viikon päässä olevia verikokeita. Soitin taas kerran samantien Veripalveluun ja sieltä ohjattiin soittamaan omaan synnytyssairaalaan. Soitin sitte Tayssiin ja sain muutaman päivän päähän ultra-ajan. Siinä ultrassa oli kaikki ihan ok mutta aivovirtaus oli noususuunnassa vaikkakin ihan hyvin vielä normaalin rajoissa. Silloin suunniltetiin käynnistystä rv 38. Siitä viikon päästä seuraava ultra, jossa virtaukset olikin noussut sen verran että meinattiin jo seuraavalle päivälle käynnistystä. Odotettiin kuitenki vielä pari päivää ja ultrattiin taas, siinä ei ollut silloin tapahtunut mitään suurempaa muutosta joten piti vielä käydä sydänkäyrässä ja lähteä vielä pariksi päiväksi kotiin odottelemaan käynnistyspäivää. Mutta se sydänkäyrä ei sitten lääkäriä miellyttänytkään ja siirryttiin synnytyssaliin pidemmälle käyrälle. Siinä taidettiin jo miettiä sektiotakin kun lykättiin kanyyli käteen ja käskettiin olla ravinnotta. Mutta ne sydänkäyrät sitten parani sen verran että jäin osastolle seurantaan ja siitä seuraavana päivänä (rv 35+6) synnytys päätettiin käynnistää kalvojen puhkaisulla. Siitä reilu 3 tuntia ja vauva oli maailmassa. Vauva oli syntyessään hyvän kokonen (2850g ja 48cm) ja vointinen, mutta sitten se alamäki alkoi niinkuin arvattavissa olikin.

Verensokeri laski rajusti pian syntymän jälkeen ja bilirubiini alkoi nousta. Kuukauden ja viikon päästä vauva pääsi osastolta kotiin. Siinä ajassa hän kerkesi olemaan sinivalossa muutamaan kertaan, siirtymään välillä viikoksi teholle, saamaan 3 punasolutankkausta, lisähappea, lääkettä matalaan verensokeriin ja nenämahaletku oli käytössä melkein kuukauden. Vaikka käynnistettiinkin "ajoissa" niin heikkoon kuntoon silti meni. Ei se helppoa aikaa ollut kun kotona oli 3 -vuotias lapsi ja sairaalaan matkaa 100km/suunta, mutta joka päivä sielä silti tuli käytyä.

Nyt vauva on 4kk, edelleen seurataan hemoglobiinia joka nyt alkaa vihdoin pysymään hyvänä, sekä maksaa josta löytyi jotain poikkeavaa mutta syytä ei löydy.
Muuten hän on terve ja iloinen lapsi nyt kun mahavaivatkin alkaa helpottamaan, eikä mitenkään huomaa että alku oli vähän rankempi.

Toivottavasti tästä oli jollekkin jotain hyötyä, muistan kuinka itse raskausaikana yritin etsiä kaiken tiedon mutta vertaistukea ei löytynyt mistään ja kaikki keskustelut mitä löytyi oli monta vuotta vanhoja. Vaikka nykyään ennusteet ja hoito on hyviä on se silti rankkaa kun osuu omalle kohdalle ja varsinkin kun tämä vanhempien veriryhmien yhteen sopimattomuus tuntuu olevan todella harvinaista!

vierailija
Niin ja lisään vielä että kun yleensäkkin puhutaan vaan rh negatiivisten vasta-aineesta D, niin tosiaan kyllä niitä vasta-aineita tulee myös rh positiivisille, joille ei rokotetta ole.

Yhteistyössä