Reuman oireet? Olen kiitollinen kaikista vastauksista!

Hei!

Olisiko kenelläkään kokemusta reumasta? Voiko reuma oireilla jäykkyytenä yläselässä, lapojen välissä??? Kädet ja jalat myös puutuvat ja poden pahoinvointia sekä vatsa on ollut hyvin sekaisin. Mitään ei ole löydetty verikokeista :/ Kaikki viittaisi migreeniin muttei verenpainelääke nyt tietty heti tepsi kun tänään otin ekan lääkkeen. Mutta koska herään joka aamu niin jäykkänä, luulen että tuo selkä aiheuttaisi nämä oireet, voisiko olla näin? Rytmihäiriöitä myös...beetasalpaajat vaihdettiin Atacandiin tämän rajun pahoinvoinnin vuoksi, mutta tänään tilanne yhä sama. Niin ja selkää ja rintakehää polttelee välillä, en esim. voi istua kauaa sohvalla, seisten on PALJON helpompi olla.

Olen todella kiitollinen jos joku tunnistaa näistä jotakin, jotta voisi neuvoa minua =)
 
Periaatteessa varmaan voi oireilla monellakin tapaa. Tulee mieleen myös fibromyalgia... Itselläni samanlaisia oireita. Entäs voisiko kaikki johtua selästäsi? Lihaslukot ainakin tekevät jos jonkinlaista oiretta. Mm. puutumista, rytmihäiriöitä, selkäkipuja ja jäykkyyttä jne. Oletko koskaan käynyt esim. naprapaatin vastaanotolla?
 
Alkuperäinen kirjoittaja DaninÄippä:
Periaatteessa varmaan voi oireilla monellakin tapaa. Tulee mieleen myös fibromyalgia... Itselläni samanlaisia oireita. Entäs voisiko kaikki johtua selästäsi? Lihaslukot ainakin tekevät jos jonkinlaista oiretta. Mm. puutumista, rytmihäiriöitä, selkäkipuja ja jäykkyyttä jne. Oletko koskaan käynyt esim. naprapaatin vastaanotolla?

Tänään taas heräsin voimakkaaseen hikoiluun, selkä ja niska kuin tulessa. Pahoinvointi alkoi samalla hyvin rajuna, onneksi en oksenna vaikka mieli tekisi laittaa sormet kurkkuun jotta helpottaisi. Yön sentään nukuin hyvin Sirdaludin avulla. Kävin toissa päivänä omt-fysioterapeutilla, koska nikamat ovat jälleen pahasti lukossa, luulen että siellä joku nikama painaa hermoa. Kerralla ei kuitenkaan voitu käsitellä kuin niskaa kevyesti ja selästä yksi nikamalukko. Ensi tiistaina uudestaan. Kuulin että autonominen hermostoni saattaa olla pahasti sekaisin joka voisi aiheuttaa myös näitä.

Tuota fibroa mietin että tuleeko siinä noin raju pahoinvointi aamuisin? Ja mikä siihen on lääkityksenä? Itse epäilin selkärankareumaa muttei sitä nähty verikokeissa eikä kuulema sitä helposti pystytä havaitsemaan, on se kumma! ´

Eilen muuten sykkeeni nousi pitkästä aikaa yli sataseen, joten otimpa beetasalpaajan joka helpotti äkkiä. Eikös sykekin voi nousta kun paikat on pahasti jumissa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Anselmiina2:
Ihan luonnon "lääkkeillä". En viiti enkä saakkaan kovasti täälä mainostaa, mut jos haluatte lisätietoa..ihmeessä sitte vaikka y-viestiä =)
Minulla on niin monta lääkekokeilua tässä ollut ja on edelleen että ihan hirvittää jo nämä. Luontaistuotteista toivoisin löytäväni jonkin helpotuksen. Syön ennestään E-epa kalaöljyä ja nokkos-kalkki-soya-magnesiumia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Anselmiina2:
Jos haluat niin laitan sinulle y-viestinä ehdotukseni vaihtoehdoksi synteettisille lääkkeille :heart:
Nyt kotona hulinaa, illalla hiljasempaa ;) ;) Kirjottelen silloin..
Saa laittaa mutta tänään nyt sitten sain varmistuksen näille lääkkeille, joten näillä on jatkettava.

 
En kyllä ymmärrä enää yhtään...nyt on nukkuminen jo yhtä tuskaa :'( Selkää ja niskaa alkaa kuumottamaan aivan hurjasti yöllä, jota lievitti jäägeelipussi. Sitä sitten siirtelin paikasta toiseen kolmesta kuuteen asti yöllä ja kiepuin hiestä märkänä. Tuntuu kuin jokin hermo olisi pahasti puristuksissa kun selkä on niin pökkelö. Se sitten vaikuttaa myös niskaan niin että sitäkin kuumottaa. Pahoinvointi tuli myös rajuna yöllä, sekä se kamala tärinä :( Tärinä jatkuu lievänä vielä päivälläkin. Mitä tämä voi olla??? Olen jo niin loppu että soitan kohta sairaalaan kun en kertakaikkiaan pysy enää tolpillani kohta, niin heikossa kunnossa olen.
 
Mun mielestä saattaa nousta sykekin kun paikat jumissa. Itsellänikin sama juttu, epäilin sen vaan silloin olevan jännityksestä kun oli noita kaikkia vaivoja. Toivottavasti pääset taas pian fysioterapeutille jos se auttaisi, niin tietäisi mistä kipusi johtuu. Eikö sitä sanota että fibro voi aiheuttaa kaikkia oireita ihan maan ja taivaan välillä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja DaninÄippä:
Mun mielestä saattaa nousta sykekin kun paikat jumissa. Itsellänikin sama juttu, epäilin sen vaan silloin olevan jännityksestä kun oli noita kaikkia vaivoja. Toivottavasti pääset taas pian fysioterapeutille jos se auttaisi, niin tietäisi mistä kipusi johtuu. Eikö sitä sanota että fibro voi aiheuttaa kaikkia oireita ihan maan ja taivaan välillä.

Juu, sain Triptyliä jota käytinkin vuosia, jota käytetään myös fibromyalgian hoidossa. Aion selvittää onko tässä nyt sitten kyse fibrosta. Eilen olin tarkkailussa ja lääkäriltä tästä vähän kyselinkin, siksi hän kirjoitti noita tuttuja lääkkeitä. Yö menikin muuten loistavasti =) Eikä nytkään kamalasti oireita.
 
Reuma ei välttämättä näy kokeissa, mulla ei reumatekijää ole näkynyt vaikka nivelreumaa oon sairastanu 25 vuotta... Pahoinvointia mulla ei ole koskaan ollut (paisti lääkkeistä, muistaakseni Trexanista) eikä tärinää. Lisäksi mun reumani oireilee polvissa ja nilkoissa, ja ranteissa sekä sorminivelissä. Niska on kipeä jos tauti äityy pahaksi. Mulla ei myöskään oo koskaan ollu punotusta vaikka nivelet ois turvoksissa olleet. Aamusin jäykkyyden huomaa parhaiten voimien katoamisena, ei oo esim. sormissa voimaa avata tölkkiä tms. Se helpottaa kyllä tunnin sisään.
Lisäks... Luontaislääkinnästä en hakis apua jos sairaus on tosi ja vakava, esim. reumaan käyttäisin kyllä ihan "oikeita" lääkkeitä. En itse tykkää lääkkeitä syödä, enkä särkylääkettäkään ota ellei oo ihan pakko, mutta silti luontaislääkintä ei yksistään riitä. En sano ettei se toimisi, ja esim e-epaa syön itsekin, mutta lääkitysten kanssa saa olla tarkkana ettei vaivat moninkertaistu...
 
Aion tilata ajan reumatologille vaikkakin oireet on helpottaneet paljon...kuitenkin tietämättömyys on kurja seuralainen :/ ei ole kiva pähkäillä että onko vai eikö mulla ole reumaa. Että yksityiselle taasen suuntaan tästä, toivottavasti osaisivat katsoa onko kyseessä reuma vai ei. Verikokeissa kun ei näkynyt reumatekijää.

Eilen kävin muuten jälleen omt-fysioterapeutilla joka paransi oloani taasen huomattavasti =) Yksi niskanikama on kuulema turvonnut joten varovaisesti käsiteltiin niskaa ja avattiin ainakin yksi lukko selästä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja auryn:
Reuma ei välttämättä näy kokeissa, mulla ei reumatekijää ole näkynyt vaikka nivelreumaa oon sairastanu 25 vuotta... Pahoinvointia mulla ei ole koskaan ollut (paisti lääkkeistä, muistaakseni Trexanista) eikä tärinää. Lisäksi mun reumani oireilee polvissa ja nilkoissa, ja ranteissa sekä sorminivelissä. Niska on kipeä jos tauti äityy pahaksi. Mulla ei myöskään oo koskaan ollu punotusta vaikka nivelet ois turvoksissa olleet. Aamusin jäykkyyden huomaa parhaiten voimien katoamisena, ei oo esim. sormissa voimaa avata tölkkiä tms. Se helpottaa kyllä tunnin sisään.
Lisäks... Luontaislääkinnästä en hakis apua jos sairaus on tosi ja vakava, esim. reumaan käyttäisin kyllä ihan "oikeita" lääkkeitä. En itse tykkää lääkkeitä syödä, enkä särkylääkettäkään ota ellei oo ihan pakko, mutta silti luontaislääkintä ei yksistään riitä. En sano ettei se toimisi, ja esim e-epaa syön itsekin, mutta lääkitysten kanssa saa olla tarkkana ettei vaivat moninkertaistu...
Haluaisin tähän kommentoida...
Ei tietenkään näiden "luonnonlääkeiden" takia jätetä ns. oikeaa lääkitystä. Olen vain usein kuullut tuskaisista kivuista lääkkeidenkin kanssa ja tämä "luonnonlääke" todistetusti vähentää ja jopa poistaa kipuja...

 
Alkuperäinen kirjoittaja DaninÄippä:
Varaa vielä sellaiselle reumatologille joka on perehtynyt fibromyalgiaan, kun kaikki eivät vielä ole.
Jep, sain tuttavaltani lääkärin nimen joka on erikoistunut fibromyalgiaan ja on kuulema muutenkin todella hyvä lääkäri. Nyt tosin vähän mietin että jospa tämä olisikin selkärankareumaa koska kivuthan tulevat polttoina selkään ja niskaan, sekä käsiin, ei muualle. Tuttavallani on selkärankareuma jolla on samanlaiset oireet eli nuo poltot.

 
Minä voisin kertoa hyvän esimerkin luontaistuotteista:

Kärsin pahoista vuotohäiriöistä joitakin vuosia sitten, jolloin vuosin lopulta ihan koko ajan. Kävin gynekologilla joka ei löytänyt ultralla mitään vikaa minusta, sain vain rautatabletteja syötäväksi. Sitten marssin luontaistuotekauppaan kyselläkseni löytyykö mitään valmistetta jotta saisin vuotoni kuriin. Sain käteeni naisen hormonitasapainon ylläpitoon tarkoitetun tuotteen, eli nokkos-kalkki-soya-magnesium-tuotteen. Jonkin ajan kuluttua loppui jatkuva vuoto ja kuukautiset alkoivat tulla 3:n viikon välein. Tätä tuotetta käytän edelleenkin koska se on niin hyvä tuote. En ole uskaltanut jättää sitä pois.

Käytän myöskin Tolosen E-epaa, tosin en tiedä miten se vaikuttaa minuun, mutta meillä syödään sitä koska emme syö kalaa tarpeeksi usein.
 
Meduusa: Epäilen että oireesi johtuvat noista selän ja niskan nikamalukoista. Itselläni on aivan samoja oireita eli aamulla aivan jäykkä ja kipeä selkä, yötkin menee pyöriessä eli niin sanottu lepokipu, paha olo johtuu nimenomaan yläselän jäykkyydestä, kädet puutuu, voimaa ei ole käsissä, hengityskään ei pahimmillaan kulje, tuntuu et jokin painaa keuhkoja.

Suosittelen että avautat nyt vaan nuo lukkosi ja rupeat venyttelemään säännöllisesti joka päivä.Tuo rangan liikkumattomuus on tosi huono juttu, itsellä nimittäin on se.Nyt aloitan itse liikunnan ja käyn sit samalla avauttamassa nuo lukot, jotka jo raskausaikana todettiin, mut kun niitä ei sillon uskalla ruveta aukomaan.

Luulen et voit unohtaa reumat ja muut, keskity nyt vaan liikkumaan ja paljon. Jos kunnon venyttelyt ja liikkumiset ja hieronnat ei auta, sit tutkimuksiin. Älä ajattele negatiivisesti et sulla on jokin sairaus, vaan keskitä voimasi positiiviseen energiaan ja ota asenne et mähän tervehdyn tästä ja aion saada itseni kuntoon. =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja niisku78:
Meduusa: Epäilen että oireesi johtuvat noista selän ja niskan nikamalukoista. Itselläni on aivan samoja oireita eli aamulla aivan jäykkä ja kipeä selkä, yötkin menee pyöriessä eli niin sanottu lepokipu, paha olo johtuu nimenomaan yläselän jäykkyydestä, kädet puutuu, voimaa ei ole käsissä, hengityskään ei pahimmillaan kulje, tuntuu et jokin painaa keuhkoja.

Suosittelen että avautat nyt vaan nuo lukkosi ja rupeat venyttelemään säännöllisesti joka päivä.Tuo rangan liikkumattomuus on tosi huono juttu, itsellä nimittäin on se.Nyt aloitan itse liikunnan ja käyn sit samalla avauttamassa nuo lukot, jotka jo raskausaikana todettiin, mut kun niitä ei sillon uskalla ruveta aukomaan.

Luulen et voit unohtaa reumat ja muut, keskity nyt vaan liikkumaan ja paljon. Jos kunnon venyttelyt ja liikkumiset ja hieronnat ei auta, sit tutkimuksiin. Älä ajattele negatiivisesti et sulla on jokin sairaus, vaan keskitä voimasi positiiviseen energiaan ja ota asenne et mähän tervehdyn tästä ja aion saada itseni kuntoon. =)
Hei!

Olipa todella lohduttava kirjoitus =) Mieheni on tolkuttanut minulle myöskin että on turhaa mennä enää tutkimuksiin kun olen jo näin paljon parempi...ja minä vaan tilasin kuitenkin vielä ajan hyväksi todetulle reumalääkärille :ashamed: Jotenkin vain ajattelen, etten saa mielenrauhaa ennenkuin olen käynyt juttelemassa vielä Hänelle.

Sinä sait kyllä totisesti minut ajattelemaan toisella tapaa, positiivisemmin, kiitos :hug: Näitä nikamalukkoja minulla on ollut jo vuosikaudet, joita tosiaan on aukonut erittäin ammattitaitoinen ihminen =) Nyt olen sitten huomannut, että vapina on hävinnyt lähes kokonaan ja pahaa oloakaan ei juuri enää ole. Kuulin että kortisonikuuri saattaa tehdä rajut oireet, ja minähän söin kaksi kuuria peräkkäin :eek: Tämä fysioterapeuttini totesi että siinä on saattanut mennä autonominen hermosto sekaisin joko näistä lääkkeistä tai sitten homeesta (keväällä loppuneessa työpaikassani). En enää siis pelkää juurikaan, aamut on vaan nihkeitä edelleen, ei jaksaisi herätä ollenkaan, mutta minä sentään nukun koko yön putkeen =) Kiitos Triptylin. Mutta miksi tarvitsen tuota lääkettä, en oikein ole varma...tuotahan söin aikaisemminkin vuosia. Ainoa ikävä puoli siinä on että se nostaa sykettä, joka on muutenkin ongelmani :/ En tiedä miksi minulla on taipumus tuohon sykkeen nousuun.

Mutta tosiaan, kaunis kiitos fiksuista ja silmiä avaavista kommenteistasi :flower:
 
Noh, kerrompa tähän kun kerroin jo toiseenkin avaukseen...diagnoosi oli siis: fibromyalgia. Tunteet heitteli laidasta laitaan, mutta nyt on parempi mieli jo. Tosin tämä aamupäivä oli outo...kummallisen jäykkä ja syke korkealla :/ Saa nähdä joudunko vaihtamaan tuon lääkkeen joka muutoin on kyllä ihan hyvä.
 

Yhteistyössä